Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesänuput vko 27

01.07.2008 |

Edellinen:

[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]

Koitetaanpas tällaista kun ei kukaan muukaan ollut vielä kerennyt :)

Meillä nukuttiin tämä yö ihan kokonaan!!! Nukkui jo alkuillasta kahdeksasta 11 asti, sitten valvoi tunnin, ja

yön aikana heräsi vain yhdesti tankkaamaan. Nytkin vielä nukkuu, tosin ähisee jo siihen malliin että kohta herää.

On muuten aika tuskaista aivastella/ yskiä, kun sattuu niin alapäähän. Onko muut huomanneet... Eipä ole

tullut ikinä ennen mieleen, että sitäkin päätä tarvitsee yskimiseen :)

Meille sovittiin ristiäiset 7.9. asti. Onpahan aikaa miettiä nimeä.

Mulla meni laitoksella rinnanpäät ihan ruvelle ja ehtivät jo ruveta parantumaan kun ostin rintakumit ja olen myös

lypsänyt. Nyt sitten olen imettänyt ilman kumeja ja imuotteessa täytyy vielä olla jotain häikkää tai joku

muu vialla, nytkin imetyksestä puoli tuntia ja rintaa/ rinnanpäätä vihloo jatkuvasti vaikka ruvet ovat jo

oikeastaan parantuneet. Laitoin maidonkerääjän väliin niin se vähän helpottaa kipua.

Jos nyt kävis vessassa ja menis katsomaan milloin se tyllerö oikein malttaa herätä...

Alcatraz ja tyttö 1vko

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan hikisen nihkeä olo viime yön jäljiltä. Poika oli tullut yöllä meidän väliin, ja aamulla herätessäni huomasin, et koirakin köllötteli tyytyväisenä siellä jalkopäässä ;) Neiti nukkui mukavasti, muutamana yönä jo ollut rytminä tuo kymmeneltä yöunille, herää klo 1-2, sitten seuraavan kerran klo 4-5 ja aamuherätys klo 8-9. Ja yöllä vain nukkuu ja nukahtaa samantien uudestaan. Päivisin on kitinää ollut selkeästi enemmän meilläkin, ja iltaa kohti lisääntyy. MAsukipuja luulisin.

Masukipuihin meillä auttaa masullaa käden päällä kanniskelu, jalkojen jumppaus, masun silittely jne. Saas nähdä pitäskö noita tippoja vähän antaa. Mä olen niin huono välttelemään noita ilmavaivoja aiheuttavia aineita (aamukahvi on ihan pakko saada!) Mulla taasen on selkä niin kipeä, että kyllä odotan kun pääsen jumppaamaan, lähtis pahin vihlonta pois.

Annoin äsken ekaa kertaa Jekovitia tytölle, ja yhtä ihastuneena maiskutteli kuin sisaruksensakin aikanaan. Jekovitin maku on tosiaan pahimpia makuja mitä tiedän, en ymmärrä miksi meidän lapset on aina pienenä tykänneet siitä, jotenkin kieroutuneita varmaan ;)

Oltiin siis eilen siellä Puuhamaassa. Mukavasti meni reissu, vaikka oli ihan turkasen kuuma. Istuskelin pääasiassa tytön kanssa rannalla ja luin kirjaa neidin nukkuessa. Mies oli isompien lapsien kanssa uimassa ja juoksi muutenkin ympäriinsä, mulle siis aikas rento reissu. Mieluusti olisin kyllä altaaseen pulahtanut minäkin, mutta tällä jälkivuodolla ei vielä tarvitse siitä innostu ;)

Kiva järjestää kaikkia hoidettavia asioita niin, että ehditään ennen Prahan reissua saada asiat järjestykseen. Jälkitarkastuskin piti aikaistaa ja toivon, että jälkivuoto on siihen mennessä loppunut. Ja uskomatonta, että samalla lääkäri ei voi laittaa hormonikierukkaa, vaan mun täytyy mennä erikseeen perhesuunnitteluvirastoon jälkitarkastuksen jälkeen ja siellä sitten laitetaan kierukka. Niiden aikojen sovittaminen ennen reissua oli aivan toivotonta. Viiminen Suomessa olo viikko on täynnä lääkäreitä, lasten puheterapioita jne... Ja pikkuneiti ei ehdi saada yhtään rokotetta Suomessa, joten pitäisi selvittää Tsekin rokotusohjelmaa ja miten neuvolakäynnit hoidetaan. Kiva kiva. Ja samalla myös muuttoon liittyvät paperit ja kotipaikka-asiat jne. Ja mä vaan tuoksuttelisin tuota vauvaa.

Mies täällä pakkaa innoissaan kamoja vaellusreissulleen, plääh!

Selma ja neiti 2 vko

Vierailija
42/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eikä onneksi mitään ohjelmaa siivousta lukuunottamatta. Ei tarvitse edes ruokakauppaan mennä kun mies meni puolestani - eli jotain hyötyä sentäs tuon kotonaolosta näköjään on ;-))))

Tintti: musta on tullut täysin kantoliinafanaatikko juuri noitten vatsakipujen takia. Edellinen mukelo kun oli koliikkilapsi ja muutenkin viihtyi vain ja ainoastaan sylissä, niin ensimmäisen 1½ vuotta suorastaan asui kantoliinassa. Tämäkin pikkupossu on selkeä sylilyyli ja kun kiedon vauvan pitkään kantoliinaan niin johan rauhoittuu kummasti. Kitinöitten alkaessa joko kävelen tai "hyppäyttelen" vauvaa hetken ja parissa minuutissa rauhoittuu ja nukahtaa. Oma liikkuminen samalla hieroo vauvan masua ja helpottaa oloa. Kumpa olisin tajunnut liinojen ihanuuden kuusi vuotta sitten kaksosten kanssa, silloin oli vain rintareppu mulla käytössä ja sehän ei ole sama asia.

Suosittelen kokeilemaan!

Selma: oletteko lähdössä Prahaan komennukselle vaiko paikalliselle sopparille? Meidänhän piti nyt keväällä muuttaa toistamiseen jenkkeihin mutta asiat meni viime metreillä "hieman" mönkään ja täällä sitä vielä olla möllötetään... (katkeraa puhinaa ;-)))

On noi järjestelyt tosiaan oma hommansa mutta kyllä kaikki järjestyy :)

nappula ja pipsa-possu 4vkoa ja vuorokausi päälle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukuttiin taas hienosti, peräti kahdestatoista viiteen yhtä soittoa veteli tyttö hirsiä!! Sittenkin vain imaistiin pienet maidot ja sitten nukkui kahdeksaan asti. Sittenkin herättelin itse tytön, kun vaippa oli niin märkä että alkoi kastella jo lakanaakin. Sitten käytiin kärrylenkillä ja tyttö nukkui puoli 10:stä puoli 12:een. Ja nyt on puolisen tuntia nukkunut, pitäisi malttaa itsekin tästä koneelta lähteä päikkäreille kun väsyttää niin.

Ostin kappahlista eilen niitä 44 cm kokopotkupukuja ja ne on ihanan näköisiä päällä :) Vaipparoskikseksi äitini toi tollaisen noin 50 litraisen pyykkikorin, sinne kun laittoi 75l jätesäkin niin hyvä tuli!

Käytättekö kylvetettäessä mitään pesuaineita, entä rasvailetteko muuten vauvan ihoa? Tytöllä lähtee kuivia ihonsuikaleita jatkuvasti joka paikasta, ja naama on nyt ihan näppyinen. En ole käyttänyt kuin tuommoista mietoa Natusanin vauvarasvaa, melko vähän, kun en oikein tiedä auttaako se vai ei.

On se kyllä topakka tyttö, hauska lukea noita opasvihkosia missä kerrotaan kehityksen etenemisestä. Tyttö on esim. alusta asti heilutellut käsiä (nimenomaan pitää niitä avoimina, sekä heiluttelee sormia, eikä nyrkissä) ja tarraa lujasti kiinni rintsikoihini ja vetää niistä nälkäisenä, ja nostelee päätä jne.. mistä oppaissa kerrotaan että pitäisi ilmaantua vasta 2kk iässä. Vaikuttaakohan kehitykseen tuo "yliaikaisena" syntyminen yhtään?

Kävelen täällä jo pitkin seiniä ikävissäni ja tylsistyneenä kun mies on siellä reissussa ollut, onneksi ne jo kohta lähtee ajelemaan takaisin päin...

Alcatraz ja tinni 1vk 4 vrk

Vierailija
44/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä mitään hyvää kantoliinasidontaa, joka sopisi vastasyntyneelle? Joku kehtotyyppinen sidonta olisi varmaan paras, ja kokeiltiinkin tänään paria Kantoliinakanavan sidontaa: turvakehtoa ja kehtosidontaa, mutta vauvan pää jäi jotenkin omituisesti vinoon. Olikohan se liian alhaalla?

Meidän vauvan iho hilseilee myös, ja kuulemma se ainakin johtuu just yliaikaisuudesta. Meillä vauva syntyi melkein kaksi viikkoa yli lasketun ajan. Meidänkin Nuuskis kannattelee jo päätään jonkin verran, jos sitä röyhtäyttää olkapäällä. Mä kans veikkaan, että kehitystahti voi olla nopeampaa yliaikaisella vauvalla. Eihän se ihmiselämä syntymässä ala vaan jo kohdussa :D

Haissa ja Nuuskamuikkunen 1 vko 5 vrk

Vierailija
45/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät menee kyllä nopeaan nyt, kun on ollut hyvät ja lämpimät ilmat. Ollaan puistoiltu ja ulkoiltu ihan urakalla. Iltaisin ollaan aina kotiuduttu. Eipä siinä ole oikeen koneelle enää jaksanut istahtaa.

Nimi meillä on tosiaan vauvalle jo valmiina, pappi tulee keskiviikkona käymään kotona juttelemassa ja ristiäiset on on sitten ensi viikon sunnuntaina.

Vauva on kyllä ihana, aika topakka ukkeli. Kannattelee jo päätään, vähän tietenkin hoippune mutta päivä päivältä paremmin. Rytmiäkin on löytynyt, vauva herää siinä 9 aikaan, tehdään aamupesut ja vauva seurustelee aikansa, joskus jopa tunnin. Sit tissitellään ja 11 aikaan unille. Nukkuu pitkään iltapäivään, 14-15 aikaan heräilee, vaihdellaan taas vaipat ja katsastellaan ihmeissään ympärille. Iltapäivällä tissitellään vähän useammin ja välillä seurustellaan. Iltanokoset ottaa 17-19 aikana ja ilta tankataan tissillä. Monesti on alkanut yöunille 20 aikaan nukkuen 00 asti. Yö menee 1-2 imetyksellä. 05 aikaan imetin viimeyönä ja aamulla sit 7 aikaan seuraavan kerran. Yhden imetyksen öinä ollaan tissitelty 03 aikaan. Mukavasti mun mielestä menee, hyvin saan nukuttua. Esikoisen aikaan oli ihan muuta nää yöt. Ekat puoli vuotta meni yöt 2h pätkissä, huoh. Jotenkin siitäkin ollaan selvitty.

Liinailtu ollaan myös, nukkuu makoisat unet siinä.

Neuvolassa käytiin kuukauden alussa, 1kk neuvola oli ja vauvalle oli kertynyt 4900g painoa ja 56 ja rapiat pituutta. Täysimetyksellä mennään edelleen:)

t:Rouva ja poika 1kk2pv

Vierailija
46/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nappula: Komennukselle ollaan lähdössä, 2-3 vuotta olis tarkotus siellä asustella. Jotenkin vaan tuntuu, etten ole ehtinyt asiaa paljonkaan miettiä, ja nyt alkaa kohta tulla kiire kaikkien asioiden hoidossa. Varsinkin kun heinäkuu on lomakuu, eikä mikään asia etene ennen kuin elokuussa. On kyllä tosi kiva lähteä, ja nythän olisin itse joka tapauksessa kotona vauvan kanssa, joten kivempaa se siellä on olla. Tukiverkkoa meillä ei täällä Tampereella ole muutenkaan, joten eroa ei tule siihenkään.

Mä olen tänään ollut tosi v-mäinen naikkonen.... Mies lähti juuri isompien lasten kanssa ulos, väsyi varmaan mun kuunteluun. Mut olen niin totaalisen väsynyt, kun toi selkä vielä kremppaa ja vauva on ollut nyt tosi itkuinen. Pelkästään siitä se ei johdu, mut ärsyttää ku mies vaan pakkailee kamojaan vaellusreissulle ja tutkailee, et mitä pitäis hankkia jne ja kun mä en jaksa innostua asiasta, niin hermostuu. Tiedän, et ennen synnytystä itse sanoin miehelle, et mee vaan kun kysy voiko lähteä reissuun (mä en koskaan osaa kieltää toista menemästä, tai toisaalta pyytää apua) mut en muistanut, kuin väsynty sitä voi olla. Ja mein 4-vuotias on ollut tosi mahdoton. Mustis varmaan, mut kitisee ja kiukuttelee joka asiasta ja koko ajan pitäis olla viihdyttämässä. KAvereita kun ei ole kun ei ole päiväkotia. Kaipaa sinne tosi kovaa.

Kävelylle pitäis lähteä, että sais vähän kiloja pois ja selkää petrattua, kunhan vaan tyttö nyt heräis ja söis niin illemmalla siten voitais käydä kärrylenkillä. Tääl on muuten tosi kylmä, ihme kun eilen oli niin lämmin.

Selma jälleen

Vierailija
47/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanelisokeri: kiitos..pitää kokeilla, jos saa samanlaisen kohtauksen uudestaan!! kuinka usein uskaltaa kylvettää pikkuista??

nappula: mikä sidonta olis kantoliinassa hyvä?? ei tykkää olla yhtään kehtoasennossa ja muita en osaa tehdä!! pitää harjoitalla..'

itku tuli..pitää mennä..

Vierailija
48/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

KANTOLIINA SIDONNOISTA käytän itse lähinnä kietaisuristikakkosta. Se on monipuolinen, käy vauvasta taaperoon. Saa kehtoasentoon pystyyn jne. Lisäksi pään tuen saa hyvin. Etsin kuvan liitteksi jos löydän....

Muuten mikä liina teillä on? Vastasyntyneelle paras ja helpoin on trikoinen liina. Sidonnsta saa napakan, mutta joustavan...

Nyt meni neidillä hermo - palaan....

art ja nti2vkoa3pv

Vierailija
49/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän nyt tähän hätään vain löysin. Eli esikoisemme kietaisuX2:n kehdossa. Liina on BabyBundler, joka on valtavan leveä ja pitkä ainakin minulle. Miehelleni oli sopivampi... Itse tykkään enemmän päihin kapenevasta trikooliinasta.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=5a391c10-4aae-11dd-b2e3-…!

Vierailija
50/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän pitkissä liinoissa pelkästään kietaisuristikakkosta sidontana. Ja lasta/vauvaa pidän vain pystyasennossa,viihtyvät parhaiten ja siinä asennossa myös vauvan masukin saa samalla "hierontaa". Sopii ihan vastasyntyneellekin.

Itselläni on tällä hetkellä pitkistä liinoista käytössä Babu (baby bundler), itse tehty interlock-trikoinen liina sekä juuri ostettu MamEco. Aiemmin on ollut myös Hug-a-bub sekä kudottu Amazonas"antti".

Pari pikaliinaa on myös ihan päivittäisessä käytössä: maya wrap pouch sekä hotslings. (rengasliinoja on myös tullut testattua mutta nuo pouchit on ihan ykkösiä minulle ja niitä aion ommella surauttaa pari lisää)

Tuo MamEco vaikuttaa hyvältä, solmu jää tosi pieneksi ja ainakin nyt muutaman päivän testauksella uskon ettei rahat menneet hukkaan. Toivottavasti toimii myös pitkällä käytöllä.

Tuo oma tekeleeni on ollut edellisen lapsen kanssa suosikkini, ihanan kevyt ja kestävä ja koko tietty sopiva kun itselleni sen tein.

Babu on tosi tukeva trikoiseksi kuten Art sanoikin mutta ihan samaa mieltä olen että solmu ärsyttävän paksu kun ei kapene yhtään. Etenkin tällaiselle pienikokoiselle kantajalle kuten minä (156cm) se on vähän hankalakin ja tuntee itsensä ihan michelin-ukoksi :)

Ainakin kantoliinakanavalta löytyy kattavasti tietoa liinoista ( www.kantoliinakanava.fi ) ja jälleenmyyjiä. (ja käytettynä kannattaa myös etsiä, samoin joissakin neuvoloissa saattaa olla liinoja lainattavaksi, ainakin meidän neuvolassa on...)

Parasta on jos saa jonkun näyttämään kädestä pitäen sidonnan pitkälle liinalle niin heti kerrasta oppii sen oikean kireyden ettei sidonta jää liian löysäksi ja liinailusta saa kaiken hyödyn irti heti.

Nappula

Vierailija
51/65 |
05.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä sain liinan vauvalehden mukana ja nyt olen yrittänyt ottaa käyttöön,mut turhaan!! ei noista ohjeista ymmärrä mitään!! eikä ole ketään tuttua ketä olis käyttänyt liinoja!! et olis voinut näyttää..haluaisin opetella tekeen just sen kietaisuristikakkosen ku sitä on kehuttu paljon,mut en osaa!! hermot vaan menee!! en ymmärrä ohje kohtaa: olkapäiltä takaisin eteen ja smokkivyön ali ristiin edestä, kyljistä taakse solmuun!! ( kuvassa solmu edessä ja ohjeessa lukee taakse solmuun) kohta..smokkivyön ali ristiin..niin pitääkö laittaa rinnan kohdalta alas ristiin??

blondi kyselee :) yrittäkää saada jotain selvää!!

Vierailija
52/65 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

babyidean sivuilla näyttäisi olevan video kietaisuristikakkosen sidontaan:

http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/sidontoja/sidontojaX.html

(tuo on kudotulla liinalla mikä ei jousta eli trikoiset ja vähän elastisemmat liinat sidotaan hieman tiukemmaksi)

Vierailija
53/65 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaisiko tämä kantoliinakanavan ohje:

http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/materiaalipankki/nayta_…

ja ne yleiset sidontavinkit kannattaa myös lukea:

http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id…

kantoliinakanavalla on myös tukihenkilöitä eri puolella suomea, löytyiskö teitä läheltä:

http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/yhteystieto/index.tmpl?…

Ja jos ei löydy niin sieltä keskustelupalstalta voisi myös kysyä apuja.

Toivottavasti Tintti sidonta lähtee sujumaan, liinailu voisi tuoda helpotusta teidän arkeen kitinöitten keskelle.

ja jos pitkä liina tuntuu ylivoimaiselta niin onhan paljon muitakin linoja. Yliolanliinat ei tarvitse sitomista ja vauvan saa kehtoasentoon nopeasti sinne nukkumaan. Itse käytän molempia, pitkä liina on vaan monikäyttöisempi kuin pikaliina ja meillä ainakin tämän ikäiselle vauvalle tehokkaampi "vaimentaja" ja röhköpossu nukahtaakin aina ihan muutamassa minuutissa siihen kun vähän seisaaltaan ensin tanssahtelee/kävelee sen kanssa.

Vierailija
54/65 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on kantoliina, mutta en ole vielä jaksanut alkaa perehtyä sen käyttöön. Täytyy kohta alkaa kokeilla.

Onko teillä muilla sellaisia vauvan levottomuusjaksoja? Meillä joka aamu ja päivä on yhtä katkonaista unta ja kitinää. Poika nukkuu maksimissaan 40 minuuttia, sitten taas herää, kitisee, syö huonosti ja vähän, sitten taas nukahtaa vähäksi aikaa. Masuvaivat ovat vaivanneet, mutta tänään taitaa olla helpompaa, kun ei väännehdi ja käännehdi. Silti ei nuku, eikä ole kovin tyytyväinen hereilläkään. Iltaisin ja öisin kuitenkin nukkuu pitkiä pätkiä ja syö hyvin. Mitäköhän tämä on?

Nyt on tullut meidänkin pojalle hormoninäppyjä. Johtuivatko ne jotenkin äidin hormonien poistumisesta? Menevät varmaan itsestään ohi?

Meikäläisen painonlasku on nyt tainnut hidastua tai jopa pysähtyä :-/ Neljä kiloa on vielä lähtöpainoon ja siitäkin pitäisi pudottaa vielä pari kiloa. Ristiäisiin olisi 8 viikkoa, jospa saisi edes ne 4 kg pois siihen mennessä..

Poltsi+poju 2 vk 5 pv

Vierailija
55/65 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kans kitinää ja levottomuutta aamuisin ja päivisin. Iltaisin ja öisin on helpompaa, mutta mielummin näin päin. Aamulla ensimmäiseltä syötöltä alkaa ja sitä kestää yleensä iltapäivään. Tänäänkin aamusta nukahteli pätkittäin ja sitten herää ihan kuin olisi hirveä nälkä. Ja sitten kun antaa syötävää, nukahtaa lähes välittömästi ja sänkyyn siirrettäessä on silmät taas auki ja kitinä alkaa. Nyt on vauva pitemmillä unilla ja nukahtaminen oli vaikeaa, mutta on nyt nukkunut jo lähes pari tuntia kitisemättä : ) Meidän tytöllä ei ole ollut kovasti mahavaivoja, joten ilmeisesti jotain muuta.

Lisätyötä teettää tuo jatkuva syöminen, kun meillä imetys ei oikein onnistu, niin saa pulloja olla jatkuvasti pesemässä ja keittämässä. Olisi helpompaa syöttää kunnon määrä kerralla ja sitten taukoa. Pitäisikin käydä ostamassa pari pulloa lisää, niin riittäisi kerran päivässä pullojen pesu.

Nyt lähden käymään kaupungilla, mies menee huomenna töihin ja ei kyllä tee mieli tämän katraan kans kaupungille suunnistaa.

Tuikku ja tyttö 13vrk

Vierailija
56/65 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Kaipa minunkin pitää kaapin perältä kaivaa kantoliina esiin kun on samaa levottomuutta ilmassa meilläkin, kuin mitä täällä on kuvattu...josko tämän vauvan kanssa liina pääsisi ihan käyttöön saakka. Minulla on trikoinen Pikku Ruu liina, jostakin syystä koin, ettei se ole "minun liinani", tarvitsisin ohuemman ja vähemän joustavan liinan. On ihan turha edes sanoa ääneen mistään uusista liinahankinnoista, kun mies jo tuumasi, että tuo jo ostamani liina saa luvan kelvata samoin kuin Patapum-reppu, joka sekin on lähes käyttämätön edellisen lapsenkin jäljiltä...

Tuikun vauvan kitinät ovat kuin meidän neidin...olen nyt kahtena yönä saanut nukkua peräti 3½h. Pääsen noin kahden maissa unten maille, kunnes pitää puoli kuuden maissa nousta ylös kun ei vauva enää viihdy sängyssään...ja sitä kitinää ja puolen tunnin pätkäunia riittää sitten pitkälle iltaan saakka, enkä voi ottaa päikkäreitäkään kun näiden meidän nuorimpien unijaksot eivät kohtaa. Muutenkin tuntuu, että meidän vauvalla on kuudes aisti. Hän tuntuu saavan itkukohtauksia juuri silloin kun saan ensimmäisen haarukallisen ruokaa suuhuni tai pääsen suihkuun ja avaan hanan...mokoma ei vielä viihdy sitterissäkään, huutaa vain silmät kiinni ja välillä huuto äityy niin kovaksi, ettei ääni enää riitä...Oikein hävettää kun pitää pyytää noilta vanhemmilta lapsilta niin paljon hoitoapua :(

Auroralle nousi kasvoihin punoittavaa näppyä, osassa tuntuu olevan sisällä ihan märkää ja neiti on kieltämättä aika rajun näköinen "teinari" tällä hetkellä. Näppyä on ihan kaikkialla kasvoissa ja päänahassa. En tiedä onko tämä enää ns. hormoninäpppyä vai mitä, mutta rajun näköistä on. Täytyy seurailla ettei iho tulehdu. Olen kyllä syönyt suklaata (Snickersiä, jossa on pähkinää) ja eilen järkyttävät määrät mansikoita ja herneitä...josko se olisi jotakin allergista reaktiota?

En tajua kun meillä pitää vaippaakin vaihtaa tunnin välein kun joka pieraisulla on vaipassa kakat, isot sellaiset :-/ Jopa vaipanvaihdolla olen välillä helisemisissä kun neiti päästelee pahimpia kaasuja pois ja samalla kakkaa lentää kuin paloruiskusta kaikkialle, ihan varoittamatta. En voi kuvitella meneväni pesemään neidin pyllyä ilman, että pidän pyyheliinaa suojuksena kun koko ajan pörisee kakkaa. Eipä ole moista kakkamaakaria meillä ennen nähty, pikemminkin nuo muut lapsukaiset ovat pantanneet kakkaa viikkotolkulla.

Jeps, olisi tarkoitus lähteä käymään mökillä, josko lapset pääsisivät edes uimaan ja onkimaan.

Kanelisokeri

Vierailija
57/65 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ekaa keraa liinailevat, trikooliina on aika kova sana. Vauva-lehdestä saatu sininen, kudottu liina oli miusta tosi huono. Ensinnäkin se oli liian lyhyt, ei saanut tehtyä kaikkia sidontoja. Toiseksi kun ei ollut kokemusta liinoista, niin sidonta jäi joko aina liian löysäksi tai sitten siitä tuli liian tiukka. Trikooliinan voi huoletta sitoa tiukaksi, se antaa sitten periksi.

Sidonnoista miunkin suosikki on kietaisuristi2. Itse pidän vastasyntynyttä pystyasennossa, jalat vatsaa vasten. Isomman vauvan jalat otan sitten sammakkoasentoon sivulle. Olikos se tintti joka kyseli sitä ristin paikkaa. Vauvan peppu pitäisi jäädä siun navan yläpuolelle, joten tee se risti jo alunperin aika ylös. Kun vauvan laittaa siihen, niin risti vähän laskeutuu vauvan painosta. Solmun voi tehdä joko taakse, tais jos liina on pitkä, niin sitten eteen. Itse jätän sen solmun taakse. Ja muista tehdä merimiessolmu, niin se ei löysty. On inhottavaa jos liina alkaa löystyä kesken matkaa ja vauvan asento tulee huonoksi (tai kantajan).

Itkuisuudesta: Meillä on tosiaan kokemusta kovasta itkusta. Esikoisella oli koliikki ja tää toinen ei kyllä jää paljoa huonommaksi. Vaatii hyviä hermoja ja välillä korvatulppiakin. Miun teki jo eilen mieli heittää koko vauva jorpakkoon, tuli jotenkin mitta täyteen sitä huutoa. Silloin vaan pitää pistää vähäksi aikaa vauva huutamaan toiseen huoneeseen ja ovi kiinni, kunnes itse rauhoittuu. Vauvan itkussa vittumaisinta on se, että sitä ei saa oikein millään loppumaan (tämä siis koskee koliikkivauvaa). Isompi lapsi jos itkee, niin syliin ottamalla ja lohduttamalla saa itkun loppumaan nopsaan.

Huh, onpas jotenkin väsynyt olo. Meinasin jo tänään kokeilla syöttää pullosta, jotta pääsis itse vähän irroittautumaan vauvasta, mutta luettuani teidän pullonkeittorumbista, niin en taidakaan. Kaipa tätä imetystä jaksaa aikansa, kun sitten ei enää koskaan imetä. Tuntuu hirmu lyhyeltä ajalta enää 3kk, sitten aloitetaan kiinteät. Tuossa iässä ajattelin rueta antamaan velliä pullosta. Saisi aina iltavellin ja muuten imettäisin.

Mie oon jo aloittanut urheilun ihan täyspainoisesti. Käydään aina miehen kanssa vuoropäivinä urheilemassa. Tänään kävin rullaluistelemassa. Muina päivinä oon käynyt mm. sauvakävelemässä ja esikoisen kanssa lenkillä (hän siis selässä painona). Siihen aina lihaskunto päälle. Pitäis vaan keksiä parempaa treeniä ylävartalolle, tuo sauvakävely on ainoa mikä käy. Salille en oikein kerkiä lähteä kun tunti on max. mitä voin olla pois kotoa. No, kaipa tuota kerkiää urheilla paremmalla teholla sitten kun imetys loppuu.

Miun piti aloittaa suklaalakko. Naama on taas alkanut kukkimaan. Hitto, nää raskaudet pistää miun ihon ihan sekaisin. Ennen raskauksia ei ollut koskaan mitään näppyjä, sit saankin jonkun helvetin aknen aikuisiällä. Tää ratkaisi ainakin miun ehkäisyasian, otan e-pillerit. Ne pitää ainakin ihon kunnossa. Voihan sitä sitten joskus myöhemmin ottaa kierukan ja katsoa miten iho reagoi. Ei nimittäin tekis mieli syödä mitään vahvaa antibioottikuuria. Nyt vaan pitäisi sinnitellä tää imetysaika, kun ei saa ottaa vielä e-pillereitä. Suklaalakko on yleensä aika tehokas, vettä pitäisi muistaa juoda enemmän.

Tytteli-83 ja neiti 5vk

Vierailija
58/65 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trikoinen liina on tosiaankin hyvä hankinta jos vaan liinailee, sitten kun painoa alkaa olla niin kudottu on parempi, kun ei löysty. Tässä kuvassa tytöllä roikkuu nuo jalat liinan ulkopuolella, mutta yleensä ovat "samakkoasennossa" tuolla smokkivyön alla. Ja pään saa siis hyvin tuettua liinalla. Nyt tällä hetkellä neiti on myös liinassa ja on työntänyt päänsä tuon toisen "henkselin" alle, eli katselee sivusta : )
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=2cc83994-4b71-11dd-b30b-…!

Vierailija
59/65 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt onnistui :) vika linkki oli tosi hyvä :)

poltsi:ihan samanlaista täällä!!itketään päivällä hereillä olo aika, mut onneks yöt nukutaan!! ei saa siivottua ku toista saa pidellä aamusta iltaan sylissä!! sitterissäkään ei viihdy kauvaa, mut pitää kokeilla liinaa.

ens viikolla tulee täyteen 1kk ja meidän poika on valveilla 3-6 tunti päivän aikana!! kuinka kauvan teidän pikkuiset valvoo päivällä??tuntuu et tää kitinä johtuu väsymyksestä, mut eihän tää voi koko päivää nukkua?!?!

Vierailija
60/65 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kietaisuristi2 oli oikein hyväntuntuinen sidonta, mutta pikkumies alkoi heti hamuta rintaa :) Täytyy varmaan ensin totutella liinaan isin kanssa ja vasta sitten minun.

Meidän säippäri on vasta kaksiviikkoinen, mutta on päivisin hereillä syöttöjen lomassa noin kolme neljä tuntia. Tämä alkoi muutama päivä sitten ja valveillaoloaika lisääntyy mun mielestä koko ajan vähitellen.

Nyt kuuluu kitinää makkarista...

Haissa ja Nuuskis 1 vko 6 vrk