Millaiset asiat vanhentavat ihmisen ennen aikojaan?
Alkoholi, tupakka ja huumeet nyt ainakin. Mutta entä muut asiat?
Kommentit (55)
Runsas auringonpalvonta ja solarium.
Se, että viisikymppisenä pukeutuu vielä samoin kuin 20-vuotiaana, samoin kampaus ja meikki jääneet sieltä päälle.
Huolet, huonosti nukutut yöt. Tosin voi olla väliaikainen vaikutus.
Liian vähäinen uni, stressi, uskottomasta miehestä "taisteleminen" (olen nähnyt sen kuluttavan naisen rusinaksi parissa vuodessa), painon jojoilu ja laihdutuskuurit.
Säännöllinen vuorokausirytmi ja elämäntavat, ei taloushuolia tai muitakaan isoja huolia, positiivinen elämänasenne, kohtuus syömisessä ja juomisessa, ei suolaisia tai makeita herkkuja tai viiniä tai kahvia iltaisin ja riittävästi liikuntaa pitävät kenet tahansa hyvässä kuosissa. Sopivasti voi päivettyä, se ei vanhenna jos päivetyksen saa normaaleissa piha-askareissa tai ulkona liikkuen. Makaaminen auringossa sen sijaan vanhentaa.
Tupakka ja liika aurinko saavat naaman vanhenemaan. vrt. Ruotsin prinsessa Birgitta.
Jumiutuminen vanhoihin asioihin. Näköalattomuus. Haluttomuus nähdä maailman muuttuvan.
Loiset vanhentavat. Eivät tupakka, alkoholi ja huumeet muuten vanhentaisi, sillä ne ovat immuunosuppressiivisia. Voitte katsella vaikka metamfetamiinin käyttäjien kasvoja: haavoja ja rupia kasvoissa, mädäntyneet hampaat, kaikki infektioperäistä. Alkoholi taas assosioituu keuhkokuumeeseen ja neurologisiin ongelmiin, nekin tietysti infektioperäisiä.
Tätimäinen pukeutuminen, ylipaino, mummotukka, tupakka, viina ja lääkkeiden liikakäyttö.
Kasarimeikki ja tukka. Mummovaatteet. Mun ulkonäkö on ihan ok mutta jos pukeutuisin toisin ja tukka olis ko 70-kymppisellä niin takuulla luultaisiin vanhemmaksi. Huono ryhti ja hapan ilme myös vanhentaa.
Noiden lisäksi ikuinen tulehdustila eli lihavuus, huonot lue hunostihoidetut hampaat, vetelyys liikkumattomuuden puolesta mm.
Ahdistava lista :D t. murehtija ja iltasyöppö
Negatiivinen elämänasenne, laihuus ja samoin ylipaino, mustaksi värjätty tukka, runsas meikki oikein korostaa ryppyjä. Tätimäiset silmälasit. Hapan ilme ja ilottomuus. Plus edellämainitut huonot elämäntavat.
Ja vastaavasti nuorentaa: positiivinen elämänasenne, hymy kasvoilla, kasvisvoittoinen ruokavalio, tietyt yrttivalmisteet, elimistön toiminnan tukeminen mm. erilaisin vaihtoehtohoidoin ja luontaistuottein (vaikka suoraan luonnosta näin kesällä) sekä kylvyin ja saunassa vihtoen, kehon kuivaharjaus, riittävästi hyvää rasvaa ruokavaliossa, hiusten ja ihon luonnonmukainen hoito, sopivasti liikuntaa, runsaasti unta, joogaa, kaikenlaista mukavaa ja mielenkiintoista tekemistä, elämän pienistä iloista nauttimista ja paljon hyvää seksiä.
Monet luontaistuotteet ovat kylläkin aivan turha rasite maksalle.
Joo, tosiaan huonokuntoiset hampaat vanhentaa kaiken muun lisäksi.
Mun mielestä tärkeintä on että ihminen on hyväryhtinen ja ystävällisen näköinen. Ystävällisyys ja iloinen ilme saa jotenkin ihan unohtamaan kaiken muun ulkonäössä.
Perintötekijät myös. Liian varhain alkaneet vaihdevuodet eli hormonit. Asenne Minä oon jo niin vanha ja väsynyt. ei sitä voi enää tehä mittää ko on niin vanha.
Vierailija kirjoitti:
Meikkaaminen
Ai tänkö takia multa kysytään vieläkin papereita baarissa ja vanhemmat ihmiset etenkin saattavat ihan kaupassa kysyä, että eikö mun pitäisi olla koulussa (todellisuudessa vuorotyö)? Ikää siis 35 enkä meikkaa oikeastaan koskaan huulikiiltoa enempää. Juhliin joo, muuten en.
PS: 14 on väärässä, ylipainoinen (eikä edes vähän liikaa painoa) mummoni näyttää 60v:ltä, ikää oikeasti yli 80. Ryppjä vähemmän kuin samanikäisellä hoikalla mummalla.
Aurinko