Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
3661/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan joku palstalainen kuusi vuotta sitten näissä "häissä"? Lämmöllä varmasti muistelevat niitä, kun luulivat saaneensa ihan ruokaa eikä välipalaa.

Kyllä olin! Odotin innollani saavani jotain syötävää kunnes näin köyhät tarjoilut. Lähdin heti lahjan kanssa pois ja menin huoltsikalle syömään maittavan lounaan ettei tarvinnut ajaa pitkää matkaa nälkäkiukussa.

T. edelleen katkera vieras

Vierailija
3662/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietynlainen vegaaniporukka yrittää käännyttää myös lemmikkikissojaan vegaaneiksi, vaikka ne kuolevat tauriininpuutteeseen ennemmin tai myöhemmin, koska kissat saavat tauriinia vain liharuoasta. Samantyyppinen juttu kuin siinä, että ihminen saa C-vitamiininsa ainoastaan ravinnosta. Jos ei saa, niin tulee keripukki.

Onhan niitäkin vegaaneja, jotka pakottavat lapsensa vegaaneiksi. Lapsi ei kuitenkaan kasva ilman proteiinipitoista ja täysipainoista ruokaa, johon kuuluu kotimaiset liha, kasvikset, juurekset, marjat ja hedelmät. Nämä lapset sitten ovatkin kasvaneet muualla, jos vanhemmat eivät ymmärrä tätä. 

Vihervasemmistolaiset naiset ovat pahimpia miesten ja poikien pahoinpitelijöitä. Eivät anna heille vapauksia ja päättävät, syövätkö sekaruokaa jopa kodin ulkopuolella. Yksikin vegaaninainen kielsi poikaansa koskemasta kaupassa oleviin kalastustarvikkeisiin ja joku vanha mieshenkilö sanoi, että pojastahan voi tulla kalamies. Nainen tiuski että he ovat vegaaneja. Todella sääli, että tällaiset hihhulit harjoittavat henkistä väkivaltaa.

Kun kristinusko on jäänyt pois, tarvitaan tilalle joku uusi uskonto, esimerkiksi juuri veganismi.

Ja tuo mitä sanot poikien ja miesten kohtelusta, pitää niin paikkansa.

Miehet vain kasvattakoot kivekset ja sanovat napakasti, että heitä ei vegaaneiksi käännytetä.

Toi on vastenmielinen ilmiö. Varsinkin kun nää vegaanit oikein ylpeilee "kuinka sain käännytettyä peran, kehui paremmaksi kuin lihaa!!1!"

Tosin ei koske vain miehiä, mä saan kuulla jatkuvasti kuittailua lihansyönnistä - oon nuori nainen, ja kun oon vielä hoikka niin jostain syystä oletetaan että mä oon joku kasvissyöjä/vegaani!

Toi on aivan sairaan rasittavaa, kuulla kommentteja "ai,syötsä lihaakin???"

Joo. Kyllä syön. Tää oli nyt 4 kerta kun kysyt tässä parin viikon sisällä...

On se ihmeellistä että nuori nainen syö lihaa ja on jopa hoikka! 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3663/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietynlainen vegaaniporukka yrittää käännyttää myös lemmikkikissojaan vegaaneiksi, vaikka ne kuolevat tauriininpuutteeseen ennemmin tai myöhemmin, koska kissat saavat tauriinia vain liharuoasta. Samantyyppinen juttu kuin siinä, että ihminen saa C-vitamiininsa ainoastaan ravinnosta. Jos ei saa, niin tulee keripukki.

Onhan niitäkin vegaaneja, jotka pakottavat lapsensa vegaaneiksi. Lapsi ei kuitenkaan kasva ilman proteiinipitoista ja täysipainoista ruokaa, johon kuuluu kotimaiset liha, kasvikset, juurekset, marjat ja hedelmät. Nämä lapset sitten ovatkin kasvaneet muualla, jos vanhemmat eivät ymmärrä tätä. 

Vihervasemmistolaiset naiset ovat pahimpia miesten ja poikien pahoinpitelijöitä. Eivät anna heille vapauksia ja päättävät, syövätkö sekaruokaa jopa kodin ulkopuolella. Yksikin vegaaninainen kielsi poikaansa koskemasta kaupassa oleviin kalastustarvikkeisiin ja joku vanha mieshenkilö sanoi, että pojastahan voi tulla kalamies. Nainen tiuski että he ovat vegaaneja. Todella sääli, että tällaiset hihhulit harjoittavat henkistä väkivaltaa.

Kun kristinusko on jäänyt pois, tarvitaan tilalle joku uusi uskonto, esimerkiksi juuri veganismi.

Miehet vain kasvattakoot kivekset ja sanovat napakasti, että heitä ei vegaaneiksi käännytetä.

Toi on vastenmielinen ilmiö. Varsinkin kun nää vegaanit oikein ylpeilee "kuinka sain käännytettyä peran, kehui paremmaksi kuin lihaa!!1!"

Tosin ei koske vain miehiä, mä saan kuulla jatkuvasti kuittailua lihansyönnistä - oon nuori nainen, ja kun oon vielä hoikka niin jostain syystä oletetaan että mä oon joku kasvissyöjä/vegaani!

Se on se harha, joka saa kuvittelemaan, että kasvikset pitäisi hoikkana ja terveenä, vaikka se on oikeestaan niin, että se on liha, joka antaa terveyden ja sopivan painon.

Jep.

Onko joku nähnyt luonnossa laihaa norsua tai lihavaa leijonaa?

Typerä vertaus. Ko. eläimet viettävät suht vähän aikaa älylaitteilla tai kaupoissa ostellen prosessoitua ruokaa

Tarkoitatko, että vegaanit notkuvat älylaitteilla ja ostelevat prosessoitua ruokaa?

Eihän ne ravinnonpuutteessaan muuta jaksa.

Jotenkin on tosiaan ristiriitaiset fiilikset, kun vegaanit huutaa, että älkää syökö prosessoitua lihaa ja sitten kaupoissa on vaikka mitä vege-tuotteita, jotka on vaatinee sitä prosessointia huomattavasti enemmän.

Vai luuleeko ne, että se kasvisperäinen raaka-aine muotoutuu itsestään jauhelihaa muistuttavaan muotoon?

Vegaaneilla on lihanhimo, mutta ideologia kieltää lihan ja pitää väkisin vääntää lihan kaltaista kasviksista. Valehtelevat itselleenkin kuinka kasvisjauhis on yhtä hyvää kuin liha. Eipä ihme jos ovat niin masentuneita.

Vierailija
3664/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin itsekästä tarjoilla vain sitä mitä itse syö.

Sama jos ristiäisissä tarjoiltaisiin vain äidinmaitoa ja korviketta, eihän se vauvakaan muuta syö joten miksi tarjoilla muutakaan vieraille?

Vierailija
3665/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä kirjoitan oman näkemykseni. Minä olen vegaani, olen sitä eettisistä syistä. Elän epävegaanissa maailmassa ja yhteiskunnassa, joka perustuu toisten eläinlajien riistoon ja hyväksikäyttöön. Eläimellä ei ole meille mitään arvoa ellemme saa siitä rahaa. Lemmikkieläimiä kyllä hyysää me ja ostelemme niille vaatteita, leluja, viemme hierontoihin ja maksamme itsemme kipeiksi jos rakas lemmikki sairastuu. Toisin kuin lypsylehmä, joka ei enää kuuden vuoden jatkuvan raskauskierteen, poikasistaan erottamisen, maidontuotannon ja päivittäisen parressa kiinniolemisen jälkeen tuota enää sitä maksimaalista maitomäärää, mitä aiemmin. Lehmä menee suoraan teuraaksi. Niiltäkin tiloilta, jotka mainostavat, että täällä kaikki eläimet ovat meille kuin omia lapsia.

Uudessa eläintenHYVINVOINTIlaissa ei ole luvassa myöskään broilerin kasvatukseen mitään muutoksia vaikka se on lihantuotannossa yksi sairaimmista ja epäeettisimmistä lihantuotannon yksiköistä, josta puuttuu yksilöllisyys, terveys ja stressittömyys. Uudessa laissa ei myöskään ole merkintää niin yksinkertaisesta ja tavallisesta asiasta kuin vedensaannin turvaaminen.

