Mikä läheistäni vaivaa?
Huomaa siis että tämä henkilö on pinnallinen ihminen ja hän ikään kuin tekee koko ajan mielessään vertailua. Siltä ainakin tuntuu. Hän saattaa esim. tuijottaa kasvojani ja otsassani olevaa isoa finniä ja tämän jälkeen alkaa puhua omasta minimaalisesta näpystään, että miten se on sitten hirveä ja ällöttävän näköinen. Voi olla, että tämä on tiedostamatontakin ja ennen olen jotenkin mennyt siihen "lankaan", että olen alkanut joko valittaa omasta ihosta tai sitten lohduttelen läheistäni, että eihän hänellä nyt mitään ole.
Siis on alkanut tuntua,että ehkä hänen tarkoituksenaan onkin "piilohaukkua" mua, jotta tulisin jotenkin enemmän tietoiseksi omista virheistäni.
Sitten taas positiivisessa mielessä, jos itselläni on mielestäni vaikkapa kaunis kampaus ja se on saanut paljon kehuja. Niin tämä henkilö voi tuijottaa hiuksiani sanaakaan sanomatta ja sitten alkaa höpöttää, että miten hänellä oli joskus ollut upea kampaus ja kaikki olivat kehuneet sitä. En kaipaa häneltä siis mitään kehuja mutta kieltämättä tuntuu hieman oudolta, että yhtäkkiä pitäisi alkaa muistelemaan hänen upeaa kampaustaan.
Sitten hän voi esim. haukkua keltaisia huonekaluja hartaasti mutta, kun kutsun hänet ja muutaman muun ystäväni kotiini niin hän voi alkaa kysellä kauheasti näistä keltaisista huonekaluista ja sitten virne päällä kehua näitä niin kauniiksi. Siis tiedän hänen oikean mielipiteen niistä niin sikäli tuntuu vähän oudolle.
Hänestä on ilmennyt muitakin todella outoja piirteitä tai ehkä piirteet ovat olleet mutta olen vasta nyt vuosien päästä tajunnut ne.
Tiedän että nämä kuulostavat lapsellisilta (ihan aikuisia ollaan) mutta itseäni alkanut jotenkin häiritsemään hänen käytöksensä. Luuletteko että tämä henkilö käyttäytyy tietoisesti näin?
Kommentit (30)
Itse olen muutaman kerran havahtunut tilanteeseen, jossa valitan naamalleni ilmestyneestä näpystä. Kuuntelijana on ollut kaverini, jolla on paha akne. En oikeasti ole tarkoittanut millään tavalla ivailla hänelle, ei minua häiritse hänen näppynsä vaan omani. En tiedä onko hän loukkaantunut finnikeskustelustani, ainakaan ei näytä ulospäin millään tapaa enkä tästä syystä koe tarvetta sensuroida ajatuksiani. Kerron tälle kaverille kaikki turhatkin valitukseni niin kuin juttelisin kelle tahansa muullekkin itselleni tärkeälle ihmiselle.
t. Sanon ennen kuin ajattelen
Yllä olevasta tekstistä ei käynyt selväksi mitä ajattelin aloittajan tilanteesta; En puolustele aloittajan ystävää, hänen käytöksensä kuulostaa omituiselta.
Vähän ristiriitaiset tunteet, kun samalla poden huonoa omatuntoa että ajattelen tästä henkilöstä niin. Mutta toisaalta ajattelen, että varmasti kuka tahansa ajattelisi samoin. Ap
Jos kerran tiedät hänen tapansa, älä jää seuraavalla kerralla sanattomaksi. Esim. jos hän kehuu seurueessa jotain juttuasi jota on aiemmin haukkunut, sano viattomasti vaikka: "Kiva kuulla, että oikeasti tykkäätkin siitä! Suoraan sanoen ajattelinkin, että olitkohan vähän kade, kun viimeksi tätä haukuit!", ja leveä hymy päälle :)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen muutaman kerran havahtunut tilanteeseen, jossa valitan naamalleni ilmestyneestä näpystä. Kuuntelijana on ollut kaverini, jolla on paha akne. En oikeasti ole tarkoittanut millään tavalla ivailla hänelle, ei minua häiritse hänen näppynsä vaan omani. En tiedä onko hän loukkaantunut finnikeskustelustani, ainakaan ei näytä ulospäin millään tapaa enkä tästä syystä koe tarvetta sensuroida ajatuksiani. Kerron tälle kaverille kaikki turhatkin valitukseni niin kuin juttelisin kelle tahansa muullekkin itselleni tärkeälle ihmiselle.
Itselläni on aika huono iho ja jos kaveri valittelee omista näpyistä niin se ei todellakaan haittaa. Jokaisella on ne omat murheenkryyninsä, vaikka voisin ehkä jättää mainitsematta asioista, jotka tietäisin olevan toiselle arka paikka. Mutta toi nyt ei kuitenkaan itseäni ainakaan haittaa. Mielestäni kuitenkin eri tilanne tuijottaa ensin hiljaa naamaani/jalkojani/vaatteitani tms. ja sen jälkeen tehdä yllättäen kommentti, joka ei muka millään tavalla liity itseeni. Ap
Ei kannata olla sen kanssa tekemisissä. Narsistit on erittäin mukavia ihmisille joista on niille hyötyä, mutta sitten piiloilkeilevät ja piikittelevät niillekin. Se mukavuus hämää luulemaan niitä ilkeilyjä kuvitelluiksi tai niitä alkaa selittelemään itselleen kaikenlaisilla syillä tai voi jopa alkaa syyllistämään itseään, että itsessään on jotain niin ärsyttävää tai huonoa, että tollanen huippumukava ihminenkin muuttuu ilkeäksi...
Mutta se todennäköisesti sitten yrittää kostaa sulle jotenkin sun selänkääntämisen, eli alkaa mustamaalata sua teidän yhteisille tutuille ja siitä voi tulla rankkaa, koska monet tuppaavat uskomaan niitä kun ne kuitenkin ovat niin "huippumukavia" ja ovat niin uskottavia valehtelijoita... Siis jos se sun tuttusi nyt edes on narsisti, siltä kyllä vähän kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran tiedät hänen tapansa, älä jää seuraavalla kerralla sanattomaksi. Esim. jos hän kehuu seurueessa jotain juttuasi jota on aiemmin haukkunut, sano viattomasti vaikka: "Kiva kuulla, että oikeasti tykkäätkin siitä! Suoraan sanoen ajattelinkin, että olitkohan vähän kade, kun viimeksi tätä haukuit!", ja leveä hymy päälle :)
Olen itse asiassa tuotakin tehnyt mutta sitten hän vastaa tyylillä "Enkä ole sanonut, höh. Tarkoitin vaaleankeltaisia huonekaluja." Osaa tavallaan kääntää ongelman aina minuun. Ap
Voihan se sun läheinen olla muuten vaan inhottava ihminen, eikä välttämättä sairas, mutta tuo oli mun kokemus narsistisesta ja muutenkin sairaasta ihmisestä. Eikä noilla diagnooseilla ole mitään väliä, jos ihminen on inhottava niin se on inhottava, ihan sama onko sitten narsisti tai mikään muukaan. Itse olen kuitenkin karsinut kaikki tollaset pois elämästä. 27
Vanha keskustelu, mutta minulla juuri tälläinen ystävä. Hän ikäänkuin piilohaukkuu minua, ottamalla esiin esimerkiksi virheitä joita löytyy ulkonäöstäni, mutta mitä hänellä ei ole. Tyyliin, mulla on tälläisiä punaisia arpia naamassa, mitenköhän näistä pääsee eroon. Hänellä ei ole arpia, mutta minulla on. Kerran saunassa sanoi että hänellä on ongelmana rintojen erikokoisuus, vaikka minulla on imetyksen jälkeen erikokoiset rinnat, hänellä ei todellakaan. Näitä esimerkkejä on lukemattomia.
En tiedä johtuuko tämä käytös kateudesta ja että haluaa tehdä minut tietoiseksi omista virheistäni. Tiedän kyllä, että hänellä on itsetunnon kanssa työstämistä. .
Aivan kamala tyyppi! Huh, en kyllä ois yhteyksissä tollaseen. Narsistilta vaikuttaa ja vaikka ei olisikaan niin muuten aivan hirveä, ilkeä, kiero, kateellinen ja katkera lannistaja.