Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä, eikö 4-5v saisi ulkoilla omalla pihalla yksin?

Vierailija
05.06.2016 |

Onko joku oikeasti sitä mieltä että 4-5v ei voisi ulkoilla omassa okt pihassa? Siis ilman että vanhempi on mukana koko ajan?

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on ollut aika monta mullistusta, mikä näkyy suhtautumisessa lapsiin. Ensin oli sota, pakolaisongelma ja sodan henkisesti pirstomat vanhemmat. Heidän lapsensa, suuret ikäluokat, elivät erittäin turvattoman ja aineellisesti niukan, osin vaarallisenkin lapsuuden. Heidän lapsensa, pienet ikäluokat, tehtiin nuorena, "kun lapsia vaan on tapana tehdä" ja pistettiin ainokaiselle avain kaulaan kun lähdettiin töihin.

Samalla on eletty jatkuvaa muuttoliikettä. Ensin on tyhjentynyt maaseutu, sitten pikkukaupungit. Isovanhemmat ovat olleet kaukana, naapureita ei ole välttämättä edes tunnettu.

Joten kun pienet ikäluokat haluavat "uutta yhteisöllisyyttä" ja ainakin kolme lasta, he eivät lopulta edes tiedä mitä haluavat. Lastenhoitoa ylisuoritetaan, mikä mielestäni on näistä tähänastisista virheistä kuitenkin pienin.

Pitäkää lapsistanne huolta ja rakastakaa heitä sydämestänne. Ja jos teillä on laaja ja läheinen suku, olkaa kiitollisia.

Tuntuu että tuo ylisuorittaminen on Suomessa hyvin marginaalinen ilmiö, jos tätä palstaa lukee!!!

Edelleen olen sitä mieltä, että Suomessa ei lapsista huolehdita yhtä hyvin kuin monissa muissa läntisen Euroopan maissa. Sietäisi ottaa mallia muista tuossa asiassa, ehkäpä saisimme tulevan sukupolven mt- ongelmat edes vähän pienemmiksi sillä tavalla.

En vaan käsitä näitä että "katson välillä ikkunasta". Jos näen yhdenkään alle 8 v lapsen ulkoilevan yksinään, soitan samantien sosiaalipäivystykseen. Asun Helsingissä ja täällä ei edes pienet koululaiset saa kulkea koulumatkoja itsekseen vaikka on valvovia silmiä enemmän kuin maaseudulla

Asun myös Helsingissä ja tällä pienet koululaiset kulkevat kaikki itsenäisesti kouluun ja useimmat myös harrastuksiinsa. Ei työssä käyvillä vanhemmilla ole edes mahdollisuutta saattaa lapsia koulumatkoilla, kun koulua on esim. klo 10-14.

Omat lapseni ovat ulkoilleet itsenäisesti noin 4-vuotiaina. Meillä on rauhallinen ja suojaisa piha, jonka lähistöllä ei ole rantaa/kaivoa/parkkipaikkoja/autoteitä tai muita ilmeisiä vaaran paikkoja. Lisäksi kaikki lapset olivat jo pieninä luonteeltaan rauhallisia. Koskaan ei sattunut vähäisintäkään onnettomuutta tai läheltä piti -tilannetta.

Vierailija
102/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niin... Viimeksi kun se tyttö hukkui sinne jokeen, täällä kauhisteltiin urakalla miksi alle kouluikäiset ulkoilevat ilman aikuisen seuraa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuinka paljon te sitten ulkoilutatte lapsia? Olen itse hoitovapaalla vauvan kanssa ja 4,5-vuotias on kotihoidossa. Hän pelaa jalkapalloa ja hyppii trampalla (näen suoraan ikkunasta) tuntikausia, on pihalla ehkä 7h koko päivän aikana näin kesäaikaan. Toki vilkuilen ulos ja seuraan lapseni tekemisiä, mutta en joka sekunti. Ehkä te olette tarhalasten äitejä ja ulkoilua on muutenkin vähän? En mitenkään voisi olla koko ajan pihalla lapsen vieressä seisomassa, siis 7h/pvä! Minusta on vain hyvä, että lapsi ulkoilee paljon ja liikkuu. Ap

Niinhän ne lapset tarhassakin leikkii pihalla keskenään ilman että kukaan aktiivisesti vahtii. Mutta aita ympärillä!

