Minkä ikäisen annatte mennä uimarannalle kaverin kanssa (ilman aikuista)?
Meidän 10-vuotiaan koulukaverit saavat mennä parin kilometrin päässä olevalle rannalle ilman aikuisen valvontaa ja minä taas en anna. Kyseessä on sellainen matalarantainen hiekkaiseen syvänteeseen muodostunut lampi. Se on turvallinen ranta ja pitkälti matalapohjainen, mutta minun mielestäni noin pienet eivät voi olla vastuussa toisistaan, jos jotain sattuisi.
Miten muut toimivat, minkä ikäisenä saa mennä kavereiden kanssa uimaan ilman aikuista?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 10-vuotiaan koulukaverit saavat mennä parin kilometrin päässä olevalle rannalle ilman aikuisen valvontaa ja minä taas en anna. Kyseessä on sellainen matalarantainen hiekkaiseen syvänteeseen muodostunut lampi. Se on turvallinen ranta ja pitkälti matalapohjainen, mutta minun mielestäni noin pienet eivät voi olla vastuussa toisistaan, jos jotain sattuisi.
Miten muut toimivat, minkä ikäisenä saa mennä kavereiden kanssa uimaan ilman aikuista?Onko teillä vastaanottokeskusta lähellä?
Ainakin meillä on yksi ranta jonne lampsii nyt helteiden aikaan aina puolenpäivän jälkeen sellainen 5 -7 hengen ryhmä varvastossuissaan. Missään uimassa ne eivät käy, istuvat vaan siellä rannalla koivun alla ja huutelevat ja naureskelevat ja viheltelevät rannalla kävelijöille ja leikkijöille.....
Meilläkin on yksi tällainen ranta. Tosin he vain soutelevat veneellä ja uivat, meteliä kyllä päästävät jonkun verran mutta muuten eivät ihmisiä häiriköi. Toki näitä häiriköijiäkin varmasti on mutta oma kokemukseni on toinen ja ajattelin kertoa.
Vaikka eivät varsinaisesti häiriköisi minä en ainakaan tykkää, että alakouluikäisiä tyttäriäni kuvataan kännykkäkameroilla bikineissä, vislaillaan perään ja tullaan kurkkimaan pukukopille. Tästä kuulin jälkeenpäin kun sisarukset 11 ja 12v palasivat uimasta kavereidensa kanssa. Ranta on pieni ja ympärillä on puita ja pusikkoa. Onneksi tytöt ymmärsivät lähteä pois heti tilanteen tajuttuaan.
Joo, ihan samaa meilläkin päin. Silloin kun eivät ole karatekursseilla tai kahvilassa istuskelemassa, niin ovat rannalla kuvaamassa kännyköillään bikinityttöjä.....
Eihän ne toisistaan ole vastuussa?
Jokainen vastaa itsestään tietysti. Eli siinä vaiheessa olen päästänyt, kun koen, että lapsi vastaa uimarannalla itsestään.
Tämä on ollut juuri tässä 10-vuotiaana linjaukseni. Edellytyksenä tietysti hyvä uimataito on ykkönen. Tämä on ollut jo paljon aiemmin, mutta järkeä on joutunut vielä muutaman vuoden odottelemaan.
Itse olin 13v. ja harrastin uintia. Kyllä 10v. on aika suuressa vastuussa, jos jotain sattuu. Ja jotain voi sattua: Ystäväni perheessä uimataitoinen nuori hukkui kesken tavallisen pulikoinnin. Kohdalle sattui yllättävä virtaus, eikä kukaan ehtinyt tekemään mitään. En haluaisi jättää alakouluikäisiä yksin rannalle pähkäilemään. Meillä asia on ratkennut siten, että jos alle 13v. haluaa uimaan eikä aikuista ole matkaan, niin sitten menevät uimahalliin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muut toimivat, minkä ikäisenä saa mennä kavereiden kanssa uimaan ilman aikuista?Onko teillä vastaanottokeskusta lähellä?
Ainakin meillä on yksi ranta jonne lampsii nyt helteiden aikaan aina puolenpäivän jälkeen sellainen 5 -7 hengen ryhmä varvastossuissaan. Missään uimassa ne eivät käy, istuvat vaan siellä rannalla koivun alla ja huutelevat ja naureskelevat ja viheltelevät rannalla kävelijöille ja leikkijöille.....
Meilläkin on yksi tällainen ranta. Tosin he vain soutelevat veneellä ja uivat, meteliä kyllä päästävät jonkun verran mutta muuten eivät ihmisiä häiriköi. Toki näitä häiriköijiäkin varmasti on mutta oma kokemukseni on toinen ja ajattelin kertoa.
Vaikka eivät varsinaisesti häiriköisi minä en ainakaan tykkää, että alakouluikäisiä tyttäriäni kuvataan kännykkäkameroilla bikineissä, vislaillaan perään ja tullaan kurkkimaan pukukopille. Tästä kuulin jälkeenpäin kun sisarukset 11 ja 12v palasivat uimasta kavereidensa kanssa. Ranta on pieni ja ympärillä on puita ja pusikkoa. Onneksi tytöt ymmärsivät lähteä pois heti tilanteen tajuttuaan.
Joo, ihan samaa meilläkin päin. Silloin kun eivät ole karatekursseilla tai kahvilassa istuskelemassa, niin ovat rannalla kuvaamassa kännyköillään bikinityttöjä.....
Hyi, oli sitten suomalaisia tai maahanmuuttajia, ällöttää miesten tiirailut ja tuijotus kun nuoria tyttöjä kulkee ohi. Niin vaan omat varhaismurkkuikäiset tyttäreni altistuvat vuosi vuodelta enemmän näille miesten katseille ja sitä se tulee olemaan jatkossa aina. Loppuu vasta kun naisen keski-ikä on ylittynyt. Toivon vaan etteivät joudu kokemaan sanallista tai etenkään fyysistä ahdistelua
Huomenna lähtee Hietsuun useampi valtuuskunta eri pk-seudun vokeista. Että kansainväliset bileet tulossa.
11v. sai mennä yksin. Harrastanut kilpauintia, uimahyppyjä sekä junior life saver 1 kurssin käynyt 11v. Myös uimakandi.
Ikä ei ole se juttu vaan uimataito sekä käyttäytyminen.
Nyt poika 12v. ja sen luokkakaverit ui koulun liikuntatunnilla 50 metriä, kaikki ei siitä edes kunnolla selvinnyt. Omani ui 2 km.
Tunnen lapsia jotka ui valtavan hyvin vaikka ikää 8v. No se taito saatu harrastuksen parissa.
Miksi yksin uimisesta tehdään aina ikäkysymys, kun sitä se ei ole.