Minä en halua, että oma toimintani tukee tälläistä kamalaa toimintaa. Tuo kaikki on minun mielestäni täysin epäinhimillistä ja modernia barbaarisuutta,jota tehdään rahan kuvat silmissä.

Minä olen pitänyt monia bileitä, joissa suurinosa on sekasyöjiä. Tarjottavat ovat lähes aina loppuneet, eikä valituksia ole tullut (minun korviini) keneltäkään. Koen, että ystäväni kunnioittavat päätöstäni jakaa sellaista ruokaa, jonka tekeminen tuo minulle hyvän olon. Jos joskus menen naimisiin, haluaisin ehdottomasti vegaaniset häät. En halua "tuputtaa" elämäntyyliäni kenellekään kuten monet tuntuvat veganismin mainitsemisen kokevan. Haluaisin tehdä tärkeästä, rahaa vievästä juhlasta sellaisen, joka on minun näköinen ja joka tuo minulle rauhaa, koska se on toteutettu minun eettisen näkemyksen mukaisesti. Onneksi läheiseni tietävät, että olen vegaani niin jos yhdet vegaaniset pirskeet on niin ylitsepääsemätön vaikea asia niin ei ole pakko tulla paikalle.

Vegaanius vaan sattuu olemaan hieman naiivia. Nykyään on ihan sama mitä lihankorviketta ostat, niin rahat valuvat samoille megafirmoille kuin jotka takaavat tehomaatalouden jatkumisen. Ja siinä vain yksi jäävuoren huippu. Yhtä lailla kun puhutaan lajien manipulaatiosta, voitaisi se kattaa ihan yhtä lailla koko luontoon, myös kasvikuntaan. Vegaaniksi itseään joka väliin toitottavat ovat yksinkertaisesti tekopyhiä egoisteja, jotka haluavat vain pönkittää omaa hyveellisyyttään muiden silmissä tehden tosiasiassa itsensä naurunalaiseksi. Et yksinkertaisesti pysty elämään sanojesi mukaan. Jo se että asut missä asut, on riistoa eläimiltä. Siinä kohdalla olisi voinut olla kuinka monta linnunpesää, kaninkoloa, oravanpoikasta. Vaatteesi valmistus on joskus ollut riistoa hyönteisiltä, linnuilta, kaloilta.. niin kauan kun et itse luo koko elämääsi ilman välikäsiä, olet pelkästään tekopyhä.

Lihaaneilla on omasta syömisestään todella paha mieli kun pitää jankata samoja typeriä juttuja vuositolkulla joissa ei ole mitään järkeä(esim. vegaaniruoassa on lisäaineita-noh, lihaaniruoassa on vielä enemmän) ja näitä porkkana itkee jne. Ilmeisesti lihansyönnin aiheuttama syyllisyys tekee todella tyhmäksi. 

Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten  paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli?

Minulla on, tämä on ihana tapa elää jota suosittelen kaikille.

20 vuotta jotka olen ollut vegaani olen säästänyt 67,461 kg co2 hiilidioksidipäästöjä, 66,795 neliömetriä metsää, 149,104 kg viljaa ja 30,417,012 litraa vettä.

https://vegancalculator.com/

Eli yksikin vegaani voi tehdä paljon!

Kaikissa juhlissani, myös häissäni, tarjoan vegaanista ruokaa. Jos ei sinulle kelpaa, ei tarvitse tulla paikalle.

Näin se on.

Sinun tekstistä ei juuri löydy kykyä hahmottaa laajempia kokonaisuuksia, vaan tyydyt argumentoimaan öyhötyksellä, jonka olet oppinut todennäköisesti muutamasta netflix-dokumentista ja parilta vegaani-influensserilta.

Todennäköisesti otat kalorit enimmissä määrin jostain, mikä kasvatetaan suurilla plantaaseilla, jopa polttaen tieltä ikiaikaista metsää. Kotimaisiltakin viljelmiltä, jotka myrkytetään moneen kertaan ja jotka kerätään siten, että hitaimmat eivät kerkeä alta pois. Käytät meriteitse tai lentokoneilla kaukaa rahdattua tavaraa. Käytät ainakin elektroniikkaa, ja se jos mikä on eettisesti arveluttavaa. Kaivoksia perustetaan paikkoihin, jotka vie elintilaa alkuperäiseltä eliöstöltä, myös eläimiltä. Eläinten ravinnonsaanti suppenee ja ne kuolevat. Luonnonvaraiset eläimet.

Sinä itsekin käytät elektroniikkaa. Todisteena siitä on että olet kirjoittanut tänne palstalle joten mitä ihmettä iniset?

Olen ollut kasvissyöjä 80-lopulta lähtien, aluksi laktovegetaristi sitten vegaani. Tuohon aikaan ei ollut nettiä eikä influenssereita. Netflixiä en katso enkä influenssereita seuraa. Voisin itse olla sellainen sillä olen edelläkävijä ja saanut monia innostumaan kasvisruoasta.

Syön eurooppalaista ruokaa. Lihaani sen sijaan kuluttaa hirmuisesti sademetsäsoijaa jota rahdataan toiselta puolen maapalloa. Eläinteollisuus käyttää moninkertaisesti ruokaa jota ihmiset voisivat käyttää.

"Soijapavun tuotannosta yli 80% käytetään eläinten rehuksi. Suomessa kotieläinten tuottajat ovat pyrkineet korvaamaan soijaa kotimaisilla vaihtoehtoisilla rehuilla. Nautakarjan ruokinnassa soijan korvaaminen muilla proteiinipitoisilla rehuilla on helpompaa kuin sian ja siipikarjan tuotannossa."

https://hiilivapaasuomi.fi/2019/10/04/10-myyttia-ilmastoystavallisesta-…

"Suomalaisen naudanlihan ympäristöystävällisyyttä perustellaan usein nurmilaidunnuksen käytöllä. On totta, että nurmipellon maaperän hiilivarasto on suurempi kuin viljapellon, mutta asiaa pitää tarkastella laajemmin. 

Suomessa tuotetun naudanlihan päästöt ovat korkeimpien joukossa muuhun Eurooppaan verrattuna. Suuret päästöt selittyvät suurelta osin turvemaiden päästöillä. Suomen peltopinta-alasta noin 10 % on turvemaita ja niistä syntyy noin 60 % maatalouden suorista kasvihuonekaasupäästöistä. Suuri osa Suomen turvepelloista on nautakarjan laidunmaana.  

Naudanlihan ilmastopäästöt ovat yleisesti ottaen moninkertaiset verrattuna sianlihan ja siipikarjan lihan tuotantoon. Nauta ja lampaat ovat märehtijöitä, joiden ruuansulatus tuottaa ilmastonmuutosta aiheuttavaa metaanikaasua. Ruokinnan avulla voidaan vaikuttaa metaanin tuotannon määrään jonkin verran, mutta päästöjä ei voida kokonaan välttää. Ilmaston kannalta edullisinta on suosia kasvispainotteista, lähellä tuotettua ja mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa.

Pelkästään kuljetusmatkan pituus ei tee ruoasta epäekologista, vaan tärkeämpää on tarkastella sitä mitä syö. Kuljetuksen päästöjen osuus ruoan kokonaishiilijalanjäljestä on vähäinen, ja suurimmat päästöt syntyvät tuotannossa. Eläinperäisten tuotteiden tuotannon päästöt ovat moninkertaiset verrattuna kasviperäisten tuotteiden tuotannon päästöihin. Tämän takia jopa toiselta puolelta maapalloa tuotu kasviperäinen ruoka on keskimäärin vähäpäästöisempää verrattuna eläinperäisen, erityisesti naudanlihan ja maitotuotteiden hiilijalanjälkeen.

Eri tutkimuksista saatu näyttö kasvis- ja kalapainotteisen ruokavalion pienemmästä hiilijalanjäljestä on vahva. Siirtyminen vegaaniruokavalioon suomalaisesta keskimääräisestä sekaruokavaliosta vähentää ilmastopäästöjä noin 40 %. Eläinperäisten tuotteiden, etupäässä naudanlihan, tuotanto aiheuttaa suurimman osan maataloustuotteiden kasvihuonekaasupäästöistä globaalisti."

Hanna L. Tuomisto, FT, kestävien ruokajärjestelmien apulaisprofessori, Helsingin yliopisto

https://ilmastoruoka.fi/tietoa/ruoan-ilmastokestavyys/

Vegaanit tosiaan elävät jossain harhamaailmassa.

Vegaanitkin on verrattavissa uskovaisiin, jotka pitävät homoutta sairautena tai possua saastaisena eläimenä. Vegaanien käsitykset ovat yhtä taikauskoisia kuin uskovaisilla.

Vierailija
3666/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos olisitte tulleet pois sieltä mukavuusalueeltanne ja tarjonneet ihan normaalia ruokaa vieraille.

Vai olivatko kaikki vieraanne vegaaneja?

Vierailija
3667/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten  paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli?

Edes aito lihansyöjä ei tuohon pysty. Leijonakaan ei syö kokonaista impalaa joka päivä.

Ihmiselle sula mahdottomuus. No, ehkä kaloja tai katkarapuja menis tuo määrä.

Mutta KUUKAUDESSA 30 nautaa, 30 sikaa tai edes 30 broileria.

Vierailija
3668/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se harha, joka saa kuvittelemaan, että kasvikset pitäisi hoikkana ja terveenä, vaikka se on oikeestaan niin, että se on liha, joka antaa terveyden ja sopivan painon.

Jep.

Typerä vertaus. Ko. eläimet viettävät suht vähän aikaa älylaitteilla tai kaupoissa ostellen prosessoitua ruokaa

Tarkoitatko, että vegaanit notkuvat älylaitteilla ja ostelevat prosessoitua ruokaa?

Jotenkin on tosiaan ristiriitaiset fiilikset, kun vegaanit huutaa, että älkää syökö prosessoitua lihaa ja sitten kaupoissa on vaikka mitä vege-tuotteita, jotka on vaatinee sitä prosessointia huomattavasti enemmän.

Vai luuleeko ne, että se kasvisperäinen raaka-aine muotoutuu itsestään jauhelihaa muistuttavaan muotoon?

Vegaaneilla on lihanhimo, mutta ideologia kieltää lihan ja pitää väkisin vääntää lihan kaltaista kasviksista. Valehtelevat itselleenkin kuinka kasvisjauhis on yhtä hyvää kuin liha. Eipä ihme jos ovat niin masentuneita.

Tuliko sulle parempi olo, kun pääsit mollaamaan vegaaneja oikein olan takaa perustuen omaan mutuiluusi?

Vierailija
3669/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihajunttien rinkirunkut vieläkin täällä pystyssä. Miten te jaksatte päivästä toiseen

Vierailija
3670/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliaakikot jäi nälkäisiksi noissa kemuissa.

Kyllä tomaatit, hedelmät ja marjat... tai sitten ei vatsaa täytä.

Vierailija
3671/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä kirjoitan oman näkemykseni. Minä olen vegaani, olen sitä eettisistä syistä. Elän epävegaanissa maailmassa ja yhteiskunnassa, joka perustuu toisten eläinlajien riistoon ja hyväksikäyttöön. Eläimellä ei ole meille mitään arvoa ellemme saa siitä rahaa. Lemmikkieläimiä kyllä hyysää me ja ostelemme niille vaatteita, leluja, viemme hierontoihin ja maksamme itsemme kipeiksi jos rakas lemmikki sairastuu. Toisin kuin lypsylehmä, joka ei enää kuuden vuoden jatkuvan raskauskierteen, poikasistaan erottamisen, maidontuotannon ja päivittäisen parressa kiinniolemisen jälkeen tuota enää sitä maksimaalista maitomäärää, mitä aiemmin. Lehmä menee suoraan teuraaksi. Niiltäkin tiloilta, jotka mainostavat, että täällä kaikki eläimet ovat meille kuin omia lapsia.

Uudessa eläintenHYVINVOINTIlaissa ei ole luvassa myöskään broilerin kasvatukseen mitään muutoksia vaikka se on lihantuotannossa yksi sairaimmista ja epäeettisimmistä lihantuotannon yksiköistä, josta puuttuu yksilöllisyys, terveys ja stressittömyys. Uudessa laissa ei myöskään ole merkintää niin yksinkertaisesta ja tavallisesta asiasta kuin vedensaannin turvaaminen.

Minä en halua, että oma toimintani tukee tälläistä kamalaa toimintaa. Tuo kaikki on minun mielestäni täysin epäinhimillistä ja modernia barbaarisuutta,jota tehdään rahan kuvat silmissä.

Minä olen pitänyt monia bileitä, joissa suurinosa on sekasyöjiä. Tarjottavat ovat lähes aina loppuneet, eikä valituksia ole tullut (minun korviini) keneltäkään. Koen, että ystäväni kunnioittavat päätöstäni jakaa sellaista ruokaa, jonka tekeminen tuo minulle hyvän olon. Jos joskus menen naimisiin, haluaisin ehdottomasti vegaaniset häät. En halua "tuputtaa" elämäntyyliäni kenellekään kuten monet tuntuvat veganismin mainitsemisen kokevan. Haluaisin tehdä tärkeästä, rahaa vievästä juhlasta sellaisen, joka on minun näköinen ja joka tuo minulle rauhaa, koska se on toteutettu minun eettisen näkemyksen mukaisesti. Onneksi läheiseni tietävät, että olen vegaani niin jos yhdet vegaaniset pirskeet on niin ylitsepääsemätön vaikea asia niin ei ole pakko tulla paikalle.

Vegaanius vaan sattuu olemaan hieman naiivia. Nykyään on ihan sama mitä lihankorviketta ostat, niin rahat valuvat samoille megafirmoille kuin jotka takaavat tehomaatalouden jatkumisen. Ja siinä vain yksi jäävuoren huippu. Yhtä lailla kun puhutaan lajien manipulaatiosta, voitaisi se kattaa ihan yhtä lailla koko luontoon, myös kasvikuntaan. Vegaaniksi itseään joka väliin toitottavat ovat yksinkertaisesti tekopyhiä egoisteja, jotka haluavat vain pönkittää omaa hyveellisyyttään muiden silmissä tehden tosiasiassa itsensä naurunalaiseksi. Et yksinkertaisesti pysty elämään sanojesi mukaan. Jo se että asut missä asut, on riistoa eläimiltä. Siinä kohdalla olisi voinut olla kuinka monta linnunpesää, kaninkoloa, oravanpoikasta. Vaatteesi valmistus on joskus ollut riistoa hyönteisiltä, linnuilta, kaloilta.. niin kauan kun et itse luo koko elämääsi ilman välikäsiä, olet pelkästään tekopyhä.

Ei kannata unohtaa viljan tuotantoa. Useita hiiriemoja poikasineen päätyy puimakoneiden teriin, jotta vegaani saa nyhtökauraa ja kauramaitoa.

Vierailija
3672/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hääpäivänä Wolt-kuskeille riitti taatusti töitä.

Vierailija
3673/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Tuliko sulle parempi olo, kun pääsit mollaamaan vegaaneja oikein olan takaa perustuen omaan mutuiluusi?

Tuliko sulle parempi olo, kun pääsit mollaamaan sekaaneja oikein olan takaa perustuen omaan mutuiluusi?

Vierailija
3674/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihajunttien rinkirunkut vieläkin täällä pystyssä. Miten te jaksatte päivästä toiseen

Hulvatonta lukea hintelien vegaanihippien vinkumista. Ihme että jaksatte itujen voimalla edes hengittää.

Vierailija
3675/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-en ole koskaan kuullut juustottomasta pizzasta.

Vegaanit eivät käytä eläinperäistä juustoa vaan kasvispohjaista vuustoa.

Lisäaineita täynnä oleva keinotekoinen elintarvike.

Umpiprosessoitua moskaa se ns oikea juustokin on.

Katotaanpa kumpi sitä umpiprosessoitua moskaa todellisuudessa on.

Jukolan Aito Cheddar

Ravintosisältö

Ainekset

Pastöroitu aamulypsyn maito, suola, hapate (mikrobiologinen juoksute), väri annatto

Violife Epic Mature Cheddar Flavour Block: Kookosöljyvalmiste.

Vesi, Kookosöljy (24%), Stabilointiaine (E1404, E1450), Perunatärkkelys, Merisuola, Jauhettu Auringonkukansiemen, Mature Cheddar Aromi, Happamuudensäätöaine (E270), Oliiviuute, Väriaine (E160A), B12-Vitamiinia.

Valio Salaneuvos gouda-juustoviipale:

Pastöroitu maito*, suola ja hapate.

* Allergioita tai

Valio Oddlygood Gouda: Vesi, kasvirasva (kookos, rypsi), muunnettu perunatärkkelys, perunatärkkelys, suola, hiivaproteiini, kalsium, perunaproteiini, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), säilöntäaine (sorbiinihappo), aromi, hiivauute, väri (karotenoidit), vitamiinit (riboflaviini, B12-vitamiini, D-vitamiini) ja jodi.Saattaa sisältää pieniä määriä maitoa.

Jaa tämmönen ravintoasiantuntija taas täällä joka osaa ihan vertailla tuotesisältöjen pituutta keskenään.

En minä ainakaan ruoanlaitossa tarvitse kovetettuja kasviöljyjä ja selluloosaa, jota vegaanien vuustot ja kasvisjauhispihvit sisältävät. Taitaa vegaaneilla keho huutaa rautaa, kun noin kovasti haluavat vaikka laboratoriossa tehtyä "lihaa".

Juuri ne selluloosat ja kovetetut kasviöljyt ovat lisänneet länsimaisia elintasosairauksia.

Vierailija
3676/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Miten paljon sinä oikein söit lihaa aikaisemmin? 

Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri

Vierailija
3677/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Howard Taitolempi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulvatonta lukea hintelien vegaanihippien vinkumista. Ihme että jaksatte itujen voimalla edes hengittää.

Oletko jumahtanut jonnekin 60-luvulle?

Vegaanit mättää pizzaa, burgeria, sipsiä ja kaljaa siinä missän muutkin.

Vierailija
3678/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Miten paljon sinä oikein söit lihaa aikaisemmin? 

Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri

Minä syön viikossa max 300 g kanan lihaa ja 600 g kalaa. Kuinka kova on vegaanin lihanhimo, syökö hän kaukaa rahdattua lihankorviketta satoja kiloja kuussa? Mietin, että aika moni lintu on menettänyt henkensä niiden lentokoneiden edessä. Kuinka monta pientä ötökkää on mennyt alas salaatin mukana?

Vierailija
3679/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Meijjän häissä syötiin mieheni ja minun  uistelemaa Päijänteen kuhaa  ja itse tekemääni riistamakkaraa, riista oli mieheni meidän  omalta maalta ampumaa.

Jälkkäriksi oli lettuja ja meidän itse tehtyä sahtia ja seitenkymppistä "valkkaria"

Kehuja tulee vieläkin 17 vuoden jälkeen, tyyliin "oli ne mahtavat kinkerit" muistaa tutut meillä saunomassa ja iltaa istumassa käydessään muistella.

Ihan parhaat häävieräät oli meillä, ja ihan paras sulho minulla.

Ei voi kun nöyrästi kiittää miten hienoja ystäviä ja sukulaisia meillä on, kiitos vielä kaikille, spessu terkut ukolle näistä vuosista, lovetan sua vieläkin ihan hulluna.

Vierailija
3680/6229 |
16.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edes aito lihansyöjä ei tuohon pysty. Leijonakaan ei syö kokonaista impalaa joka päivä.

Ihmiselle sula mahdottomuus. No, ehkä kaloja tai katkarapuja menis tuo määrä.

Mutta KUUKAUDESSA 30 nautaa, 30 sikaa tai edes 30 broileria.

aika läski