Vierailija
104/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on ollut aika monta mullistusta, mikä näkyy suhtautumisessa lapsiin. Ensin oli sota, pakolaisongelma ja sodan henkisesti pirstomat vanhemmat. Heidän lapsensa, suuret ikäluokat, elivät erittäin turvattoman ja aineellisesti niukan, osin vaarallisenkin lapsuuden. Heidän lapsensa, pienet ikäluokat, tehtiin nuorena, "kun lapsia vaan on tapana tehdä" ja pistettiin ainokaiselle avain kaulaan kun lähdettiin töihin.

Samalla on eletty jatkuvaa muuttoliikettä. Ensin on tyhjentynyt maaseutu, sitten pikkukaupungit. Isovanhemmat ovat olleet kaukana, naapureita ei ole välttämättä edes tunnettu.

Joten kun pienet ikäluokat haluavat "uutta yhteisöllisyyttä" ja ainakin kolme lasta, he eivät lopulta edes tiedä mitä haluavat. Lastenhoitoa ylisuoritetaan, mikä mielestäni on näistä tähänastisista virheistä kuitenkin pienin.

Pitäkää lapsistanne huolta ja rakastakaa heitä sydämestänne. Ja jos teillä on laaja ja läheinen suku, olkaa kiitollisia.

Tuntuu että tuo ylisuorittaminen on Suomessa hyvin marginaalinen ilmiö, jos tätä palstaa lukee!!!

Edelleen olen sitä mieltä, että Suomessa ei lapsista huolehdita yhtä hyvin kuin monissa muissa läntisen Euroopan maissa. Sietäisi ottaa mallia muista tuossa asiassa, ehkäpä saisimme tulevan sukupolven mt- ongelmat edes vähän pienemmiksi sillä tavalla.

En vaan käsitä näitä että "katson välillä ikkunasta". Jos näen yhdenkään alle 8 v lapsen ulkoilevan yksinään, soitan samantien sosiaalipäivystykseen. Asun Helsingissä ja täällä ei edes pienet koululaiset saa kulkea koulumatkoja itsekseen vaikka on valvovia silmiä enemmän kuin maaseudulla. 

En tiedä, ilmaisinko itseäni huonosti, mutta olen aivan samaa mieltä kanssasi. Suomessa on pitkä lasten yksin jättämisen perinne. Nekin, jotka tosiaan haluavat "uutta yhteisöllisyyttä", eivät välttämättä osaa itse olla lastensa kanssa, kun ovat itse eläneet avainkaulalapsuuden ja se lapsiperhearjen intensiivisyys alkaa ahdistaa.

Paljon kertoo se, että meidän systeemissä 18-vuotiaat potkaistaan pihalle, vaikka sitten syrjäytymään kaupungin vuokra-asuntoon, koska "heidän nyt vaan kuuluu itsenäistyä". Ei tulisi kuuloonkaan Keski-Euroopassa.

Missä esim. Kreikka on sitten parempi tällä omalla systeemillään, jossa kolmipyöräinen hankitaan kymmenvuotiaalle ja kotoa muutto alle kolmikymppisenä on heitteilejättöä? 

Pisatutkimukset? EI

Taloudellinen tilanne? EI 

Kertoisitko, missä tämä paremmuus nyt konkreettisesti näkyy, kun punkerot ovat mamman hoivissa maailman tappiin?

Tiedän, että Kreikka ei ole Keski-Eurooppaa, mutta tarkoituksella ekstrapoloin. Eurooppaa kuitenkin. 

Kreikalla on omat ongelmansa, mutta noin pääsääntöisesti uskoisin, että ihminen (erityisesti nuori sellainen) kaipaa ympärilleen toisia ihmisiä. Kreikan kotona asuvat kolmekymppiset työttömät todennäköisesti ovat vähemmän syrjäytyneitä, vähemmän masentuneita ja vähemmän päihdeongelmaisia kuin Suomessa kaupungin vuokragettoihin 18-vuotiaina tyrkätyt kolmekymppiset työttömät. Ainakin he tulevat yhteiskunnalle halvemmiksi.

Tulevat tietysti yhteiskunnalle halvemmiksi, kun mitään tukea ei tipu. Tulevatko sitten kokonaisuutta katsoen halevemmaksi, niin Kreikkaa arvioiden eivät tule. Edelleen kysymys kuuluu kumpi metodi on ollut kannattavampaa? 

Jokuhan sen työttömän elämän joka tapauksessa maksaa. Meneekö se sitten mamman ja papan pussista vai yhteisistä verovaroista, niin rahaa se on joka tapauksessa. 

Vierailija
105/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan käsitä näitä että "katson välillä ikkunasta". Jos näen yhdenkään alle 8 v lapsen ulkoilevan yksinään, soitan samantien sosiaalipäivystykseen. Asun Helsingissä ja täällä ei edes pienet koululaiset saa kulkea koulumatkoja itsekseen vaikka on valvovia silmiä enemmän kuin maaseudulla

Asun myös Helsingissä ja tällä pienet koululaiset kulkevat kaikki itsenäisesti kouluun ja useimmat myös harrastuksiinsa. Ei työssä käyvillä vanhemmilla ole edes mahdollisuutta saattaa lapsia koulumatkoilla, kun koulua on esim. klo 10-14.

Omat lapseni ovat ulkoilleet itsenäisesti noin 4-vuotiaina. Meillä on rauhallinen ja suojaisa piha, jonka lähistöllä ei ole rantaa/kaivoa/parkkipaikkoja/autoteitä tai muita ilmeisiä vaaran paikkoja. Lisäksi kaikki lapset olivat jo pieninä luonteeltaan rauhallisia. Koskaan ei sattunut vähäisintäkään onnettomuutta tai läheltä piti -tilannetta.

Ihmettelin myös tätä Helsingin esiinottoa. 

Nimenomaan täällä lyhyiden välimatkojen takia useimmat ekaluokkalaiset kulkevat koulumatkan itsenäisesti. Ihan viimeistään tokalla. 

Vierailija
106/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasten kehityksen kannalta oikeasti olisi hyväksi olla ilman aikuisen valvontaa, niin kai päiväkodeissakin toimittaisiin näin. Oltaisiin suorastaan tyytyväisiä, jos olisi henkilöstöstä vajausta ja nelivuotiaat pääsisivät ulkoilemaan ilman valvovaa silmää.

Kotiolojen ei tarvitse täysin vastata laitoshoitoa. Sitä paitsi kyllä hoitajat usein ovat selin lapsiin. Ja kääntyvät vasta jatkuvan huudon seurauksena. 

Kuvitteletko, että he silmät selässä juuri sinun kultakimpaletta vahtivat. Ehei... itse asiassa joku kännykkäänsä räpläävä harjoittelija voi olla se "valvoja", kun toinen on vienyt lapsia veskiin. 

Siis ymmärsinkö minä oikein? Sun mielestäsi päiväkodeissa vaan räplätään kännykkää, ja kotona ei hoidon tarvitse olla niinkään hyvää kuin laitoksessa. No jokainen tavallaan, surettaa ja suututtaa vaan lasten puolesta.

En sanonut, että päiväkodeissa vain räplätään kännykkää. Mutta turha luulo että lapsia vahditaan haukan tavoin joka hetki. 

