Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu? Olen jättänyt ruokavaliostani pois nämä:

Vierailija
01.06.2016 |

Näitä söin paljon:
- kermajuusto
- oivariini
- peruna, pasta, riisi
- nakit ja muut makkarat

Näitä olen vähentänyt huomattavasti:
- leipä
- kananmunat

Jätski, karkit, sipsit ja pullat ei ole koskaan olleet mun juttuni. Söin niitä kuitenkin joskus ja nyt en yhtään.

Heikkouteni on valkoviini. Nyt uunissa muhii kukkakaalipaistos, jota rakastan. Myös kala ja sekavihannekset on herkkua.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinperäiset tuotteet pois kokonaan. 

Vierailija
62/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin liputan säännöllisen ateriarytmin puolesta. Kun syö tasaisesti pitkin päivää, eikä säästele kaloreita iltaan tai vaikkapa tulevaan herkutteluun, ei ole isoja mielitekoja, tarvetta syödä isoja annoksia tai ikävää oloa, kun ruokavälit venyvät. 

Joillakin tämä ruokarytmi on aika luontainen, tai harjaantunut rutiininomaiseen päivään työlounaineen ja päivällisineen lasten tultua koulusta. Joillakin voi olla tarpeen opetella ruokarytmi ns. kellon kanssa ainakin aluksi. 

Ei ihminen ole laiduntava lehmä, jolla pitää olla koko ajan ruokaa suussa.

Säännöllisen ruokarytmin ei tarvitse olla "koko ajan ruoka suussa laiduntamista". Noin kolmen tunnin välein syöminen on monille sopiva ruokarytmi, jolloin ehtii tulla sopiva nälkäkin. Kun taas ruokailut venyvät vaikkapa viiden, kuuden tunnin mittaiseksi, nälkä voi ajaa syömään liian isoja annoksia, tai herätellä mielitekoja, joita ei tasaisemmalla ruokarytmillä tulisi. 

En itse tarkkaile ruokarytmiä kellosta, vaan olen opetellut kuuntelemaan omaa nälkääni. Sanoisin, että siinä 3-4 tunnin kohdalla on vallan sopiva nälkä. Jos taas ruokarytmi venyy vaikkapa yli kuuden tunnin, itselläni ei ole ainoastaan nälkä, vaan todennäköisesti myös kova päänsärky ja yleisväsynyt olo. En tiedä, miksi ajaa itseään voimaan huonosti, kun sen voisi välttää tasaisella syömisellä?

Jos on syötävä noin usein, silloin on syötävässä ruuassa korjaamisen varaa.

Miten niin? Miksi on syötävä niin isoja tai tuhteja annoksia, että voisi yhtä hyvin syödä kaksi kertaa päivässä? Teen toki joskus niinkin, mutta en näe mitään outoa siinä, että syö päivän mittaan kevyesti ja useamman kerran päivässä. Ähky on yhtä kiva tunne kuin kauhea sudennälkä.

Harvoin syöminen ei tarkoita isoja ja tuhteja annoksia eikä ähkyä. Pointti on siinä MITÄ syö, ei kuinka PALJON.

No, anna tulla esimerkkejä, mitkä sinun mielestäsi on ihanteellista syömistä, ja joilla nälkä pysyy niin pitkään, että voi syödä päivän mittaan harvoin. :)

Ruoka on normaalirasvaista ja aidoista aineista tehty. Se on siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö tuoreita kasviksia? Niissä on monipuolisesti elimistön tarvitsemia hyödyllisiä aineita. Energiaa niukasti.

Entä marjoja ja hedelmiä?

Vettä juomaksi :)

Tsemppiä :)

Ei ne kasvikset ap:n ruokaa pelkästään pelasta. Energiaakin on saatava.

Ei tässä niin ole väitettykään. Mitä Ap kysyikään?

Vierailija
64/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaajat 37, 38 ja 39.

Kyllä. Minä juon liikaa viiniä.

No eihän tässä mitään mysteeriä sitten ole. Lopetat viinin juomisen tai ainakin vähennät reilusti ja laihdut, tai et laihdu jos et pysty lopettamaan.

Vierailija
65/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle aamupalalle lisää protskuja...Mä sain tälläsen yleispätevää ohjeen eräältä pt:tä aamupalalla,lounaalla ja iltapalalla protskuja tulisi olla n.30g.Muutin ruokavaliota tuohon ja paino lähti menemään alaspäin...Ja Mulla toimii parhaiten tuo että syön n.4 tunnin välein.Silloin annoskoot pysyy kohtuullisina.

Vierailija
66/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

En uskonut mitenkään, että sain teiltä kaikilta noin hyviä neuvoja ja jotenkin tsemppaustakin. Kiitos paljon siitä!

Vierailija
67/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma siinä, että ihmiset on markkinointityyppien johdosta saatu uskomaan kevyttuotteisiin tai johonkin ihmeNutrilettiin.... Ollaan sitten porkkanalinjalla nälänpartaalla ja saavutetaan se 10 kilon painonpudotus ja palataan entiseen ruokavalioon eikä tajuta sitä, että painonhallinta on koko elämän kestävää. Ei siitä palata siihen, mikä oli sen painonnousun aiheuttanu.

Jokaisen pitää löytää itselleen oikea ruokavalio, jota voi jatkaa loppuelämän. Minun tapa ei ole välttämättä sinun tapa. Mutta fakta on se, että jos vetää hiilareita ja rasvaa samanaikaisesti, paino nousee automaattisesti. Jompi kumpi minimiin. Jos rasva poistetaan ja syödään hiilareita, niin nälkä tulee usein. Rasva on kaloripitoista, mutta pitää nälän pois. 

Kuinka moni teistä (jotka alapeukuttavat) oikeasti sanovat, että kaurapuuro veteen keitettynä, pitää nälkää enemmän kuin kaksi kolme tuntia??? Minä syön aamiaiseksi jugurttia (10 % rasvaa ja viinimarjoja, auringonkukansiemeniä, pähkinöitä ja nokkosta tai pinaattia) + kahvia noin kello 7 aikaan ja nälkä tulee joskus klo 13. Syön esim. punajuuri-aurajuusto-jauheliha-kuohukerma -vuokaa (itse tehty tietenkin) ja illalla ei välttämättä nälkä ollenkaan. Jos on, syön.

En ymmärrä yhtään sitä, että kellosta katsotaan, että nyt pitää syödä. Olen joskus itsekin ollut pelkän salaatin pupeltaja, mutta kun se ei vie nälkää pois :(  Onneksi tajunnut asian eikä tarvitse lainkaan kyttiä painoa tai miettiä kaloreita. Nautin ruuasta. Joku kevytjuusto,,,, Huh....

Ne jotka taas alapeukuttavat, niin tiedoksi. Olen lukioaikana pudottanut painoa 20 kiloa, joten tiedän sen salaatin pupertamisen. Koko ajan nälkä. Kun löysin oikean ruokavalion, ei tarvitse enää miettiä.

Kokeilkaa, jos ette usko. Kokeilkaa 2 viikkoa. Ja tulkaa sitten sanomaan, että olen väärässä.

Fatalji (171/53)

Vierailija
68/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon syöt? Listaa vaikka parin päivän ruoat tähän niin on helpompi katsoa missä vika. Annoskoossa varmaan.

Jos lipität paljon viiniä niin syy voi olla siinä.

Kananmunaa ei tarvitse jättää pois, kyllä niitä voi syödä muutaman viikossa ihan hyvin.

Ok. Aamulla siis:

- klo 8:00 kuppi kahvia ja yksi hermesetas. Puolikas kauraleivän siivua Rainbow-sulatejuustolla

- klo 10:30 korppujauheessa ihan vähän kieritetty seipalanen ja sekavihanneksia (pussista) + tilkka soijakastiketta

- klo 14:00 samaa ruokaa

- klo 16:00 kaupasta ostettuja mansikoita ja puolikas tomaatti

Siinäpä ne - tähän saakka.

No ei tossa kyllä paljon ole. Ruokarytmisi on kyllä outo, miksi lounas jo noin hirveän aikaisin? Eikö kannattaisi opetella syömään säännöllisesti ja ns. normaalisti. Entä mitä painat nyt/BMI?

No eihän se nyt ole se pääasia saada ruokarytmi ns. Normin mukaiseksi, ainakaan jos se ei mukaile luontevasti sitä kehon omaa rytmiä. Joillekin voi sopia parhaiten aivan siitä perus normaalista poikkeava ruokarytmi.

Vierailija
69/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma siinä, että ihmiset on markkinointityyppien johdosta saatu uskomaan kevyttuotteisiin tai johonkin ihmeNutrilettiin.... Ollaan sitten porkkanalinjalla nälänpartaalla ja saavutetaan se 10 kilon painonpudotus ja palataan entiseen ruokavalioon eikä tajuta sitä, että painonhallinta on koko elämän kestävää. Ei siitä palata siihen, mikä oli sen painonnousun aiheuttanu.

Jokaisen pitää löytää itselleen oikea ruokavalio, jota voi jatkaa loppuelämän. Minun tapa ei ole välttämättä sinun tapa. Mutta fakta on se, että jos vetää hiilareita ja rasvaa samanaikaisesti, paino nousee automaattisesti. Jompi kumpi minimiin. Jos rasva poistetaan ja syödään hiilareita, niin nälkä tulee usein. Rasva on kaloripitoista, mutta pitää nälän pois. 

Kuinka moni teistä (jotka alapeukuttavat) oikeasti sanovat, että kaurapuuro veteen keitettynä, pitää nälkää enemmän kuin kaksi kolme tuntia??? Minä syön aamiaiseksi jugurttia (10 % rasvaa ja viinimarjoja, auringonkukansiemeniä, pähkinöitä ja nokkosta tai pinaattia) + kahvia noin kello 7 aikaan ja nälkä tulee joskus klo 13. Syön esim. punajuuri-aurajuusto-jauheliha-kuohukerma -vuokaa (itse tehty tietenkin) ja illalla ei välttämättä nälkä ollenkaan. Jos on, syön.

En ymmärrä yhtään sitä, että kellosta katsotaan, että nyt pitää syödä. Olen joskus itsekin ollut pelkän salaatin pupeltaja, mutta kun se ei vie nälkää pois :(  Onneksi tajunnut asian eikä tarvitse lainkaan kyttiä painoa tai miettiä kaloreita. Nautin ruuasta. Joku kevytjuusto,,,, Huh....

Ne jotka taas alapeukuttavat, niin tiedoksi. Olen lukioaikana pudottanut painoa 20 kiloa, joten tiedän sen salaatin pupertamisen. Koko ajan nälkä. Kun löysin oikean ruokavalion, ei tarvitse enää miettiä.

Kokeilkaa, jos ette usko. Kokeilkaa 2 viikkoa. Ja tulkaa sitten sanomaan, että olen väärässä.

Fatalji (171/53)

Ton kokeileminen on vaikeaa, koska rasvapelko jyllää edelleen. Ja kun se rasvapelko on selkärangassa, niin aletaankin syödä protskuja liikaa. Näinhän ei tapahdu mitään positiivista, vaan päinvastoin. Kun sitten menee mönkään, ei osata korjata, vaan syytetään ruokavaliota.

Vierailija
70/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fatalji (171/53)

Itse olen samaa mieltä siinä, ettei tarvitse syödä jatkuvasti, mutta eri mieltä siinä ettei noin syöden voisi syödä esimerkiksi kaurapuuroa. Luen jatkuvasti jostain ettei veteen tehty kaurapuuro esimerkiksi marjojen/hedelmän kanssa pidä nälkää kuin tunnin joten katsoin kerran kelloa kun olin tuollaisen aamiaisen syönyt (tai oikeastaan lounaan koska itselleni luontainen rytmi on ns. pätkäpaasto eli periaattessa jätän aamupalan kokonaan välistä) ja pärjäsin tuolla ihan mainiosti viisi tuntia. Joskus lisään puuroon maapähkinävoita kunnon lusikallisen ja joskus syön kananmunia. Joskus taas sitä ruisleipää voilla ja juustolla. Saman verran yleensä menee ennen kuin nälkä tulee, söin sitten miten vaan. Itse en siis rajoita kumpaakaan, rasvoja tai hiilareita eikä silti tarvitse syödä jatkuvasti/kellon kanssa. Kiva, että olet löytänyt itsellesi sopivan tavan syödä, mutta kuten sanoit että sinun tapasi ei ole minun tapani ja tuollainen jokseenkin ylemmyydentuntuisen oloinen julistaminen voi aiheuttaa muissa negatiivisia tuntemuksia, jotka tässä tapauksessa ilmenevät alapeukkuina. Olen muuten 175cm/60kg, eli ilmeisesti tämä ruokavalioni ei kuitenkaan holtittomasti lihota.

Vierailija
71/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fatalji (171/53)

Ton kokeileminen on vaikeaa, koska rasvapelko jyllää edelleen. Ja kun se rasvapelko on selkärangassa, niin aletaankin syödä protskuja liikaa. Näinhän ei tapahdu mitään positiivista, vaan päinvastoin. Kun sitten menee mönkään, ei osata korjata, vaan syytetään ruokavaliota.

Pitää paikkaansa. Tuossa viestissäni juuri totesin näistä markkinointityypeistä, Fogelholmista, esiin voi tuoda Karjala -projektin (leipää ja rajusti...). Ihmiset eivät ole tarpeeksi perehtyneet ihmisen fysiologiseen toimintaan. Jos liikaa proteiinia elimistöön, niin elimistö muuttaa sen sokeriksi, mikä taas varastoituu elimistöön. Suositeltava määrä protskua on 0,5 - 1 g/painokiloa kohden, esim. jauhelihassa 100 g on protskua noin 20 - 30 g.

Rasva taas menee energiaan suoraan. Itsellä oli kanssa aikanaan vaikea ymmärtää asiaa, mutta tulokset puhukoon puolestaan. Tosin syy, miksi siirryin tälle ruokavaliolle ei ollut painonpudotus, vaan psori. Itselleni tuli yllätyksenä se, että saan syödä todella herkullista ruokaa ja täysirasvaista Ja pysyn mitoissa sitä enempää ajattelematta.

Fatalji 171/53

Ps. vehnän ja viljojen poisjättäminen myös lopetti vatsavaivat ja piereskelyn :D

Vierailija
72/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija)[/quote kirjoitti:

Itse olen samaa mieltä siinä, ettei tarvitse syödä jatkuvasti, mutta eri mieltä siinä ettei noin syöden voisi syödä esimerkiksi kaurapuuroa. Luen jatkuvasti jostain ettei veteen tehty kaurapuuro esimerkiksi marjojen/hedelmän kanssa pidä nälkää kuin tunnin joten katsoin kerran kelloa kun olin tuollaisen aamiaisen syönyt (tai oikeastaan lounaan koska itselleni luontainen rytmi on ns. pätkäpaasto eli periaattessa jätän aamupalan kokonaan välistä) ja pärjäsin tuolla ihan mainiosti viisi tuntia. Joskus lisään puuroon maapähkinävoita kunnon lusikallisen ja joskus syön kananmunia. Joskus taas sitä ruisleipää voilla ja juustolla. Saman verran yleensä menee ennen kuin nälkä tulee, söin sitten miten vaan. Itse en siis rajoita kumpaakaan, rasvoja tai hiilareita eikä silti tarvitse syödä jatkuvasti/kellon kanssa. Kiva, että olet löytänyt itsellesi sopivan tavan syödä, mutta kuten sanoit että sinun tapasi ei ole minun tapani ja tuollainen jokseenkin ylemmyydentuntuisen oloinen julistaminen voi aiheuttaa muissa negatiivisia tuntemuksia, jotka tässä tapauksessa ilmenevät alapeukkuina. Olen muuten 175cm/60kg, eli ilmeisesti tämä ruokavalioni ei kuitenkaan holtittomasti lihota.

Tee se kaurapuuro kuohukermaan ja vain liraus vettä. Pitää nälkää.... Niin minä teen jos haluttaa kaurapuuroa. En sitä sanonut, että voi voisi syödä sitä. Puhuin viestissäni veteen keitetystä. Kuohukermaa käytän kaurapuurossa eikä varmasti nälkä tule heti.

Fatalji

Vierailija
73/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija)[/quote kirjoitti:

Tee se kaurapuuro kuohukermaan ja vain liraus vettä. Pitää nälkää.... Niin minä teen jos haluttaa kaurapuuroa. En sitä sanonut, että voi voisi syödä sitä. Puhuin viestissäni veteen keitetystä. Kuohukermaa käytän kaurapuurossa eikä varmasti nälkä tule heti.

Fatalji

Kuohukermapuuro kuulostaa aika erikoiselta, mutta voihan sitä joskus kokeilla, kiitos vinkistä. Viestini pointti ei tosin ollut juuri sen kaurapuuron syöminen, vaan se, että jotkut, kuten minä, voivat hyvin ja pysyvät hoikkina vaikka syövätkin puuroa, perunaa, pastaa ja leipää. Eikä ole nälkä koko ajan tai tarvitse puputtaa jotain kahden tunnin välein.

Vierailija
74/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joskus karpannut, ja nälkä tuli silti. Se johtui siitä että kun urheilin paljon, niin keho vaati hiilihydraattia. Lenkeillä loppui puhti kesken jos ei ruuassa ollut paljoakaan hiilihydraattia. Ehkä vähän liikkuvalle se karppaus sopiikin paremmin.

Vierailija
75/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joskus karpannut, ja nälkä tuli silti. Se johtui siitä että kun urheilin paljon, niin keho vaati hiilihydraattia. Lenkeillä loppui puhti kesken jos ei ruuassa ollut paljoakaan hiilihydraattia. Ehkä vähän liikkuvalle se karppaus sopiikin paremmin.

Karppaus ei tietenkään sovi kaikille. Tosin sen noudattaminen vaatii kunnon perehtymistä ravintoon ja sen käyttäytymiseen kehossa.

Vierailija
76/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karppaus ei tietenkään sovi kaikille. Tosin sen noudattaminen vaatii kunnon perehtymistä ravintoon ja sen käyttäytymiseen kehossa.

Kiitos todellakin vastauksista, mutta ketään v*tun karppaajaa tähän en nyt olis halunnut.

Vierailija
77/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt liian VÄHÄN.

Vierailija
78/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos todellakin vastauksista, mutta ketään v*tun karppaajaa tähän en nyt olis halunnut.

Okei. Mut ne vitun karppaajat on antanut toimivat neuvot.

Vierailija
79/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään. Niiltä vitun karppaajilta on tullut neuvot, jotka toimii.

Vierailija
80/84 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt liian VÄHÄN.

Et varmaankaan ole lukenut koko ketjua? Minähän nimenomaan syön vähän - aina olen syönyt, mutta luultavasti väärää ruokaa. En kuitenkaan mitään makeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan