Millaiset asiat vanhentavat ihmisen ennen aikojaan?
Alkoholi, tupakka ja huumeet nyt ainakin. Mutta entä muut asiat?
Kommentit (55)
Huono ihonhoitohygienia: likaiset kädet ja niillä koskettelu, likaiset siveltimet (pesetkö edes 2 kertaa kuussa), liian vanha kosteusvoide (josta on otettu likaisilla sormilla), likaiset meikit, likainen tyynyliina, likainen kännykkä...
MIten niin aurinko vanhentaa? Olen aina tykännyt maata auringossa, eikä vielä 42-vuotiaana näy ryppyjä. Missä iässä vaikutus siis alkaa näkyä?
Mä olen just tällainen ennen aikojani vanhentunut, olen kolmekymppinen mutta näytän vähintään nelikymppiseltä… Ylipainoa muutama kilo ja jo se saa näyttämän tanttamaiselta. Naama roikkuu ja on pöhöttynyt ja taikinamainen, seurausta runsaasta sokerin syömisestä koko nuoruuteni ajan (parin viime vuoden aikana olen kyllä vähentänyt sokerin syöntiä paljon mutta ei tunnu enää auttavan, vaan vahinko on jo tapahtunut :( ) Vartalon muodot sellaiset että mitä tahansa laitankin päälle, onnistun aina näyttämään mummomaiselta. Olen usein ahdistunut ja stressaantunut, mikä myös vanhentaa. Alkoholia käytän harvoin, tupakkaa en koskaan ja alkoholia välttelen, mutta jo huono ruokavalio ja stressi saavat "tuloksia" aikaan tehokkaasti.
Voi ajatella myös toisinpäin. Miettikääpä mitä asioita esim Aira Samulin on elämässään tehnyt tai jättänyt tekemättä, että 90-vuotiaana on niin sutjakkaassa ja osittain varmaan paremmassakin kunnossa kuin moni 50-kymppinen.
Toki hyvät perintötekijät vaikuttaa, mutta myös omat valinnat.
Liikunnallisuus läpi elämän, laadukas ruokavalio, ei tupakkaa, ei liikaa alkoholia yms.
Vierailija kirjoitti:
Voi ajatella myös toisinpäin. Miettikääpä mitä asioita esim Aira Samulin on elämässään tehnyt tai jättänyt tekemättä, että 90-vuotiaana on niin sutjakkaassa ja osittain varmaan paremmassakin kunnossa kuin moni 50-kymppinen.
Toki hyvät perintötekijät vaikuttaa, mutta myös omat valinnat.
Liikunnallisuus läpi elämän, laadukas ruokavalio, ei tupakkaa, ei liikaa alkoholia yms.
Airan kohdalla vielä näkyy myös positiivisen ja iloisen elämänasenteen vaikutus.
Taisi mammat tulla katkeriksi kun kerroin 35v näyttäväni lukiolaiselta :D No, teidän häpeänne, ei minun ;)
Stressi
Unen puute
Tupakointi
Sokeri (tuhoaa kollageenia)
Aurinko
Kofeiini
Alkoholi varmaan liikana. Toisaalta on tutkimuksia, joiden mukaan kahvin kanssa kannattaa ottaa konjakki, koska kofeiini lyhentää sellaisia nuoruutta ylläpitäviä soluja ja alkoholi vastustaa niiden lyhenemistä.
Itse olen huomannut, että lastensaanti vanhentaa väh sen 10 vuotta. siskoakaan meinaa enää tunnistaa kun on niin vanhan näköinen.
Kuten jo joku mainitsi, yleensä lihavat näyttää ikäistään nuoremmilta pyöreine poskineen ja kömpelön olemuksen takia. Katsokaa vaikka paljon laihtuneiden kuvia, kun kasvot kaventuu, näyttää vanhemmalta.
Kauneus ja nuorelta näyttäminen ei ole sama asia. Itse olen 3-kymppinen pyöreäkasvoinen rumilus, ja minua luullaan aina 19-23-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Se, että viisikymppisenä pukeutuu vielä samoin kuin 20-vuotiaana, samoin kampaus ja meikki jääneet sieltä päälle.