Ja jos noin olet laitoshoidon kannalla, niin varmaan noudatat sitten koulunkin sääntöjä. Eli välitunnilahan pitää olla valvoja. Juokset/pyöräilet sitten yläkoululaisen perässä kaiken tämän koulun ulkopuolisen ajan? 

Lasket joka aterian proteiini- ja hiilihydraattipitoisuuden grammalleen. 

Eli hain sitä, ettei samat standardit ole olemassa laitoshoidon ulkopuolella. Ulkopuolella vanhemmat (ne täyspäiset) käyttävät omaa harkintaa esim. lapsen yksinolon suhteen. 

Standardit ovat heikointa lenkkiä varten. 

Mitenkähän minä tämän sanoisin, etten tulisi tahallaan väärin ymmärretyksi. Oma kokemukseni on, että päiväkodeissa valvotaan lapsia varsin hyvin. Ei siellä kukaan kännykkää räplää. Silti haluan olla vielä läsnäolevampi omille lapsilleni kuin hoitajat pystyvät päiväkodissa olemaan. Ajattelen, että lapseni ansaitsee vähän enemmän kuin sen välttämättömimmän. Ja totta puhuen nautin itsekin kun saan viettää aikaa lasteni (ja usein niiden heidän itsenäisten kavereidensakin) kanssa.

Vierailija
107/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan käsitä näitä että "katson välillä ikkunasta". Jos näen yhdenkään alle 8 v lapsen ulkoilevan yksinään, soitan samantien sosiaalipäivystykseen. Asun Helsingissä ja täällä ei edes pienet koululaiset saa kulkea koulumatkoja itsekseen vaikka on valvovia silmiä enemmän kuin maaseudulla. 

En tiedä, ilmaisinko itseäni huonosti, mutta olen aivan samaa mieltä kanssasi. Suomessa on pitkä lasten yksin jättämisen perinne. Nekin, jotka tosiaan haluavat "uutta yhteisöllisyyttä", eivät välttämättä osaa itse olla lastensa kanssa, kun ovat itse eläneet avainkaulalapsuuden ja se lapsiperhearjen intensiivisyys alkaa ahdistaa.

Paljon kertoo se, että meidän systeemissä 18-vuotiaat potkaistaan pihalle, vaikka sitten syrjäytymään kaupungin vuokra-asuntoon, koska "heidän nyt vaan kuuluu itsenäistyä". Ei tulisi kuuloonkaan Keski-Euroopassa.

Missä esim. Kreikka on sitten parempi tällä omalla systeemillään, jossa kolmipyöräinen hankitaan kymmenvuotiaalle ja kotoa muutto alle kolmikymppisenä on heitteilejättöä? 

Pisatutkimukset? EI

Taloudellinen tilanne? EI 

Kertoisitko, missä tämä paremmuus nyt konkreettisesti näkyy, kun punkerot ovat mamman hoivissa maailman tappiin?

Tiedän, että Kreikka ei ole Keski-Eurooppaa, mutta tarkoituksella ekstrapoloin. Eurooppaa kuitenkin. 

Kreikalla on omat ongelmansa, mutta noin pääsääntöisesti uskoisin, että ihminen (erityisesti nuori sellainen) kaipaa ympärilleen toisia ihmisiä. Kreikan kotona asuvat kolmekymppiset työttömät todennäköisesti ovat vähemmän syrjäytyneitä, vähemmän masentuneita ja vähemmän päihdeongelmaisia kuin Suomessa kaupungin vuokragettoihin 18-vuotiaina tyrkätyt kolmekymppiset työttömät. Ainakin he tulevat yhteiskunnalle halvemmiksi.

Tulevat tietysti yhteiskunnalle halvemmiksi, kun mitään tukea ei tipu. Tulevatko sitten kokonaisuutta katsoen halevemmaksi, niin Kreikkaa arvioiden eivät tule. Edelleen kysymys kuuluu kumpi metodi on ollut kannattavampaa? 

Jokuhan sen työttömän elämän joka tapauksessa maksaa. Meneekö se sitten mamman ja papan pussista vai yhteisistä verovaroista, niin rahaa se on joka tapauksessa. 

Siis nyt minä en ymmärrä yhtään. Siis mitä tarkoitat kysymällä, "kumpi metodi on ollut kannattavampaa"? Meinaatko, että kreikkalainen lastenkasvatus on jotenkin syypää keskieurooppalaisten pankkiirien hölmöilyihin?

Ja mitä tulee työttömän lapsen elämän maksamiseen, minun mielestäni on monellakin tapaa hyvä asia, jos vanhemmat sen tekevät. Siinä lapsi saa ehkä vähän enemmän pyllylle potkimista ja suuntaa elämälleen kuin siellä vuokragetossa kaverien kanssa juopotellessa. Olettaen toki, etteivät vanhemmat itse ole syrjäytyneitä ja moniongelmaisia.

Vierailija
108/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 4 vuotiaan pitäisi olla yksin pihalla? Hänellä on oikeus vanhemman tai jonkun muun seuraan. 

Minä taas ajattelen, että nelivuotiaalla on oikeus opetella ikätasoisesti itsenäistä olemista ilman selän takana jatkuvasti vahtaavaa valvovaa silmää. 

Tämä ei totisesti tarkoita mitään heitteilejättöä, kuten kovasti yritetään dramaattisesti tyrkyttää. 

Vai olisiko kysymys vanhemman oikeudesta olla mukavasti sisällä? Täällähän nimenomaan korostetaan että se valvova silmä on ikkunan takana.

Kotona tietysti tehdään kotitöitä ym. Ei kai kukaan nyt ota pallia allensa ja kyttää ikkunasta. Tarkistetaan tilanne sopivin väliajoin. 

Mikä kenellekin on se sopiva, on jokaisen päätettävissä ihan itse. Kertoo lähinnä sinusta, jos sisälläolo on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin ulkonaolo. 

Itse kuulun ulkoilmaihmisiin ja asia on siis päinvastoin. Silti nelivuotiaani saa olla kavereiden kanssa pihalla leikkimässä. 

On myös sosiaalisesti hyvä, että ratkaisevat ongelmiaan välillä keskenään. Että heti ei ole aikuinen sormi pystyssä, että "noin ei saa sanoa" jne. 

Ei, kun ei tosiaankaan ole sosiaalisesti hyvä että nelivuotiaat ratkaisevat ongelmiaan itse. Nimenomaan vanhemman pitää olla sanomassa että noin ei saa sanoa/tehdä. Kärpästen herrasta päivää. Ei ihme että Suomi on koulukiusaajia täynnä, jos jo 4-vuotiaat joutuvat elämään viidakon lakien mukaan. Vahvinhan siinä pärjää, ja se on varmasti juuri näitä "itsenäisiä" lapsia.

Vierailija
109/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nyt ihmetyttää tämä, moni olettaa että ne lapset vaan tuupataan ulos. Joissain tapauksissa näin voi tietty olla, mutta kyllä meidän lapsi menee ihan omasta halustaan itse sinne ulos yksin. Ei sitä ketään pakota....

Vierailija
110/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 4 vuotiaan pitäisi olla yksin pihalla? Hänellä on oikeus vanhemman tai jonkun muun seuraan. 

Minä taas ajattelen, että nelivuotiaalla on oikeus opetella ikätasoisesti itsenäistä olemista ilman selän takana jatkuvasti vahtaavaa valvovaa silmää. 

Tämä ei totisesti tarkoita mitään heitteilejättöä, kuten kovasti yritetään dramaattisesti tyrkyttää. 

