Mikä on perimmäinen syy, miksi halutaan työmatkoille viikkotolkulla
Saako niistä kuinka paljon enemmän palkkaa?
Ainakin, mitä olen kuullut, niin niissä juhlitaan eikä suinkaan tehdä töitä.
Jos siis puoliso kärttää työmatkalle, pitäisikl vilpityömästi uskoa, että ei haeta pettämismahdollisuutta tai juhlintamahdollisuutta? Mikä on sopiva työmatkojen määrä?
Kommentit (31)
Olin viime vuonna 80 yötä hotellissa ulkomailla. Jos nyt viisi iltaa "juhlittiin" niin muuten olin hotellilla punkassa klo 22:00 viimeistään, työpäivät 9-11h
Sitten on erikseen ne jotka lähtee juhlimasn reissuille. Sellaiset jostain syystä eivät koskaan halunneet toista kertaa minun kanssa reissuun. Ja jostain toisesta syystä minä olin se jolle keikkaa pukkasi eniten...
Mies oli lapsen ensimmäisenä vuonna yli 200 pv työmatkoilla. Lopulta kerroin ottavani avioeron, jos matkat ei vähene. Nyt niitä on ihan maltillinen n. 30 pv/vuosi. Työntekoon kyllä uskon, niissä olosuhteissa on hankala pettää tai juhlia.
Ei meillä kyllä kysellä, että haluatko työmatkalle. Jos työ vaatii, niin menen. Työmatkalla en ole ikinä käynyt "juhlimassa", yleensä illalla käydään työkaverin (myös nainen) kanssa syömässä ja sitten juorutaan jomman kumman huoneessa yhdeksään-kymmeneen ja mennään nukkumaan :)
Itse reissasin n. 200 päivää ja ylikin vuodessa kunnes sain kysynnän romahdettua sain t&t syistä potkut. Omalla alallani tyypillinen matkatyöviikko oli 10/6 ja sunnuntai oli vapaa. Usein tehtiin 12-14 tuntista päivää 7 päivää viikossa. Pisimmät työpäivät venyivät yli 24 tuntisiksi ja useampi viikko saattoi mennä ilman vapaita. Juhlijat eivät sellaisessa työssä pärjää. Taloudellisesti en päässyt rikastumaan, ehkä hieman vaurastumaan. Kokonaispalkka on tietysti lisineen suurempi kuin normi 8-16 työssä mutta Suomen ankara verotus syö siitäkin motivaation. Nykyisin olen valtion tutkimuslaitoksessa ja nautin työstäni kuin myös vapaa-ajastani. Komennustöissä meni nuoruus ja perhe ja harrastukset jäivät elämättä.
Ei se työmatkailu ole mitään "matkailua" sinänsä ja pelkkää juhlaa. Jos joku on postannut netissä hehkutusta illallisilta, niin se nyt vain on joskus tapana asiakkaiden ja yhteistyökumppanien kanssa ulkomailla, että käydään yhdessä syömässä ja istutaan iltaa. Vaikket kuulisi matkojen muista osuuksista - siis siitä Työstä mitä siellä oikeasti tehdään eniten juhlimisen sijasta - ei se sitä tarkoita, etteikö siellä suurin osa ajasta menisi töihin. Ne on yleensä pitkiä päiviä ja rankempia kuin tavalliset työpäivät kotimaassa.
Riippuen hieman reissun luonteesta, että saako parempaa liksaa vai ei, riippuu ihan mitä ja miten on sovittu. Monesti tehdään työnantajan kanssa ns. projektisopimus, joka pitää sisällään palkkaukset, ylityöt, majoitukset jne ja luonnollisesti myös matkustukset ja niiden kulut. Riippuen kohteen sijainnista ja projektin luonteesta johtuen matkustukset voivat rajoittua ainoastaan muutamaan kertaan vuodessa ja parhaillaan jopa jokaiseen viikonloppuun. Monesti reissussa tehdään ylitöitä, joka lisää ansioita. Huonoimmillaan reissuhommat eivät tuo muuta lisää normaalin palkan päälle, kuin verottomat korvaukset, toki 30 päivän kotimaan reissusta saa ~1200€ päivärahaa, eli onhan sekin jo jotain.
Omalla alalla ei kyllä kukaan juhli iltaisin vasn tehdään töitä/sähköposteja se aika, kun ei olla toimistolla tai asiakkaalla. Treenaamisesta on tullut must ja salilla tavataan klo5 kollegat, auta armias jos ilmestyt vasta aamupalalle tai taksille/autolle. Lennot vie loput illat ja yöt, lisätulo on ehkä 30-40€/pv (yleensä puolikas ulkomaan päiväraha) ja reissuviikolla ei ole omaa vapaa-aikaa vähäisiä yöunia lukuunottamatta ollenkaan. Että ei juhlita ei teoriassa eikä käytännössä!
Kukaan työkavereistani ei halua työmatkoille, töissä vain sinne on pako mennä halusi tai ei.
Kyllä kansa tietää, että etätöissä lintsataan, työmatkoilla ryypätään ja naidaan, toimistotöissä lakataan kynsiä ja juorutaan, johtoportaan töissä lipitetään konjakkia ja nipistellään sihteereitä. Kansa on niin kovin tietäväistä.
Ei sinne työmatkoille aina HALUTA (niin kuin olisi jostain omista motiiveista kyse), vaan syyt lähtevät yrityksen tarpeista ja siitä, että sinun pitää tehdä se, mitä työhösi kuuluu. Eli siis syitä:
- Yritykset käyvät hakemassa uusia asiakkaita ja esittelemässä tuotteitaan messuilla
- Yritykset käyvät myymässä tuotteitaan ja palvelujaan suoraan potentiaalisille yritysasiakkaille
- Yritykset käyvät valitsemassa sopivia toimittajia ja varmistamassa esim. komponenttien hankinnat tuotantoon
- Yritykset varmistavat, että heidän tytäryhtiöt ja muut yhteistyökumppanit toimivat sovitulla tavalla
Jne.
Lyhyesti sanottuna: Yritykset tekevät kauppaa ja se ei vain onnistu, elleivät ihmiset liiku mihinkään toimistoltaan. Ja jos haluaa pitää työpaikkansa, olisi hyvä tehdä työnsä.
Me ei saada mitään lisäpalkkaa ja ylityötunnitkin vain myöhemmin vapaina tunti tunnista. Päivärahat saadaan... jee Viikonloppumatkustuksesta ei saa edes työtunteja, vaan se on ns. omaa aikaa..
Perimmäinen syy lienee useimmin työtehtävä eli pidempi projekti jota ei jonkun parin päivän pikakeikalla saa valmiiksi. Pidempään työmatkailleet ei välttämättä halua matkustaa yhtään sen enempää kuin on pakko mutta toisaalta jos on firmaan hakeutunut sellaiseen asemaan jossa noita hommia tulee niin kait niitä sitten on myös tehtävä. Saahan niistä päivärahojakin kivasti.
Juuri tämän takia ei kannata facessa postata kuvia työmatkan dinneriltä, koska perus av-mamma luulee heti, että sillä viikon reissulla ei tehty mitään muuta kuin ryypättiin. Ja että aina se työ on vain pelkkää juhlimista ja ryyppäämistä. Vaikka se viikko olisi tehty ympäripyöreää päivää, saatu loistavia tuloksia aikaan (uusia asiakkaita jne.), mutta kun yhtenä iltana käytiin asiakkaiden kanssa syömässä ja nautittiin jopa pari lasia viiniä ruuan kanssa, hui :o
Olen nähnyt tarpeeksi yritysten toimitiloja, lentokenttiä ja hotelleja. Ne ovat kaikkialla samanlaisia. Muuta ei työreissuilla nääkään. Ravintolaruoka on kuvottavaa kun sitä syö jatkuvasti. Palkka ei korvaa menetettyä aikaa. Itse olen mieluummin töissä konttorilla, syön työpaikan Amigassa ja vietän vapaa-ajan illalla ja viikonloppuisin kotona ja harrastuksissa.
Mitä helvettiä? Ihanko oikeasti aloittaja luulee, että matkoilla vaan työnantajan piikkiin lomaillaan ja syödään dinnereitä? Huhheijaa...
Perimmäinen syy on se, että työnantaja käskee.
Mieluummin matkustaisin vähemmän, mutta valkokaulustyöläinen tekee niinkuin työnantaja sanoo. Toki päivärahoilla saa pientä ylimääräistä vaivanpalkkaa, mutta se ei korvaa menetettyä aikaa perheen kanssa.
Jatkuva matkustaminen ja muutenkin pitkät päivät ovat pidemmän päälle rankkoja. Pahimmassa tapauksessa joutuu 10-12 h työpäivän päätteeksi vielä edustamaan/illalliselle/ryyppäämään jonkun yhteistyökumppanin kanssa, eikä ehdi käydä edes lenkillä/salilla. Kaikki mahdollinen glamour, jos sellaista kuvittelee, häviää kyllä vuodessa.
Työ tai koulutus. En mielellään lähtisi, kun tiedän että hankaloittaa kotiin jäävän puolison elämää. Joillekin reissulle vaan täytyy lähteä ja ne ovat oikeasti työn tekoa. Rahan takia en lähde minnekään.
Nainen 40+