Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei ole asennevammaisuutta olla vegaaniruokaa vastaan. Olen kerran maistanut erinomaista vegaanipiirakkaa. Ongelma on vaan se, että moneen vegaaniruokaan pistetään sellaisia elementtejä, joille ihmiset ovat allergisia tai yliherkkiä kuten mantelit, pähkinät, paprikat, chilit, jalopenot ym maisteiset ainesosat. Vegaanisten ruokien tarjoaminen on nykyään osa kohteliasta häätarjoilua. Koska suurin osa meistä on sekasyöjiä, ehkäpä kalan tarjoaminen olisi ollut keskitie. Eivät meistä sekasyöjistä välttämättä kaikki kaipaa lihatuotteita. Ongelma on tosin tuossakin. Tiedän erään henkilön, joka on todella allerginen kalalle. Ja muuten, pidäthän vegaaniruokavaliota noudattavana huolta, että saat B12-vitaaminia. Sen saanti on tärkeää ihmisen hyvin voinnille. Kun omaa paljon tuttuja, niin eräs niistä oli juuri tiputuksessa B12-vitamiinin puutteen takia. Tämä vain varoituksen sanana.
Tutkimusten mukaan noin yksi prosentti aikuisista on allergisia, joten ei liene kovin suuri ongelma nuo paprikat ja muut.
Mä en ole allerginen, mutta silti palkokasvit eivät sovi mun suolistolle. Tiedän monia, jolla on sama tilanne. Ja ei sovi tarkoittaa kivuliaita kramppeja, korvia huumaavia ilmavaivoja ja raivokasta ripulia.
Sori, jos en maista edes kohteliaisuusyistä.
Jos joku mulle syöttää "salaa" jotain tuollaista "kun kukaan ei huomaa eroa", niin teen poliisille ilmoituksen pahoinpitelystä.
Siinä tapauksessa olet varmasti oppinut jo aikoja sitten ilmoittamaan allergiastasi kun ruokarajoitteita kysellään. Ravintolassakin muistat aina kysyä, onko annokseen käytetty palkokasveja, sillä usein liharuokiin on. Ei tässä kukaan salaa mitään ole syöttämässä.
Kyllä täällä parikin on kehuskellut kuinka on tarjoillut esim. sieni-soijamoussakaa väittämällä sen olevan jotain muuta...
Kyllä niin voi tehdäkin ihmisille, joiden allergioista ja rajoitteista on tarkkaan tietoinen. Varsinkin jos vielä tuntee heidät muuten normaaleiksi, ettei ole nuttura turhan tiukalla.
Kuinka monen tuttavan ruokarajoitteista olet niin varma, että uskaltaisit ottaa riskin? Nutturan pitää kyllä olla aika löysällä, jos haluaa olla läheisissä tekemisissä valehtelevan idiootin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miten ihmiset ovat suhtautuneet / suhtautuisivat omiin häihinsä jos kumppani on kuitenkin sekasyöjä?
Itsellä ei tulisi mieleenkään vaatia kasvismenua tässä tilanteessa. Haluan kuitenkin että kasvistarjoilut ovat hyvät ja tarjolla ihan kaikille eikä vain niille jotka sanovat olevansa kasvissyöjiä. Luultavasti asettaisin myös jotain vaatimuksia lihan eettisyydelle mutta olen siinä onnellisessa asemassa että kumppania tämä kiinnostaa jo valmiiksi.
Se että vegaani- tai kasvissyöjäpariskunnan häissä tarjoiltaisiin lihaa tuntuu kyllä kummalliselta. En ole ikinä paasannut kasvissyönnistä kellekään mutta jos rupeaisin yhtäkkiä kokkaamaan tai tarjoilemaan lihapataa jollekin muulle tuntuisi se jotenkin tekopyhältä?
Joo, jos kaksi vegaania menevät naimisiin niin ihmettelisin kyllä, mihin on molemmilta pallit unohtuneet, jos jotain ammattiloukkaantujaa nuoleskellakseen tarjoaisivat häissään lihaa. Siitä jos jostain saisivat kuulla aivan takuulla muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ei ole asennevammaisuutta olla vegaaniruokaa vastaan. Olen kerran maistanut erinomaista vegaanipiirakkaa. Ongelma on vaan se, että moneen vegaaniruokaan pistetään sellaisia elementtejä, joille ihmiset ovat allergisia tai yliherkkiä kuten mantelit, pähkinät, paprikat, chilit, jalopenot ym maisteiset ainesosat. Vegaanisten ruokien tarjoaminen on nykyään osa kohteliasta häätarjoilua. Koska suurin osa meistä on sekasyöjiä, ehkäpä kalan tarjoaminen olisi ollut keskitie. Eivät meistä sekasyöjistä välttämättä kaikki kaipaa lihatuotteita. Ongelma on tosin tuossakin. Tiedän erään henkilön, joka on todella allerginen kalalle. Ja muuten, pidäthän vegaaniruokavaliota noudattavana huolta, että saat B12-vitaaminia. Sen saanti on tärkeää ihmisen hyvin voinnille. Kun omaa paljon tuttuja, niin eräs niistä oli juuri tiputuksessa B12-vitamiinin puutteen takia. Tämä vain varoituksen sanana.
Tutkimusten mukaan noin yksi prosentti aikuisista on allergisia, joten ei liene kovin suuri ongelma nuo paprikat ja muut.
Mä en ole allerginen, mutta silti palkokasvit eivät sovi mun suolistolle. Tiedän monia, jolla on sama tilanne. Ja ei sovi tarkoittaa kivuliaita kramppeja, korvia huumaavia ilmavaivoja ja raivokasta ripulia.
Sori, jos en maista edes kohteliaisuusyistä.
Jos joku mulle syöttää "salaa" jotain tuollaista "kun kukaan ei huomaa eroa", niin teen poliisille ilmoituksen pahoinpitelystä.
Siinä tapauksessa olet varmasti oppinut jo aikoja sitten ilmoittamaan allergiastasi kun ruokarajoitteita kysellään. Ravintolassakin muistat aina kysyä, onko annokseen käytetty palkokasveja, sillä usein liharuokiin on. Ei tässä kukaan salaa mitään ole syöttämässä.
Kyllä täällä parikin on kehuskellut kuinka on tarjoillut esim. sieni-soijamoussakaa väittämällä sen olevan jotain muuta...
Kyllä niin voi tehdäkin ihmisille, joiden allergioista ja rajoitteista on tarkkaan tietoinen. Varsinkin jos vielä tuntee heidät muuten normaaleiksi, ettei ole nuttura turhan tiukalla.
Kuinka monen tuttavan ruokarajoitteista olet niin varma, että uskaltaisit ottaa riskin? Nutturan pitää kyllä olla aika löysällä, jos haluaa olla läheisissä tekemisissä valehtelevan idiootin kanssa.
Hyvin monen. Sellaista se on, kun on mukava ja sosiaalinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tämä keskustelu, kun jälleen piilotin yhden facebooktutun julkaisut itseltäni. Hän on erittäin raskas kertoessaan jatkuvasti miten hienosti on taas laittanut sapuskat itse pyydetystä lihasta ja naapuritilan ternimaidosta. Omista tutuistani hän on ihan heittämällä suurin lähiruokaideologiansa tuputtaja ja mielestään pyhimys. Kun pitää tietää mistä ruoka tulee ja mitä se sisältää ja nönnötinöö.
Vegaanit jäävät hyvin kauas taakse, paitsi tuputtamisessa ja itsensä jalustalle nostamisessa, myös mm. alkoholinkäytössä.
Mä taas olen saanut hurmoksellisen vegaanin tuttavapiiriin. Hyvä ettei laita lasillisesta vettä kuvaa, kun on niin vegaanista ja herkullista! Ylipäätään ihmettelen näitä, joilla on pakottava tarve kuvata joka hiton annos, ruokavalioon katsomatta. Muutama vertaisvegaani käy vielä tykkäämässä niitä kuvia, kuinka herkulliselta näyttää. Kuinkahan pahasti heillä pyörii elämä aatteensa ympärillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli varmaan aikamoiset pierujuhlat.
Kumman paljon tuntuu meissä sekasyöjissä olevan ilmavaivaisia? 🤔
Itsellä ei kyllä palkokasvit aiheuta mitään sen kummempaa, mutta olenkin aina syönyt hyvin monipuolisesti, joten vatsani on tottunut kaikenlaiseen ravintoon.
Sama. Kerrankin voi tuntea itsensä oikein onnistuneeksi. Oli tarjolla mitä vain, niin syöminen sujuu ilman rutinoita ja pörinöitä. Tässä huomaakin olevansa oikein unelmavieras.
Vierailija kirjoitti:
Oisin lähtenyt kesken pois ja ottanut häälahjani mukaan!
Toivottavasti olisit ensin pitänyt puheenvuoron kertoen syyn. "Koska täällä on tarjolla näköjään vegaanista syötävää, otan nyt kyllä lahjani tuolta lahjapöydältä mukaan ja lähden grillin kautta kotiin."
Se olisi hauska, suosittelen! Mieluiten silloin kun olet vieraana anopin roolissa.
Vierailija kirjoitti:
You go girl! Juuri noin voimaantunut kouvolatukkainen tankki tekee! Hyvähyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljettia päällä ja pieni silmäpako sukkiksissa. Mutta varmana asiastaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi mennä prosenttisi aika pahasti pieleen. Oikeasti allergisia on THL:n mukaan noin 35 % suomalaisista.
"Arviot allergian esiintyvyydestä vaihtelevat. Viimeisimpien väestötutkimusten mukaan noin joka kolmannella aikuisella oli allergisia oireita."
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/astma-ja-allergiat/astman-ja-allergi…
Tais nyt sulla mennä puurot ja vellit sekaisin. Noin 2-5 prosenttia suomalaisista aikuisista saa ruoka-aineista allergiaoireita, jotka eivät liity siitepölyallergiaan. (https://www.allergia.fi/allergia/ruoka-ja-juoma/aikuisten-ruoka-allergi… )
Astma, home, siitepölyt yms. sitten erikseen, mutta ne eivät liity herneisiin tai papuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi mennä prosenttisi aika pahasti pieleen. Oikeasti allergisia on THL:n mukaan noin 35 % suomalaisista.
"Arviot allergian esiintyvyydestä vaihtelevat. Viimeisimpien väestötutkimusten mukaan noin joka kolmannella aikuisella oli allergisia oireita."
https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/astma-ja-allergiat/astman-ja-allergi…
Tais nyt sulla mennä puurot ja vellit sekaisin. Noin 2-5 prosenttia suomalaisista aikuisista saa ruoka-aineista allergiaoireita, jotka eivät liity siitepölyallergiaan. (https://www.allergia.fi/allergia/ruoka-ja-juoma/aikuisten-ruoka-allergi… )
Astma, home, siitepölyt yms. sitten erikseen, mutta ne eivät liity herneisiin tai papuihin.
Samasta lähteestä vähän lisää:
*Allerginen reaktio voi periaatteessa syntyä mistä vain ruoasta, jonka sisältämälle ainesosalle - useimmiten proteiinille eli valkuaisaineelle - henkilö herkistyy. Ruoka-allergia voi alkaa jo lapsuudessa tai ilmaantua vasta aikuisiällä. Onneksi suurin osa aikuisten ruoka-aineallergioista on lieviä.
Yleisin ruokiin liittyvä reaktio johtuu itse asiassa siitepölyallergiasta, ei varsinaisesta ruoka-allergiasta. Tämä johtuu siitä, että monissa ruoissa on siitepölyä muistuttavaa ja niiden kanssa ristireagoivaa valkuaisainetta. Tällöin henkilö on todellisuudessa herkistynyt siitepölylle, ei kyseiselle ruoka-aineelle. Ristireaktiosta johtuen ruoka kuitenkin aiheuttaa esim. suun limakalvolla kutinaa tai muita kohtalaisen lieviä oireita, koska elimistö luulee, että suussa on siitepölyä.*
Itselläkin kitalaki kutisee keväisin tomaatista, mutta en mä siihen kuole. Toki ymmärrän, että on myös henkeä uhkaavia allergioita, esim. maitoproteiinille ja pähkinälle voi olla niin allerginen, että pienestäkin määrästä voi henki lähteä. Mutta valtaosa allergioista on tosiaankin tuota ristiallergiaa, joka ei yleensä ole kovinkaan vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas oppi kirjoitti:
Vegaanit ovat uskonlahko ja moninaiset ovat sen lapsiuhrit. Lapset saavat kärsiä vanhempiensa fanaattisuudesta ja vahingoittua ruumiillisesti. Veganismi myös ruokkii syömishäiriötä, joka aiheuttaa etenkin nuorien tyttöjen kuolemia. Vegaanien nimissä on myös tehty murhia esimerkiksi Isossa Britanniassa.
Kaupassa todistin tapausta, jossa äiti ja poika kävivät ostoksilla. Poika tutki innokkaasti kalastusvälineitä kunnes äiti pyysi poikaa tulemaan takaisin. Joku tuntematon vanha mies seurasi tilannetta ja totesi äidille, että voihan pojastanne tulla kalamies. Äiti siinä tiuski että he ovat vegaaneja ja he eivät kalasta. Mies kuitenkin totesi, että voi sitä varmaan silti kalastaa. Oli aika kiukkuinen perheenäiti. Näin vihervassarinaiset pahoinpitelevät poikia ja miehiä. Aivan pahinta henkistä väkivaltaa, mitä koskaan olen kohdannut heiltä.
Onkiminen on todella julmaa. Meidän biologian opettaja oli kuulema lopettanut onkimisen kun kala oli huutanut kivusta. Mietipä itse jos roikkuisit koukusta.
Lapsia tulee ohjata väkivallattomuuteen. Ei väkivallasta nauttivilla ole oikeutta traumatisoida muita ihmisiä toteuttamalla sairaita halujaan.
Hyvät naurut sain kerrankin. Toivottavasti tämä kivulias kala -tarina oli vitsi 😆
?? Miksi sinua naurattaa kalojen kärsimys? Oletko s a d isti? Oikeastiko on noin julmia ihmisiä olemassa?
Itseäni viiltää ihan hirmu kivuliaasti sydämestä kun näen kalojen kärsivän. Tuntuu niin pahalle että tuntuu että taju lähtee. Olen monesti saanut traumoja.
Tässä nähdään miten sairaita lihaanit henkisesti ovat ja vertaus p e d areihin on TODELLAKIN paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miten ihmiset ovat suhtautuneet / suhtautuisivat omiin häihinsä jos kumppani on kuitenkin sekasyöjä?
Itsellä ei tulisi mieleenkään vaatia kasvismenua tässä tilanteessa. Haluan kuitenkin että kasvistarjoilut ovat hyvät ja tarjolla ihan kaikille eikä vain niille jotka sanovat olevansa kasvissyöjiä. Luultavasti asettaisin myös jotain vaatimuksia lihan eettisyydelle mutta olen siinä onnellisessa asemassa että kumppania tämä kiinnostaa jo valmiiksi.
Se että vegaani- tai kasvissyöjäpariskunnan häissä tarjoiltaisiin lihaa tuntuu kyllä kummalliselta. En ole ikinä paasannut kasvissyönnistä kellekään mutta jos rupeaisin yhtäkkiä kokkaamaan tai tarjoilemaan lihapataa jollekin muulle tuntuisi se jotenkin tekopyhältä?
Mä olen ollut kasvissyöjä yli 25 vuotta ja laitan lähes joka päivä liharuokia koska muu perhe on sekasyöjiä. Kaikissa juhlissakin olen tarjoillut niin kasvis- kuin liharuokiakin enkä näe asiassa mitään ongelmaa.
Perheellisen on pakko joustaa, jos haluaa tehdä elämästä kaikille siedettävää.
Terv. toinen kasvissyöjä (liki vegaani), joka silloin tällöin käristelee jauhelihaa ja broiskua, koska perhe niitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tämä keskustelu, kun jälleen piilotin yhden facebooktutun julkaisut itseltäni. Hän on erittäin raskas kertoessaan jatkuvasti miten hienosti on taas laittanut sapuskat itse pyydetystä lihasta ja naapuritilan ternimaidosta. Omista tutuistani hän on ihan heittämällä suurin lähiruokaideologiansa tuputtaja ja mielestään pyhimys. Kun pitää tietää mistä ruoka tulee ja mitä se sisältää ja nönnötinöö.
Vegaanit jäävät hyvin kauas taakse, paitsi tuputtamisessa ja itsensä jalustalle nostamisessa, myös mm. alkoholinkäytössä.
Mä taas olen saanut hurmoksellisen vegaanin tuttavapiiriin. Hyvä ettei laita lasillisesta vettä kuvaa, kun on niin vegaanista ja herkullista! Ylipäätään ihmettelen näitä, joilla on pakottava tarve kuvata joka hiton annos, ruokavalioon katsomatta. Muutama vertaisvegaani käy vielä tykkäämässä niitä kuvia, kuinka herkulliselta näyttää. Kuinkahan pahasti heillä pyörii elämä aatteensa ympärillä?
Mulla taas on estoliatalle joutunut fanaattinen karppaaja. Kyllä näitä höyrypäitä joka lähtöön löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas oppi kirjoitti:
Vegaanit ovat uskonlahko ja moninaiset ovat sen lapsiuhrit. Lapset saavat kärsiä vanhempiensa fanaattisuudesta ja vahingoittua ruumiillisesti. Veganismi myös ruokkii syömishäiriötä, joka aiheuttaa etenkin nuorien tyttöjen kuolemia. Vegaanien nimissä on myös tehty murhia esimerkiksi Isossa Britanniassa.
Kaupassa todistin tapausta, jossa äiti ja poika kävivät ostoksilla. Poika tutki innokkaasti kalastusvälineitä kunnes äiti pyysi poikaa tulemaan takaisin. Joku tuntematon vanha mies seurasi tilannetta ja totesi äidille, että voihan pojastanne tulla kalamies. Äiti siinä tiuski että he ovat vegaaneja ja he eivät kalasta. Mies kuitenkin totesi, että voi sitä varmaan silti kalastaa. Oli aika kiukkuinen perheenäiti. Näin vihervassarinaiset pahoinpitelevät poikia ja miehiä. Aivan pahinta henkistä väkivaltaa, mitä koskaan olen kohdannut heiltä.
Onkiminen on todella julmaa. Meidän biologian opettaja oli kuulema lopettanut onkimisen kun kala oli huutanut kivusta. Mietipä itse jos roikkuisit koukusta.
Lapsia tulee ohjata väkivallattomuuteen. Ei väkivallasta nauttivilla ole oikeutta traumatisoida muita ihmisiä toteuttamalla sairaita halujaan.
Hyvät naurut sain kerrankin. Toivottavasti tämä kivulias kala -tarina oli vitsi 😆
En ihmettelisi, jos jossain vegaanisivustolla olisi "videotodiste" kiljuvasta kalasta.
No näin meidän biologian opettaja sanoi. Kyllähän tuon näkee miten kala sätkyttelee kivusta. Ajattelepa itse jos roikkuisit koko painollasi koukku sisälläsi, olisiko kivaa?
Miten sairas pitää ihmisen olla että tekee tuollaista toiselle elävälle olennolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas oppi kirjoitti:
En ihmettelisi, jos jossain vegaanisivustolla olisi "videotodiste" kiljuvasta kalasta.
Tutkimus yllätti: Kalat tuntevat kipua
Viimeaikaisissa tutkimuksissa on osoitettu, että kalat pystyvät tuntemaan kipua. Ne pystyvät välttelemään kivuliaita tilanteita ja muutamaan käyttäytymistään sen mukaisesti. Aikaisemmin on ajateltu, etteivät kalat tuntisi kipua eivätkä osaisi käyttäytyä sen mukaisesti, kertoo Eviran ylitarkastaja Sari Salminen.
Suomessa eläinsuojelulainsäädäntö koskee kaikkia eläimiä. Tarkoituksena on suojella kaikkia eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kivulta, tuskalta ja kärsimykseltä, kertoo ylitarkastaja Sari Salminen eläinten hyvinvointijaostosta Evirasta.
Ajatteleeko joku oikeasti että kala ei tuntisi kipua?! Ja miksiköhän ei tuntisi?
Onko tällainen ihminen niin tyhmä että ajattelee, ki du tan tuota toista elävää olentoa mutta en tunne siitä itse kipua, siispä tuo eläin ei silloin tunne kipua! ÄO nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesen tai kebabbilan kautta kotiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairas oppi kirjoitti:
Tutkimus yllätti: Kalat tuntevat kipua
Viimeaikaisissa tutkimuksissa on osoitettu, että kalat pystyvät tuntemaan kipua. Ne pystyvät välttelemään kivuliaita tilanteita ja muutamaan käyttäytymistään sen mukaisesti. Aikaisemmin on ajateltu, etteivät kalat tuntisi kipua eivätkä osaisi käyttäytyä sen mukaisesti, kertoo Eviran ylitarkastaja Sari Salminen.
Suomessa eläinsuojelulainsäädäntö koskee kaikkia eläimiä. Tarkoituksena on suojella kaikkia eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kivulta, tuskalta ja kärsimykseltä, kertoo ylitarkastaja Sari Salminen eläinten hyvinvointijaostosta Evirasta.
Ajatteleeko joku oikeasti että kala ei tuntisi kipua?! Ja miksiköhän ei tuntisi?
Onko tällainen ihminen niin tyhmä että ajattelee, ki du tan tuota toista elävää olentoa mutta en tunne siitä itse kipua, siispä tuo eläin ei silloin tunne kipua! ÄO nolla.
Ei ole pitkäkään aika siitä, kun ihan vakavissaan uskottiin, etteivät pienet lapset tai tummaihoiset tunne kipua. Että siitä jos lähdetään, niin en ihmettele yhtään.
Se on kumma kun kaikki vegaanit ovat niin itsekkäitä että tarjoavat vain sitä mitä itse syövät. Mutta seka syöjät kyllä miettivät niin että ruokaa on kaikille dietistä ja allergioista huolimatta. Joo Hävetkää !!!
Joidenkin tutkimusten mukaan eläinten väärinkäyttö nuoruudessa ennustaa mielensairautta vanhempana. En tiedä, mutta minusta eläinten systemaattinen teurastaminen on jonkinasteisesti julmaa ja väärinkäyttöä. Tällöin suuri osa yhteiskunnan osasista olisi henkisesti sairaita. En tiedä muista, mutta minulla ainakin on vaikeuksia ottaa vakavasti henkisesti sairaita ihmisiä.
Mä olen ollut kasvissyöjä yli 25 vuotta ja laitan lähes joka päivä liharuokia koska muu perhe on sekasyöjiä. Kaikissa juhlissakin olen tarjoillut niin kasvis- kuin liharuokiakin enkä näe asiassa mitään ongelmaa.