Vai olisiko kysymys vanhemman oikeudesta olla mukavasti sisällä? Täällähän nimenomaan korostetaan että se valvova silmä on ikkunan takana.

Kotona tietysti tehdään kotitöitä ym. Ei kai kukaan nyt ota pallia allensa ja kyttää ikkunasta. Tarkistetaan tilanne sopivin väliajoin. 

Mikä kenellekin on se sopiva, on jokaisen päätettävissä ihan itse. Kertoo lähinnä sinusta, jos sisälläolo on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin ulkonaolo. 

Itse kuulun ulkoilmaihmisiin ja asia on siis päinvastoin. Silti nelivuotiaani saa olla kavereiden kanssa pihalla leikkimässä. 

On myös sosiaalisesti hyvä, että ratkaisevat ongelmiaan välillä keskenään. Että heti ei ole aikuinen sormi pystyssä, että "noin ei saa sanoa" jne. 

Ei, kun ei tosiaankaan ole sosiaalisesti hyvä että nelivuotiaat ratkaisevat ongelmiaan itse. Nimenomaan vanhemman pitää olla sanomassa että noin ei saa sanoa/tehdä. Kärpästen herrasta päivää. Ei ihme että Suomi on koulukiusaajia täynnä, jos jo 4-vuotiaat joutuvat elämään viidakon lakien mukaan. Vahvinhan siinä pärjää, ja se on varmasti juuri näitä "itsenäisiä" lapsia.

Meilläkin on naapurissa yksi (epäilemättä väsynyt) vanhempi, joka laittaa 4 v lapsensa pihalle heti kun näkee siellä muita lapsia. Tietäisipä vain, miten paljon me muut hänen lastaan kasvatamme. Ja ihan vain itsekkäistä syistä, koska emme halua omien lastemme kasvavan väärään suuntaan.

Välillä olen ollut sisällä ja kuunnellut ikkunanraosta lapsen juttuja. Siellä kaatuu pahan olon likaämpäri leikkikavereiden päälle.  

Vierailija
111/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 5v tyttäreni ei halua olla yksin ulkona. (omakotitalo rauhallisella paikalla) Eli hänen kanssaan on aina joku aikuinen. Näin kesäaikaan toki ulko-ovi on auki takapihan leikkialueelle koko päivän, ettei haittaa jos kipaisen sisällä vaikka hakemassa kahvikupin. Mutta oma lapseni on siis arka. On ihan eri asia jos kyseessä olisi vilkas ja arvaamaton lapsi. Kyllä lapsissa on eroja sen suhteen miten voi luottaa lapseen ja mitä lapsi itse toivoo. Vanhempi tyttäreni leikki samanikäisenä ikätoverinsa kanssa naapurissa omissa oloissaan esim heidän leikkimökissään pitkiäkin aikoja. Tosin minulla oli näköyhteys ja saatoin huutaa hänelle asiani pihan poikki. En kyllä koskaan täysin luottanut etteikö lapset saisi jotain päähänsä, joten tiirailin jatkuvasti ulos. Ja toki naapuriperheen äiti oli myös lähellä lapsia.

Vierailija
112/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkki: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001194802.html

Miten joku uskaltaa päästää 6- vuotiaan polkemaan autotien laitaa yksin? Kun itse mökillä poljen maantien laitaa jotkut henkilöautot ajavat nasta laudassa pikkuteillä. Ei tulisi mielenkään laittaa lasta polkemaan yksinään autotielle!Miten voi olla mahdollista että tälläinen hyväksytään Suomessa? Eikö tämä tulisi olla rangaistavaa vanhemmille, ovat laiminlyöneet vastuunsa?Miettikää kuinka paljon häiriintynyttä porukkaa liikkuu joka puolella, mitä vain voi yksinään 6 vuotiaalle autotiellä tapahtua!

Vierailija
113/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvin pärjää joka tapauksessa. 

Siinä ei naapurin muijan vieressä mäkätykset muuta mitään. 

Vierailija
114/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä esimerkki: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001194802.html

Miten joku uskaltaa päästää 6- vuotiaan polkemaan autotien laitaa yksin? Kun itse mökillä poljen maantien laitaa jotkut henkilöautot ajavat nasta laudassa pikkuteillä. Ei tulisi mielenkään laittaa lasta polkemaan yksinään autotielle!Miten voi olla mahdollista että tälläinen hyväksytään Suomessa? Eikö tämä tulisi olla rangaistavaa vanhemmille, ovat laiminlyöneet vastuunsa?Miettikää kuinka paljon häiriintynyttä porukkaa liikkuu joka puolella, mitä vain voi yksinään 6 vuotiaalle autotiellä tapahtua!

Vahva epäilys, että ihan nyt muuta. 

Ei nyt tämän enempää, muuten ketju on "pääsy kielletty". 

Vierailija
115/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvin pärjää elämässä parhaiten anyway.

Ne heikot ja arat, jotka antavat muiden polkea itseään ja joiden äidit oli lapsena aina mukana kaikkialla ja puuttumassa asioihin, ne ei pärjää.

Ne pysyy vahvempien jaloissa koko elämänsä, vaikka äiti kuinka yrittäisi (yleensä äiti vaan pahentaa asiaa).

Vierailija
116/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvin pärjää joka tapauksessa. 

Siinä ei naapurin muijan vieressä mäkätykset muuta mitään. 

Hehe. Naapurin muija pitää huolen, ettei lapsi saa turpaansa omassa pihassaan. Koulu onkin sitten sellainen, missä on vähän valikoidumpaa oppilasainesta. Katsotaan, miten se "vahvin" pärjää siitä eteenpäin kun täyttää 15 ja joutuu rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Vierailija
117/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi ole valmis olemaan yksin ulkona jos ei osaa kiikkua tai tulla alas telineestä, kuten tässä mini on todennut, on yksilöllistä minkäikäinen lapsi voi olla ulkona itsekseen. Useimmat nelivuotiaat ymmärtääkseni osaavat keinua ilman apua. Samoin tuo riitojen ratkominen ja anteeksipyytäminen onnistuu kokemukseni mukaan 4,5 vuotiailta hyvin. Varmasti on semmosia curlinglapsia jotka ei vielä 18-vuotiaanakaan osaa tulla kiipeilytelineestä alas, poimivat muiden kukkapenkit kaljuksi ja tarvitsevat äidin ratkomaan riidan kun naapurin mirva ei halunnut leikkiä kotista vaikka minä olisin halunnut.

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättehän te yksin lapset ulos laittavat, että ne muut aikuiset ovat hyvin tympiintyneitä siihen että teidän mukulat ovat siinä vahtimatta. Niitä pitää kuitenkin auttaa, nostaa kiipeilytelineestä, laittaa lapasta paremmin, antaa kiikussa vauhtia, kieltää, komentaa jne. Tiedättekö että ärsyttää kun vieraat lapset tulevat pihalle ottamaan leluja ja katselemaan sisään ikkunoista, "poimimaan kukkia" istutuksista tai leikkimään meidän leikkimökissä? Ymmärräthän että sellaista ne puuhailevat kun ovat niin itsenäisiä ja pärjääviä? Etkä sinä siitä tiedä kun kaikki jo tietävät että aivan turha tulla sanomaan teidänlaisille vanhemmille. Kun on lusikalla annettu jne.

Lapsi tarvitsee myös opastusta sosiaalisissa tilanteissa, vielä ekaluokkalaiset tarvitsevat joskus apua riitojen ratkomisessa. Se että "kyllä mekin pärjättiin" ei vielä todista mitään. Itse muistan kuinka olisin lapsena kaivannut sitä että vanhemmat olisivat olleet joskus kanssani vapaa-ajalla. Tunsin oloni turvattomaksi pihapiirin nuorimpana roikkuessani muiden mukana.

Tietysti jos on kyseessä aidattu oma turvallinen piha asia on aivan eri. Meilläpäin näin ei ole, vaan lapset vaeltelevat toisten pihoilla ja toisissa taloyhtiöissä. Vanhemmat ovat vain iloisia kun eivät ole siinä kotipihalla mekastamassa.

Vierailija
118/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme kaupungissa, mutta hyvin maaseutumaisessa maisemassa. Päättyvä katu, joka talossa lapsia. Hyppivät keskenään pihalta toiselle, jokainen aikuinen katsoo vähän kaikkien perään, mutta ketään ei vahdita haukan lailla. Porukassa lapsia 8-10, ikäväliltä 5-13. Viihtyvät tuntikausia pihalla, ovat kuin sisaruksia keskenään. Välillä pelaavat pihalätkää, futista, koripalloa, kirkkistä, kymmentä tikkua laudalla tms. välillä taas leikkivät kaupunkia, kotia tai rosvoa ja poliisia. Välillä pomppivat trampalla. Jostain syystä kaikki ovat hyvin menestyviä, sosiaalisia, pidettyjä ja normaalipainoisia liikunnallisia lapsia.

119/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mutta naapurin äiti laittaa ton ikäisen yksinään ulos klo 8 aamulla oli sää mikä tahansa. Siellä se pyörii yksinään koko päivän ja välillä eineshamppari kädessä :)

Kerran menin erääseen kerrostalloon. Pihalla oli yksin  ehkä 4 -vuotias lapsi, tyttö,  joka itki.  Kysyin (olen vanhempi täti-ihminen) mikä hänellä on, miksi itkee.   Lapsi vastasi että hän ei haluaisi olla ulkona, mutta äiti ei päästä sisälle.  Oli talvi mutta ei kovin kylmää, ehkä lähellä 0-keliä.  Hän sanoi että  äiti on käskenyt  että olet ulkona etkä tule sisälle.  Ja hän sanoi että äiti ei avaa ovea hänelle.  Tein elämäni virheen ja jätin tuon nuhjuisiin vaatteisiin puetun  itkevän lapsen siihen auttamatta häntä.  Kerrostalo oli ns. köyhien asuttama; työttömien, yksinhuoltajien jne vuokratalo.  Olin itse siellä työtehtävissä.  En ole sosiaalialalla.  Tästä tapauksesta on jo pari vuosikymmentä, mutta aina välillä se kummittelee mielessäni. - Minun olisi pitänyt mennä tytön kanssa ovelle ja katsoa mikä on tilanne ja tarvittaessa tehdä lastensuojeluilmoitus.  Menin siitä mitä aita on matalin ja menin pois.  Mitkä olisivat olleet tytön elämän vaihtoehdot jos olisin puuttunut tilanteeseen.

Vierailija
120/161 |
06.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole lapsia, mutta asun taloyhtiössä jossa asuu paljon lapsiperheitä. Näin kesäisin nuo lapset on suoraan sanottuna riesa. Saavat rettelöidä pihalla miten sattuu. Tekevät vaikka mitä tyhmyyksiä. Esim. yksipäivä olivat kastelleet rapun. Roskaavat pihaa yms kivaa. Tietenkään kukaan ei vahdi näitä pikkuisia kullanmuruja. Nuorimmat ovat juuri 4-5-vuotiaita ja apinoivat aivan kaiken noilta isommilta. Olen monta kertaa joutunut kieltämään pihan pentuja tekemästä pahojaan ja suoraan sanottuna alkaa jo vähän v*tuttaa kun ei ole mitenkään tavatonta että ovat terrorisoineet pihaa jopa monta kertaa päivässä kolttosillaan. Joo, voisin muuttaa pois kerrostalosta, mutta noiden lasten vanhemmat voisi myös vahtia lapsiaan. OHIS

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme