Lausutko sinäkin "kookkos" tai "kaakkao"?
Jos niin mistä olet kotoisin?
Kommentit (101)
"Kookkos" ja "kaakkao" saa mullakin verenpaineen nousemaan. Eräs kaverini sanoo aina noin, hänen vanhempansa ovat alun perin jostain Savosta. En osaa selittää, mikä tuossa ärsyttää.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
En. Enkä myöskään sankko tai manssikka. Jotkut sanoo kaakaota makaoksi. Ja buffettia buffaksi. Niin raivostuttavaa!
Makao on vanha kaakaomerkki kuten o´boy.
En sano, enkä sano vavva. Se on minusta superärsyttävä. Samoin paappa.
Kaffepulla kirjoitti:
"Kookkos" ja "kaakkao" saa mullakin verenpaineen nousemaan. Eräs kaverini sanoo aina noin, hänen vanhempansa ovat alun perin jostain Savosta. En osaa selittää, mikä tuossa ärsyttää.
Itse olen myös savosta, enkä onneksi tunne ketään joka sanoisi kookkos tai kaakkao :D
En ole kuullu varmaan yhtäkään näistä tässä ketjussa luetelluista. Paitsi sankko, en tiennytkään, että se on jotenkin "väärin sanottu".
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Itse olen myös savosta, enkä onneksi tunne ketään joka sanoisi kookkos tai kaakkao :D
Juuri olin tulossa samaa kirjoittamaan!
Minua raivostuttaa myös se, kun joku sanoo VIIRUS! Minä sanon aina virus, tietysti sellaisellekin joka puhuu viiruksesta. Kookos on kookos ja kaakao on kaakao, kakku on kakku eikä mikään kaaaaaakku.
Eiköhän nuo kookkokset ja kaakkaot ole ruotsinkielen vaikutuksesta syntyneitä tapoja lausua nuo sanat. Sanoihan ennen jotkut samaan tapaan että televiissio.
Miksi ärsyyntyä ja raivostua jostain muurteista?
Kaakkao sanaa käytin nuorempana, mutta silloinen poikaystävä aukopäätänsä siitä koko ajan. Joten keskityin lausumiseeni ja opettelin puhumaan kaakaosta.
Niin, buffa on buffa ja toisinaan buffetti. Ei voi samassa yhteydessä puhua.
Hyvinkää
Mun mies lausuu kookkos ja kaakkao, vaikka on ihan suomenkielinen (länsi-suomesta). Olisiko sitten ruotsin vaikutusta kuitenkin tuo tapa. Opittu "hienommalta väeltä".
Itse hämäläinen ja sanon kyllä kookos ja kaakao, nääs.
Sanon kookkos ja kaakkao juuri siksi, koska tykkään työntää palkokasveja tiukkapipojen neniin :P Helsinki
En. Enkä myöskään sankko tai manssikka. Jotkut sanoo kaakaota makaoksi. Ja buffettia buffaksi. Niin raivostuttavaa!