Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisen annatte mennä uimarannalle kaverin kanssa (ilman aikuista)?

Vierailija
02.06.2016 |

Meidän 10-vuotiaan koulukaverit saavat mennä parin kilometrin päässä olevalle rannalle ilman aikuisen valvontaa ja minä taas en anna. Kyseessä on sellainen matalarantainen hiekkaiseen syvänteeseen muodostunut lampi. Se on turvallinen ranta ja pitkälti matalapohjainen, mutta minun mielestäni noin pienet eivät voi olla vastuussa toisistaan, jos jotain sattuisi.
Miten muut toimivat, minkä ikäisenä saa mennä kavereiden kanssa uimaan ilman aikuista?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kysymys ole myös uimataidosta. 10 vuotiaan voi hyvin päästää, jos on luotettavan hyvä uimataito.

Vierailija
2/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimataitokaan ei auta, jos sattuu joku kämmi. Tai kramppi.

Itse päästäisin yli 10 v valvotulle ja ehkä 13 v valvomattomalle, jos asiallinen kaveriporukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

11v. pääsee nyt tänä kesänä, on rauhallinen ja uimataitoinen, mutta pitää olla vähintään kaksi kaveria mukana. Yleensä kyllä jonkun äiti tai isä, mutta noin periaatteessa. Täyttää kohta 12. Mll taitaa suositella 12v ikärajaa.

Vierailija
4/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tuntuu, että vain yli 40-vuotiaan naisen uskaltaa päästää. Nuoremmilta pitää olla esiliina mukana ahdistelijoiden varalta. Pojat ehkä 15-vuotiaana.

Vierailija
5/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse päästäisin yli 10 v valvotulle ja ehkä 13 v valvomattomalle, jos asiallinen kaveriporukka.

No jaa, 13-vuotias voi olla arvaamattomampi kuin 10-vuotias. Pelleilevät ja näyttämishaluisemmat teini-ikäiset. Ohistelija

Vierailija
6/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun mietin, niin itse kävin tosi pienenä, ehkä 9v. ? Eli kolmosluokkalaisena. Osasin uida hyvin, mutta eihän se onnettomuuksia estä. Omia lapsia en päästäisi noin nuorena heh.. :D

Vierailija
7/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tämä menee nyt meillä niin, että 11v pääsee nyt rannalle isoveljen tai kaverin kanssa keskenään ekaa kertaa tänä kesänä. Ei ole ollut halua tai tarvetta aiemmin. Itse kävin 7v Kumpulassa viettämässä kokonaisia kesälomapäiviä saman ikäisen kaverinin kanssa ilman vanhempia.. niin se maailma muuttuu, enkä tiedä onko huonompaan. 

Vierailija
8/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin tuntuu, että vain yli 40-vuotiaan naisen uskaltaa päästää. Nuoremmilta pitää olla esiliina mukana ahdistelijoiden varalta. Pojat ehkä 15-vuotiaana.

Senkin rasisti!

Vierailija
9/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on hyvistä uimareista, omakin lapsi on ollut uimataitoinen 5-v lähtien. Mutta ranta on siis valvomaton. 13-vuotiaan minäkin jo päästäisin, mutta hän ei ole niin kiinnostunut kuin tämä pienempi. Ap

Vierailija
10/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minkään. Opetin lapset pelkäämään vettä, ettei kinua uimaan.

Vierailija
11/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy 10 ja 12 vuotiaat ilman aikuista uimarannalla. Hui. Ne käy uimahallissakin, jossa muuten joku mamma oli tullut kymmenvuotiaalle kauhistelemaan että onko aikuisia mukana ja miten äiti on päästänyt yksin. Uimahalliin on yhdeksän vuoden ikäraja, sitä ennen ei saa olla ilman aikuista vaikka osaisikin uida.

Itse olin kavereiden kanssa jo kahdeksanvuotiaana rannalla. Ihmettelen vain näitä nykyajan vanhempia että milloin he alkavat luottamaan lapsiinsa? Joskus kolmekymppisenä?

Jos lapsi osaa uida niin järveen vaan. Omille mukuloille muistutin ettei kohelleta eikä laiturien alle uida (joskus on joku aikuinen hukkunut kun ei päässyt laiturin alta pois), elävinä nuo ovat pois tulleet.

Vierailija
12/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että tähän asti kukaan ei ole tullut kerskumaan kuinka meidän 7v osaa uida jo täysin ja voi siksi käydä kavereiden kanssa uimassa vapaasti.

Itse kun olen lapsiani käyttänyt uimassa niin nämä yksin tai kaveriporukassa olevat ovat tehneet esim.

- Yksi laitetaan sukeltamaan laiturin alta samalla kun neljä rupeaa sitten hyppimään laiturin päällä niin että se keinuu kovin - onneksi sukeltaja selvisi alta vammoitta

- Varastivat rannan ainoan pelastusrenkaan ja meloivat sillä joen toiselle puolelle kuselle jonkun yksityisen pihalle

- Heittelivät yhtä vedessä olevaa ikäistään poikaa kivillä

- Heittelivät toisiaan hiekalla ja sitä lensi sitten "yllättäen" vieressä olevan pienen lapsen silmiin ja suuhun ennenkuin paikalla ollut lapsen isä kerkesi väliin

jne

Eli paitsi uimataito  niin käytöstavat ja järjenkäyttö pitäisi olla myös kunnossa. Ja siinä kohden lienee todella suuri vaihtelu lapsilla milloin tämä kohdallaan. Lisäksi itse ajattelen että lapsen tulee olla sen verran iso että selviää mahdollisista yllättävistä tilanteista esim. tuo kiusaaminen, pedofiilien yritykset, jonkun loukkaantuminen esim. lasin palasta iso haava kaverille. Ja paljon varmaan riippuu rannastakin onko kyseessä pieni matala ranta vai vuolaasti virtaava joki jne.

Hauskoja uimarantapäiviä kaikille.

Vierailija
13/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä pakolaistilanteessa ei koskaan yksin, ei tarvinne selittää miksi.

Vierailija
14/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaina ovat menneet omin päin. Oppineet uimaan viisivuotiaina.

Itse uin 9-vuotiaana kesämökillä kaverini kanssa saaresta saareen, aika pitkiä matkoja. Ja kun pojasta tunnetusti polvi paranee niin mitäpä sitä suotta estelemään omiakaan lapsia.

Vierailija
15/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, minulla näyttäisi siis olevan ehkä tavallista kireämmällä pipo tässä asiassa ;)? Uimahalliin olen kyllä päästänyt 10 v:n isoveljensä kanssa, siellä ikäraja on 8 v. Mutta siellä on kuitenkin valvonta. Täytyy nyt vielä miettiä asiaa uudelleen. Ap

Vierailija
16/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, 13-vuotias voi olla arvaamattomampi kuin 10-vuotias. Pelleilevät ja näyttämishaluisemmat teini-ikäiset. Ohistelija

Olen tästä samaa mieltä. 10 vuotias katsoo ja kauhistuu isompien pelleilyjä. Sitten kun hän on 13 uhkarohkeassa iässä, hän on jo oppinut näkemästään. Jos lapsi menee 13 vuotiaana ensimmäisiä kertoja, näyttämisen halu voi viedä tietämättömän vaikeuksiin. 10 vuotias noudattaa vanhempien antamia sääntöjä, 13 vuotias kyseenalaistaa.

Vierailija
17/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 9-vuotias käy uimassa itseään pari vuotta vanhemman kaverinsa kanssa.

Vierailija
18/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksenne, että sillä vuosikymmenet täysin hiljaisella rannalla voi tänä kesänä olla yllättäen 5-10  irakilaismiehen porukka. Meidän lähirannalla on käynyt näin.

Kalastavat, juovat ja lähestyvät naisia, mutta ei mitään erityistä häiriötä ole ollut. Vanhempana olisi hyvä kuitenkin asia tiedostaa.

Vierailija
19/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty varmaan se vähän kaduttaisi jos se oma lapsi hukkuu siksi kun noudatti keskustelupalstan mielipiteitä sopivasta iästä uida yksin.

Vierailija
20/47 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvotulle rannalle olen päästänyt kymmenvuotiaat. Valvomattomasta en tiedä, kuinka toimisin.