Kuulunkohan tähän ryhmään. Pidän tiukkoja farkkuja. Vartaloni on kyllä kauniimpi kuin useammalla minkä ikäisellä tahansa. En kyllä välitä, mitä minusta ajatellaan. Kapealahkeiset housut ovat vaan niin mukavat, kuin toinen iho.
laihuus, tupakointi, mustaksi värjätyt hiukset ja vahva meikki .nuo kun tunkee samaan ihmiseen niin huh...
Vaaleat raidat hiuksissa. Välittömästi tulee illuusio harmaantumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Monet luontaistuotteet ovat kylläkin aivan turha rasite maksalle.
Varmasti niinkin, aika pieni rasite kuitenkin verratuna lääkkeisiin tai alkoholiin. Mutta oikein käytettyinä kaikki hyviä. Näin alkukesästä esim. kannattaa syödä voikukkakuuri, puhdistaa nimenomaan maksaa ja maksan toimintahan on koko elimistölle äärimmäisen tärkeää. Myös iholle. Nokkonen vahvistaa hiuksia, kynsiä ja tekee hyvää iholle, sitä kannattaa käyttää niin sisäisesti kuin ulkoisestikin. Poimulehti on ihan ykkösyrtti naisille, sillä on uskomaton teho, tehostaa hormonitoimintaa voimakkaasti. Sopii siis nimenomaan vanhemmille naisille, vaikutukset näkee ja tuntee jo muutaman viikon kuluttua. Vaarattomia, eikä taatusti kuormita maksaa ja lisäksi ilmaisia. Jos pelkää luontaistuotteita, voi valmistaa niitä itse luonnonkasveista. Helppoa, tehokasta ja edullista.
Luontaistuotteista esim. laventeliöljy hoitaa ihoa uudistaen ihosolukkoa ja auttaa uniongelmissa, neroli ehkäisee ryppyjä. MSM tekee hyvää luustolle, nivelille, hiuksille, iholle ja D-vitamiini on erittäin tärkeää. Itse käytän aina harkiten luontaistuotteita, siellä on hyviä ja huonoja (toimimattomia). Lääkekippoonkan en sylje, jos tarve tulee, mutta toistaiseksi olen kohta 50v pärjännyt näillä luonnonmenetelmillä.
Vaikeasti vaikutettavia asioita jotka vanhentavat: Stressi, unettomuus, heikko iho (aurinko, tupakointi), lihasten puute (vaikuttaa ryhtiin ja kävelytpaan), alipainoisuus (jos puhutaan sairaalloisesta alipainosta vanhentaa kymmeniä vuosia), ylipainoisuus nuorena vanhentaa ja vanhana nuorentaa (jos ylipainoa niin paljon ettei pääse liikkumaan niin sitten vain vanhentaa). Näissä oikeastaan takana elämäntapa ja ruokailutottumukset.
Elämän asenne. Kyky mukautua erilaisiin tilanteisiin. Uskallus kokeilla uusia asioita.
Sitten näitä jotka voi muokata nopeasti: meikkaustyyli, hiustyyli ja pukeutumistyyli. Näillä voi saada itsensä näyttämään nuoremmalta tai vanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että lastensaanti vanhentaa väh sen 10 vuotta. siskoakaan meinaa enää tunnistaa kun on niin vanhan näköinen.
Mun lapseton kaveri taas näyttää mua ainakin 10 v vanhemmalta. En kuitenkaan ajattele sen johtuvan lapsettomuudesta, vaan tupakoinnista, jota hän on harrastanut jo n. 30 v.
Lapset! Vai näyttääkö teistä väsynyt, verkkareissa ja ponnarissa koliikkivauvaa loputtomiin kärryissä työntelevä yh-mamma jolla roikkuu pari uhmista lahkeessa muka yhtä hyvälle kuin samanikäinen, lapseton nainen joka ehtii käydä kampaajalla, jumpassa, lenkillä ja jopa vaatekaupoilla meikkauksesta puhumattakaan? Jepulis.
- suurperheen väsynyt, räjähtänyt äiti
kun muistelen niitä, jotka näyttävät nuorilta niin yheeenvetona voisi tehdä että kyllä liikunnallisuus ja auringon välttely on tärkeimmät tekijät nuorena säilymisessä.
Totisuus ja liika asiallisuus