Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Pullava kirjoitti:
En ole vegaani, mutta syön kasvispainotteisesti. (Kala, maitotuotteet ja kananmuna menee.) Vegaaniruoka voi olla todella hyvää, mutta joo kyllä se voi olla myös mautonta. Ihan niinkuin muukin ruoka. Mun mielestä ei edes tarvis tehdä mitään numeroa siitä että ruoka on vegaanista, kaikissa ruoissa sitä hädin tuskin huomaa, ellei asiasta mainita erikseen. Olisin ollut todennäköisesti tyytyväinen vegaaniseen tarjoiluun.
Ja musta on huono vertaus että entäs jos vegaanina menis häihin jossa olis vain liharuokatarjoilu. Siis en tiiä ketään sekasyöjää / lihansyöjää, joka söisi pelkkää lihaa (tai pelkkiä liha-, muna- ja maitotuotteita) eikä yhtään kasviksia. :D Eli : Sekasyöjä syö "kaikkea" (toki jokaisella hlökohtaiset mieltymykset plööplöö) jolloin kasvisruoka (vegaaninen) sopii. Vegaani syö vain kasviperäisiä = liharuoat ei sovi.
Pölkkypäitä sellaiset, jotka haukkuvat tarjoilun takia. Ei oo pakko kaikesta tykätä, mut typerä moittia, ja vaikee kuvitella, ettei valikoimasta olis löytynyt kaikille jotain mikä maistuis?? Ja seki on ok jos menee grillin kautta kotiin, ei siinä mitään, pöljää vaan haukkua tarjoilua.
Minäkään en ole vegaani, mutta ei haittaa, jos jossain juhlissa tarjotaan vaan vegaaniruokaa. Tuolla ketjun ekalla sivulla lueteltu lista tarjoiluista vaan on niin lyhyt, että ymmärrän hyvin, ettei vieraat ole olleet kovin tyytyväisiä. Yksi suolainen piirakka, karjalanpiirakat hummuksella ja suklaakakku on niin vähän, ettei monikaan osaa näitä mieltää häätarjoiluiksi. Tuollaiset tarjoilut on ihan ok, jos kutsuu kavereita kotiinsa kahville. Meilläpäin jopa kaveripiirille järjestetyissä synttäripippaloissakin on tasokkaammat tarjoilut ja enemmän valinnanvaraa, vaikka kaikki olisikin vegaanista. Ja tässä on kuitenkin kyse hääjuhlista.
Hyvänen aika miten negatiivinen ketju, aivan sylettää joidenkin kommentit. Selvästi herkkä aihe!
Rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen vegaaniruoka on oikeesti hyvää. Munkin kaltainen mukavuudenhaluinen laiskamato onsiirtynyt vegaanituotteisiin, kun niin helposti saatavilla ja ihan yhtä hyvää kuin mikä tahansa muukin. Joka väittää muuta, ei ole viimevuodina kyllä kokeillut. Huimaa kehitystä tapahtunut oikeesti.
Mikä siinä eläinten syömisessä on niin tärkeetä? Miten te vegaanien vihaajat oikein niinku perustelette vegaaniasioista suuttumisen?
Ai näinkö: " Minulle on tärkeää syödä eläimen ruumiista leikattuja palasia ja juoda eläimen poikasen maitoa. Vastustan sellaista, että joku pyrkii siihen, ettei eläimet kärsisi. Vaadin, että kun mulla on nälkä, niin eläin tapetaan."
Sori mut tossa on teidän arvot, tiedostitte sitä tai ei. Joka sana on totta. Miten on niin tärkeää saada aiheuttaa kipua ja kuolema jollekin olennolle, joka ei oletehnyt sulle mitään pahaa? Tähän ois kiinnostava saada vastaus.
Ap:lle, hyvä kun näytitte tietä. Surullista, mitä jouduitte kokemaan. Muttanäytitte tietä. Joku heräsi.
En ole vegaanien vihaaja, mutta vastaan kuitenkin. Wikipedian mukaan lihansyönti on saalistuksen muoto. Siinä eläin syö toisen eläimen lihaa. Jotkin kasvit, kuten kihokit ja yökönlehdet, harrastavat myös lihansyöntiä. Lihansyöjät ovat kuitenkin pääasiassa kuluttajia. Lihansyöntiä harrastavat eliöt ovat lihansyöjiä.
Itse metsästän omat lihani ja kalastan kalani. Poimin toki myös marjat metsästä sekä kerään sienet. Tavoitteeni on olla aiheuttamatta kenellekään kipua vaan suorittaa kaato täysin kivuttomasti ja nopeasti. Vastustan kärsimyksen tuottamista villeille elämille, tuotantoeläimille sekä lemmikkieläimille.
Suhtaudun avoimesti toisten ihmisten valintoihin, ne ovat heidän valintojaan ja minun valintani ovat omiani. Mielestäni on vallan mainiota, että maailmassa elää erilaisia ihmisiä erilaisine valintoineen. Esimerkiksi, kuten mainitsit, toiset ovat vegaaneja ja toiset syövät lihaa.
En pitänyt lapsena erityisemmin lihasta ja opin syömään sitä kunnolla vasta aikuisena. Syön edelleen lihaa vähän, pääasiassa syön kasviksia. Kuitenkin metsästän ja kalastan ja pidän hyvän lihan ja kalan mausta höystettynä juureksilla, kasviksilla ja yrteillä. Pidän siitä, että saan olla mukana ruuan hankkimisesta sen valmistamiseen asti.
Pidän siitä, että voin tarjota perheelleni täysipainoista, ravitsevaa ja terveellistä ruokaa ja opettaa lapsilleni, että oman ruuan hankkimisen eteen tulee nähdä vaivaa ja että jokainen suupala, jonka syömme ansaitsee kiitoksen ravitsemisestamme.
Kiitos hyvästä vastauksesta. Mutta et olekaan vegaanien vihaaja, selvästikään. Sinullaon selkärankaa.
Suurin osa syötävästä lihasta ei kuitenkaan ole kohdannut noin ylevää loppua.
Kiitos kauniista palautteesta. Olet todellinen eläinten ystävä.
Pullava kirjoitti:
En ole vegaani, mutta syön kasvispainotteisesti. (Kala, maitotuotteet ja kananmuna menee.) Vegaaniruoka voi olla todella hyvää, mutta joo kyllä se voi olla myös mautonta. Ihan niinkuin muukin ruoka. Mun mielestä ei edes tarvis tehdä mitään numeroa siitä että ruoka on vegaanista, kaikissa ruoissa sitä hädin tuskin huomaa, ellei asiasta mainita erikseen. Olisin ollut todennäköisesti tyytyväinen vegaaniseen tarjoiluun.
Ja musta on huono vertaus että entäs jos vegaanina menis häihin jossa olis vain liharuokatarjoilu. Siis en tiiä ketään sekasyöjää / lihansyöjää, joka söisi pelkkää lihaa (tai pelkkiä liha-, muna- ja maitotuotteita) eikä yhtään kasviksia. :D Eli : Sekasyöjä syö "kaikkea" (toki jokaisella hlökohtaiset mieltymykset plööplöö) jolloin kasvisruoka (vegaaninen) sopii. Vegaani syö vain kasviperäisiä = liharuoat ei sovi.
Pölkkypäitä sellaiset, jotka haukkuvat tarjoilun takia. Ei oo pakko kaikesta tykätä, mut typerä moittia, ja vaikee kuvitella, ettei valikoimasta olis löytynyt kaikille jotain mikä maistuis?? Ja seki on ok jos menee grillin kautta kotiin, ei siinä mitään, pöljää vaan haukkua tarjoilua.
- sieni-tofupiirakka
- vegaaninen riisipiirakka
- hummus
- maissileipä
- kirsikkatomaatteja
- hedelmiä
- suklaakakku
- kahvia ja mantelimaitoa
Mä kyllä osaan kuvitella, että noin suppeasta menusta ei välttämättä kaikille mieleistä syötävää löydy, ainakaan niin paljon että nälkä lähtisi. Itse söisin mielelläni ainoastaan maissileipää ja hedelmiä. Tosin jos maissileivän päälle ei olisi muuta kuin tomaatteja, niin aika kuivaa sekin varmaan olisi.
Ja lisättäköön, että allergiat tietysti eri asia! Jos ihan oikeasti on allerginen kaikille palkokasvi- ja viljatuotteille, tällaiselle vieraalle on syytä hankkia erillinen ruoka tietenkin. Allergioista pitäisikin kysyä etukäteen tai jos ei ole hoksattu kysyä, niin monelle allerginen henkilö varmaan myös kertoo omatoimisesti asiasta?
Sit toi on jotenkin hassu juttu, että häälahjan ja häissä tarjoiltun ruoan (ja juoman) pitäis olla saman arvoisia. What?
Yleensä muissa hääketjuissa on kommentoitu enimmäkseen, että hääpari saa päättää ja pitää omannäköisensä juhlat, eikä kuunnella liikaa sukulaisten mielipiteitä tms., oikein kannustettu siihen, mutta kun kyse on vegaanisesta tarjoilusta niin se ei käykään.
Vierailija kirjoitti:
Pullava kirjoitti:
- sieni-tofupiirakka
- hummus
- maissileipä
- kirsikkatomaatteja
- hedelmiä
- suklaakakku
- kahvia ja mantelimaitoaMä kyllä osaan kuvitella, että noin suppeasta menusta ei välttämättä kaikille mieleistä syötävää löydy, ainakaan niin paljon että nälkä lähtisi. Itse söisin mielelläni ainoastaan maissileipää ja hedelmiä. Tosin jos maissileivän päälle ei olisi muuta kuin tomaatteja, niin aika kuivaa sekin varmaan olisi.
Okei tää on kyllä aika kevyt tarjoilu häihin. Toki jos ei oo koko illan kestävät häät ja tarkoitus oli tarjota vaan kahvit ja siihen suolaiset/ makeat keralle.
Itse saisin koottua runsaamman menun vegaanisesti, mutta toki jokaisella erilaiset budjetit jne.
Liha sulaa tosi hyvin kun ei vedä sen kanssa hirveästi hiilareita. Olo on kerrassaan kevyt. Hyvä yhdistelmä on nautaa ( jättää keskeltä roseksi) + salaatti. Nam. Sulaa siksi kun on se ihmisille helposti sulavin. Sama koskee eläinrasvaa.
Mitä ilmastohässääkkään tulee, se on bisnes.
Olisiko hyvä kompromissi ollut, että olisi sen lihan jättänyt pois, mutta olisi ollut kahvimaitoa, kananmunia, kalaa, majoneesia? Puhtaita hyviä makuja?
Näkeekö joku tuossa ongelman?
Ei pitäisi ja tämänkin voi välttää. Myös niin, ettei välitä valittajista, sillä niitä riittää aina.
Häätilaisuuden teema, eli miten tehdään, miten edetään ja mitä tarjotaan on syytä suunnitella etukäteen, vaikka tuntee kaikki kutsutut.
Silloin miltei aina välttyy selkään puukotukselta.
Olen ollut häissä, jossa poliisi poisti sulhasen suvun putkaan ennen vihkimistä. Hääjuhlassa mies löytyi kaason kanssa takahuoneesta alasti. Vihitty vaimo ilmoitti hakevansa eroa heti.
Minä kuljetin häävieraat kotiimme saunomaan ja juhlimaan. Oikein mukava tilaisuus, josta vasta vihitty ja eroa hakeva puolisokin on kertonut jälkeenpäin miten kaikki meni lopulta hyvin.
Hätäpäissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme puulla mahaan jälkeenpäin
Pullava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullava kirjoitti:
- sieni-tofupiirakka
- hummus
- maissileipä
- kirsikkatomaatteja
- hedelmiä
- suklaakakku
- kahvia ja mantelimaitoaMä kyllä osaan kuvitella, että noin suppeasta menusta ei välttämättä kaikille mieleistä syötävää löydy, ainakaan niin paljon että nälkä lähtisi. Itse söisin mielelläni ainoastaan maissileipää ja hedelmiä. Tosin jos maissileivän päälle ei olisi muuta kuin tomaatteja, niin aika kuivaa sekin varmaan olisi.
Okei tää on kyllä aika kevyt tarjoilu häihin. Toki jos ei oo koko illan kestävät häät ja tarkoitus oli tarjota vaan kahvit ja siihen suolaiset/ makeat keralle.
Itse saisin koottua runsaamman menun vegaanisesti, mutta toki jokaisella erilaiset budjetit jne.
Tämä oli siis ap:n häämenu. Todennäköisesti vieraatkin pettyivät enemmän siihen, että tarjoilu oli noin huono ja suppea, kuin siihen vegaanisuuteen. Itse en järjestäisi hääjuhlaa ollenkaan, jos budjettini olisi niin pieni, etten tuon parempaa menua voisi tarjota. Juhlakahvitteluillakin meidän piireissä ovat runsaammat tarjoilut kuin tuo, koska ideana on nimenomaan se, että jokaiselle löytyisi jotain mieleistä syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen vegaaniruoka on oikeesti hyvää. Munkin kaltainen mukavuudenhaluinen laiskamato onsiirtynyt vegaanituotteisiin, kun niin helposti saatavilla ja ihan yhtä hyvää kuin mikä tahansa muukin. Joka väittää muuta, ei ole viimevuodina kyllä kokeillut. Huimaa kehitystä tapahtunut oikeesti.
Mikä siinä eläinten syömisessä on niin tärkeetä? Miten te vegaanien vihaajat oikein niinku perustelette vegaaniasioista suuttumisen?
Ai näinkö: " Minulle on tärkeää syödä eläimen ruumiista leikattuja palasia ja juoda eläimen poikasen maitoa. Vastustan sellaista, että joku pyrkii siihen, ettei eläimet kärsisi. Vaadin, että kun mulla on nälkä, niin eläin tapetaan."
Sori mut tossa on teidän arvot, tiedostitte sitä tai ei. Joka sana on totta. Miten on niin tärkeää saada aiheuttaa kipua ja kuolema jollekin olennolle, joka ei oletehnyt sulle mitään pahaa? Tähän ois kiinnostava saada vastaus.
Ap:lle, hyvä kun näytitte tietä. Surullista, mitä jouduitte kokemaan. Muttanäytitte tietä. Joku heräsi.
Olisin kyllä tosiaan herännyt, jos olisin häissä joutunut pärjäämään parilla lusikallisella hummusta, muutamalla kirsikkatomaatilla ja parilla keksillä. Jos haluaisi innostaa muitakin vegaaneiksi, kannattaisi ehkä vähän enemmän panostaa tarjoiluihin kuin ap on tehnyt noissa 6 vuoden takaisissa häissään...
Tässä vähän lisää ideoita 🥦🫒🥑🍈🥥🥗🥧🧁🍰🎂🍪
Kannattaa muistaa et ei kaikilla oo isot ja prameet häät. Mun vanhempien häissä oli tarjolla kahvia, kakkua ja piirakkaa kun menivät naimisiin olohuoneessa ja kaikki sukulaiset asui lähellä. Eri asia sit jos vaikka 3h olis joutunut ajamaan, sillon tarjotaan lämpimät, mut vieraita oli vajaa 10 ja olis ollu aika kiva juhla morsiamelle viettää päivä keittiössä vieraille kokatessa. Olin aika pieni lapsi silloin, mutta kaikkien mielestä oli varsin hienot juhlat järjestetty. Sitä en muista oliko kuohuvaa, kuvissa ei ainakaan näy.
Kahvia nälkään ja kauraa päälle. Oi ja voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt että kysyn, mutta mikä siinä ap:n menussa sinusta oli niin ylivertaisen hienoa, että oikein tiennäyttäjäksi sitä ylistät? Minusta tuollainen sienipiirakka, riisipiirakka ja kirsikkatomaatti kuulostaa lähinnä pieneltä kahvitarjoilulla, kun äiti pyrähtää yllättäen käymään sunnuntai iltapäivänä. Hääjuhlassa olettaisin saavani ihan oikeaa ruokaa, vaikka sitten vegaanisena.
No tuo tuli mullekin mieleen. Ehkä tarjoilut haukuttiin koska ne oli oikeasti aika köyhät häihin. Kyllä vegaaniruoastakin saa juhlavia ja maistuvia juhlaruokia joilla nälkä lähtee. Haukut on voineet tulla ihan sen takia että tarjoilut nyt vaan oli surkeat ja se ruoka epäonnistunutta, vegaanius ei välttämättä ollut se varsinainen syy.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa et ei kaikilla oo isot ja prameet häät. Mun vanhempien häissä oli tarjolla kahvia, kakkua ja piirakkaa kun menivät naimisiin olohuoneessa ja kaikki sukulaiset asui lähellä. Eri asia sit jos vaikka 3h olis joutunut ajamaan, sillon tarjotaan lämpimät, mut vieraita oli vajaa 10 ja olis ollu aika kiva juhla morsiamelle viettää päivä keittiössä vieraille kokatessa. Olin aika pieni lapsi silloin, mutta kaikkien mielestä oli varsin hienot juhlat järjestetty. Sitä en muista oliko kuohuvaa, kuvissa ei ainakaan näy.
Ei tuossakaan ole mitään vikaa, jos kutsutaan lähisukulaiset kotiin juhlimaan ja kaikki tietää, mitä odottaa. Olen ollut myös häissä, joissa oli pieni joukko lähisukua ravintolassa syömässä ja kukin perhekunta maksoi omat ruokansa. Kaikki tiesivät, mitä odottaa ja olivat tyytyväisiä hyvästä ateriasta ja yhteisestä ateriasta.
Tuskinpa tuo menu on ketään herätellyt😄 Ennemminkin päin vastoin. Mitä sitä suremaan vanhoja juttuja. Voi ottaa opiksi ja olla vastaisuudessa vieraanvarainen miten haluaa olla. Pääasia on että saitte viettää häänne. Onnea jatkoon♥️
No niin kaikki pikku vegaanipallerot.
Nyt tutimaan ja näkemään hekumallisia unia mehevästä pihvistä.
Älkää kastelko huosujanne.
Vierailija kirjoitti:
Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap
Vieraiden napina johtunee myös tarjoiluiden köyhyydestä. Noilla eväillä ei nälkä lähde ja jos lähteekin, niin kohta on taas uudelleen nälkä.
Anteeksi nyt että kysyn, mutta mikä siinä ap:n menussa sinusta oli niin ylivertaisen hienoa, että oikein tiennäyttäjäksi sitä ylistät? Minusta tuollainen sienipiirakka, riisipiirakka ja kirsikkatomaatti kuulostaa lähinnä pieneltä kahvitarjoilulla, kun äiti pyrähtää yllättäen käymään sunnuntai iltapäivänä. Hääjuhlassa olettaisin saavani ihan oikeaa ruokaa, vaikka sitten vegaanisena.