Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kutsutte yövieraita, panostakaa nyt edes vähän aamiaiseen!

Vierailija
07.06.2016 |

Vaikka oma aamiaisenne koostuisikin kaurapuurosta, raejuustosta ja ruispaloista margariinilla ja kumijuustolla päällystettynä, tarjotkaa vieraillenne jotain muuta. Tai viekää ne vaikka hotelliin aamiaiselle, jos ette osaa hommata aamiaistarpeita.

Kommentit (231)

Vierailija
181/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa yöpyä, mutta oletan, että vieraat tuovat mukanaan tuliaisia, kuten appelsiinimehua, hedelmiä ja paahtoleipää tai kahvipaketin ja juustoa. Eihän tämä hotelli ole. Meiltä saa aamulla puuroa, mehua ja kahvia, ehkä ruisleipää ja margariinia ja kinkkua päälle. Ei ole välttämättä hedelmiä aamulla, eikä ikinä mitään muroja tai croissanteja.

Vierailija
182/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksyin tänne ja ihmettelen, miten paljon ihmisillä käy yövieraita. Me asumme Espoossa ja ainoat yövieraat ovat lasten kavereita.

Vanhemmat, sisarukset ja ystävät asuvat kaikki pääkaupunkiseudulla, eikä vielä ole tullut tilannetta, että olisi puolin tai toisin pitänyt jäädä yöksi, vaikka usein kyläilläänkin.

Ja brunssikyläily on nykyisin suosittua, lauantaibrunssille olemme kutsuneet ystäviä usein.

Muutin pääkaupunkiseudulle 15 vuotta sitten ja alkuaikaan kävi paljon yövieraita. Moni tosin oli itse kutsunut itsensä, kun kaikenlaista kesämenoa tuntui löytyvän kotini lähistöltä. Eräänä kesänä vain yksi viikonloppu oli sellainen, että saatoin viettää sen kotonani ilman yövieraita.

Ap:n kertoma ongelmakin eli "huonot tarjoilut" aamiaisella oli myös joillakin kotiini majoittuneilla.

Takavuosina oli muodissa kevyttuotteet ja jotkut vieraat valittivat sitten siitä, kun kevytlevitettä tai kevytjuustoa ei löytynyt jääkaapistani. Pöydässä kyllä oli kahvia, mehua, paria sorttia leipää, erilaisia leikkeleitä ja juustoa, leivänpäällisiksi tomaattia, kurkkua ja paprikaa, kananmunia, pekonia, jogurttia ja lopuksi jokin makea pala kahvin kanssa.

Valitusta kuulin silti, koska ne kevyttuotteet puuttuivat. Seuraavalla kerralla kun valittajat olivat vailla yösijaa, niin minulla olikin muita suunnitelmia.

Opin sitten itsekin, että pelkät yösijan tarvitsijat saavat majoittua hotellissa. Nykyisin nautin jo enemmän yövieraistakin, sillä nykyisin he ovat minun kutsumiani ja vastavuoroisesti vieraanvaraisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märmäläädii, voi luoja mikä idiootti tämä aloittaja on. Tälläisiä ihmisiä on siis olemassa, kermaperseitä ja kaikesta valittajia.

Vierailija
184/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Märmäläädii, voi luoja mikä idiootti tämä aloittaja on. Tälläisiä ihmisiä on siis olemassa, kermaperseitä ja kaikesta valittajia.

Kuinkahan monta marmeladi-kommenttia vielä jaksat ketjuun kirjoittaa? Et ole saanut haluamaasi vastakaikua? Idiootti olet sinä.

Vierailija
185/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vissiin sit niin mukava, että hommaan aina vieraille sellaista tarjottavaa mistä ajattelen heidän pitävän. En itsekkäästi tarjoa sitä mistä mä pidän.

Niin, tätä kutsutaan vieraanvaraisuudeksi. Se on palstamammoille varsin vieras käsite. Puuro + raejuusto + ruisleipä saa kelvata kun kelpaa palstamammallekin.

Jos lukisit tämän ketjun, huomaisit, että 99 % on ihmetellyt lähinnä ap:n listaa nutelloineen ja pullapitkoineen ja croissantteineen, EI puolustellut leipäpakettia pöydällä ja kumijuustoa, vaan sanonut, että tarjoaa aivan normaalin aamupalan leipineen, leikkeleineen ja kahveineen jne.

Kyllä meillä tarjotaan vieraille ihan kunnollinen aamupala, mutta mieleenkään ei pälkähtäisi ostaa nutellaa tai marmeladia, koska en tiedä tutuissa yhtäkään joka niitä söisi. No, lapset varmaan söisi nutellaa kyllä.

Oli minusta siinä listassa ihan normaaleja aamiaisruokia munakkaineen päivineen. Ei kai niitä croissantteja ole pakko hommata tai nutellaa jos tietää ettei vieraat niistä piittaa. Kai ap:n lista oli tarkotettu esimerkiksi mitä voisi tarjota ja porukka ketjussa on ihan hiilenä yksien croissantien takia. Kyllä meillä ainakin croissanteja on useinkin viikonloppuna, jos joku viitsii niitä lähteä hakemaan. Nutellaakin on välillä ja marmeladia nyt löytyy aina jääkaapista. Itse tosin tykkään croissanteista eniten munakkaan kanssa!

Vierailija
186/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luona on mahdollista saada tuollanen aamupala, jos heti herättyäsi pyllistät ja annat molemmat reikäsi rällästeltäväksi.

Vierailija
187/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monta marmeladi-kommenttia vielä jaksat ketjuun kirjoittaa? Et ole saanut haluamaasi vastakaikua? Idiootti olet sinä.

Menikö marmeladit tunteisiin? Kuka sitä paskaa muutenkaan syö.

Vierailija
188/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, vielä ehdit käydä hakemassa Skyr-rahkaa kaupasta! Äläkä unohda raejuustoa ja ruispaloja!

Vierailija
189/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä vähän samaa mieltä ap:n kanssa. Jos kutsuu vieraat yökylään, niin miksei satsaisi aamiaiseen kun varmasti illan tarjottaviinkin on satsattu.

Viimeksi kun kutsuttiin tuttavaperhe tein munakokkelia, paistoin pannulla pekonit ja uunissa pakastepatongit. Oli myös tarjolla juustot, tomaatit, kurkut, leikkeleet, tuoremehut, murot, jugurtit ym. Kahvia ja teetä keitin tietysti myös.

Ja tuo on mielestäsi satsaamista ja puuroaamiainen ei?

Vierailija
190/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, vielä ehdit käydä hakemassa Skyr-rahkaa kaupasta! Äläkä unohda raejuustoa ja ruispaloja!

Onko ap tulossa yöksi? Pitääkö mun hakea lentokoneella tuoreet crösaantit Ranskasta, kahvipaput Kolumbiasta ja suklaa Sveitsistä, kaviaari Venäjältä. 

Vierailija
191/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä kaikesta valittajia on.

Eräs yövieras valitti tarjoilujen lisäksi myös siitä, kun kylpyhuoneesta ei löytynyt hänen hiuksilleen sopivaa shampoota. Olivat menossa minun luota jonkun tuttavansa lapsen synttäreille ja seuraava iso valituksen aihe oli se, ettei kotoani löytynyt askartelutarvikkeita, kun olisihan piemelle synttärisankarille pitänyt voida viedä askarreltu synttärikortti.

Ja oli siis todellinen virhe, että päästin tämän entisen lapsuudenkaverin kotiini yövieraaksi, kun otti yhteyttä pyytääkseen luotani yösijaa. Sen jälkeen kyllä neuvoinkin heitä katsomaan hyviä hotellitarjouksia.

Terveisin se, jolla ei ole ollut kevyttuotteita jääkaapissaan.

Vierailija
192/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastepatongit, murot, marmeladit, tuoremehut.. En missään olosuhteissa ostaisi noita itselleni, miksi ihmeessä vierailleni?? Vihersmoothien saa luomumunien kera, se on luksusasmiainen! Toki voin vieraille ostaa nuo 'herkut' mutta pitäisi sitten pakata murot ja muut heille mukaan, ei järkeä yhden hengen taloudessa ihan tuolla tavalla investoida vieraisiin. Hemmottelen vieraita omilla herkuillani :) Vaikea uskoa että kukaan ystäväni siitä loukkaantuisi. Omat eväät on sallittuja jos jotain paahtoleipää on pakko saada aamulla. Ei ole kukaan valittanut vaan kaikilla vatsat täynnä, sivistyneet ihmiset kyllä pärjäävät yhden aamun ilman croissantteja ja muroja!

Vierailija
193/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on ainakin aamupala varsin yksinkertainen: mies syö paahtoleipää/ruispaloja ilman mitään päällä (vieraille voisi olla keijua ja oltermannia), lapset syövät puuroa tai mysliä ja saattavat lisäksi ottaa leivän tai hedelmän. Satunnaisesti lapset syö Turkkilaista jugurttia.

Juomana aikuisille kahvia, lapsille maitoa.

Itse en syö ollenkaan aamupalaa ja lapset ja mieskin vain vähän. Mehuja emme käytä, leikkeleet ovat varsin turhia ja epäterveellisiä. Hedelmiä ja vihanneksia syömme paljon, mutta emme juuri aamupalalla.

En ymmärrä miksi vieraille pitäisi olla erityisempää.

Vierailija
194/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan ehdottomasti aamiaiseksi: munakasta, pekonia, papuja, graavi siikaa punasipulin ja tillin kera, karjalanpiirakoita, paahtopaistia, pasternakkapyreetä, salaattia, juustoja, pähkinöitä, hilloa, tuorepuristettua appelsiinimehua, cappuchinoa, mahdollisesti vähän jugurttia, tuoreita marjoja ja hedelmiä +lasi kuoharia jos sunnuntai. 

Toivoisin lakanoittenne olevan satiinia eikä jotain virttynyttä puuvillaa. 

Vierailija
195/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on onnellista olla juntti. Yökyläillään puolin ja toisin eri paikkakunnilla asuvien kavereiden kanssa eikä aamupala ole koskaan ollut ongelma. Keliaakikko tuo mukana omat leipänsä ja keliaakikon luokse muut tuovat omansa. Kaikki nostetaan pöytään pakkauksissaan, jääkaapilla saa käydä jos mieleistä ei löydy pöydästä, jokainen osaa keittää muiden luona kahvia jos isäntäväki vielä nukkuu, vihanneksia pilkotaan omalle lautaselle, astiat otetaan itse kaapista tarpeen mukaan... 

Vierailija
196/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi että, valtaosa lähti nyt aivan väärille raiteille tätä asiaa puidessaan.

Luonnollisestikin kutsutuille yövieraille hoidetaan tarjoilut kuntoon niin aamupalan kuin illallisenkin osalta, viinit ja tuoremehut itsestäänselvyys.

Eri juttu, jos kyse vähävaraisista opiskelijoista tai itse itsensä kutsuneesta loisesta, tosin silloinkin olisi kohteliasta pitää tarjoilu edes jonkin tasoisena.

Olen eittämättä hämmentynyt, miten moni porskuttaa sellaisella "menkööt itse kauppaan, jos ei meidän näkkileivät kelpaa -asenteella. Jaahas, missä kotikasvatus?

Mielestäni vieraanvaraisuus kuuluu asiaan, ja isäntäväellä on vastuu vieraiden viihtyvyydestä, kerta kun ovat vieraita kutsuneet. Tämä on tietysti vastavuoroista toimintaa.

En ota kantaa nutellaan, saati marmeladeihin, mutta kuten sanottua tarjoilut ovat usein tilannesidonnaisia - kutsutuille vieraille ei syötetä eilisen jämiä.

Vierailija
197/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina, kun minä menen yökylään jonkin luo, olen säästänyt yhden tai useamman hotelliyön hinnan. Ja sen vuoksi AINA vien tullessani jotain, joko kunnon tuliaisia tai käyn tulomatkalla kaupassa ja tarjoudun kokkaamaan tms. En edes oleta meneväni täyshoitoon toisten ihmisten luo, enkä ole niin avuton ettenkö osaa itse hakea kaupasta ruokaa jota haluan syödä, ja joka maistuu muillekin.

Joten myös ap:n ongelma on ratkaistu sillä että kävelee kauppaan. Kasva aikuiseksi, osta kaupasta ihan omilla rahoillasi teille kaikille jotain hyvää syötävää.

Täh? Minä en ainakaan odota vieraita tuovan mitään muuta kuin itsensä. Meiltä tulee tarjottavat ja yösija, koska olen kerran heidät kutsunutkin. Aivan älytöntä ajatella, että vieraan pitäisi aamulla ensi töiksensä lampsia kauppaan ostamaan tarjottavia.

Miksi kutsua ihmisiä, jos heidän tehtävänsä on ostella ruuat ja kokata kyläpaikassa? Pitääkö tuoda omat vuodevaatteetkin :DD?

Sama juttu :D minusta olisi lähinnä outoa, että joku yövieraista toisi jotain ruokia mukanaan petivaatteista nyt puhumattakaan. Siinä sitten vaihtelisi valmiiksi pedatun vierashuoneen lakanoita ja puljaisi liaten ne meidänkin laittamat lakanat. Minähän olen ne ihmiset kotiini kutsunut ja itselleni on ihan itsestään selvää olla vieraanvarainen. Aamupalalla on aina muutamaa eri vaihtoehtoa, aina kasviksia ja hedelmiä yms. kuten nyt kotona yleensäkin. Odotan kyllä myös, että vastavuoroisuus pelaa ja niin se on aina pelannutkin. Paljon helpompaa niin, että kukin on vieraanvarainen vuorollaan, niin ei sitten tarvitse raahata vuorta pyyhkeitä, petivaatteita, eväitä sun muita mukanaan. Tuliaisina toimii tällöin hyvin kukkakimppu ja viinipullo tai jotain muuta saajalleen mieluisaa.

Vierailija
198/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon aika yksinkertaisesti ratkaissut yökyläilyn tuottamat aamiaisongelmat. Jos meille tulee vieraita, kysyn, haluavatko he jotain tiettyä. Jos menen vieraaksi, soitan ja kysyn, onko jotain tiettyä tuotetta, jota mieluusti söisin. Jos ei, tuon tullessani. Harvemmin mun aamiaiset kyllä menee pilalle, vaikkei nutellaa olisikaan. 

Elämä on kuulkaas helppoa, kun ei yritä olla turhan mystinen. Suoraan vaan sanoo, mitä haluaa.

Vierailija
199/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Mun pitäs hoitaa 8 hengelle aamiainen ens viikonlopuks. Mahdankohan saada haukut vai peräti turpiini jollei pöydästä löydy kaikea toiveruokaa.

Olishan se kiva tietää montako ihmistä kuussa tai vuodessa nämä meille ei tartte tuoda petivaatteita eikä mitään muutakaan -ihmiset majoittavat kas kun se on eri asia jos puhutaan yhdestä tai yhdeksästäkymmenestä yöpymisestä.

Vierailija
200/231 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä vähän samaa mieltä ap:n kanssa. Jos kutsuu vieraat yökylään, niin miksei satsaisi aamiaiseen kun varmasti illan tarjottaviinkin on satsattu.

Viimeksi kun kutsuttiin tuttavaperhe tein munakokkelia, paistoin pannulla pekonit ja uunissa pakastepatongit. Oli myös tarjolla juustot, tomaatit, kurkut, leikkeleet, tuoremehut, murot, jugurtit ym. Kahvia ja teetä keitin tietysti myös.

Ja tuo on mielestäsi satsaamista ja puuroaamiainen ei?

Siinä mielessä kyllä, että puuroa tulee muutenkin keitettyä joka arkiaamu.

Munakokkeli, pekoni ja juuri paistettu patonki aamiaisena on ainakin meillä vähän harvinaisempaa herkkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi