Minkä ikäisen annatte mennä uimarannalle kaverin kanssa (ilman aikuista)?
Meidän 10-vuotiaan koulukaverit saavat mennä parin kilometrin päässä olevalle rannalle ilman aikuisen valvontaa ja minä taas en anna. Kyseessä on sellainen matalarantainen hiekkaiseen syvänteeseen muodostunut lampi. Se on turvallinen ranta ja pitkälti matalapohjainen, mutta minun mielestäni noin pienet eivät voi olla vastuussa toisistaan, jos jotain sattuisi.
Miten muut toimivat, minkä ikäisenä saa mennä kavereiden kanssa uimaan ilman aikuista?
Kommentit (47)
Meillä 9vuotias saa mennä 12vuotiaan siskonsa kanssa. Ranta on tasainen ja pitkään matalahkoa.Ovat arkoja eivätkä uskalla uida, jos ei jalat yletä pohjaan. Eivät ole kovin taitavia uimareita.
Ap, minusta sinulla ei ole ollenkaan liian tiukalla pipo tässä asiassa. Jokainen tietysti tuntee oman lapsensa parhaiten ja on yksilöllistä minkä ikäisenä voi päästää uimaan ilman aikuisen valvontaa. Siltikään ei veden kanssa voi olla liian varovainen.
Itse taisin saada mennä ilman aikuista rannalle vasta lukioikäisenä, en kyllä muista oliko haluja edes mennä aikaisemmin. Omien lasteni kanssa en kuitenkaan ihan näin tiukka aio olla, mutta kyllä yläasteikäinen olisi hyvä jo olla kun rannalle lähtee (ilman valvontaa).
Vierailija kirjoitti:
Meidän 10-vuotiaan koulukaverit saavat mennä parin kilometrin päässä olevalle rannalle ilman aikuisen valvontaa ja minä taas en anna. Kyseessä on sellainen matalarantainen hiekkaiseen syvänteeseen muodostunut lampi. Se on turvallinen ranta ja pitkälti matalapohjainen, mutta minun mielestäni noin pienet eivät voi olla vastuussa toisistaan, jos jotain sattuisi.
Miten muut toimivat, minkä ikäisenä saa mennä kavereiden kanssa uimaan ilman aikuista?
Onko teillä vastaanottokeskusta lähellä?
Ainakin meillä on yksi ranta jonne lampsii nyt helteiden aikaan aina puolenpäivän jälkeen sellainen 5 -7 hengen ryhmä varvastossuissaan. Missään uimassa ne eivät käy, istuvat vaan siellä rannalla koivun alla ja huutelevat ja naureskelevat ja viheltelevät rannalla kävelijöille ja leikkijöille.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muut toimivat, minkä ikäisenä saa mennä kavereiden kanssa uimaan ilman aikuista?Onko teillä vastaanottokeskusta lähellä?
Ainakin meillä on yksi ranta jonne lampsii nyt helteiden aikaan aina puolenpäivän jälkeen sellainen 5 -7 hengen ryhmä varvastossuissaan. Missään uimassa ne eivät käy, istuvat vaan siellä rannalla koivun alla ja huutelevat ja naureskelevat ja viheltelevät rannalla kävelijöille ja leikkijöille.....
Meilläkin on yksi tällainen ranta. Tosin he vain soutelevat veneellä ja uivat, meteliä kyllä päästävät jonkun verran mutta muuten eivät ihmisiä häiriköi. Toki näitä häiriköijiäkin varmasti on mutta oma kokemukseni on toinen ja ajattelin kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin tuntuu, että vain yli 40-vuotiaan naisen uskaltaa päästää. Nuoremmilta pitää olla esiliina mukana ahdistelijoiden varalta. Pojat ehkä 15-vuotiaana.
Niinpä...sitten kuitenkin vingutaan että kyllä on pullamössöjä nykynuoret jne. Hmm, mistähän johtuu...niin ja vanhempien _pitää olla töissä_ (kohta yöhön asti...). Lapsia ei kuitenkaan saa jättää yksin. Ideoita? Lapset lomalla töihin Aasian malliin?
Ja hei sinä porvari joka jo innostuit, tämä oli sarkasmia eli suomeksi vittuilua.
En nyt ymmärrä minkälaista onnettomuutta tässä pelätään? Minulle kun operettiin pienestä pitäen, ettei kovin pitkälle mennä jos jalat eivät yllä pohjaan. Aika hyvin osasi itse jo arvioida minne asti uskaltaa mennä kun äiti oli ohjeistanut yhdessä rannalla ollessa. Ja äidin kanssa sai mennä pidemmälle uimareissulle. Silloinkin opetettiin uimaan rantaviivaa pitkin, eikä keskelle järveä.
Eiköhän tuon ikäiset muutenkin tykkää pysyä siinä missä jalat yltävät pohjaan, voi heitellä palloa, seistä käsillä ym. leikkiä kavereiden kanssa.
Toki jokaisella omat sääntönsä, en vain ymmärrä mitä karmeaa siellä pelätään tapahtuvan jos lapset on opetettu tavoille jo. Kyllä pitää vähän luottoa antaa, jos kaiken kieltää syyllä "menet kuitenkin liian pitkälle" niin 15-vuotiaana se lapsi varmasti meneekin sinne keskelle järveä ja tajuaa, ettei jaksa. Tai vielä pahempi, menee humalassa uimaan. Moni aikuinenhan hukkuu juurikin humalassa uimareissulla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä pakolaistilanteessa ei koskaan yksin, ei tarvinne selittää miksi.
