Jos synnyttää TIETOISESTI vammaisen lapsen, niin onko silloin mielestäsi oikeutettua hakea yhteiskunnalta vammaistukia?
Kommentit (65)
Op taitaa olla hieman ableistinen. Häpeä
Miten lapsen voi jättää tietoisesti synnyttämättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttumatta siihen, onko aina järkevää tieten synnyttää vammainen lapsi totean olevan aivan korrektia nostaa tuet. Tuet on lapsen ylimääräiseen hoivaan, kuntoutukseen ja menoihin, ei mikään palkkio vanhemmalle. Kääntöpuolihan asialle on että vammainen lapsi on abortoitava tai yhteiskunta sanoo itsensä irti huotosuhteesta? Olen tehnyt vammaistyötä lähes 30v ja omalla kohdalla olisi llut hankala valinta. Onneksi silloin ei asian kanssa joutunut pohtimaan. Koskaanhan ei voi olla varma, millainen tulevaisuus lapsella on esim down voi olla täysin 24/7 hoidettava ikänsä tai täysin itsekseen toimeentuleva ja töissäkäyvä aikuinen. Paha siinä on ratkaisuja tehdä?
Ennemmin elintapasairaudet joita terveet ns. täysipäiset ihmiset hankkivat tieten tahtoen olisi hoidettava omakustanteisena. Niille jokainen voi jotakin ja on OMA henk.koht valinta. Kelan kustantamana lenkkarit läskille jne.
Voi miksi piti pilata muuten hyvä teksti ala- arvoisella läskiksi haukkumisella?
Ammatin varjopuolia kun oli päivän taas antanut elämäntapaohjausta sitä tarvitseville niin tuli eka mieleen... korjaan ylipainoisille? HUono sanavalinta ei silti muuta sisältöä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuttumatta siihen, onko aina järkevää tieten synnyttää vammainen lapsi totean olevan aivan korrektia nostaa tuet. Tuet on lapsen ylimääräiseen hoivaan, kuntoutukseen ja menoihin, ei mikään palkkio vanhemmalle. Kääntöpuolihan asialle on että vammainen lapsi on abortoitava tai yhteiskunta sanoo itsensä irti huotosuhteesta? Olen tehnyt vammaistyötä lähes 30v ja omalla kohdalla olisi llut hankala valinta. Onneksi silloin ei asian kanssa joutunut pohtimaan. Koskaanhan ei voi olla varma, millainen tulevaisuus lapsella on esim down voi olla täysin 24/7 hoidettava ikänsä tai täysin itsekseen toimeentuleva ja töissäkäyvä aikuinen. Paha siinä on ratkaisuja tehdä?
Ennemmin elintapasairaudet joita terveet ns. täysipäiset ihmiset hankkivat tieten tahtoen olisi hoidettava omakustanteisena. Niille jokainen voi jotakin ja on OMA henk.koht valinta. Kelan kustantamana lenkkarit läskille jne.
Voi miksi piti pilata muuten hyvä teksti ala- arvoisella läskiksi haukkumisella?
Ammatin varjopuolia kun oli päivän taas antanut elämäntapaohjausta sitä tarvitseville niin tuli eka mieleen... korjaan ylipainoisille? HUono sanavalinta ei silti muuta sisältöä...
Sisältö oli muuten hyvä. Valistusta tekevä ei saa haukkua noin rumasti asiakkaitaan eikä ketään muitakaan. Lihava on lihava tai ylipainoinen, mutta ei ikinä läski. Itse lihavana olen saanut erittäin asiallista ohjausta ja apua ja niin sen pitää mennäkkin. Hoidan muuten työkseni vammaisia eikä heitäkään kukaan kuulteni hauku ilman, että puuttuisin asiaan.
Jo se, että jollekin tulee mieleen kysyä tuollaista tarkoittaa, että hänestä on väärin, että "hänen maksamiaan verovaroja syydetään sellaisten lasten tukiin".
Toisin sanoen hän kadehtii niitä tukia ja kokee ne vääriksi.
Minusta vammaisuus ei ole mikään pelkkä kustannuserä. Vammaisen lapsen ja aikuisen ihmisarvoa ei voi mitata rahassa, ja tuet ovat siihen verrattuna pieni summa.
Jos lähdetään arvottamaan ihmisen oikeutta elää ja syntyä tuota kautta, olemme hukassa. Keillä olisi sitten oikeastaan enää oikeutta syntyä yhteiskunnan jäseneksi ja saada laissa määriteltyjä tukia? Onko oikein, että vähävaraiset perheet hankkivat lapsia tieten tahtoen, vaikka tietävät tarvitsevansa yhteiskunnan tukia lapsen hoitoon ja kasvatukseen?
Entä ylipäätään hankkia lapsia, koska kaikkihan tietätävät, että se lapsi sataprosenttisella todennäköisyydellä tarvitsee jossakin vaiheessa elämäänsä kalliita yhteiskunnan palveluita? Myös ap! Kouluja on käyty, ja kukas nekin on maksanut, hmmm....?
Ap on ajatusmaailmaltasn itse asiassa niin alinta pohjasakkaa, että hänen vanhemmilleen voisi heti panna menemään kymmenien tuhansien eurojan laskun päivähoidosta, koultuksesta jne., koska ovat moisen kapakalan pusanneet.
Ihan ei ole mielipide mihinkään, mä vaan "neutraalisti totean"....