Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhakyynikko kirjoitti:
Etkö sä syö koskaan kasvisruokaa?
Onko peruna kasvisruokaa? On
Onko porkkana kasvisruokaa? On
Onko kukkakaali kasvisruokaa? On
Onko lanttu kasvisruokaa? On
Ovatko herkkusienet kasvisruokaa? Ovat
Ovatko tomaatti ja kurkku kasvisruokaa? Ovat
Ovatko monenlaiset sipulit kasvisruokaa? Ovat
Ovatko monenlaiset kaalit kasvisruokaa? Ovat
Nämä ovat tyypillisiä lihan, kanan ja kalan lisukkeita.
Minä en ymmärrä mihin kysymyksellä "Etkö sä syö koskaan kasvisruokaa?
Tai oikeastaan ymmärrän.
Sillä pyritään saamaan sekasyöjät näyttämään naurettavilta väittämällä ikäänkuin mutkan kautta, että lihansyöjät söisivät aina vain ja ainoastaan pelkkää lihaa. Kiloittain.
Minusta lihansyöjät jankuttavat itse täällä lukuisissa vastauksissa, että kasvisruoka ei käy. Monessakin vastauksessa kommentoidaan, että on itsekästä, jos ei oteta muiden ruokavaliota huomioon, vaan tarjotaan kasvisruokaa. Eikö se ihan yksinkertaisesti tarkoita sitä, että kasvisruoan syönti ei sitten omaan ruokavalioon kuulu.
Kun vegaanista ruokaakaan ei pysty syömään, niin tarkoittaahan sekin kirjaimellisesti ymmärrettynä sitä, että karjalanpaistin kanssa tarjoiltu peruna, vihersalaatti ja leipä jää syömättä, kun nehän ovat sitä vegaanista moskaa.
Sekasyöjät syövät myös kasvisruokaa. Vegaaniruoka on keinoruokaa korvikkeineen, sitä eivät sekasyöjät syö.
Kannattais sunkin tajuta, että niissä on huima ero.
Miten tuo kommenttisi suhteutuu siihen, että meidän työpaikalla on erittäin hyvä kasvisruoka. Se on lähes aina samalla myös vegaaninen.
Siis miten pavut ja linssit on keinoruokaa? Ne kasvavat luonnossa, ne liotetaan, laitetaan ruuaksi kasvisten kanssa, ja that's it. Yli puoli maailmaa elää etupäässä kasvisproteiineilla, lihaa syödään vähemmän kuin täällä. Täälläkin syötiin lihaa ennenn vähemmän, käytettiin mm. herneen proteiinia ja maitoproteiinia.
Älä tekeydy tyhmäksi. Tiedät kyllä mistä oli puhe.
En tosiaankaan tiedä. Aloin kasvissyöjäksi v. 1986 eikä silloin ollut mitään vegaanisia eineksiä, jos niitä tarkoitat? Opin mitä tarkoittaa terveellinen kasvisruoka tuoreista aineksista, enkä tajua tätä nykyajan vegaanieines-villitystä. Ei tee hyvää aivoille.
Kyse oli vegaanien käyttämästä ruuasta, joka on keinotekoista eläinperäisen ravinnon korviketta. Kasvisruoka on ihan eri juttu.
Siis makkaran ja jauhelihan kasvisjäljitelmiä, ahaa! Itse en käytä, kun ne muistuttaa eläinperäistä ruokaa kuten nakkeja tai jauhelihaa. Hyvää yritystä kumminkin päästä eroon lihasta.
Vierailija kirjoitti:
On kohteliasta ottaa muutkin kuin vegaanit huomioon jos juhlat järjestää. Ottavathan muutkin samalla tavalla nykyään huomioon erikoisruokavaliot.
Sehän tässä on hauskaa, että voin tarjota ruokaa joka sopii kaikille. En ymmärrä mikä tässä on ongelma. Tuleeko ongelma, jos kuulet ruuan olevan vegaanista tai sopivan kasvissyöjälle tai jotain muuta ruokavaliota noudattavalle? Se että ruoka sopii ruokavalion x noudattajalle ei tarkoita sen olevan ei-sopivaa kaikille muille.
Jos allergiani on huomioitu, niin vegaaniruoka olisi ihan jees. Olisin kertonut ruoasta myös etukäteen kutsukortissa. Samoin joku kakkukahvijuttu on täysin ok, jos jo kutsussa kerrotaan, että ei ole lämmintä ateriaa tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kohteliasta ottaa muutkin kuin vegaanit huomioon jos juhlat järjestää. Ottavathan muutkin samalla tavalla nykyään huomioon erikoisruokavaliot.
Sehän tässä on hauskaa, että voin tarjota ruokaa joka sopii kaikille. En ymmärrä mikä tässä on ongelma. Tuleeko ongelma, jos kuulet ruuan olevan vegaanista tai sopivan kasvissyöjälle tai jotain muuta ruokavaliota noudattavalle? Se että ruoka sopii ruokavalion x noudattajalle ei tarkoita sen olevan ei-sopivaa kaikille muille.
Vegaaniruoka ei todella sovi kaikille. Useimmat haluavat kuitenkin syödä oikeaa ruokaa, ei vegaanien keinoruokaa.
heebo_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä edes kännissä, vaan selvin päin. Tiedän vegaaneja, jotka järjestivät "orgioita", siis lihan syönti "orgioita" ja näiden orgioiden jälkeen jatkettiin vegaanilinjalla taas kunnes seuraavat "orgiat". Lisäksi aika moni matkusteleva vegaani lipsuu ruokavaliostaan matkoillaan.
Mutta tuohan on hyvä juttu. Eivät ole 100% fanaattisia tuossa, vaan toimivat omien arvojen mukaisesti ja minivoivat eläinperäisen syönnin. Suotakoon se vapaus heille. Tämä siis sillä oletuksella, että tekevät ja saarnaavat samaa asiaa.
Ja aina voi valita vegaanisen eläimen kuten lehmän. Ei tarvitse välttämättä sen lihaa syödä, vaan maitotuotteet sopii.
Itse en valita, ruoka on mulle ruokaa ja jos se on vaan maistuvaa ni mikä jottei. Ne on TEIDÄN juhlat ja teidän päivä ja jos läheiset yhtään tuntee teitä niin kenelle nää tarjoilut tuli yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Mainitsiko aloittaja, että paikalla olijoilla oli muita erikoisruokavalioita?
Jos ei, niin vegaaniruokaahan pystyvät syömään kaikki. Olen itse sekasyöjä, eikä yhtään haittaa jos ruoka on välillä vegaanista. Kokkaan toisinaan vegaanista ruokaa itsekin. Enkä tosiaan oleta, että jokaisessa ruokatarjoilussa on tarjolla kaikkea mitä pystyn syömään, sehän olisi mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei, niin vegaaniruokaahan pystyvät syömään kaikki. Olen itse sekasyöjä, eikä yhtään haittaa jos ruoka on välillä vegaanista. Kokkaan toisinaan vegaanista ruokaa itsekin. Enkä tosiaan oleta, että jokaisessa ruokatarjoilussa on tarjolla kaikkea mitä pystyn syömään, sehän olisi mahdotonta.
Joo, vegaaniruokaa varmasti "pystyy" jokainen syömään. Useimmat eivät vain halua syödä korvikeruokaa. Jo ihan terveydenkin vuoksi.
Me tulemme tulevaisuudessa maksamaan terveydenhuollon kulut, joita vegaanius tuo tullessaan. Surullisinta on ajatella kehityshäiriöitä lapsilla, jotka ovat syyttömiä tilanteeseensa.
Samaisten vegaanivanhempien mielestä lapsi on kykenevä päättämään sukupuolensa, mutta ei sitä, haluaako syödä ravintolassa liha-, kala- vai kasvisvaihtoehdon. Siis miettikää nyt, että Suomessa kehitysvammaisellakin on oikeus päättää ja alkaa vaikka tupakoimaan, vaikka älyllinen kehitystaso vastaisi kolmevuotiaan tasoa. Lapsi 10 vuodesta ylöspäin ei saisi edes koulussa päättää, mitä syö.
Teinilläni on kaveri, joka on kyllästynyt pompottelevaan äitiinsä. Matkoilla meidän mukana ostanut omilla rahoillaan lihaa tai kalaa sisältävää. Varmasti rukoilee pääsevänsä äkkiä pois kodista, kun vanhemmilta ei heru mitään kunnioitusta. Se äiti on ainakin hirveä tyranni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?"
"Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja"
Ei tuossa ongelmana ole vain ruokien vegaanisuus, vaan yleinen köyhyys tai omituisuus. Jos teillä olisi ollut sieni-savutofupiirakan sijaan lihapiirakkaa ja hummuksen sijaan munavoita ja sen mantelijuoman sijaan maitoa kahviin, olisi myös tullut valituksia. (Itse sekasyöjänä muuten tykkään hummuksesta enemmän kuin munavoista...)
Miksi muuten maissileipää? Miksei ei jotain ihan tavallista leipää? Kotimaiset viljalajit ovat vegaanisia. Mitä marjoja ja minkä kanssa niitä oli ajatus syödä?
oletettavasti maissileipä oli gluteenittomille :)
suklaakakku tarjotaan usein marjojen kera (erityisesti vadelmat sopivat hyvin)
Gluteenittomalla se varmaan olikin vasta todella surkea tarjonta, jos piirakkakin oli tehty vehnäjauhoista. Pelkkää maissileipää ja hummusta sitten kahvin kanssa. Vegaanisissa häissä voisi olla pääruokana tofua vihannesten ja juuressoseen kanssa. Lisäksi vaikka falafeleja, hummusta ja uuniperunoita. Nuo apn häiden tarjoilut oli sitä jälkiruokaosastoa enemmän.
Niinpä. Aika harva vaan pystyy syömään soijaa ja tofua. Eli ruokavaihtoehtona tulisi ihan reilusti olla 100 prosenttiset kasvikset. Vaikka vegaanit pitävät tekolihoista, sekasyöjälle ne eivät mene alas. Yksi ateria ilman proteiinia ei haittaa yhtään.
Miten niin harva pystyy syömään soijaa tai tofua? Kyllä suurin osa ihmisistä pystyy käyttämään sitä ravintona, allergiset erikseen. Pähkinäallergia on varmasti yleisempi kuin soija-allergia vaikka saattaa ristireagoida. Itse olen pähkinöille allerginen, mutta tofua pystyn syömään normaalisti ilman oireita.
Aika monet ymmärtävät, että soija ei ole ihmisravintoa. Se soija, mitä esim. suomalaiset syö.
Soijarouhe ei olekaan ihmisravintoa, kun se on niin jalostettu tuote. Sisältää vielä hiilihydraatteja, joita kaikkien suolisto ei siedä. Suosittelen luomulaatuista Jalotofua ja lopettamaan tuon soijan demonisoinnin. Soijaa on monenlaista ja kiihkolihansyöjät jaksavat jankuttaa vaan gmo-soijasta, vaikka sellaista moskaa ei varmasti moni vegaanikaan käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, vegaaniruokaa varmasti "pystyy" jokainen syömään. Useimmat eivät vain halua syödä korvikeruokaa. Jo ihan terveydenkin vuoksi.
Ei tarvitse syödä yliprosessoitua nyhtökauraa. Voi syödä tofua, tempehiä ja hernistä jotka sopivat monesti niillekin, joilla on herkkä vatsa.
Vierailija kirjoitti:
Me tulemme tulevaisuudessa maksamaan terveydenhuollon kulut, joita vegaanius tuo tullessaan. Surullisinta on ajatella kehityshäiriöitä lapsilla, jotka ovat syyttömiä tilanteeseensa.
Samaisten vegaanivanhempien mielestä lapsi on kykenevä päättämään sukupuolensa, mutta ei sitä, haluaako syödä ravintolassa liha-, kala- vai kasvisvaihtoehdon. Siis miettikää nyt, että Suomessa kehitysvammaisellakin on oikeus päättää ja alkaa vaikka tupakoimaan, vaikka älyllinen kehitystaso vastaisi kolmevuotiaan tasoa. Lapsi 10 vuodesta ylöspäin ei saisi edes koulussa päättää, mitä syö.
Teinilläni on kaveri, joka on kyllästynyt pompottelevaan äitiinsä. Matkoilla meidän mukana ostanut omilla rahoillaan lihaa tai kalaa sisältävää. Varmasti rukoilee pääsevänsä äkkiä pois kodista, kun vanhemmilta ei heru mitään kunnioitusta. Se äiti on ainakin hirveä tyranni.
Kummasti vaan on tutkimuksia, joissa vegaanilapset ovat jopa terveempiä kuin sekaruokavaliolla olevat. Ehkä heidän vanhemmat opettavat muutenkin syömään paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Ehkä allergiatkin vähenevät kun ei syödä pelkkää lihaa ja perunaa. Lapsuuden ruokavalio kun vaikuttaa siihenkin, mitä terveyshyötyjä vaikka soijasta voi olla. Kalaakaan ei niin paljon monet sekasyöjät käytä, pescovegetaarinen ruokavalio voi olla paljon terveellisempi vaihtoehto, kuin tiukka vegaani tai sekaruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse syödä yliprosessoitua nyhtökauraa. Voi syödä tofua, tempehiä ja hernistä jotka sopivat monesti niillekin, joilla on herkkä vatsa.
Ei kyllä sovi.
T. Herkkävatsainen
Jos saavut juhliin vegaanina, ilmoita ajoissa juhlien järjestäjälle mitä tarkalleen ottaen haluat syödä. On ikävä tilanne kun vegaani alkaa kiukuttelemaan juhlissa omista ruuistaan. Eräissä juhlissa oli kaikki ruuat tehty myös vegaanille sopiviksi (yksi vegaani, useita ruokia) mutta kahvitarjoilussa ei ollut vegaania maitoa-nosti kovan metelin ja valituksen. Minä juhlien järjestäjänä yritin hillitä ja sanoin että kahvi maistuu hyvältä mustanakin. Ei auttanut koska "minä olen vegaani, minä haluan vegaanimaitoa". Ja teetä ja mehuakin oli tarjolla siis.
Itsekin syön kasvisruokaa, mutta kiukuttelu juhlissa ei ole mukavaa.
Juu ja tiedän että kasvis ja vege ei ole sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka ei todella sovi kaikille. Useimmat haluavat kuitenkin syödä oikeaa ruokaa, ei vegaanien keinoruokaa.
Sanovat länsimaalaiset punaisen lihan suurkuluttajat, jotka eivät ymmärrä aasialaisesta keittiöstäkään mitään. Se teidän syömänne maitorahka ja proteiinijauheet on muuten tehtaassa jalostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veganiruuan voi tehdä, että se sopii kaikille. Yleistät oman oletuksesi pohjalta vegaaniruuan tarkoittavan jotain, mitä se ei oikeasti tarkoita. Vegaaninen tarkoittaa, että ruuassa ei ole eläinperäisiä raaka-aineita. Tällä rajauksella voi tehdä hyvää tai pahaa ruokaa moninaisista raaka-aineista. Yhtään einestä ruuassa ei tarvitse käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä sovi.
T. Herkkävatsainen
Sitten suolistossa on pahasti jotain vikaa, jos ei noitakaan tuotteita pysty käyttämään edes kohtuullisesti. Valtaosa ihmisistä syö kaikenmaailman epäterveellistä vehnäpaahtoleipää kinkkusiivulla, ilman oireita.
Vierailija kirjoitti:
Jos saavut juhliin vegaanina, ilmoita ajoissa juhlien järjestäjälle mitä tarkalleen ottaen haluat syödä. On ikävä tilanne kun vegaani alkaa kiukuttelemaan juhlissa omista ruuistaan. Eräissä juhlissa oli kaikki ruuat tehty myös vegaanille sopiviksi (yksi vegaani, useita ruokia) mutta kahvitarjoilussa ei ollut vegaania maitoa-nosti kovan metelin ja valituksen. Minä juhlien järjestäjänä yritin hillitä ja sanoin että kahvi maistuu hyvältä mustanakin. Ei auttanut koska "minä olen vegaani, minä haluan vegaanimaitoa". Ja teetä ja mehuakin oli tarjolla siis.
Itsekin syön kasvisruokaa, mutta kiukuttelu juhlissa ei ole mukavaa.
Juu ja tiedän että kasvis ja vege ei ole sama.
Virallisesti kasvisruuaksi ei saisi sanoa mitään epävegaanista, mutta yleisesti kasvisruoka sisältää maitoa ja kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo käsite korvikeruuasta, kun tänäkin päivänä iso osa maailman ihmisistä syö vegaanisesti käyttäen luonnollisia raaka-aineita ilman mitään ruokateollisuuden panostusta. Voit kasvattaa oman ruokasi ja syödä vegaanisesti. Miten tämä muka olisi korvikeruokailua?
Myös margariinit ja siemenöljyt.