Kokemuksia mielialaa tasaavista lääkkeistä?
Olisi mukava kuulla kokemuksia. Lääkkeen nimi kiinnostaa myös sekä diagnoosi, johon lääke on määrätty :)
Eniten kiinnostaa lääkkeen nimen lisäksi HAITTAVAIKUTUKSET. Tietenkin myös hyödyt.
Kommentit (51)
Meinaatkos, että kaikki ennen lääkkeitä sairastaneet bipot kuolivat bipoon? Se on sillai outoa, että bipo on yleistynyt ja lääkkeiden kehittäminen on vain pahentanut ongelmaa. Ruoka on edelleen hyvä lääke, mutta niin on plasebokin. Lääkketkin käyvät, kunhan vain tajuaa sen, että ne a) pilaavat munasolusi jos olet nainen, b) näkyvät epigeneettisinä muutoksina jälkipolvissa, c) pilaavat ympäristöä, d) eivät paranna mitäämn ja e) ovat yhteiskunnalle todella kalliita pitkällä aikavälillä.
Mikäli ihminen sairastuu, pitäisi koota tiimi, joka monella eri tavoin tukee sairastunutt. Nyt tuki on pilleripurkki kouraan ja onnea. Tällä tavoin tähän maahan ei enää kukaan viitsi investoidakaan mitään, kun 1/5 on sekopäitä, 1/5 on diabeetikkoja, 1/5 on kilipirauhasvaivaisia ja loput 2/5 sosiaalidemokraatteja :)
En meinaa. Veikkaan, että itsemurhakuolleisuus on ollut silti suurempaa menneisyydessä. En osaa sanoa, onko bipo (ja muut psyykkiset sairaudet) niinkään yleistyneet vai osataanko niitä vain diagnosoida paremmin. Munasolujen suhteen olen ollut aika rauhallisin mielin, kun en natriumvalproaattia syö (voi aiheuttaa munasarjojen monirakkulatautia) enkä ole nykytietoni mukaan tästä sairaudesta parantumassa joten en siitäkään voi lääkkeitä syyttää. En niiltä parannusta odotakaan. Kalliiksi yhteiskunnalle, tuhoisia ympäristölle, epigeneettisia muutoksia jälkipolville? En ymmärrä.
Minä sain paljon tukea kun sairastuin. Pelkkään pilleripurkkiin se ei jäänyt, mukana oli psykoedukaatiota ja perhetapaamisia. Monipuolista hoitoa. Ei tosin mitään ravitsemus-/liikuntaterapiaa jos sitä hait.
Vai että sekopäitä... vaikutat aika haljulta tyypiltä. Toivottavasti on tilapäistä. Kertoisitko vielä, mitä sinä tekisit jos olisit lääkäri ja päivystykseen ilmestyisi sekamuotoisessa sairausvaiheessa oleva kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastava henkilö, jolla olisi piinaavia itsemurha-ajatuksia? Tässä ajatusleikissä sinulla olisi kaikki valta. Uskaltaisitko hoitaa ilman lääkkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Urheilu, puhdas ruoka, riittävä lepo ja stressitön ajattelu paras lääke. Ei haittavaikutuksia.
Helppohan se olis ajatella syressittömästi mutta kun ei osaa, pysty eikä kykene niin minkäs teet :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilu, puhdas ruoka, riittävä lepo ja stressitön ajattelu paras lääke. Ei haittavaikutuksia.
Urheilen, syön terveellisesti, nukun riittävästi enkä stressaa, aina nämä ei vaan riitä...
Ap
Moni luulee syövänsä terveellisesti. Pystytkö sanomaan puhtaalla omatunnolla syöväsi kilon päivässä vihanneksia ja hedelmiä?
Jos ihmiselle on määrätty mielen tasaajia, ei taida homma nyt kilolla kasviksia hoitua. Järki käteen ihmiset. Olen itse syönyt ketipinoria, mikä on antipsykootti. Uniongelmat selvisivät ja yleinen ahdistus lieveni. Haittavaikutukset se, että lääkkeen otettua ei voinut yöllä nousta edes vessaan, kun pyörrytti niin paljon. Rottakokeissa ketipinorin on kuulemma todettu heikentävän rottien kykyä aistia vaaraa. En ihmettele, mutta kyllä sillä hyvät unet sai. Nappi naamaan ja kanttu vei 15 minuutissa.
Sama. Jouduin lopettamaan ko. lääkkeen sen jälkeen kun yhtenä yönä pyörryin vessareissulla.
Olanzapin. Sivuvaikutukset:
- lihoin n. 20 kg hyvin lyhyessä ajassa, vaikka en siis syönyt yhtään tavallista enempää ja olen ruumiinrakenteeltani mallia kukkakeppi
- vei kaikki normaalit tunteet (mikään ei naurattanut tai itkettänyt, oli tosi välinpitämätön olo kaiken suhteen)
- intiimielämähalut kaikkosivat ihan täysin
- nukutti kyllä hyvin (oli otettava väh. 10 tunnin yöunet ja lisäksi parin tunnin päikkärit)
Onneksi tuo lääkitys on jo lopetettu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheilen, syön terveellisesti, nukun riittävästi enkä stressaa, aina nämä ei vaan riitä...
Ap
Moni luulee syövänsä terveellisesti. Pystytkö sanomaan puhtaalla omatunnolla syöväsi kilon päivässä vihanneksia ja hedelmiä?
Jos ihmiselle on määrätty mielen tasaajia, ei taida homma nyt kilolla kasviksia hoitua. Järki käteen ihmiset. Olen itse syönyt ketipinoria, mikä on antipsykootti. Uniongelmat selvisivät ja yleinen ahdistus lieveni. Haittavaikutukset se, että lääkkeen otettua ei voinut yöllä nousta edes vessaan, kun pyörrytti niin paljon. Rottakokeissa ketipinorin on kuulemma todettu heikentävän rottien kykyä aistia vaaraa. En ihmettele, mutta kyllä sillä hyvät unet sai. Nappi naamaan ja kanttu vei 15 minuutissa.
Ihmettelen miksi ihmiset sanovat Ketipinorin nukuttavan! Itsellä ei mitään vaikutusta vaikka ottaa 25mg tai sitten 300mg.
Mulla menee unettomuuteen 500mg ketipinoria eka otan 22:00 200mg että alkas edes väsytttää ja sit mukkumaan mennessä sen 300mg ja valvon tunteja..mulla siis ongelma saada unen päästä kii.
Tenox toimi mutta halusivat sen pois...
Montaakohan muuta kokeiltu ja ei auta
Vierailija kirjoitti:
Siis kaksisuuntaiseen mielialahäiriöönkö, jota ennen sanottiin maanis-depressiiviseksi psykoosiksi? Kumpaan äärivaiheeseen, melankoliseen depressioon jossa ihminen ei välttämättä jaksa nostaa sitä puhdasta ruokaa suuhunsa, vai maniaan jossa tunnetusti riittää virtaa monenlaiseen "urheiluun"?
Voi hyvänen aika.
Jätä ensin kaikki päihteet pois. Jos koet tarvitsevasi jotain lääkettä vuoden raittiuden jälkeen, niin ok. Toki sitä stressiä ja ahdistusta voi oppia käsittelemään esim terapiassa. Mulla on monen vuoden kokemus kaikenlaisista mielialalääkkeistä. Nykyään olen mieluummin ilman. Erilaiset tunteet ja tuntemukset kuuluvat elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siiä hoidetaan seurasta, ei syytä.
eräällä tutulla mieliala tasaantui, ei itkenyt 5v kun söi lääkkeitä
nyt itkee ihan pikku jutuista ja on iloinen kun "tuntee" taas jotain
Itselläni siis lääkkeiden tarkoitus on valmistella minua terapiaan, mieli pitää ensin saada vakaaksi, jotta jaksan sitten läpikäydä terapian. :) Vihdoin pääsen hoidattamaan myös seurausta.
Ap
Minkälaiseen terapiaan oot menossa?
En voi suositella neuroleptejä! Niillä on aivan kamalat haitat. Monet niistä lihottaa todella paljon, kuten Ketipinor, Seroquel, Zyprexa ja Olanzapin. En tunne yhtäkään joka ei olisi alkanut lihomaan näiden lääkkeiden aikana. Risperidon voi myös lihottaa aika usein ja se aiheuttaa kamalaa ummetusta. Nämä em. lääkkeet myös väsyttävät aika paljon. Osa neurolepteistä ei väsytä yhtä paljon tai lihota: tallaisia lääkkeitä ovat mm: Rxulti, Latuda, Fluanxol ja Peratsin. Joillekin myös sopii Aripipratsoli (Abilify), mutta toisille se aiheuttaa unettomuutta tai fyysistä levottomuutta (eli että ei pysty olemaan paikallaan kovinkaan pitkiä aikoja). Rxulti on tavallaan parempi versio Abilifystä, mutta se on kalliimpaa.
Näistä Latuda vaikuttaa olevan yleisin jos on bipo. Latuda ei myöskään lihota, eikä se vaikuta veriarvoihin (ALAT, kolesteroli, yms.). Se ei myöskään vie yöunia. Suosittelen ottamaan sen illalla, vaikka se ei yleensä väsytä päivällä. Latuda pitää aina muistaa ottaa ruokailun jälkeen koska muuten se ei imeydy.
Mutta itse suosittelen että kokeilee muut lääkkeet ensin! Suosittelen kokeilemaan Lamotrigiinin, Litiumin, Karbamatsepiinin ja ehkä myös valproaatin ennen kuin kokeilee antipsykootteja. Itsellä olisi mututuntuma, että Lamotrigiini (myydään nimillä mm. Lamictal ja Lamotrigin) olisi näistä paras vaihtoehto.
Ne lihottaa. Ei niitä kannata syödä ellei ole ihan pakko
Ihmettelen miksi ihmiset sanovat Ketipinorin nukuttavan! Itsellä ei mitään vaikutusta vaikka ottaa 25mg tai sitten 300mg.