Ystävälläni noussut akateeminen tutkinto päähän
Opiskeli ensin lto:ksi ja sitten erityisluokanopettajaksi. Itselläni myös akateeminen tutkinto, jossa hyvät työnäkymät ja ok palkka (parempi kuin erityisopena). Ko. kaveri ei puhu muusta kuin töistä, tekee fb-päivityksensä "ihanasta erityisopen työstä" vaikka siviilissä valittaa, etsii akateemista miestä, koska onhan sentään opettaja ym. Itselleni tällainen käy todella hermoille, koska en kykene enkä halua arvottaa ihmisiä työn tai koulutuksen vuoksi. Ehkä ymmärtäisin tämän hypetyksen, jos hän olisi vuosi valmistumisesta huippuvirassa Brysselissä, mutta kyseessä on tuikitavallinen ammatti.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Eikös narsistiset pönkitä itseään ja saavutuksiaan saadakseen ihailun itseensä?
Olen myös törmännyt muutamaan ap:n tutun kaltaiseen henkilöön ja mieleeni jäi painavasti lause "minä sentään luen itseäni sosionomiksi". En olisi ikinä uskonut kuulevani tätä lausetta sanojan suusta (oli puhetta opinnoistamme, hän SENTÄÄN sosionomi, minä VAIN tradenomi) mutta tais hällä nousta kus päähän ja pitää nyt itseään muita parempana, selkeä narsisti siis :)
Ylimielinen ja itserakas varmaan, mutta että tuon yhden lauseen perusteella selkeä narsisti? :D
Itselläni oli ystävä, joka toitotti omaa akateemisuuttaan. Ainakin omasta mielestäni korosti sitä omituisen paljon ja samalla vähätteli muita. Hänellä se ehkä johtui siitä, että oli oman perheensä ensimmäinen akateemisesti koulutettu; perhe oli duunariperhe, lisäksi siellä oli ongelmia jotka eivät liity duunariuteen tai akateemisuuteen ja sen sellaiseen. Kun joskus kysyin, onko se akateemisuus nyt niin ihmeellistä, hän sanoi että eihän hänen mielipiteensä nyt SINUA koske... itse olen FM, kuten hänkin oli tuolloin.
Ymmärrän ylpeyden omasta saavutuksesta, mutta se muiden nälviminen ja pilkkaaminen meni joskus yli. Hänellä ei ollut mitään vaikeuksia ladella totuuksia esimerkiksi siitä, miten vähäpätöisiä ja turhia ne ammatit olivat, missä omat perheenjäseneni toimivat. Kyllä vain pahoitin mieleni :) Samoin ihmisten leimaamisesta tyhmiksi heidän ammattinsa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli ystävä, joka toitotti omaa akateemisuuttaan. Ainakin omasta mielestäni korosti sitä omituisen paljon ja samalla vähätteli muita. Hänellä se ehkä johtui siitä, että oli oman perheensä ensimmäinen akateemisesti koulutettu; perhe oli duunariperhe, lisäksi siellä oli ongelmia jotka eivät liity duunariuteen tai akateemisuuteen ja sen sellaiseen. Kun joskus kysyin, onko se akateemisuus nyt niin ihmeellistä, hän sanoi että eihän hänen mielipiteensä nyt SINUA koske... itse olen FM, kuten hänkin oli tuolloin.
Ymmärrän ylpeyden omasta saavutuksesta, mutta se muiden nälviminen ja pilkkaaminen meni joskus yli. Hänellä ei ollut mitään vaikeuksia ladella totuuksia esimerkiksi siitä, miten vähäpätöisiä ja turhia ne ammatit olivat, missä omat perheenjäseneni toimivat. Kyllä vain pahoitin mieleni :) Samoin ihmisten leimaamisesta tyhmiksi heidän ammattinsa perusteella.
Siis ovatko sun vanhempasi akateemisia? Ja tämä toinen akateeminen halusi jostain syystä pilkata sinun akateemisten vanhempiesi ammattia? Tää sun kaverisi on insinööri ja sun vanhempasi opettajia, menikö oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua ap, itsekin tunnen yhden tuollaisen. Työläistaustaa, kateuden ja alemmuudentunteen voimalla kouluttautunut hyvin. Mutta, puhuu vain ihmisistä jotka ovat akateemisia, ammatti mainitaan aina vaikka sillä ei ole mitään tekemistä sisällön kanssa. Ei pääse piireihin koska puuttuu muu kapasiteetti siihen kuten sivistys, sosiaalinen etiketti ym. Yksinäinen sen vuoksi koska ylemmyydentunnollaan karkoittaa ne joiden kanssa voisi olla eniten yhteistä ja muiden joukkoon ei pääse vaikka koulutus ja hyvä toimeentulo onkin.
Nyt kiinnostaa milä tavalla tuo etiketin puute ja sivistymättömyys näkyvät käytännössä?
Onko tuttavasi insinööri? Sinänsä sopisi kuvioon.
Eipä ole, insinööriyskin toki hienoa ko henkilön mielestä. Sivistymättömyys näkyy mm nousukasmaisina asenteina ja arvoina, kaikenlainen kulttuurin harrastaminen vierasta jos ei nyt vapaalippuja saa jonnekin.
Minunkin ystäväni oli ala-asteen opettaja vuosia sitten. Hän oli raivoissaan, kun tienasin yksityisellä sektorilla enemmän kuin hän, vaikka en opiskellut yliopistossa. Hyvähän se on, että tienasin, koska olin mukana elättämässä julkista sektoria.
Hänelle kelpasivat vain akateemiset miehet (varattujen muusikoiden jälkeen) ja hän löysi unelmiensa miehen deittisivuilta toiselta puolelta maailmaa.
Mukavaa, että hän löysi itselleen seuraa.
Kyllästyin jossain vaiheessa hänen jatkuvaan halveksuntaansa minua kohtaan emmekä enää pitäneet yhteyttä.
Itselläni on ystävä, joka on suurimman osan aikaa negatiivinen mutta positiivisista asioista kertoessaan hänellä on tapana kehuskella. Mielestäni eri asia jakaa iloisia asioita muillekin, kuin kehuskella. On alkanut tuntua, että hän ikään kuin tavoittelee sitä, että muut tulevat kateellisiksi hänelle. Hän voi siis tarttua niihin asioihin, joiden tietää olevan itsellään paremmin kuin muilla ja sitten alkaa hehkuttaa näistä jatkuvalla syötöllä.
"Nyt kun te olette tuoreita diplomi-insinöörejä, muistakaa että olette kuitenkin vasta akateemisia hängaroundeja. Vasta julkaistuanne noin tusinan verran tieteellistä tarkastelua kestävää artikkelia voitte alkaa kutsua itseänne akateemisiksi". Näin sanoi naapuriosaston proffa kun kävimme kiittämässä hyvistä sivuaineopinnoista joita hän itsekin kävi välillä luennoimmassa.
Koska olen kirjoittanut vain yhden artikkelin jonka voi jossain määrin tulkita tieteelliseksi (julkaistu jo 10 vuotta sitten IEEE:n suosituksena...) en todellakaan pidä itseäni akateemisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on huono itsetunto ja siksi pönkittää itseään akateemisuudellaan.
Ja tämähän pätee vain noin 90% naisista. Ei siis saa yleistää.
Kirjoitit vahingossa naisista, vaikka tietenkin tarkoitit miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on lähihoitajaksi valmistuneella ystävällä pakkomielle lesoilla loistavalla opintomenestyksellään lähihoitajaopinnoissa. Hohhoijaa. Rasittaa todella ihmiset, jotka ovat täynnä itseään, ja omasta mieslestään aina parhaita kaikessa. Ja en tarkoita väheksyä opintoja, en vain pidä siitä, että ihmiset kehuskelevat itseään, koska ei kuulu omaan tyyliini.
Haha :D laudatur perseidenpyyhinnästä
Erittäin arvokasta ja tärkeää työtä, jonka avulla monet vanhukset saavat asua omassa kodissaan.
Käytöksesi on erittäin noloa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sua ap, itsekin tunnen yhden tuollaisen. Työläistaustaa, kateuden ja alemmuudentunteen voimalla kouluttautunut hyvin. Mutta, puhuu vain ihmisistä jotka ovat akateemisia, ammatti mainitaan aina vaikka sillä ei ole mitään tekemistä sisällön kanssa. Ei pääse piireihin koska puuttuu muu kapasiteetti siihen kuten sivistys, sosiaalinen etiketti ym. Yksinäinen sen vuoksi koska ylemmyydentunnollaan karkoittaa ne joiden kanssa voisi olla eniten yhteistä ja muiden joukkoon ei pääse vaikka koulutus ja hyvä toimeentulo onkin.
Nyt kiinnostaa milä tavalla tuo etiketin puute ja sivistymättömyys näkyvät käytännössä?
Onko tuttavasi insinööri? Sinänsä sopisi kuvioon.Eipä ole, insinööriyskin toki hienoa ko henkilön mielestä. Sivistymättömyys näkyy mm nousukasmaisina asenteina ja arvoina, kaikenlainen kulttuurin harrastaminen vierasta jos ei nyt vapaalippuja saa jonnekin.
Mitä ne nousukasmaiset asenteet ja arvot on?
Täällä taas joku kirjastonhoitajan sijainen kirjoittelee trolleja kun oma epäonnistunut elämä masentaa. Tui tui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma koko ajan jankkaa siitä, kuinka pitivät "akateemisia illanistujaisia" yms.
Miten akateemiset illanistujaiset eroavat ei-akateemisista illanistujaisista?
Nimim. OTM
Akateemisissa illanistujaisissa jutellaan ja juodaan viiniä. Amiksisissa illanistujaisissa lauletaan karaokea, tanssitaan pöydällä ja juodaan kaljaa
No mulle tulee akateemisista illanistujaisista mieleen sitsi-iltamat.
t: VTM
Hyppäsin suoraan vikalle sivulle, en ymmärrä aloittajan pointtia. Paitsi kateus? Akateemisia tarvitaan, halusit tai et. Itsekin kahdella yliopistotutkinnolla varustettu. Ja tuskin kade.
Vierailija kirjoitti:
Hyppäsin suoraan vikalle sivulle, en ymmärrä aloittajan pointtia. Paitsi kateus? Akateemisia tarvitaan, halusit tai et. Itsekin kahdella yliopistotutkinnolla varustettu. Ja tuskin kade.
Pahoittelen, ettet käsittänyt aloitusta, jossa puhuttiin ystävän halveksunnasta muita ihmisiä kohtaan.
Ehdotan sinulle kolmatta tutkintoa.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö opettaja siis saisi pitää työstään? Pitäisikö asia salata, jos kuitenkin pitää? Miksi et voi olla onnellinen ystäväsi puolesta, kun hän on päässyt haluamaansa ammattiin?
Ja kyllä sitä mielestäni saa vähän hehkuttaakin, jos vuosien kovan työn jälkeen saavuttaa tavoitteensa. Hieno juttu!
Kyseessähän ei se ole se, että hän pitää työstään vaan se, että hän aliarvioi ja mollaa muita ammatteja oman työnsä kautta. Ei siis ole edes kiinnostunut ihmisistä, jos heillä ei ole kaipaamaansa statusasemaa. Kyseessä on kuitenkin pätkätöitä tekevä alle keskipalkkainen luokanopettaja, joten ei, en ymmärrä tätä hänen ajatusmaailmaansa. Iloinen pitää ja saa olla, mutta muiden ihmistem alentaminen ja oman tutkinnon korostaminen on huonoa käytöstä.
Käsi sydämelle, kuka alentaa ja ketä?
Minusta on huonoa käytöstä antaa jonkun tutkinnon nousta päähän ja ylentää itseään vähättelemällä muita. Ei tutkintoja ja titteleitä voi arvottaa, sillä yhteiskunta tarvitsee meitä kaikkia - siis me ihmiset tarvitsemme! Olen itse akateeminen, eikä mielessäni kävisi lainkaan arvostella vaikkapa lähihoitajia tai sosionomeja. Minusta on tärkeää ja hienoa, että ihmiset löytävät alan, josta tykkäävät. Että kaikilla olisi työ, joka on mielekästä ja palkitsevaa (vaikka toki kaikilla aloilla on huonotkin puolensa). Minusta omista saavutuksista saa olla ylpeä ja onnellinen - siis siitä, että on onnistunut elämässä saavuttamaan asioita, jotka ovat itselle tärkeitä. Pohjimmiltaan vain sillä on merkitystä miten kohtaamme ja kohtelemme muita ihmisiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö opettaja siis saisi pitää työstään? Pitäisikö asia salata, jos kuitenkin pitää? Miksi et voi olla onnellinen ystäväsi puolesta, kun hän on päässyt haluamaansa ammattiin?
Ja kyllä sitä mielestäni saa vähän hehkuttaakin, jos vuosien kovan työn jälkeen saavuttaa tavoitteensa. Hieno juttu!
Kyseessähän ei se ole se, että hän pitää työstään vaan se, että hän aliarvioi ja mollaa muita ammatteja oman työnsä kautta. Ei siis ole edes kiinnostunut ihmisistä, jos heillä ei ole kaipaamaansa statusasemaa. Kyseessä on kuitenkin pätkätöitä tekevä alle keskipalkkainen luokanopettaja, joten ei, en ymmärrä tätä hänen ajatusmaailmaansa. Iloinen pitää ja saa olla, mutta muiden ihmistem alentaminen ja oman tutkinnon korostaminen on huonoa käytöstä.
Hyvä, kun tarkensit. Nuo asiat eivät aloituksestasi käy ilmi. Siinä alussa paistaa enemmän katkeruutesi tai jokin mättävä asia...mikä vasta nyt aukenee.
Mitä tuollaiselle sitten tehdä? Voithan joskus sanoa mitä ajattelet? Tai mitä pelkäät? Kai siitä voi puhua, että on monta muutakin hyvää ammattia.ettei mollaamalla itse ylene. Mollaakonkaveriwi muita muistakin asioista? Ulkonäöstä, vaatteista, ajatuksista? Ehkä se koulutus on vain yksi asia ja se jostain syystä kolahtaa sinuun?
Vierailija kirjoitti:
Kauhea myötähäpeä :D juuri tuollainen pilipalitutkinto ja luulee olevansa niin akateemista
Siis open tutkinto ei ole pilipalitutkinto vaan maisterin tutkinto 5 vuotta yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ovatko sun vanhempasi akateemisia? Ja tämä toinen akateeminen halusi jostain syystä pilkata sinun akateemisten vanhempiesi ammattia? Tää sun kaverisi on insinööri ja sun vanhempasi opettajia, menikö oikein?
Vanhempani olivat maanviljelijöitä :) Itsekin olen perheessä ensimmäinen yliopiston käynyt. Tämä akateemisuuttaan korostava kaveri on biologi.
Haha :D laudatur perseidenpyyhinnästä