Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
3701/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No he puhuivat selän takana koska eivät tahtoneet loukata... mutta pakko sanoa että aika tyypillistä että jos ruoka ei jossain maistu ihmiset kommentoi sitä, vaikka sitten salaa. Totuushan se heille vain oli, ei mustaamista.

Vierailija
3702/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Mitä tekee jollain yliopiston koulutuksella, sillä pääsee johonkin kirjaston suojatyöpaikkaan kolmen tonnin palkalla murjottamaan.

Mä ole amispohjalta yrittäjä ja tienaan sen 65 tonnia vuodessa vaikka teen nelipäiväistä viikkoa  ihan normitunneilla. Saan lisäksi kaikki vaatteet auton ja vieläpä ruokanikin keploteltua vähennyksiin. Mites sulla tämä asia on hoidettu, kituutatko jossain säälittävässä suojatyöpaikassa hikisellä kolmentonnin liksalla aamusta iltaan pomoa nuoleskellen.. Pystyisitko edes tekemään oikeata työtä?

Ohis, mutta missä kirjastossa saa kolme tonnia kuussa? Vinkkaapa mullekin se paikka!

Ps. Oon ite sekasyöjä, älä mun päälle käy.

Jostain luin, en minä tiedä mitä ne saa. Kolme tonnia olikin kyllä ihan liikaa istumisesta ilman tuotantovelvoitetta.

Ei minulla olisi varaa palkata  ketään mitään tekemätöntä ihmistä istumaan, jaa taitaahan ne jotain kirjoja muovittaa ja kassattaa myöhästymismaksuja, hikihän tuommosessa raatamisessa tulee.

Jaksuhalit kaikkille kirjaston täteille.

Entäs kirjaston sedät?

Homoja ovat, tai muuten vaan kyvyttömiä tekemään oikeita miesten töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3703/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

Onko sinulla asennevamma jos vaadit vegaaniruokaa tarjottavaksi liharuokien lisäksi?

3704/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä saa omissa juhlissa tarjota sitä mitä itse haluaa. En tällaisen asian miettimiseen ja läpikäymiseen käyttäisi elämästäni minuuttiakaan.

Vierailija
3705/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten  paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli? 

Täh? Miten paljon sinä oikein söit lihaa aikaisemmin? 

Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri

Minä syön viikossa max 300 g kanan lihaa ja 600 g kalaa. Kuinka kova on vegaanin lihanhimo, syökö hän kaukaa rahdattua lihankorviketta satoja kiloja kuussa? Mietin, että aika moni lintu on menettänyt henkensä niiden lentokoneiden edessä. Kuinka monta pientä ötökkää on mennyt alas salaatin mukana?

Siihen on laskettu myös kaikki kukonpojat jotka silputaan elävältä kun niillä ei tehdä mitään. Munantuotannon sivutuote nääs. Samoin vasikat joita maitoteollisuus tuottaa. Sekä myös kalat. Silakkafile on 40 g. Sinä siis tapatat jo 66 silakkaa kuussa. 

Mistä sinun kalasi lennätetään, mistä soijasi lennätetään, mistä syömiesi kanojen soija lennätetään, nuo kanathan syövät soijaa monta kertaa enemmän kuin yksi vegaani. Katsopa varsin ostamiesi tuotteiden alkuperämaa, harva niistä on suomalainen.

Sun soijat lentää kainaloista ja silakat on housuissa,

Jos sun esi-isät ei olis kalastanu tai keksiny maataloutta, sä et olis siinä äyhäämässä. Elämä on brutaalia, ihminen on petoeläin ja ravintoketjun huipulla. Te killitätte siinä, kun ette saisi edes yhtä särkeä haaviin saati tulta syttymään nuotiolla. Vaikeroitte sitten toisessa ketjussa, kuinka ette pärjää stadin luukussa kahta päivää ilman sähköä, kun ette pysty lämmitään soijanakkejanne mikrossa ja teidän basilikat kuolee, kun kasvatuslamput lakkaa toimimasta.

Vierailija
3706/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti kovasti kun katoin juutuupista vidin jossa kissa söi kuolleen venäläisen soltun sormee.

Vierailija
3707/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Mitä tekee jollain yliopiston koulutuksella, sillä pääsee johonkin kirjaston suojatyöpaikkaan kolmen tonnin palkalla murjottamaan.

Mä ole amispohjalta yrittäjä ja tienaan sen 65 tonnia vuodessa vaikka teen nelipäiväistä viikkoa  ihan normitunneilla. Saan lisäksi kaikki vaatteet auton ja vieläpä ruokanikin keploteltua vähennyksiin. Mites sulla tämä asia on hoidettu, kituutatko jossain säälittävässä suojatyöpaikassa hikisellä kolmentonnin liksalla aamusta iltaan pomoa nuoleskellen.. Pystyisitko edes tekemään oikeata työtä?

Minulla on puhdas omatunto ja kun syön ruokaani nautin siitä suuresti kun tiedän että yksikään eläin ei ole kärsinyt hirveitä tuskia minun ruokani vuoksi. Sitä tunnetta sinä et rahalla saa. Se tunne on yksi parhaista asioista elämässä.

Sivistystäkään ei rahalla saa. Eikä älykkyyttä.

Kun siinä noin kiillottelet sädekehääsi, niin kerropa huviksesi mitä syöt päivittäin?

Vierailija
3708/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö syökää ihmiset mitä haluatte mutta älkää missään nimessä huijatko ihmisiä syömään mitään. Joillakin ihmisillä on soija-allergia, joten ei kannata väittää että on jauhelihamoussakaa jos onkin oikeasti soijaa ja sienisekoitusta...

Vierailija
3709/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten  paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli? 

Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri

Minä syön viikossa max 300 g kanan lihaa ja 600 g kalaa. Kuinka kova on vegaanin lihanhimo, syökö hän kaukaa rahdattua lihankorviketta satoja kiloja kuussa? Mietin, että aika moni lintu on menettänyt henkensä niiden lentokoneiden edessä. Kuinka monta pientä ötökkää on mennyt alas salaatin mukana?

Siihen on laskettu myös kaikki kukonpojat jotka silputaan elävältä kun niillä ei tehdä mitään. Munantuotannon sivutuote nääs. Samoin vasikat joita maitoteollisuus tuottaa. Sekä myös kalat. Silakkafile on 40 g. Sinä siis tapatat jo 66 silakkaa kuussa. 

Mistä sinun kalasi lennätetään, mistä soijasi lennätetään, mistä syömiesi kanojen soija lennätetään, nuo kanathan syövät soijaa monta kertaa enemmän kuin yksi vegaani. Katsopa varsin ostamiesi tuotteiden alkuperämaa, harva niistä on suomalainen.

Sun soijat lentää kainaloista ja silakat on housuissa,

Jos sun esi-isät ei olis kalastanu tai keksiny maataloutta, sä et olis siinä äyhäämässä. Elämä on brutaalia, ihminen on petoeläin ja ravintoketjun huipulla. Te killitätte siinä, kun ette saisi edes yhtä särkeä haaviin saati tulta syttymään nuotiolla. Vaikeroitte sitten toisessa ketjussa, kuinka ette pärjää stadin luukussa kahta päivää ilman sähköä, kun ette pysty lämmitään soijanakkejanne mikrossa ja teidän basilikat kuolee, kun kasvatuslamput lakkaa toimimasta.

Epäilen että helssinkin punavuoressa ei lamputeta basilikaa, ihan on muuta viljelystä.

Vierailija
3710/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on puhdas omatunto ja kun syön ruokaani nautin siitä suuresti kun tiedän että yksikään eläin ei ole kärsinyt hirveitä tuskia minun ruokani vuoksi. Sitä tunnetta sinä et rahalla saa. Se tunne on yksi parhaista asioista elämässä.

Kun siinä noin kiillottelet sädekehääsi, niin kerropa huviksesi mitä syöt päivittäin?

Taisitkin jäädä nyt satuiluistasi kiinni, ja yrität hikisesti googlettaa mahdollisimman täsmällistä vastausta tähän asiaan.

Vierailija
3711/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on biologisesti sekasyöjä. Sekasyönti tarkoittaa sitä, että ihminen syö sekä kasvi- että eläinkunnan tuotteita. 

No just tämä. Eli ihminen syö molempia. Silloin kasvisruoka sopii sekasyöjällekin oikein mainiosti.

Vierailija
3712/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viettänyt useammat vegaaniset juhlat. Teen perinteisiä ruokia mutta ilman eläinkunnan tuotteita. Kahvimaito on tosiaan ainoa asia, josta täytyy ilmoittaa, mitä se on (ettei allergiset luule lehmänmaidoksi). Meillä oli edellisissä juhlissa juuri pähkinäallergikkojen vuoksi riisimaitoa, mikä sopii myös gluteenittomille ja pähkinäallergikoille. Todella hyviä voileipäkakkuja saa tehtyä, runsaita salaatteja ja viimeksi meillä oli pääruokana grillattavia. Meillä juhlat menee parhaiten niin, ettei turhaan mainosta vegaanisuutta. Esimerkiksi "jauhelihamoussakka"  valmistujaisissani sisälsi soijarouhetta ja pilkottua sientä grillimausteessa marinoituna, kukaan ei tajunnut jauhelihan puutetta.. ystäväni luuli että soijarouhe oli jonkun riistan lihaa :D

Kivasti hoidettu soija-allergisen kannalta.

Vierailija
3713/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mitenkään pystynyt ymmärtämään sitä, että jos joku kutsuu vaikka kavereitaan illanviettoon, ja tarjoaa esim. karjalanpiirakoita ja patonkia joidenkin itse tehtyjen levitteiden kera, sienipiirakkaa, salaattia ja suklaakakkua, kaikki syövät hyvällä ruokahalulla ja kehuvat tarjottavia, jotka saattavat hyvinkin olla samalla myös vegaanisia. Mutta jos tarjoaja on kasvissyöjä tai vegaani, tai tulee ilmi, että tarjottavat ovat vegaanisia, niin jo iskee heikotus ja proteiinin puute välittömästi, eivätkä samat tarjoamiset olekaan enää ollenkaan hyviä, vaan jotain epäterveellistä, prosessoitua, vegaanien korvikeruokaa.

Vierailija
3714/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on biologisesti sekasyöjä. Sekasyönti tarkoittaa sitä, että ihminen syö sekä kasvi- että eläinkunnan tuotteita. 

No just tämä. Eli ihminen syö molempia. Silloin kasvisruoka sopii sekasyöjällekin oikein mainiosti.

Toki, mutta ei ne vegaanien korvikesotkut.

Vierailija
3715/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön vain lähellä tuotettua eettisesti ja lähiruualla ruokittua luomukanaa, naapuri kalastajan kalastamaa kalaa. En kannata ollenkaan tänne kaukaa rahdattuja tuotteita, ovat ne sitten ruokaa tai muita hyödykkeitä. Syön joskus myös Ylämaan karjaa, jota toinen naapurini kasvattaa. Soijaa en syö eettisistä syistä ollenkaan. Enkä täten myöskään eläimiä, joita ruokitaan soijalla. En kannata tehotuotantoa, joten syömieni kanojen vuoksi ei ole tarvinnut tappaa yhtäkään kukkopoikaa. En syö mitään Suomeen lentokoneilla rahdattua, kuten suklaata, kahvia tai ulkomaisia hedelmiä tai vihanneksia. Eettisistä syistä.

Vierailija
3716/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö pidä hyönteisiä tai lintuja eläiminä? Mietitkö ollenkaan kuinka paljon olet edistämässä eläinlajien häviämistä sukupuuttoon syömällä kaukaa rahdattua soijaa, riisiä, hedelmiä, vihanneksia ja muuta vastaavaa, kuten manteleita, pähkinöitä, papuja, suklaata?

Vierailija
3717/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klo

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö pidä hyönteisiä tai lintuja eläiminä? Mietitkö ollenkaan kuinka paljon olet edistämässä eläinlajien häviämistä sukupuuttoon syömällä kaukaa rahdattua soijaa, riisiä, hedelmiä, vihanneksia ja muuta vastaavaa, kuten manteleita, pähkinöitä, papuja, suklaata?

Onko se niin, että vegaanit ainoastaan syö kaikki ulkomaalaiset kasvikset ja pähkinät kaupasta? Ja sekasyöjä automaattisesti ei syö riisiä tai vaikka sillä ulkomailta rahdatulla soijalla kasvatettua lihaa? Niin tosiaan, suurin osa siitä soijasta menee rehuiksi. Ihmisen ravinnoksi siitä menee yksi pieni pieraisu. Suomessa kasvaa hyvin erilaisia palkokasveja mutta niistäkin pitää kierrättää 70-80 prosenttia eläimen kautta, koska sehän se kaikkein ekologisinta ja loogisinta on.

Vierailija
3718/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan katkera aviopari vielä naimisissa keskenään?

Olen miettinyt samaa. Uskonnon tuputtaminen, suoranainen pakkosyöttö toisille ja nihkeän pienet tarjoilut, joissa ei näy yhtään aitoa välittämisen ja ilahduttamisen halua, eivät ennusta kovin hyvää. Pakottaminen ja itsekkyys ovat huono lähtökohta mihin tahansa sosiaaliseen suhteeseen.

Vierailija
3719/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkä ei lähe sivistykellä eikä sillä osteta etelän reissuja. Kokeileppas maksaa älykkyydellä uutta autoa autokaupassa, ne nauraa sut pihalle sieltä vaikka olisit millanen edisoni.

Edison oli muuten kasvissyöjä.

Voiko tällaista junttiutta olla, etelänreissu...anna kun arvaan, Rhodokselle ja kanarialle? Sieltä saakin kotoisasti suomalaisia lihapullia ja kylmä kalja. On kyllä säälittävää tuollainen elämä kun ei oikeasti saavuta  mitään suurta eikä ole mitään henkisiä tavoitteta elämällä.

Uusi auto. Jos se on joku tärkeä juttu elämässä niin pitää kyllä olla henkisesti todella köyhä. Minä ostin käytetyn auton 20 vuotta sitten viidellä tonnilla ja on ollut hyvä. Laitan sivistykseen ja taiteeseen sitten ne kymppitonnit.

Käytät autoa ja mahdollisimman paljon luontoa saastuttavaa vanhaa teknologiaa sisältävää autoa?

Tiedätkö paljonko autoilu saastuttaa? Ja jatkuva turha ajelu? Kuinka monen pienen sammakon, etanan, madon tai toukan olet ajanut jo liiskaksi? Puhumattakaan isommista eläimistä.

Suosittelen sinullekin lämpimästi pilkupyöräilyä. Itsellä ei tulisi mieleenkään ostaa autoa ja olen sekasyöjä.

Vierailija
3720/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, mutta ei ne vegaanien korvikesotkut.

Miten kasvikset, vihannekset, viljat ja hedelmät muuttuvat korvikesotkuiksi, jos vegaani niitä käsittelee?