Miten suomalaiset voi olla näin hädässä?? :D
Olin pari päivää sitten rannalla, näkyikö siellä kasoittain pakolaisia tai edes tummaihoisia? Ei. Ja olin Helsingin Hietaniemessä, eli aika suosittu ja iso ranta.
Ihmisiä oli kyllä paljon ja pelaamassa rantalentistä, ottamassa aurinkoa ja ihan vaan juomassa.
Meidän kaupungin uimarannalla ei ole vielä valvontaa, väkeä oli eilen valtavasti. En päästänyt 10 v tyttöäni kavereitten kanssa pyörällä rantsuun kolmen kilsan päähän, vaan lähdin autolla viemään ja vahtimaan omia lapsiani. Autoliikenne parkki-alueella oli tosi kovaa ja siellä seassa pikku fillaristit, oli melkoista meininkiä. Lisäksi vielä rakennustyömaa alueella. Matkalla on paljon autotien tienylityksiä ja liikenne kovaa.
Uimataito 10 vuotiaallani ei ole vielä niin hyvä että uskaltaisin valvomatta päästää ja näyttämisenhalua löytyy kaikilta ton ikäisiltä, etenkin kun paikalla oli paljon saman ikäisiä ja vanhempiakin (poikia). Laiturilla mm. heiteltiin toisia veteen ja heiluteltiin potkulautoja vedessä olevien päitten yläpuolella. Kyllä luotan omaan lapseeni joka on rauhallinen ja harkitseva, mutta joukossa tyhmyys tiivistyy.
Uimataidot, ite pääsin jo tosi nuorena. Äiti muisti soitella vähän väliä että juokaapa vettä.
Kun olin pieni, mentiin heti kouluikäisinä keskenämme rannalle. Alkuun en osannut uida, mutta kaveri opetti. Silloin muutenkin valvottiin lapsia vähemmän, eikä ollut kännyköitäkään. Asuin kyllä maalla, nyt kaupungissa en olisi antanut 7v:n lähteä ilman valvontaa.
N84
Meidän perheessäkä kaikki lapset saavat mennä uimaan ilman vanhempien valvontaa. Nuorin on 15, keskimmäinen täyttää heinäkuussa 18 ja vanhin on 19.
Itse osasin hyvin uida, mutta putosin laiturilta kylpytakki päällä 10-vuotiaana ja pelästyin niin paljon, että en osannut tehdä mitään. En edes huutanut. Räpiköin välillä ylös ja välillä painuin alas. Tätä kesti kauan. ajattelin vaan, että nyt minä luultavasti sitten kuolen.
Vettä ei ollut varmaan kuin 180 cm siinä kohtaa. Kaverini ja moni muu vaan töllisteli laiturilta. Kului pitkä aika. Lopulta yksi tuntematon nuori mies hyppäsi veteen ja mut sieltä nosti.
Itse olin 3 v ja sisarukseni 5 ja 7 ja emme osanneet uida, mutta porukalla rantaan mentiin. ei kannata tehdä lasua, sillä vanhempani ovat jo kuolleet.(eivät hukkuneet)
Omiani en päästäisi ,kun 12 v ja uimataitosena uimataitoisten kavereiden kanssa.
Olen itse lähes "asunut" meressä ja rantakallioilla koko lapsuuteni ja olimme rannalla kaiket päivät, kotona käytiin vain syömässä. Mutta tämä oli sitä aikaa muutenkin kun lapsia ei juuri valvottu, joten omaan kokemukseeni en voi perustaa tämän päivän ratkaisuja. Siksi on hyvä kuulla miten muut toimivat. Ainakin käyn nyt mukana alkukesän ja katson sitten uudestaan, kiitos vastauksista t Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisessä pakolaistilanteessa ei koskaan yksin, ei tarvinne selittää miksi.
Miten suomalaiset voi olla näin hädässä?? :D
Olin pari päivää sitten rannalla, näkyikö siellä kasoittain pakolaisia tai edes tummaihoisia? Ei. Ja olin Helsingin Hietaniemessä, eli aika suosittu ja iso ranta.
Ihmisiä oli kyllä paljon ja pelaamassa rantalentistä, ottamassa aurinkoa ja ihan vaan juomassa.
Ajan siitä Hietsun vierestä joka päivä pyörällä töihin Ruoholahteen ja takaisin. Joka ikinen iltapäivä siellä on vok:n väkeä ruohikolla tuijottelemassa bikinipimuja ja viheltelemässä niille. Aiempina vuosina se on ollut myös Romanian mustalaisten yöpymisleiri, mutta ne ei sentään huudelleet muille.
Meillä saavat 10 v ja 12 v mennä keskenään, ja tuo 12 v myös kavereiden kanssa tänä kesänä. 10 v kanssa ei ole vielä tullut vastaan, että lähtisi vain kavereiden kanssa, ehkä päästäisin.
Justiin tässä muistelin kun lapsena (80-luvulla) käytiin reilun kilometrin päässä uimassa. Oltiin kaikki 8-10-vuotiaita, eikä yksi osannut ilman uimarengasta uidakaan. Ei ollut aikuisia mukana, eikä rannalla valvojaa. Vähän hurjalta tuntuu nyt jälkikäteen tuo.
Yläasteikäisen. Ei ole kyse uimataidosta vaan lapsen kyvystä toimia yllättävissä harkintakykyä vaativissa tilanteissa. Uttisoidut hukkumistapaukset useimmiten koskettavat juurikin alakoululaisia.
Ketkähän Suomenmaassa yleensä kesäisin hukkuu, aikuiset vai lapset? Miettikääpä sitä.