Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
3001/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Etkö sä syö koskaan kasvisruokaa?

Onko peruna kasvisruokaa?         On

Onko porkkana kasvisruokaa?     On

Onko kukkakaali kasvisruokaa?  On

Onko lanttu kasvisruokaa?           On

Ovatko herkkusienet kasvisruokaa?  Ovat

Ovatko tomaatti ja kurkku kasvisruokaa?   Ovat

Ovatko monenlaiset sipulit kasvisruokaa?  Ovat

Ovatko monenlaiset kaalit kasvisruokaa?  Ovat

Nämä ovat tyypillisiä lihan, kanan ja kalan lisukkeita.

Minä en ymmärrä mihin kysymyksellä "Etkö sä syö koskaan kasvisruokaa?

Tai oikeastaan ymmärrän.

Sillä pyritään saamaan sekasyöjät näyttämään naurettavilta väittämällä ikäänkuin mutkan kautta, että lihansyöjät söisivät aina vain ja ainoastaan pelkkää lihaa. Kiloittain.

Minusta lihansyöjät jankuttavat itse täällä lukuisissa vastauksissa, että kasvisruoka ei käy. Monessakin vastauksessa kommentoidaan, että on itsekästä, jos ei oteta muiden ruokavaliota huomioon, vaan tarjotaan kasvisruokaa. Eikö se ihan yksinkertaisesti tarkoita sitä, että kasvisruoan syönti ei sitten omaan ruokavalioon kuulu.

Kun vegaanista ruokaakaan ei pysty syömään, niin tarkoittaahan sekin kirjaimellisesti ymmärrettynä sitä, että karjalanpaistin kanssa tarjoiltu peruna, vihersalaatti ja leipä jää syömättä, kun nehän ovat sitä vegaanista moskaa.

Sekasyöjät syövät myös kasvisruokaa. Vegaaniruoka on keinoruokaa korvikkeineen, sitä eivät sekasyöjät syö.

Kannattais sunkin tajuta, että niissä on huima ero.

Vegaani ei kutistuneilla aivoillaan enää ymmärrä mitään.

Vierailija
3002/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisyöjät ottavat aina kohteliaasti kasvissyöjät huomioon ruokatarjoiluissaan, miksi kasvissyöjille on niin mahdotonta huomioida lihaa syövät vieraansa? Koko vihreä aate on kuin jokin kultti joka ei siedä mitään poikkeavaa! Ahdasmielustä ja suvaitsematonta koko touhu.

Myötätunnotomat isottelijat kun joutuisivat kerran vieraaksi toisen kulttuurin häihin, joissa tarjoillaan koiraa, kissaa ja pikkulintuja, niin ääni muuttuisi kellossa nopeasti. Kyseessähän on oikeasti uhatuksi tulemisen tunne, että joku vie minulta oikeuden pihviini, eikä loppujen lopuksi siitä, miltä ruoka maistuu. "Jos se on vegaanista, niin sen täytyy olla pahaa." Paisti jos kyseessä on kalja. Silloin ei ole mitään ongelmaa käyttää vegaanista tuotetta. Erikoista, että samat vanhemmat opettavat lapsilleen, ettei ruoasta saa sanoa hyi, mutta itse kuitenkin taantuvat lapsiaan huonommalle tasolle. Kyky ajatella omia asenteitaan analyyttisesti puuttuu monelta.

Vieraanvaraisuus tekee häät, pihiys jää elämään ja tekijäänsä määrittää. Köyhä antaa vähästäänkin, ahne ei paljostaankaan.

...ja sika antaa palan pyllystään sinulle niin olet tyytyväinen! Sian pylly on mulle tärkeä! Sian pylly suuhuni solahtaa! Nam nam nam nam saapi pyllyä ai ai ai ai ai ai!

Onko tämä laulu vegaanien salaisista orgioista, joissa syödään lihaa suupielet rasvaa valuen? Olen kuullut, että näitä juhlia järjestetään, jotta niiden jälkeen jaksaa taas hillitä sian pyllyn himoaan jonkun aikaa. Ai, ai, se kielletty hedelmä on vegaaneilla mielessä kaiken aikaa.

Pari vuotta sittenhän se yksi nainen jäi kiinni syötyään kalaa, ja kertoi kuukautisten poisjäämisestä, minkä takia alkoi syömään kalaa ja munia, mikä oli aluksi salaisuus. Tämähän sai vegaanien verenpaineen nousemaan ja joku vegaani vetosi tunteisiin, kuinka tuntui siltä, että joku olisi murhattu.

Ja varmasti jotkut vegaanit syö kännissä jotain eläinperäistä. Repsahdukset voi hieman korjata puutostiloja. Ei varmaan vegaanit tätä myönnä, koska vegaanit heti raivoaisivat. Myös niillekin, jotka ihan avoimesti kertovat ex-vegaaniudesta.

Eikä edes kännissä, vaan selvin päin. Tiedän vegaaneja, jotka järjestivät "orgioita", siis lihan syönti "orgioita" ja näiden orgioiden jälkeen jatkettiin vegaanilinjalla taas kunnes seuraavat "orgiat". Lisäksi aika moni matkusteleva vegaani lipsuu ruokavaliostaan matkoillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3003/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisyöjät ottavat aina kohteliaasti kasvissyöjät huomioon ruokatarjoiluissaan, miksi kasvissyöjille on niin mahdotonta huomioida lihaa syövät vieraansa? Koko vihreä aate on kuin jokin kultti joka ei siedä mitään poikkeavaa! Ahdasmielustä ja suvaitsematonta koko touhu.

Myötätunnotomat isottelijat kun joutuisivat kerran vieraaksi toisen kulttuurin häihin, joissa tarjoillaan koiraa, kissaa ja pikkulintuja, niin ääni muuttuisi kellossa nopeasti. Kyseessähän on oikeasti uhatuksi tulemisen tunne, että joku vie minulta oikeuden pihviini, eikä loppujen lopuksi siitä, miltä ruoka maistuu. "Jos se on vegaanista, niin sen täytyy olla pahaa." Paisti jos kyseessä on kalja. Silloin ei ole mitään ongelmaa käyttää vegaanista tuotetta. Erikoista, että samat vanhemmat opettavat lapsilleen, ettei ruoasta saa sanoa hyi, mutta itse kuitenkin taantuvat lapsiaan huonommalle tasolle. Kyky ajatella omia asenteitaan analyyttisesti puuttuu monelta.

Vieraanvaraisuus tekee häät, pihiys jää elämään ja tekijäänsä määrittää. Köyhä antaa vähästäänkin, ahne ei paljostaankaan.

...ja sika antaa palan pyllystään sinulle niin olet tyytyväinen! Sian pylly on mulle tärkeä! Sian pylly suuhuni solahtaa! Nam nam nam nam saapi pyllyä ai ai ai ai ai ai!

Onko tämä laulu vegaanien salaisista orgioista, joissa syödään lihaa suupielet rasvaa valuen? Olen kuullut, että näitä juhlia järjestetään, jotta niiden jälkeen jaksaa taas hillitä sian pyllyn himoaan jonkun aikaa. Ai, ai, se kielletty hedelmä on vegaaneilla mielessä kaiken aikaa.

Pari vuotta sittenhän se yksi nainen jäi kiinni syötyään kalaa, ja kertoi kuukautisten poisjäämisestä, minkä takia alkoi syömään kalaa ja munia, mikä oli aluksi salaisuus. Tämähän sai vegaanien verenpaineen nousemaan ja joku vegaani vetosi tunteisiin, kuinka tuntui siltä, että joku olisi murhattu.

Ja varmasti jotkut vegaanit syö kännissä jotain eläinperäistä. Repsahdukset voi hieman korjata puutostiloja. Ei varmaan vegaanit tätä myönnä, koska vegaanit heti raivoaisivat. Myös niillekin, jotka ihan avoimesti kertovat ex-vegaaniudesta.

Puutostiloja ei synny, jos osaa vain syödä monipuolisesti ja ottaa tarvittavat lisät. Niin yksinkertaista. Ihminen pärjää ilman eläintuotteita ja voida vielä erittäin hyvin, kun kaikki on kunnossa. On paljon vegaaneja ja kasvissyöjiä jotka syövät mahdollisimman alkuperäisessä muodossa olevia tuotteita. Itse olen oppinut syömään palkokasveja ja tofua ja sisällyttäisin ne entistä monipuolisempaan sekaruokavalioon mikäli haluaisin alkaa syömään vaikka kananmunia ja kanaa joskus uudestaan. Punaista lihaa en enää söisi, mutta ei mikään jauheliha tai naudanpihvi ole muutenkaan mikään terveellisin elintarvike, ainakaan usein syötynä.

Tutkitusti vitamiinit ja ravintoaineet eivät imeydy tableteista läheskään samalla tavalla kuin ruuasta. Suositusten mukaan kaikki tarpeellinen tulisi saada ruuasta ja ainoastaan jos ravinto on kovin yksipuolista  tai syöminen on esim. sairauden vuoksi vähentynyt, olisi hyvä käyttää monivitamiinivalmisteita. 

Usein käytävä keskustelu on, millaisella ruokavaliolla ihminen saa parhaiten kaikki tarvittavat ravintoaineet ja vitamiinit. Niin sanotut sekasyöjät eli ihmiset, jotka syövät myös lihaa sekä myös muna- ja maitotuotteita, ovat tässä vahvimmilla.

Vierailija
3004/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä töykeät tarjoilut, kuin jos tarjoiltaisiin vain liha ja kalaruokia, vaikka juhlan järjestäjä tietäisi vegaanivieraita olevan tulossa.

En ymmärrä miksi juhliin lähdetään itsekkäästi toteuttamaan omaa ruokaideologiaa, "kun liha ei tunnu luontevalta" tarjottavalta omasta mielestä. Suuri osa kansasta on kuitenkin edelleen sekasyöjiä. Miksi häihin edes kutsutaan vieraita, jos heidän mukavuuteensa ei kiinnitetä huomiota. Se mikä on hääparille luontevaa, ei välttämättä ole sitä valtaosalle vieraista.

Vierailija
3005/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokatunnilla kuultua

Minulla oli eväänä miniluumutomaatteja rasia, minkä söin jälkiruuaksi. Siinä puhuttiin sitten, kuinka moni syö suositusten mukaisen määrän kasviksia päivässä. Itse väitin, että olisi hankala jäädä määrän alle. Sitä, en ymmärrä, mitä työporukan vegaani syö, kun sanoi, ettei hänellä määrä täyty läheskään joka päivä.

Itse monissa työpaikoissa olleena, olen miettinyt samaa. Osa porukasta syö einestä, osalla on terveelliset eväät ja vegaanit syövät lähes poikkeuksetta valkoista hiilihydraattia ja soijaproteiinia ilman kasvislisukkeita. Itsellä sen verran huono ruokahalu, että mietin miten ykkös- ja kolmosryhmä saa syötyä lounaansa. 

Vierailija
3006/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en yhtään ihmettele, että on tullut riitaa ja on kuulunut myös muiltakin palautetta.

Kuka hemmetti nyt jotain vegaaniruokaa pelkästään söisi?

Vierailija
3007/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä edes kännissä, vaan selvin päin. Tiedän vegaaneja, jotka järjestivät "orgioita", siis lihan syönti "orgioita" ja näiden orgioiden jälkeen jatkettiin vegaanilinjalla taas kunnes seuraavat "orgiat". Lisäksi aika moni matkusteleva vegaani lipsuu ruokavaliostaan matkoillaan.

Mutta tuohan on hyvä juttu. Eivät ole 100% fanaattisia tuossa, vaan toimivat omien arvojen mukaisesti ja minivoivat eläinperäisen syönnin. Suotakoon se vapaus heille. Tämä siis sillä oletuksella, että tekevät ja saarnaavat samaa asiaa.

Vierailija
3008/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä nuoret ihmiset. Kohta taas syödään mitä on. Älkää ronklatko ruuan kanssa.

Vierailija
3009/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä vieraana pitänyt suuni supussa tarjoiluista enkä olisi niistä urputtanut. Mutta mielestäni hääjuhlaan kuuluu ruokatarjoilu. Tollaset kahvitarjoilu juhlat jättää vähän puolivillasen maun suuhun. Vähän niinku vieraista viis ja tässä on nää meidän juhlat. Juokaa kahvit ja lähtekää menee. Noilla tarjoiluilla oletan vieraiden viihtyvän juhlissa sen 2-3h. Ruoka ja alkoholitarjoilulla oletan vieraiden viihtyvän sen 5-6h ainakin.

Vegaanisilla ruuilla saa kyllä maistuvat ja näyttävät juhlat aikaan ilman tuputuksen tunnetta eteenkin jos sen kahvin kanssa saa vaihtoehtoisesti sen maidon tai kerman.

Vierailija
3010/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruoat voivat olla hyvän tai pahanmakuisia ihan samalla tavalla kuin liharuoat, en usko että ystävien palautteessa kyse oli siitä. Ruoka oli yksinkertaisesti pahan makuista eikä miellyttänyt makunystyröitä. Törkeää olisi mennä suoraan sanomaan vastanaineille että "teidän ruokatarjoilut oli kuraa", itekin varmaan puhuisin vaan muiden vieraiden kanssa asiasta jälkeenpäin. Jokainen saa olla oman elämänsä makuarvostelija. 

Vierailija
3011/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muhevaksi haudutettua karitsaa Kreikassa, maukasta paellaa merenelävineen Espanjassa, ihanaa tuoretta tonnikalaa Portugalissa.

Nämä lisukkeineen ja jälkkäriksi paikkakunnan omaa kermaista  pannacottatyyppistä ihanuutta.

Ja sopivat viinit, tottakai.

Nam, nam, nam!

Vierailija
3012/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokatunnilla kuultua

Minulla oli eväänä miniluumutomaatteja rasia, minkä söin jälkiruuaksi. Siinä puhuttiin sitten, kuinka moni syö suositusten mukaisen määrän kasviksia päivässä. Itse väitin, että olisi hankala jäädä määrän alle. Sitä, en ymmärrä, mitä työporukan vegaani syö, kun sanoi, ettei hänellä määrä täyty läheskään joka päivä.

Olen ihan sekasyöjä itse, mutta suolistossa on liikehäiriöitä. ruokamassa liikkuu hitaammin ohutsuolen läpi ja siitä imeytyy enemmän ravintoa kuin jos se liikuisi liukkaammin. En itse edes syö 500 grammaa yhtään mitään ruokaa (vettä ei lasketa tuohon) päivittäin, ihan kaikki mukaan lukien, myös mehujen sokerit yms., joten ymmärrän oikein hyvin ettei monikaan saa omituista tuulesta temmattua rajaa rikki.

Ja kasviksiinhan ei tuon laskuopin mukaan lasketa perunoita tai riisiä (kun ovat lähinnä tärkkelyksen lähteitä) eikä viljoja (leipä, puuro, yms.), joten ei ole ongelma olla saamatta 500 g päivässä "kasviksia" vaikka söisikin vegaanisesti. Ravintopuristien mukaanhan mitään kypsennettyjä kasviksia ei saisi laskea tuohon 500 grammaan myöskään.

Vierailija
3013/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?"

"Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja"

Ei tuossa ongelmana ole vain ruokien vegaanisuus, vaan yleinen köyhyys tai omituisuus. Jos teillä olisi ollut sieni-savutofupiirakan sijaan lihapiirakkaa ja hummuksen sijaan munavoita ja sen mantelijuoman sijaan maitoa kahviin, olisi myös tullut valituksia. (Itse sekasyöjänä muuten tykkään hummuksesta enemmän kuin munavoista...)

Miksi muuten maissileipää? Miksei ei jotain ihan tavallista leipää? Kotimaiset viljalajit ovat vegaanisia. Mitä marjoja ja minkä kanssa niitä oli ajatus syödä? 

Vierailija
3014/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?"

"Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja"

Ei tuossa ongelmana ole vain ruokien vegaanisuus, vaan yleinen köyhyys tai omituisuus. Jos teillä olisi ollut sieni-savutofupiirakan sijaan lihapiirakkaa ja hummuksen sijaan munavoita ja sen mantelijuoman sijaan maitoa kahviin, olisi myös tullut valituksia. (Itse sekasyöjänä muuten tykkään hummuksesta enemmän kuin munavoista...)

Miksi muuten maissileipää? Miksei ei jotain ihan tavallista leipää? Kotimaiset viljalajit ovat vegaanisia. Mitä marjoja ja minkä kanssa niitä oli ajatus syödä? 

oletettavasti maissileipä oli gluteenittomille :)

suklaakakku tarjotaan usein marjojen kera (erityisesti vadelmat sopivat hyvin)

Vierailija
3015/6229 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomalla se varmaan olikin vasta todella surkea tarjonta, jos piirakkakin oli tehty vehnäjauhoista. Pelkkää maissileipää ja hummusta sitten kahvin kanssa. Vegaanisissa häissä voisi olla pääruokana tofua vihannesten ja juuressoseen kanssa. Lisäksi vaikka falafeleja, hummusta ja uuniperunoita. Nuo apn häiden tarjoilut oli sitä jälkiruokaosastoa enemmän.

Vierailija
3016/6229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomalla se varmaan olikin vasta todella surkea tarjonta, jos piirakkakin oli tehty vehnäjauhoista. Pelkkää maissileipää ja hummusta sitten kahvin kanssa. Vegaanisissa häissä voisi olla pääruokana tofua vihannesten ja juuressoseen kanssa. Lisäksi vaikka falafeleja, hummusta ja uuniperunoita. Nuo apn häiden tarjoilut oli sitä jälkiruokaosastoa enemmän.

Niinpä. Aika harva vaan pystyy syömään soijaa ja tofua. Eli ruokavaihtoehtona tulisi ihan reilusti olla 100 prosenttiset kasvikset. Vaikka vegaanit pitävät tekolihoista, sekasyöjälle ne eivät mene alas. Yksi ateria ilman proteiinia ei haittaa yhtään.

Vierailija
3017/6229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en käyttäisi samoja keittoastioita liharuokiin kuin käytän omiin kasvisruokiini. Liha on niin ällöä.

Mutta eikö maidon suhteen olisi voinut tinkiä? t. 40 v. kasvisruoalla, neljä lasta saanut ja kasvattanut kasvisruoalla. Eikä millään eines-kasvisruoalla, niin kuin nykyajan nuoremman polven kasvissyöjät. Jos eineksiin perustuu kasvisdieetti, tulee taatusti ajan oloon puutoksia.

Vierailija
3018/6229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Aika harva vaan pystyy syömään soijaa ja tofua. Eli ruokavaihtoehtona tulisi ihan reilusti olla 100 prosenttiset kasvikset. Vaikka vegaanit pitävät tekolihoista, sekasyöjälle ne eivät mene alas. Yksi ateria ilman proteiinia ei haittaa yhtään.

Pari vuotta sitten minut kutsuttiin jouluaterialle vegaaniperheen luokse. Isäntä kertoi ylpeänä, miten kaikki ruuat sopivat minulle vegaanisuutensa vuoksi ja kinkunkin he olivat hankkineet ihan minun vuokseni. Kinkku oli seitan. Miten aikuinen ihminen ei tule ajatelleeksi, että vegaanisuus ei tarkoita gluteenitonta?

Vierailija
3019/6229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä palstan menestynein provo?

Huonot tarjoilut häissä ovat huonoja riippumatta onko tarjolla lihaa, kasviksia, kalaa tai pelkkiä herkkuja. Mitään noista ei myöskään automaattisesti voi luokitella hyväksi tai huonoksi. 

Vierailija
3020/6229 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhakyynikko kirjoitti:

Etkö sä syö koskaan kasvisruokaa?

Onko peruna kasvisruokaa?         On

Onko porkkana kasvisruokaa?     On

Onko kukkakaali kasvisruokaa?  On

Onko lanttu kasvisruokaa?           On

Ovatko herkkusienet kasvisruokaa?  Ovat

Ovatko tomaatti ja kurkku kasvisruokaa?   Ovat

Ovatko monenlaiset sipulit kasvisruokaa?  Ovat

Ovatko monenlaiset kaalit kasvisruokaa?  Ovat

Nämä ovat tyypillisiä lihan, kanan ja kalan lisukkeita.

Minä en ymmärrä mihin kysymyksellä "Etkö sä syö koskaan kasvisruokaa?

Tai oikeastaan ymmärrän.

Sillä pyritään saamaan sekasyöjät näyttämään naurettavilta väittämällä ikäänkuin mutkan kautta, että lihansyöjät söisivät aina vain ja ainoastaan pelkkää lihaa. Kiloittain.

Minusta lihansyöjät jankuttavat itse täällä lukuisissa vastauksissa, että kasvisruoka ei käy. Monessakin vastauksessa kommentoidaan, että on itsekästä, jos ei oteta muiden ruokavaliota huomioon, vaan tarjotaan kasvisruokaa. Eikö se ihan yksinkertaisesti tarkoita sitä, että kasvisruoan syönti ei sitten omaan ruokavalioon kuulu.

Kun vegaanista ruokaakaan ei pysty syömään, niin tarkoittaahan sekin kirjaimellisesti ymmärrettynä sitä, että karjalanpaistin kanssa tarjoiltu peruna, vihersalaatti ja leipä jää syömättä, kun nehän ovat sitä vegaanista moskaa.

Sekasyöjät syövät myös kasvisruokaa. Vegaaniruoka on keinoruokaa korvikkeineen, sitä eivät sekasyöjät syö.

Kannattais sunkin tajuta, että niissä on huima ero.

Miten tuo kommenttisi suhteutuu siihen, että meidän työpaikalla on erittäin hyvä kasvisruoka. Se on lähes aina samalla myös vegaaninen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä