Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä läheistäni vaivaa?

Vierailija
01.06.2016 |

Huomaa siis että tämä henkilö on pinnallinen ihminen ja hän ikään kuin tekee koko ajan mielessään vertailua. Siltä ainakin tuntuu. Hän saattaa esim. tuijottaa kasvojani ja otsassani olevaa isoa finniä ja tämän jälkeen alkaa puhua omasta minimaalisesta näpystään, että miten se on sitten hirveä ja ällöttävän näköinen. Voi olla, että tämä on tiedostamatontakin ja ennen olen jotenkin mennyt siihen "lankaan", että olen alkanut joko valittaa omasta ihosta tai sitten lohduttelen läheistäni, että eihän hänellä nyt mitään ole.

Siis on alkanut tuntua,että ehkä hänen tarkoituksenaan onkin "piilohaukkua" mua, jotta tulisin jotenkin enemmän tietoiseksi omista virheistäni.

Sitten taas positiivisessa mielessä, jos itselläni on mielestäni vaikkapa kaunis kampaus ja se on saanut paljon kehuja. Niin tämä henkilö voi tuijottaa hiuksiani sanaakaan sanomatta ja sitten alkaa höpöttää, että miten hänellä oli joskus ollut upea kampaus ja kaikki olivat kehuneet sitä. En kaipaa häneltä siis mitään kehuja mutta kieltämättä tuntuu hieman oudolta, että yhtäkkiä pitäisi alkaa muistelemaan hänen upeaa kampaustaan.

Sitten hän voi esim. haukkua keltaisia huonekaluja hartaasti mutta, kun kutsun hänet ja muutaman muun ystäväni kotiini niin hän voi alkaa kysellä kauheasti näistä keltaisista huonekaluista ja sitten virne päällä kehua näitä niin kauniiksi. Siis tiedän hänen oikean mielipiteen niistä niin sikäli tuntuu vähän oudolle.

Hänestä on ilmennyt muitakin todella outoja piirteitä tai ehkä piirteet ovat olleet mutta olen vasta nyt vuosien päästä tajunnut ne.

Tiedän että nämä kuulostavat lapsellisilta (ihan aikuisia ollaan) mutta itseäni alkanut jotenkin häiritsemään hänen käytöksensä. Luuletteko että tämä henkilö käyttäytyy tietoisesti näin?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli samanlainen ystävä joskus. Hänenkin käytöksen tajusin vasta jälkikäteen, oli tarkoitus päästä vähän näpäyttämään ja alentamaan minua. Hänellä olikin itsellään todella huono itsetunto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. toi keltainen huonekaluepisodi. Niin hän on aiemmin tehnyt erittäin selväksi moneen otteeseen, että vihaa keltaisia huonekaluja mutta sitten, kun tulee käymään niin se on ainut johon kiinnittää huomiota ja kehuu virnistäen. Niin sikäli tuntuu musta ehkä jopa vähän ilkeältä. Kyse ei siitä, että loukkaantuisin siitä jollei hän pidä omista sisustusratkaisuistani, vaan itse ehkä jättäisin sitten kokonaan mainitsematta. Nyt se tuntui siltä, että kun muita on paikalla niin hän haluaa kehua, vaikka hän tietää että tiedän mitä mieltä hän niistä oikeasti on.

Kyse ei siis oikeasti keltaisesista huonekaluista, esimerkkinä vain.

Vierailija
4/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun pakko olla moisen otuksen kanssa tekemisissä? Itse en viitsisi, elämä on liian lyhyt ikävien ihmisten kanssa oleiluun.

Vierailija
5/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä tässä mietin, että olenko vain kuvitellut että hänen käytöksessään on jotain mätää vai otanko vain helposti itseeni. Mutta eipä kai niistä kyse :/ Ap

Vierailija
6/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta siltä että kuvittelisit, mikäli tuo on toistuvaa. Ei sun ole pakko ottaa kotiisi ihmistä, jonka seurassa tulee kurja olo. Tai tavata muuallakaan. Hankkikoot muualta henkisen roskiksensa, tai mieluiten kasvakoot aikuiseksi. Toki mielipide-eroja voi olla, jotkut ovat ikävä kyllä nurjalla tavalla suorapuheisempia kuin toiset jne. mutta tuo tuntuu vain ilkeältä. Ehkä on kateellinen sulle, ehkä olet liiankin kiltti ja hän taas häijyluonteinen, joten purkaa paskat olonsa sinuun, mutta olkoot kuka vaan sulle, niin voit sanoa heipat jos oleminen on tuota tasoa.

Vierailija
7/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö oikeasti jostain tuommoisesta asiasta ongelman. Mietit ihan liikaa ajatuksia päässäsi. Keksi jotain tekemistä itsellesi kesäksi.

Vierailija
8/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattas varmaan lopettaa yhteydenpito.

Vierailija
9/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa siis että tämä henkilö on pinnallinen ihminen ja hän ikään kuin tekee koko ajan mielessään vertailua. Siltä ainakin tuntuu. Hän saattaa esim. tuijottaa kasvojani ja otsassani olevaa isoa finniä ja tämän jälkeen alkaa puhua omasta minimaalisesta näpystään, että miten se on sitten hirveä ja ällöttävän näköinen. Voi olla, että tämä on tiedostamatontakin ja ennen olen jotenkin mennyt siihen "lankaan", että olen alkanut joko valittaa omasta ihosta tai sitten lohduttelen läheistäni, että eihän hänellä nyt mitään ole.

Siis on alkanut tuntua,että ehkä hänen tarkoituksenaan onkin "piilohaukkua" mua, jotta tulisin jotenkin enemmän tietoiseksi omista virheistäni.

Sitten taas positiivisessa mielessä, jos itselläni on mielestäni vaikkapa kaunis kampaus ja se on saanut paljon kehuja. Niin tämä henkilö voi tuijottaa hiuksiani sanaakaan sanomatta ja sitten alkaa höpöttää, että miten hänellä oli joskus ollut upea kampaus ja kaikki olivat kehuneet sitä. En kaipaa häneltä siis mitään kehuja mutta kieltämättä tuntuu hieman oudolta, että yhtäkkiä pitäisi alkaa muistelemaan hänen upeaa kampaustaan.

Sitten hän voi esim. haukkua keltaisia huonekaluja hartaasti mutta, kun kutsun hänet ja muutaman muun ystäväni kotiini niin hän voi alkaa kysellä kauheasti näistä keltaisista huonekaluista ja sitten virne päällä kehua näitä niin kauniiksi. Siis tiedän hänen oikean mielipiteen niistä niin sikäli tuntuu vähän oudolle.

Hänestä on ilmennyt muitakin todella outoja piirteitä tai ehkä piirteet ovat olleet mutta olen vasta nyt vuosien päästä tajunnut ne.

Tiedän että nämä kuulostavat lapsellisilta (ihan aikuisia ollaan) mutta itseäni alkanut jotenkin häiritsemään hänen käytöksensä. Luuletteko että tämä henkilö käyttäytyy tietoisesti näin?

Minulla on lähipiirissäni juuri tälläinen ihminen. Itselle tullut juuri sellainen olo että hän haluaa vain jotenkin alentaa minua ja tehdä tietoiseksi virheistäni. Hän on esimerkiksi kova vertailemaan minua itseensä, ulkonäköä, sisustusta tms. Vaikka vain vaatteen väri joka minulla on päällä. Hän saattaa ikäänkuin ohimennen sanoa että sen värinen vaate ei käy ihmiselle jolla on tietyn sävyinen iho.. ( ja sattumalta saman sävyinen iho kuin minulla) Tämä ihminen myös vähättelee kaikenlaisia päätöksiäni ja muuta..

Lapsellistahan tämä on kun kyseessä aikuinen ihminen.

Olen huomannut että hänellä on (ollut) huono itsetunto ja ei ole mennyt niin hyvin. Nykyään hänellä menee paremmin ja olen huomannut pientä muutosta hänen käytöksessään positiivisempaan suuntaan.

Vierailija
10/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta siltä että kuvittelisit, mikäli tuo on toistuvaa. Ei sun ole pakko ottaa kotiisi ihmistä, jonka seurassa tulee kurja olo. Tai tavata muuallakaan. Hankkikoot muualta henkisen roskiksensa, tai mieluiten kasvakoot aikuiseksi. Toki mielipide-eroja voi olla, jotkut ovat ikävä kyllä nurjalla tavalla suorapuheisempia kuin toiset jne. mutta tuo tuntuu vain ilkeältä. Ehkä on kateellinen sulle, ehkä olet liiankin kiltti ja hän taas häijyluonteinen, joten purkaa paskat olonsa sinuun, mutta olkoot kuka vaan sulle, niin voit sanoa heipat jos oleminen on tuota tasoa.

Niin, ehkä hänen oma pahaolonsa purkautuu "piiloilkeilynä" mulle. Jotenkin vaan tuntuu typerältä, että ensin hän tuijottaa mua ja sen jälkeen tulee joku kommentti, jonka voisi liittää omaan ulkonäkööni mutta pitää kuitenkin ns. esittää ettei ymmärrä että hänen tarkoituksenaan nimenomaan on arvostella omaa ulkoista olemustani tai mitä ikinä. Ehkä pitää tehdä vähän pesäeroa. /ap

Vierailija
11/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetkö oikeasti jostain tuommoisesta asiasta ongelman. Mietit ihan liikaa ajatuksia päässäsi. Keksi jotain tekemistä itsellesi kesäksi.

Kiitos, tekemistä on kyllä kesäksi!:) Toivottavasti et itse missään vaiheessa elämää joudu kyseenalaistamaan kenenkään läheisesi käytöstä. /Ap

Vierailija
12/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

361 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lähipiirissäni juuri tälläinen ihminen. Itselle tullut juuri sellainen olo että hän haluaa vain jotenkin alentaa minua ja tehdä tietoiseksi virheistäni. Hän on esimerkiksi kova vertailemaan minua itseensä, ulkonäköä, sisustusta tms. Vaikka vain vaatteen väri joka minulla on päällä. Hän saattaa ikäänkuin ohimennen sanoa että sen värinen vaate ei käy ihmiselle jolla on tietyn sävyinen iho.. ( ja sattumalta saman sävyinen iho kuin minulla) Tämä ihminen myös vähättelee kaikenlaisia päätöksiäni ja muuta..

Lapsellistahan tämä on kun kyseessä aikuinen ihminen.

Olen huomannut että hänellä on (ollut) huono itsetunto ja ei ole mennyt niin hyvin. Nykyään hänellä menee paremmin ja olen huomannut pientä muutosta hänen käytöksessään positiivisempaan suuntaan.

Jep, juurikin tuollaista! Ymmärtäisi jotenkin jos nämä kommentit olisivat osa keskustelua mutta aina irrallisia heittoja, niin tuntuu kummalta. Onhan toi suorastaan aika raskasta, kun tollanen käytös on toistuvaa. Hänen on myös vaikea vilpittömästi kehua tai ylipäätään keksiä jotakin positiivista muista ihmistä, jollei siihen sisälly jotain krittiikkiä tai pientä piikkiä. Ap

Vierailija
13/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on aivan tahallinen käytös. Voi hyvinkin olla, että henkilö on kateellinen keltaisista huonekaluista, ja sitten ensin haukku ne sinulle ("et ole yhtään minua parempi vaikka sinulla onkin keltaiset huonekalut"). Toisten edessä tuollaiset esittävät niin herttaista ja lämmintä ystävää, että. Senpä takia sitä itse sitten ihmetteleekin että nytkin hän on niin mukava, ehkä hänellä oli viimeksi vain huono päivä, ehkä vain olen liian herkkä tms.

Vierailija
14/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on klassinen esimerkki narsistin käytöksestä.

Vierailija
15/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen just noin tai ainakin tähän asti, että otanko nyt vain liikaa itseeni ja hänhän on niin mukava ihminen muuten. En tiedä millainen hän on muiden kanssa, että onko tämä piikittely vain mun kanssa tapahtuvaa.

Tiedän että nämä kaikki esimerkit ovat todella pinnallisia mutta siihen se hänen kanssa menee. Hän voi esim. katsoa jotain musta otettua kuvaa ja kehua sitä, ilmeisesti siitä syystä, että laittaisin sen esille. Sitten kun katson muualle niin hän purskaahtaa nauruun. Siis tiedän itse, että jokin kuva itsestäni on ollut aivan hirveä ja voisin tälle yhdessä nauraa,että haha onpas epäonnistunut ja kauhea kuva. Mutta tuntuu jotenkin ilkeältä, että tämä henkilö yrittää vakuuttaa pitävänsä, jotta varmaaan laittaisin sen "näkyville." Tai siltä ainakin tuntuu. AP

Vierailija
16/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että läheiselläsi on hieman enemmänkin ongelmia. 

Vierailija
17/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tässä mietin, että olenko vain kuvitellut että hänen käytöksessään on jotain mätää vai otanko vain helposti itseeni. Mutta eipä kai niistä kyse :/ Ap

Kyllä tämän niin sanotun ystäväsi käytös on ihan näin ulkopuolisen korviinkin todella omituisen ja häiritsevän kuuloista, ei moinen käytös ole normaalia millään mittareilla. Parempi olisi ottaa etäisyyttä tähän ihmiseen ja katsoa mitä siitä seuraa, kyseessä saattaa olla kateellinen ja heikkoitsetuntoinen ihminen, joka purkaa omaa pahaa oloaan ympärillä oleviin ihmisiin, joskus kyseessä voi olla jopa narsistinen persoonallisuushäiriö mutta tämä taas tarkoittaa sitä, että ne narsismin diagnostiset kriteerit pitävät täyttyä kaikilta osin, mutta se on vaihtoehto jota ei kannata sulkea ihan kokonaan pois. Sellaisiakin ihmisiä on olemassa, jotka eivät tahdo muille hyvää, vaan jotka ovat kuin myrkkykäärmeitä, levittäen sitä toksisuutta lähiympäristöönsä. Silloin on parempi viheltää peli kokonaan poikki, toivottavasti saat tämän asian ratkaistua.

Vierailija
19/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämän niin sanotun ystäväsi käytös on ihan näin ulkopuolisen korviinkin todella omituisen ja häiritsevän kuuloista, ei moinen käytös ole normaalia millään mittareilla. Parempi olisi ottaa etäisyyttä tähän ihmiseen ja katsoa mitä siitä seuraa, kyseessä saattaa olla kateellinen ja heikkoitsetuntoinen ihminen, joka purkaa omaa pahaa oloaan ympärillä oleviin ihmisiin, joskus kyseessä voi olla jopa narsistinen persoonallisuushäiriö mutta tämä taas tarkoittaa sitä, että ne narsismin diagnostiset kriteerit pitävät täyttyä kaikilta osin, mutta se on vaihtoehto jota ei kannata sulkea ihan kokonaan pois. Sellaisiakin ihmisiä on olemassa, jotka eivät tahdo muille hyvää, vaan jotka ovat kuin myrkkykäärmeitä, levittäen sitä toksisuutta lähiympäristöönsä. Silloin on parempi viheltää peli kokonaan poikki, toivottavasti saat tämän asian ratkaistua.

Olen oikeastaan epäillyt samaa, että hänellä saattaa olla jokin persoonallisuushäiriö. Hänellä on siis paljon muitakin"oireita." Mutta en viitsinyt ottaa omia epäilyjäni tässä esille, kun varmasti olisin saanut niskaani haukkuryöpyn, että miten nykyään kaikilla on persoonallisuushäiriö. Nyt kun ajattelen niin en oikeastaan ole ikinä kuullut tai nähnyt hänen aidosti toivovan kenellekään hyvää, vaan se hyvä on hänen mielestään aina häneltä pois. /Ap

Vierailija
20/30 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen. Täysin tietoista ja tahallista on.