Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
3721/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Mitä tekee jollain yliopiston koulutuksella, sillä pääsee johonkin kirjaston suojatyöpaikkaan kolmen tonnin palkalla murjottamaan.

Mä ole amispohjalta yrittäjä ja tienaan sen 65 tonnia vuodessa vaikka teen nelipäiväistä viikkoa  ihan normitunneilla. Saan lisäksi kaikki vaatteet auton ja vieläpä ruokanikin keploteltua vähennyksiin. Mites sulla tämä asia on hoidettu, kituutatko jossain säälittävässä suojatyöpaikassa hikisellä kolmentonnin liksalla aamusta iltaan pomoa nuoleskellen.. Pystyisitko edes tekemään oikeata työtä?

Minulla on puhdas omatunto ja kun syön ruokaani nautin siitä suuresti kun tiedän että yksikään eläin ei ole kärsinyt hirveitä tuskia minun ruokani vuoksi. Sitä tunnetta sinä et rahalla saa. Se tunne on yksi parhaista asioista elämässä.

Sivistystäkään ei rahalla saa. Eikä älykkyyttä.

Kun siinä noin kiillottelet sädekehääsi, niin kerropa huviksesi mitä syöt päivittäin?

Tätä vastausta saamme odottaa 🙄

Vierailija
3722/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina paheksutaan vegaaneja jostain banaanien ja avocadojen tai soijan syönnistä. Yli 95 prosenttia niistä kuitenkin menee lihaa syövien suuhun. Onkohan jossakin kirjoittelua, jossa paheksutaan sekasyöjien avocadojen käyttöä. Itse en syö banaaneja enkä avocadoja ollenkaan, mutta sekasyöjäystäväni syövät niitä minunkin edestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3723/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ketju on vanha, niin varmaan pätee edelleen se ajatus, että ihmiset olettavat häissä tai isommissa juhlissa saavan monipuolisesti ruokaa josta valita mieleisensä. Myös lihansyöjien häissä on melkolailla aina uunikasviksia ja salaatteja, leipävalikoima yms joista vegaanit ja veget voivat ottaa mieleistään.

En ollenkaan paheksu, että tämä pari teki oman valintansa ja pitäytyi vegaanisessa ruuassa, niin kuuluukin tehdä - heidän päivä, heidän päätös. Mutta olisin kyllä itsekin ollut enemmän tai vähemmän pettynyt tarjoiluun vieraana. Iso vaikutus on myös sillä, onko ruoka oikeasti hyvänmakuista vai ei ja ikävä kyllä vegaaniruoka on usein yksinkertaisesti pahaa, jos siihen ei ole tottunut. Kaikenmaailman linssisotkut on jotenkin kummallisia. Kaikki maistuu pahvilta, jossa on aivan liikaa jotain eksoottisia mausteita, jonka jäljiltä maku on vaan jotenkin epäselvä sekoitus vähän kaikkea. 

Arvostan silti aina sitä, että hääpari tekee juuri sellaiset häät kuin itse kokee parhaaksi. Jokainen vieras voi sitten mennä mäkkärin kautta kotiin jos kokee tarpeelliseksi, mutta mielipide kaikilla varmaan on - kaikesta. Se on hyvä muistaa. Vieraat voivat paheksua ruokia, koristeita, bändiä, musiikkivalintaa, tilan ahtautta, morsiamen mekkoa, kukkia, mitä vaan! Siitä ei kannata mieltään pahoittaa, tärkeintä on että hääparilla oli itsellään ihana päivä.

Vierailija
3724/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut juhlissa, joissa olisi ollut tarjolla vain vegaanista ruokaa, pettymättä tarjoiluun. Syön itse hyvin vähän eläinperäisiä tuotteita, lihaa ehkä kerran kahdessa viikossa, kalaa, maitotuotteita ja munia kerran viikossa. Vegaaninen arkiruoka on hyvää, mutta oikeasti maistuvaa juhlaruokaa en ole toistaiseksi saanut.

Harvat catering-yritykset osaavat tehdä kunnollista vegaanista ruokaa. Käy aina sääliksi sukujuhlissa ja työpaikan tilaisuuksissa vegaaneille tehdyt sotkut. Vegaanisissa häissä en ole ollut, mutta synttäreillä, nimiäisissä ja ylioppilasjuhlassa kyllä. Joka kerta juhlatarjoilut on tehty itse, varmaan juuri heikon catering-tarjonnan vuoksi, eikä suurin osa ihmisistä osaa tehdä ammattilaistasoista ruokaa, vaikka itse niin kuvittelisikin.

Parhaiten toimisi aasialaistyyppinen tai Lähi-idän makuja sisältävä menyy, joka olisi vegaaninen ilman mitään "korvikkeita". Siinä kohtaa, kun yritetään tehdä vegaanisia versioita suomalaisista perinneruoista, kuten karjalanpaistista, voileipäkakusta ja vastaavista, mennään vikaan. Osalle vieraista ei maistu "eksoottinen" ruoka, joten päädytään tarjoamaan tuttuja ruokia vegaanisina versioina.

Vierailija
3725/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Ihminen on biologisesti sekasyöjä. Sekasyönti tarkoittaa sitä, että ihminen syö sekä kasvi- että eläinkunnan tuotteita. 

No just tämä. Eli ihminen syö molempia. Silloin kasvisruoka sopii sekasyöjällekin oikein mainiosti.

Toki, mutta ei ne vegaanien korvikesotkut.

Miten kasvikset, vihannekset, viljat ja hedelmät muuttuvat korvikesotkuiksi, jos vegaani niitä käsittelee?

Ei nyt pidä tyhmäksi heittäytyä ihan tahallaan :)

Vierailija
3726/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ollut juhlissa, joissa olisi ollut tarjolla vain vegaanista ruokaa, pettymättä tarjoiluun. Syön itse hyvin vähän eläinperäisiä tuotteita, lihaa ehkä kerran kahdessa viikossa, kalaa, maitotuotteita ja munia kerran viikossa. Vegaaninen arkiruoka on hyvää, mutta oikeasti maistuvaa juhlaruokaa en ole toistaiseksi saanut.

Harvat catering-yritykset osaavat tehdä kunnollista vegaanista ruokaa. Käy aina sääliksi sukujuhlissa ja työpaikan tilaisuuksissa vegaaneille tehdyt sotkut. Vegaanisissa häissä en ole ollut, mutta synttäreillä, nimiäisissä ja ylioppilasjuhlassa kyllä. Joka kerta juhlatarjoilut on tehty itse, varmaan juuri heikon catering-tarjonnan vuoksi, eikä suurin osa ihmisistä osaa tehdä ammattilaistasoista ruokaa, vaikka itse niin kuvittelisikin.

Parhaiten toimisi aasialaistyyppinen tai Lähi-idän makuja sisältävä menyy, joka olisi vegaaninen ilman mitään "korvikkeita". Siinä kohtaa, kun yritetään tehdä vegaanisia versioita suomalaisista perinneruoista, kuten karjalanpaistista, voileipäkakusta ja vastaavista, mennään vikaan. Osalle vieraista ei maistu "eksoottinen" ruoka, joten päädytään tarjoamaan tuttuja ruokia vegaanisina versioina.

Arvioiden mukaan vain noin yksi prosentti suomalaisista on vegaaneja, mutta kasvisruoka kiinnostaa huomattavasti useampia ja erityisesti lähellä puhtaasti tuotettu lähiruoka, olkoon se lihaa tai kasvista. Ruuan puhtaus ja prosessoimattomuus on monelle sekasyöjälle ensiarvoisen tärkeä asia sekä ruuan ekologisuus ja eettisyys.

Lihankorvikkeet ovat aina huono vaihtoehto, koska ne ovat prosessoituja tuotteita ja maistuvat tekolihalta. Sekasyöjä, joka syö mieluiten kasviksia ja juureksia ei kaipaa tekolihaa ollenkaan samalla tavalla kuin vegaani, jolle liha on "kielletty hedelmä".

Häissä tai missä tahansa juhlissa on myös arvokasta ja kunnioittavaa kutsuttuja vieraita kohtaan pyrkiä olemaan vieraanvarainen heitä kohtaan. Siksi itse tarjoan vegaaneille vegeä, sekasyöjille lihaa. Veganismin nousu uskonnoksi saa jo hyvin epämiellyttäviä piirteitä pakottamisineen. 

Vierailija
3727/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvioiden mukaan vain noin yksi prosentti suomalaisista on vegaaneja, mutta kasvisruoka kiinnostaa huomattavasti useampia ja erityisesti lähellä puhtaasti tuotettu lähiruoka, olkoon se lihaa tai kasvista. Ruuan puhtaus ja prosessoimattomuus on monelle sekasyöjälle ensiarvoisen tärkeä asia sekä ruuan ekologisuus ja eettisyys.

Lihankorvikkeet ovat aina huono vaihtoehto, koska ne ovat prosessoituja tuotteita ja maistuvat tekolihalta. Sekasyöjä, joka syö mieluiten kasviksia ja juureksia ei kaipaa tekolihaa ollenkaan samalla tavalla kuin vegaani, jolle liha on "kielletty hedelmä".

Häissä tai missä tahansa juhlissa on myös arvokasta ja kunnioittavaa kutsuttuja vieraita kohtaan pyrkiä olemaan vieraanvarainen heitä kohtaan. Siksi itse tarjoan vegaaneille vegeä, sekasyöjille lihaa. Veganismin nousu uskonnoksi saa jo hyvin epämiellyttäviä piirteitä pakottamisineen. 

Ihminen ei pysty elämään vegaanisella ruualla ilman keinotekoisia pillereitä. Ihminen on lajihistoriassaan sopeutunut siihen, että saa edes ajoittain sekaravintoa. Pillereiden ravintoaineet eivät imeydy juuri ollenkaan, tarkoituksena on saada kaikki ravintoaineet ruuasta. 

Vierailija
3728/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten  paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli? 

Täh? Miten paljon sinä oikein söit lihaa aikaisemmin? 

Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri

Minä syön viikossa max 300 g kanan lihaa ja 600 g kalaa. Kuinka kova on vegaanin lihanhimo, syökö hän kaukaa rahdattua lihankorviketta satoja kiloja kuussa? Mietin, että aika moni lintu on menettänyt henkensä niiden lentokoneiden edessä. Kuinka monta pientä ötökkää on mennyt alas salaatin mukana?

Siihen on laskettu myös kaikki kukonpojat jotka silputaan elävältä kun niillä ei tehdä mitään. Munantuotannon sivutuote nääs. Samoin vasikat joita maitoteollisuus tuottaa. Sekä myös kalat. Silakkafile on 40 g. Sinä siis tapatat jo 66 silakkaa kuussa. 

Mistä sinun kalasi lennätetään, mistä soijasi lennätetään, mistä syömiesi kanojen soija lennätetään, nuo kanathan syövät soijaa monta kertaa enemmän kuin yksi vegaani. Katsopa varsin ostamiesi tuotteiden alkuperämaa, harva niistä on suomalainen.

Syön vain lähellä tuotettua eettisesti ja lähiruualla ruokittua luomukanaa, naapuri kalastajan kalastamaa kalaa. En kannata ollenkaan tänne kaukaa rahdattuja tuotteita, ovat ne sitten ruokaa tai muita hyödykkeitä. Syön joskus myös Ylämaan karjaa, jota toinen naapurini kasvattaa. Soijaa en syö eettisistä syistä ollenkaan. Enkä täten myöskään eläimiä, joita ruokitaan soijalla. En kannata tehotuotantoa, joten syömieni kanojen vuoksi ei ole tarvinnut tappaa yhtäkään kukkopoikaa. En syö mitään Suomeen lentokoneilla rahdattua, kuten suklaata, kahvia tai ulkomaisia hedelmiä tai vihanneksia. Eettisistä syistä.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/01/28/veganismi-on-uskonnon-kaltaine…

Vegaanien on pakko levittää uskonnon kaltaista aatettaan ja tehdä lähetystyötä, sillä yhden ihmisen vegaaniudella ei ole maailman mittakaavassa merkitystä. Vegaani säästää ehkä yhden sian teurastamiselta elämänsä aikana, mutta ei juuri enempää.

Siksi vegaaniuden taustalla piilee koko ajan ajatus, että muidenkin täytyisi luopua lihalautasestaan.

- Tämä on ymmärrettävää, sillä vegaaniruokavalio on inhottavan mauton. Sekasyöjä voi tehdä kaikki samat ruoat kuin vegaani, ja paljon enemmän.

Tästä seuraa se, että vegaanin valtaa annoskateus.

- Tavallaan on epäreilua, että minä syön aamiaiseksi jonkinnäköistä mysliä ja soijamaitoa, mikä on ihan hirveetä. Ja sitten ajatus siitä, että toiset vetää munakokkelia ja pekonia naapurissa, niin onhan se aika hirveä.

Ja näin vegaanit päätyvät Konstigin mukaan mainostamaan omaa ruokavaliotaan myös naapureille.

Luonnonmukainen syöminen on Konstigin omassa ruokavaliossa se tärkein juttu. Myöskään eläinten oikeudet eivät ole unohtuneet kokonaan, vaikka nuoruuden kasvissyönti tuntuukin nyt väärältä tavalta vaikuttaa.

Konstig pyrkii edelleen vähentämään omilla kulutustottumuksillaan eläinten kärsimystä.

- Satsaan sellaiseen lihan tuotantotapaan, jossa eläimet voivat hyvin. Käytännössä luomulihaan ja riistaan.

Vierailija
3729/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegaaniruoka on eettisesti ja moraalisesti hyvin arveluttavaa, söisimme eläinten ruokia ja eläimet kuolisivat nälkään, luonnonlaki on ihmisen syödä lihaa ravintopyramidin huipulla

Vierailija
3730/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vi*tu! Mantelimaitoa.

Vierailija
3731/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha ei ole vegaanille kielletty hedelmä, vaan henkistä ja fyysistä ällötystä aiheuttava elintarvike, jota ei todellakaan kaipaa. Lihankorvikkeita ei monikaan vegaani syö juuri sen takia, että ne yksinkertaisesti maistuvat liiaksi lihalta ja ovat siksi pahoja. Härkikset, nyhtikset, tofu ja seitan eivät taas ole mitään tekolihaa, vaan ihan pelkästään kasviproteiinivalmisteita, joiden tarkoitus ei olekaan jäljitellä lihaa. Niitä moni vegaani syö, mutta harvalle ne mikään pääasiallinen ravinnonlähde on.

Vierailija
3732/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekee jollain yliopiston koulutuksella, sillä pääsee johonkin kirjaston suojatyöpaikkaan kolmen tonnin palkalla murjottamaan.

Mä ole amispohjalta yrittäjä ja tienaan sen 65 tonnia vuodessa vaikka teen nelipäiväistä viikkoa  ihan normitunneilla. Saan lisäksi kaikki vaatteet auton ja vieläpä ruokanikin keploteltua vähennyksiin. Mites sulla tämä asia on hoidettu, kituutatko jossain säälittävässä suojatyöpaikassa hikisellä kolmentonnin liksalla aamusta iltaan pomoa nuoleskellen.. Pystyisitko edes tekemään oikeata työtä?

Minulla on puhdas omatunto ja kun syön ruokaani nautin siitä suuresti kun tiedän että yksikään eläin ei ole kärsinyt hirveitä tuskia minun ruokani vuoksi. Sitä tunnetta sinä et rahalla saa. Se tunne on yksi parhaista asioista elämässä.

Kun siinä noin kiillottelet sädekehääsi, niin kerropa huviksesi mitä syöt päivittäin?

Jees.

Aamiainen: kaurapuuro, marjasmoothie jossa tujaus hamppuproteiinia, kauralatte

Lounas: peruna, salaattia, naurista  ja/tai muita kasviksia kuten kaalia, porkkanaa, lisäkkeenä jauhiskastike jossa esim. hernistä tai vöneriä tai nyhtökauraa

Välipaloja hedelmä, ruisleipää

Päivällinen esim. papupata tai vaikkapa makaronilaatikko

Vierailija
3733/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jees.

Lounas: peruna, salaattia, naurista  ja/tai muita kasviksia kuten kaalia, porkkanaa, lisäkkeenä jauhiskastike jossa esim. hernistä tai vöneriä tai nyhtökauraa

Enkä kiillotellut sädekehää, kerron vaan aidon onnellisuuden tunteen mikä tulee kun syö väkivallatonta ruokaa. Olen itsekin ollut ennen lihaani niin en edes voi kiillotella sädekehää.

Vierailija
3734/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegenäää vegenäää.... kuuluu tv-mainos kuin lammaslaitumen määkinää. Miksi kutsua ketään joille lammaslaitumen vegenääää-syötävät eivät maistu? Lahjojenko takia kutsut lähetettiin?Normaalisti fiksut ihmiset huomioivat kutsuvieraansa myös heille sopivalla tarjoilulla.

Vierailija
3735/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten  paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli? 

Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri

Minä syön viikossa max 300 g kanan lihaa ja 600 g kalaa. Kuinka kova on vegaanin lihanhimo, syökö hän kaukaa rahdattua lihankorviketta satoja kiloja kuussa? Mietin, että aika moni lintu on menettänyt henkensä niiden lentokoneiden edessä. Kuinka monta pientä ötökkää on mennyt alas salaatin mukana?

Siihen on laskettu myös kaikki kukonpojat jotka silputaan elävältä kun niillä ei tehdä mitään. Munantuotannon sivutuote nääs. Samoin vasikat joita maitoteollisuus tuottaa. Sekä myös kalat. Silakkafile on 40 g. Sinä siis tapatat jo 66 silakkaa kuussa. 

Mistä sinun kalasi lennätetään, mistä soijasi lennätetään, mistä syömiesi kanojen soija lennätetään, nuo kanathan syövät soijaa monta kertaa enemmän kuin yksi vegaani. Katsopa varsin ostamiesi tuotteiden alkuperämaa, harva niistä on suomalainen.

Syön vain lähellä tuotettua eettisesti ja lähiruualla ruokittua luomukanaa, naapuri kalastajan kalastamaa kalaa. En kannata ollenkaan tänne kaukaa rahdattuja tuotteita, ovat ne sitten ruokaa tai muita hyödykkeitä. Syön joskus myös Ylämaan karjaa, jota toinen naapurini kasvattaa. Soijaa en syö eettisistä syistä ollenkaan. Enkä täten myöskään eläimiä, joita ruokitaan soijalla. En kannata tehotuotantoa, joten syömieni kanojen vuoksi ei ole tarvinnut tappaa yhtäkään kukkopoikaa. En syö mitään Suomeen lentokoneilla rahdattua, kuten suklaata, kahvia tai ulkomaisia hedelmiä tai vihanneksia. Eettisistä syistä.

Mitkä ovat nämä eettiset syyt miksi et syö ulkomaisia hedelmiä? Avokadon ymmärrän mutta esim. eurooppalaiset hedelmät? Tiedoksesi, niitä ei tuoda lentokoneella vaan laivarahdilla joka on ekologisempaa kuin eläintuotanto Suomessa. Suklaata ja kahvia saa reiluna nykyisin tosi helposti. Ihmisten syötävä soija kasvaa Euroopassa joten en ymmärrä soijan demonisointia.

Etkö syö ollenkaan kananmunia? Ne kukonpojat tapetaan kananmunien tuotannossa sillä kukonpojat eivät muni joten ne tuhotaan hyödyttöminä.

Vierailija
3736/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jees.

Enkä kiillotellut sädekehää, kerron vaan aidon onnellisuuden tunteen mikä tulee kun syö väkivallatonta ruokaa. Olen itsekin ollut ennen lihaani niin en edes voi kiillotella sädekehää.

mikä ketun lihaani? Voisitko edes kirjoittaa muuta kuin vauvakieltä?

Vierailija
3737/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

klo

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö pidä hyönteisiä tai lintuja eläiminä? Mietitkö ollenkaan kuinka paljon olet edistämässä eläinlajien häviämistä sukupuuttoon syömällä kaukaa rahdattua soijaa, riisiä, hedelmiä, vihanneksia ja muuta vastaavaa, kuten manteleita, pähkinöitä, papuja, suklaata?

Onko se niin, että vegaanit ainoastaan syö kaikki ulkomaalaiset kasvikset ja pähkinät kaupasta? Ja sekasyöjä automaattisesti ei syö riisiä tai vaikka sillä ulkomailta rahdatulla soijalla kasvatettua lihaa? Niin tosiaan, suurin osa siitä soijasta menee rehuiksi. Ihmisen ravinnoksi siitä menee yksi pieni pieraisu. Suomessa kasvaa hyvin erilaisia palkokasveja mutta niistäkin pitää kierrättää 70-80 prosenttia eläimen kautta, koska sehän se kaikkein ekologisinta ja loogisinta on.

Kuten kirjoitin, valitsen mieluiten lähituotteet monenkin eri syyn takia (puhtaita, kuljetukset jäävät pois, yrittäjien tukeminen, omavaraisuus Suomessa). En osta talvikaudella ulkomailta tuotettuja kasviksia, vaan syö kellaristani/pakkasesta/kuivattuja itse kasvattamiakin, mutta pääosin lähitilojen vihanneksia, juureksia ja hedelmiä sekä metsistä itsekerättyjä marjoja. 

En syö ollenkaan riisiä enkä pastaa (paitsi itse tekemääni tuorepastaa), vaan perunaa ja muita juureksia. En syö ollenkaan pähkinöitä, manteleita tai tänne tuotuja vastaavia tuotteita, vaan käytän niiden tilalla kotimaisia palkokasveja ja siemeniä.

Soijaa en syö ollenkaan ja syön vain lähikanala kanoja, jotka on ruokittu luonnonmukaisesti tuotetulla vilja- ja valkuaisrehulla (herne), joka on peräisin pääasiassa kotitilalta tai lähialueen luomuviljelijöiltä sekä  juureksia ja virikeheinää ja kesäisin tuoretta ruohoa.  Syön myös riistaa tai esimerkiksi ylämaankarjaa, jota on ruokittu omilta viljellyiltä peltonurmilta ja luonnonlaitumilta ja talvella nuoresta nurmesta tehdyllä säilörehulla ja kuivaheinällä. 

En syö myöskään mitään Suomeen rahdattuja kaloja, pangasusta tai seitiä, vaan ainoastaan kotimaisia kaloja, kuten ahventa, silakkaa, siikaa, muikkua, haukea, kirjolohta, kuhaa ja jos jostain saa niin toki taimentakin. Syön myös roskakalanakin pidettyä kuoretta, joka oikeasti on todellinen herkku. 

Vierailija
3738/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat nämä eettiset syyt miksi et syö ulkomaisia hedelmiä? Avokadon ymmärrän mutta esim. eurooppalaiset hedelmät? Tiedoksesi, niitä ei tuoda lentokoneella vaan laivarahdilla joka on ekologisempaa kuin eläintuotanto Suomessa. Suklaata ja kahvia saa reiluna nykyisin tosi helposti. Ihmisten syötävä soija kasvaa Euroopassa joten en ymmärrä soijan demonisointia.

Etkö syö ollenkaan kananmunia? Ne kukonpojat tapetaan kananmunien tuotannossa sillä kukonpojat eivät muni joten ne tuhotaan hyödyttöminä.

Itselläni on pieni kanala, josta saan riittävästi munia. Yhtäkään kukonpoikaa ei niiden munien takia ole tapettu. Tervetuloa maaseudulle!

Vierailija
3739/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi vi*tu! Mantelimaitoa.

Lentokoneilla rahdattua mantelia. Luonto kiittää :(

Vierailija
3740/6229 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liha ei ole vegaanille kielletty hedelmä, vaan henkistä ja fyysistä ällötystä aiheuttava elintarvike, jota ei todellakaan kaipaa. Lihankorvikkeita ei monikaan vegaani syö juuri sen takia, että ne yksinkertaisesti maistuvat liiaksi lihalta ja ovat siksi pahoja. Härkikset, nyhtikset, tofu ja seitan eivät taas ole mitään tekolihaa, vaan ihan pelkästään kasviproteiinivalmisteita, joiden tarkoitus ei olekaan jäljitellä lihaa. Niitä moni vegaani syö, mutta harvalle ne mikään pääasiallinen ravinnonlähde on.

Lihankorvikkeina noita kuitenkin mainostetaan: 

Suomalaisesta härkäpavusta tehty jauhelihamainen kypsä tuote, joka tulee kauppoihin syyskuun alussa. Tuotteen ulkonäkö muistuttaa vahvasti kypsää jauhelihaa. Siinä ei ole mitään sivumakua ja sitä voi käyttää jauhelihan tapaan kaikenlaisessa ruoanlaitossa.

Suomalainen ruokainnovaatio Härkis tarjoaa kasvisvaihtoehdon jauhelihalle. Härkis soveltuu käytettäväksi niin arki- kuin viikonloppuruoissakin esimerkiksi jauhelihan, jauhelihapihvien tai -pyöryköiden tapaan.

Kasvisvaihtoehto jauhelihalle

Koko perheen suosikkiruokien, kuten lihapullien, makaronilaatikon ja pasta bolognesen kasvisversiot valmistuvat jatkossa nopeasti maistuvasta kotimaisesta Härkiksestä. https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/harkis

Mifu, Nyhtökaura, Härkis ja Oumph! – lihankorvikkeiden hyvät ja huonot puolet vertailussa (https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001248330.html)

Vaihtoehdot lihalle - tiedätkö mikä on mikäkin?

Härkis, tempe, Mifu, Nyhtökaura, tofu, Quorn, seitan, Oumph!, soijarouhe… Moni on päästään pyörällä, mitä kaikkia vaihtoehtoja lihalle on kaupassa tarjolla. (https://www.iltalehti.fi/pippuri/a/201612212200043973)

Mikä ”lihankorvike” on paras valinta? (https://www.iltalehti.fi/ravinto/a/d97a0485-242f-438b-bd33-19d460930ff2)

Vaihtoehtoja lihalle

Nyhtis, Härkis, Tofu ja muut vaihtoehdot lihalle. (https://www.sydanmerkki.fi/vaihtoehtoja-lihalle/)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi