Kesänuput vko 27
Edellinen:
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Koitetaanpas tällaista kun ei kukaan muukaan ollut vielä kerennyt :)
Meillä nukuttiin tämä yö ihan kokonaan!!! Nukkui jo alkuillasta kahdeksasta 11 asti, sitten valvoi tunnin, ja
yön aikana heräsi vain yhdesti tankkaamaan. Nytkin vielä nukkuu, tosin ähisee jo siihen malliin että kohta herää.
On muuten aika tuskaista aivastella/ yskiä, kun sattuu niin alapäähän. Onko muut huomanneet... Eipä ole
tullut ikinä ennen mieleen, että sitäkin päätä tarvitsee yskimiseen :)
Meille sovittiin ristiäiset 7.9. asti. Onpahan aikaa miettiä nimeä.
Mulla meni laitoksella rinnanpäät ihan ruvelle ja ehtivät jo ruveta parantumaan kun ostin rintakumit ja olen myös
lypsänyt. Nyt sitten olen imettänyt ilman kumeja ja imuotteessa täytyy vielä olla jotain häikkää tai joku
muu vialla, nytkin imetyksestä puoli tuntia ja rintaa/ rinnanpäätä vihloo jatkuvasti vaikka ruvet ovat jo
oikeastaan parantuneet. Laitoin maidonkerääjän väliin niin se vähän helpottaa kipua.
Jos nyt kävis vessassa ja menis katsomaan milloin se tyllerö oikein malttaa herätä...
Alcatraz ja tyttö 1vko
Kommentit (65)
Alcatraz: meillä neidin napa irtosi lopullisesti 6vrk:n ikäisenä. En yhtään muista miten noilla aiemmilla on lähtenyt mutta aika ajoissa kuitenkin.
Röyhtäyttämisistäkin on ollut puhetta...
tämän pikkupossun näköjään joutuu röyhtäyttämään aina välillä (öisin en viitsi vaivautua) sillä puklailee silloin tällöin. Edellinen tytär ei koskaan puklaillut joten ei tarvinnut siitä huolehtia. Tosin luulen (toivon) että parin kuukauden päästä ei enää tarvitse kun tuo maidontulo vähän tasaantuu, nyt sitä suihkuaa sen verran paineella että ei ihme jos maha menee täyteen ilmaa.
Kukahan se kysyi että juotetaanko vauvalle vettä??? Meillä ollaan nytkin täysimetyksellä eli vettä ei tarvitse juottaa. Kaksi ekaa vauvaa meillä oli korvikevauvoja ja kuumimpina päivinä ulkoillessa/autoillessa oli rattaissa mukana vesipullo varuiksi. Mutta silloin syöttövälit olivatkin pitempiä tuttipulloilun kanssa, toisin kuin täysimetyksellä jolloin vauva saa maitoa janoonsa/nälkäänsä tiuhemmin. Eli jos imetät vauvantahtisesti niin silloin vettä ei tarvitse lainkaan. Ja sama tietty osittain imetyksessa; janoon voi tarjota rintaa veden sijaan.
Nyt lattiaa luuttuamaan - kiitos kuraisten koirien, th tulee tänään katsastamaan vauvan.
Nappula+ viimeistä päivää nimetön Röhköpossu 3,5vkoa
Meillä ollaan tänään tasan kaksiviikkoisia, huh :) Kyllä se aika meneekin nopeasti.
Joku kyseli napatyngän irtoamisesta. Meilläkin se roikkui ihan ohuen langan päässä hetken aikaa, mutta seuraavassa vaipanvaihdossa se olikin jo irronnut.
Janoa olen miettinyt myös. Meillä syödään korviketta parin tunnin välein, mutta pikku-ukko on välillä tosi kuuman tuntuinen ja levotonkin, mutta ei vaikuta nälkäiseltä. Ehkä voisi kokeilla antaa vähän vettä?
Onko teidän vauvoilla koskaan vapinaa? Meidän vauva vapisee välillä, tosi huolestuttavan näköistä :-/
Tänään on neuvola ja jännittää, miten paino on lähtenyt nousuun. Jotenkin se on aina vähän arvailuleikkiä, paljonko poju jaksaa syödä. Silmä on rähminyt jo viikon ja vaikka putsataan sitä ahkerasti, se ei vaan parane. Terkka sanoi viikko sitten, että viikon verran pitää putsata, katsotaan sitten, jos ei ole mennyt ohi. Saa nähdä, ruvetaanko laittamaan jotain tippaa.
Onko kesäkuisissa pullovauvoja? Paljonko annatte ruokaa kerralla?
Poltsi+poju 2 vk
Täällä taas aikaa tulla koneelle, mies lähti isompien lasten kanssa ulkoilemaan, ja pikkuneiti tuossa köllöttelee sitterissä ja katselee, kunäiti surffailee netissä ;) Mukavasti on mennyt edelleen, pikkaisen alkaa masukipuja olla, ennenkuin saa kakat väännettyä tai röyhtäistyä, mutta sehän kuuluu asiaan. JA tosi vähäistä on kyllä vielä ollut.
Eilen naureskelin, että nyt alkaa taas olla se kotiäiti olo, kun ekana olin saanut vauvan kakat paidalleni ja mahalleni, kun väärään aikaan menin kurkkaamaan vaippaan (taisi tehdä tuon tahallaan...) Kun vaihdoin paidan, sain pukluoksennukset päälleni, sitten housujen läpi oli neidiltä tullut pissi, joka kasteli myös mun paitani. Ja ennenkuin ehdin paitaa vaihtamaan, niin isommat lapset onnistuivat pudottamaan mun vihkisormuksen vessanpönttöön!!!! ja minä kaivamaan sitä sieltä pois niin, että paidan hiha kastui. Kysyin mieheltäni, että olenko nyt tosi seksikäs, vai vaihdanko paidan ensin ;)
Meillä kanssa napatynkä irtosi eilen, eli neiti oli 9vrk. Aika aikasin se taitaa lähteä. Huomenna sitten neuvolaan, että nähdään onko neiti kasvanut. Yhtään en tiedä, palöjonko kerralla aina syö, pikkasen jännittää.
Mua jänskättää miten pärjään, kun mies lähtee reissuun sunnuntaina. Olen näiden kolmen lapsen ja koiran kanssa 5 päivää ja yötä yksin. Pelkään menttäväni hermoni totaalisesti :) Ei ole oikein apujoukkoja täällä päin, kun kaikki on kesälomilla jossain muualla.
Selma ja neiti
meillä ei enää oikeastaan anneta pullosta, mutta sillon kun vaavi oli viikon ikäinen ja sai vielä rinnan päälle pullosta, joi jotain 80-100ml. terkkari sanoi, että 1-2 vikkoinen juo n 80-120 ml, mut katselin mun pojan vanhoja merkintöjä ja on juonut 3 viikon iässä 140ml eli varmaan sekin aika yksilöllistä, syöttövälit oli tosin 3-4 tuntia. menee kyllä yhä hermot tähän jatkuvaan tissittelyyn, mut ollaan annettu pullosts jos mun pitänyt mennä johonkin ja juo sen 100ml nyt lähes 3 viikon iässä, tosin edelllisestä syöttökerrasta aikaa vain n tunti... saa nähdä kauan jaksan tätä touhua, oon asettanu itselle tavoitteita ja jos yhtä aikaa vievää niin siirrymme mekin pulloon jossain vaiheessa.
napatynkä irtos meidän neidiltä viikon iässä, roikkui sekin sellasen siiman varassa vähän aikaa.
yöt menee vaihtelevasti, viime yönä heräs kahdesti 3-4 tunin välein, toissa yönä heräili tunnin välein. meneekö muiden vauvat vasta puolelta öin nukkumaan? meillä valvotaan 18-24!!! ei itketä edes vaan syödään ja tutkaillaan...
kix ja miss 2vko5vrk
Meillä lähti napatynkä sunnuntaina eli kuuden vuorokauden ikäisenä. Mies huusi ihmeissään vessasta, että mitä tälle oikein pitää tehdä :) Nyt siinä on sitten rupi, joka kai lähtee itsestään jossain vaiheessa pois. Sitä ei kai tartte enää putsailla niin tarkasti kuin itse tynkää, vai mitenköhän on?
Meillä ei ole mitään nukkumaanmenoaikaa tai -rutiineja, mutta makuuhuone rauhoitetaan iltasyötön yhteydessä, joka osuu yleensä johonkin kymmeneen tai yhteentoista. Ei kai näin pieni vielä tajua, milloin on päivä ja yö. Luin jostain että se taito kehittyy vasta myöhemmin, en tosin muista missä iässä.
Pikkuisen rytmi on pari päivää ollut suht samanlainen eli parin kolmen tunnin unet ja sitten ruokailu. On alkanut olla jo vähän enemmän hereillä aamupäivisin ja joskus illan suussa. Ihanaa, että hän haluaa jo näin pian alkaa seurustella äipän ja iskän kanssa :)
Viime yönä tosin oli hereillä pari tuntia, kun ensin syötiin, sitten kakattiin, sitten taas syötiin ja vielä kerran kakattiin. Mutta taisi pikkukaveri väsähtää siitä niin paljon, että nukkui yli kolme tuntia putkeen.
Miehen kaveri tulee tänään ottamaan nollavuotiskuvia meidän Nuuskiksesta. En tiedä, miten onnistuu, kun eihän tuon hereillä olosta voi koskaan olla varma :D
Haissa ja Nuuskamuikkunen 1 vko 1 vrk
ihmettelinki miten hiljasta vaikka jo tiistai..
vauvaki hiljeni ni voi kirjotella.
meilläki napatynkä irtos 9 pv:n ikäsenä.
tuntuu et tää pikkuherra syö jatkuvasti. ja tulee ihan hirveen isoja pulautuksia välillä. tarkottaaks se et syö liikaa sitte tai hotkii nii et menee hirveesti ilmaa samalla? ku ei mulla enää oo maito suihkuumalla tullu ku on jo tasottunu toi tulo sen verran.
meilläkää ei oo sitte minkäänlaista rytmiä. esimerkiks viime yön tuntu et oli koko yön rinnalla. rupee nukkuu siinä 23-24 ja nukkuu kiltisti kolmisen tuntia, sit alkaaki se tissirumba aamuu asti eikä puhettakaa et vois välissä mennä omaa sänkyy. meijän poju oliki kaks ekaa viikkoo hirveen kiltti ja hiljanen, se oliki vaa alkua sitte. :)
pahimpaan huutoon auttaa ku lähtee vaunuilee, nukahtaa hirveen hyvin siihen liikkeeseen.
nyt ku se nukahti ni vois yrittää saada jotaki aikaseks ku muuten viihtyy sylissä..
alfreed ja boss 2 vk 3pv
Eli äitiysneuvolan th kävi nyt toistamiseen tekemässä kotiratsian. Kahdessa viikossa on tullut mukavat 400g painoon lisää, nyt siis jätti painaa 4,2kg. Tuntuu kauhean suurelta jötkäleeltä meidän perheen muihin lapsiin verrattuna, tällä kun on niin oudon pitkä selkäkin - ja kädet, me kaikki muut kun ollaan lyhyenläntiä töppöraajaisia että saa nähdä tuleeko tästä sitten joku normaalimittainen ihminen vai muuten vaan epäsuhta ;-D
Passikuvat nappasin rääpäleestä tänään, huomenna pitäisi máistraatin kautta sitten viedä passihakemukset - jahka nyt ensin sen nimen keksisi!!! miten ihmeessä se voi taas olla noin vaikeeta????
Raukkaparka vaan näyttää aika hurjalta sitten kuvassaan noitten hormininäppyviljelmien takaa. Onneksi ovat lakanneet vuotamasta ja osa jo hävinnytkin, on vaan raasu niin säälittävän näköinen ettei ole tehnyt pahemmin mieli kameraakaan käyttää tässä viime aikoina... :(
Itsellä on vedenjuonti jotenkin kummasti parina päivänä unohtunut ja sen kyllä huomaa. Naama on kuin pullataikinaa ja jalat pon kuin norsulla. Täytynee ottaa itseä niskasta kiinni ja alkaa vaan tissuttelemaan tuota vettä jotta saa nuo turvotukset vähän laantumaan.
Iltatoimet kutsuu, kai se on ryhdistäydyttävä.
Nappula ja NeitiLäskiposki 3,5vkoa
Arki sujuu nyt aika mukavasti. Pientä kitinää on välillä, mutta pahimmat itkut ovat jääneet pois. Rela-tipat ja Disflatylit auttaa kyllä tosi hyvin, samoin tuo röyhtäytys. Iltaisin tankkaa tissiä parikin tuntia, sen jälkeen uni maittaa. Yleensä mennään tuossa kymmenen aikaan nukkumaan ja aamulla herätään yleensä klo 8. Pääsääntööisesti neiti herää yöllä kaksi kertaa syömään, viime yönä tais syödä neljästi. Omaan sänkyyn rauhoittuu heti syönnin jälkeen. Viimeisen syötön jälkeen otan viereen kun silloin alkaa olla jo valoisaa eikä vauva enää haluaisi nukkua. Miun kainalossa nukahtaa kuitenkin vielä pariksi tunniksi.
Uskalsin ostaa yhden siiderin =). Tässä sitä nyt nautiskelen. Neiti tuolla jo nukkua posottaa. Voipi olla, että herää vielä syömään ennen "oikeita" yöunia. Mut eipä tuo yksi siideri tee mitään maidolle.
Vitsi kun täällä uudessa kodissa ois ihan kauheasti kaikkea, mitä tekisi mieli laittaa jos ois rahaa. Ja kaappitilaa on aika vähän, tekisi mieli ostaa kunnollisia kaappeja vähän joka puolelle. Mutta onhan meillä nyt aikaa, pikkuhiljaa pitää yrittää laittaa kämpppää mieleisekseen. Eka hankinta saatiin tehtyä, työpöytä. Saadaan se perjantaina.
Napatynkä tais irrota jotain 2 viikon ikäisenä. Aika pitkään siinä navassa oli vielä haava, jota piti puhdistaa. Siitä se sitten pikkuhiljaa parani.
Meillä käytiin neuvolassa reilun 3 viikon ikäisenä ja painoa oli tullut 300g/vk, eli aikas hyvin. Alkaa jo neidillä ollakin poskia ja reisimakkaroita. Seuraava neuvola on ens viikolla.
Tytteli-83 ja neiti 1kk
"Huomenta"...Sain viimein pötkylän nukkumaan ja ite syötyä aamupalan loppuun sekä tehtyä muut omat aamutoimet, joten joskohan sitä ehtis muutaman rivin itekin kirjottaa...
Napatyngästä täälä on ollu puhetta...Meillä ei oo vieläkään lähteny irti, vaikka ikää jo 2vkoa ja 2pv- ei se tosin enää oo kiinni ku ihan pienesti...Neuvolan täti kävi eilen, eikä se kommentoinu mitenkää että haittais vaikkei oo vielä lähtenytkää. Kaikissa oppaissa taitaa vaan lukea että yleensä lähtee viimeistään 2vkon ikään mennessä. Painoa oli tullu 200g reilu viikossa (eli siitä ku lähdettiin sairaalasta)- ihan ok vissiin siis. Nyt oli siis 3820g (syntymäpaino 3600g). Pään ympäryskin oli kasvanut melkein 2cm syntymästä. Kyllä sen huomaakin miten jo kahdessa viikossa poika on kasvanut kovasti...!!! Seuraava neuvola-käynti mennäänki jo ite paikan päälle ja se on kahden viikon päästä.
Tissimaidolla on tääläkin toistaiseksi selvitty ihan täysin, toivottavasti jatkuu tällaisena. Eilen ja tänään poika on kyllä selvästi imeny paljon enemmän ku yleensä, jostakin oppaasta luin että kuuluukin asiaan tässä iässä...Vissiin kasvattaa sitä maitomäärää mikä tarvitaan ku vauva kasvaa. Yöt meillä on nukuttu yleensä 5-6h putkeen kerrallaan, muutaman kerran jopa 6,5h. Viime yönä tosin meni vain 4h ennen kuin heräs taas syömään. Syömisen jälkeen onneks nukahti heti omaan pinnikseen, mutta siitä 2h päästä heräs taas syömään. Silloin tais kello ollakin jotain 6.30 jo, joten otin sen meidän sänkyyn nukkumaan. Saatiin sitten nukuttua vielä jotain 1,5-2h.
Ei oo vielä onneks vaikuttanu siltä että ois mahavaivoja hirveästi huutanu, ilmeisesti ne ilmat tulee toisesta päästä pois ku välillä kuuluu pinniksestä pientä kätinää ja sitten sarja rupsautuksia :D Niitä Rela-tippoja oon kans antanu joka päivä, toivottavasti niistä on ollu hyötyä...
Kestovaippoja oon yrittäny käyttää (eli lähinnä nyt ku vauva on pieni niitä harsoja) mutta aina niitä harsoja ei jaksa asetella, joten kertakäyttövaippojakin löytyy meidän valikoimasta...Yöksi sitten laitetaan yleensä kertis, ku niistä harsoista ei oikein tiedä miten hyvin ne pitäis pitkät yöunet. Mies ei suostu laittamaan harsoja, joten aina kun se vaihtaa vaippaa pojalle se laittaa kertiksen. Muutenkin ihan kiitettävästi mies osallistunu pojan hoitoon, jopa oikeita imetys-asentoja on mun kanssa katsonu ja auttanu vauvaa saamaan oikean otteen rinnasta...:D En ois etukäteen uskonu miten isällisiä piirteitä miehestä löytyykään, mutta kaipa se oman lapsen saaminen muuttaa miestäkin melko paljon!
Nimikin muuten saatiin päätettyä toissa päivänä. Löydettiin sellanen nimi mikä passaa molemmille. Nyt sitä on yritetty muutaman päivän ajan makustella täälä kotona, että edes itte ehdittäis siihen tottua ennen ristiäisiä.
Suvi ja pikku-mies 2vko 2pv
mihin nää kirjotukset häviää?? just kirjotin ja hävis johonki brittiavaruuteen!!!
minkäs lainen on virtsatien tulendus?? ei ole ikinä ollut ja nyt epäilen et vois olla..
oireet??
mul oli rintatulehdus vkonloppuna ja sain sen hoidettua kotikonstein, mut taas rinta kosketus arka!!! PERK...ei kivaa!! täytyy kyl tänään soittaa th:lle hyvä et pystyn pikkuista kantaa sylissä!!
tänään tulee miehen veli katsoon pikkuista niin saadaan siivottua ja vikat tavarat paikoilleen!! ja lattia kans pitäis laittaa yhteen huoneeseen vielä!! katotaan mitä tästä tulee..joutuuku miehen veli töihin mun puolesta :)
poika nukahti hymy huulilla ni pääs itekki hyvillä mielin koneelle. :)
tintti: oireet ei oo aina samat tai kaikki nää mut tässä ainaki joitain. tihentyny virtsauksen tarve, kirvely pissatessa, paha haju, pistävä haju, (voi muistuttaa esim mätää, mätää kalaa..) pissan värin muutos (tummempaa, keltasempaa..)
jos epäilet et on ni kannattaa ainaki varmuuden vuoks mennä antaa näyte labraan, esim neuvolasta voi kirjottaa lähetteen sinne. hoitamattomana voi edetä munuaisiin, joka onki sit jo paskempi juttu. (kokemusta on.) jos menee nii pitkälle ni sen voi tunnistaa alaselän särystä, alavatsan särystä, kuumeesta, oksentelusta.. nää ainaki tuli mieleen.
meijän poju on ihan selvästi ruvennu parin päivän sisään syömään enemmän. välillä oikeen hotkii mikä kyllä sit tulee pukluna kaaressa. miten vois muka rajottaa vai pitäiskö ees ku muuten kitisee ja lutkuttaa nyrkkiä ja kaikkee mitä suuhun yltää kunnes saa tissiä. sit on taas tyytyväinen vähän aikaa. tuntuu et vasta nyt rupee ite tottumaa tähä rytmii ja muutenki vauva-arkee, mies on ollu ihan "normisti" jo kauemmin. ehkä en oo nii nopee sopeutumaa "uusiin asioihin", vaikka siitä ainaki yheksän kuukautta tieski. on se silti eri ku se oikeesti on meillä.
joku puhu tosta yskimisestä. siitä huomaa et tikit on parantunu ja alapääki rupee normalisoitumaa ku uskaltaa jo yskiä. :) en kyllä itekkää oo hoksannu ennen et siihenki tarvitaa alapäätä. :P
ollaan parin viikon päästä lähössä mun vanhempien kanssa meijän suvun kesämökille. ootan niiiin paljon. se on ihan paratiisi ja vanhemmat on niin ton pikkuherran lumoissa ja hoitaa mielissää, saa ite levätä. mieski saa vähän hermolomaa, yrittäjänä tulee ihan tarpeesee makoilla ja nautiskella ees vähän aikaa. ei melkee malta oottaa. :)
voiko muuten olla ettei huomais että on rintatulehdus? vai et se sattuu kyllä nii paljon ettei voi olla huomaamatta?? ja jos ei huomais ni voiko käydä jotain?
alfreed ja pikkuboss 2 vk 4 pv
Tintti, virtsatietulehduksen oireet on tosiaan jatkuva virtsaamisen tarve ja ainakin minulla kova vatsakipu. Oireet pahenevat jatkuvasti, jos ei ala hoitaa tulehdusta pois, joten jossain vaiheessa varmasti tulee hakeuduttua hoitoon.
Meillä pikkumiehellä on nyt ollut joka päivä muutaman tunnin levottomuusjakso: syö aika vähän, nukkuu joku puoli tuntia, itkee vähän, kierii ja pyörii ja kaikki alusta. Jossain vaiheessa vihdoin rauhoittuu ja nukkuu pidemmän pätkän. Me ei millään keksitä, mistä tämä johtuu. Nyt nukkuu minun sylissä.
Mites ne masutipat, mitkä oli ne kaikkein suosituimmat? Täytyy varmaan kokeilla antaa, jospa se onkin masu, joka vaivaa.
Entä ovatko d-vitamiinit aiheuttaneet teiilä masuvaivoja?
Oma vointi on ihan hyvä, alaosastoon ei enää juuri koske. Jälkivuotoa on vielä, en malta odottaa, että se loppuisi. Inhoan siteiden kanssa pelailua.
Kovasti tekee mieli liikkumaan. Neuvolan seinässä oli jumppaohjeet synnyttäneille, mutta siinä sanottiin, että saa aloittaa vasta 2 kk synnytyksen jälkeen. Onko tosiaan niin, että jotain kyykkyjä ei saisi tehdä jo nyt? (Tosin näillä yöunilla ei ehkä tulisi jumpattua kuitenkaan).
Poltsi+sylipoika 2 vk 1 pv
Vauvan syntymäpaino oli 3 400 g, perjantaina sairaalasta lähtiessä 3 260 ja tänään punnituksessa 3 660 g. Eli kaverille on maito maistunut, eikä mitenkään turhan harvoin :D Ihana on huomata, miten pikkuisen posket ja kaksoisleuka kasvavat ja muuallekin kroppaan alkaa tulla vauvan pyöreyttä.
Oma olo alkaa selvästi jo parantua. Kävelin äsken lähiapteekkiin noin 400 metrin päähän. Aika hidasta tepsutteluahan se oli, mutta hengissä selvisin :)
Kävin ostamassa Jekovit-tippoja. Terkkari toi mukanaan Devitolia, mutta oon kuullut, että näin pienelle kannattaa antaa Jekovitia, koska se on vesipohjaista. Devitol säilyy kuitenkin jääkaapissa, ja sitä voi antaa sitten kun lapsi on vähän isompi ja suolisto sietää paremmin öljypohjaisia tippoja.
Miehen kaveri kävi tosiaan eilen ottamassa Nuuskiksesta kuvia ja niistä tuli tosi hienoja. On ne ammattilaisen ottamat kuvat niin erilaisia omiin räiskintöihin verrattuna :)
Nyt tuolta alkaa kuulua itkun tuherrusta...
Haissa ja Nuuskamuikkunen 1 vko 2 pv
Niin se napatynkä sitten irtosi eilen ja tänään napa on jo tosi siisti.
Tää meidän typy nostelee tosissaan jo päätään ylös ja ihan nousee käsienkin varaan hetkeksi, kun on sylissä kiikkutuolissa röyhtäyttelyasennossa!
Nyt on saatu useampi yö nukkua, taisi olla silloin pari yötä takaperin jotain mahavaivoja. Tänään nukkui jopa 10 asti aamulla, kyllä se kuitenkin heräilee yön aikana mutta ei tarvitse nousta sängystä ylös, kunhan imettää hetken tai hyssyttelee. On siis nukkunut meidän kanssa sängyssä vielä, koska mun on niin vaikea könytä sängystä ylös kun käy niin helposti tikkeihin kipeää..
Mulla on eilisestä asti vihlonut rintoja ulkosyrjistä kauheasti, en tiedä johtuuko se sitten maidon pakkaantumisesta vai mistä. Typy myös juo oikeasta rinnasta paremmalla otteella kuin vasemmasta (isompi rinta, vaikeampi saada otetta???), rintakumit on saanut olla käyttämättä monta päivää mutta tänään piti jo päivällä ottaa vasemmalle se käyttöön kun vihloo niin kovin. Sen verran olen katsonut että alahuuli on suorassa eikä ulospäin rullalla, kipu taitaa johtua siitä. Mutta mites sitä otetta korjaa kun toinen tommaa kiinni kuin haukka eikä avaa suuta sen isommalle... Ja ohjauksessakin pitää olla itse nopeana kun typy huitoo käsillä ja hermostuu tosi äkkiä jos ei saa otetta.
Neuvolantäti tulee meille perjantaina ja ristiäiset on 7.9. Nimen keksimisessä on kauhea urakka, toinen nimi on jo tiedossa vaan kai se ensimmäinenkin pitäisi keksiä :)
Alcatraz ja typy 1vko 1 vrk
minä en ehdi jostain syystä käymään enää netissä. Teitäkin on ihan kamala ikävä. Tuo nöttönen alkaa heti rutisemaan kun istahdan koneen ääreen. Toinen on kun alan syömään. Heti alkaa NÄÄNÄÄNÄÄH kuulua häkkipunkasta. En siis ole teidänkään kuulumisia ehtinyt paljon lukea. Nyt tenava loikoo isänsä sylissä mutta kädet vispaa kuin helikopterin lavat siihen malliin että kohta tulee mulle lähtö. :)
Mulla on maha pienentynyt (ihanaa) jo melkein niihin mittoihin mitä oli ennen odotusta. Olen semmoista jumppaliikettä tehnyt että alavatsan lihakset jännitän kun nousen sängystä imettämästä ja istualtaan seisaalleen. Pieni mutta tehokas liike. Joku sanoi että aivastaminen sattuu alapäässä. Mulla sama mutta tuolla liikkeellä saa pidettyä ittensä kasassa sen verran ettei mitään pullahda ulos ainakaan :D
Nöösi nukkui peräti 4+ h unet viime yönä, söi ja sitten vielä 3h päälle. 06 aikaan sitten alkoi kuhkia sängyssä ja sanoin miehelle että sunvuoro. Jatkoin unia siihen 7:30 asti.
Selkä jämähti mukavasti. Oon syöny kipulääkkeitä niinku ennenvanhaan. Järkyttävää kun jysäri yrittää päälle ja vakihieroja on tämän kuun lomalla. Harkitsin jo syrjähyppyä muulle hierojalle mutta nuuka iski ja otin lisää kipulääkettä ja laitoin kylmägeeliä harteisiin ja niskaan. Mukavan napakka ja kirpakka on kun selkä on kylmägeelissä :D sain myös päikkärit pitkästä aikaa nukuttua niin olo oli kuin uudella ihmisellä sen jälkeen.
Meillä nötterön napatynkä irtosi jotain 6-7pvn ikäisenä myös. silmät rähmii vieläkin jonkin verran mutta käydään vanulapulla putsaamassa monta kertaa päivässä.
Halit teille kaikille. Yritän tällä viikolla tulla taas kirjoittelemaan ja lukemaan teidän juttuja. La lähdetään taas reissuun joten vasta ensi viikon loppu puolella olen koneen ääressä taas.
Tsau!
- Pirkko ja sinappisilli
elämä on yhtä haipakkaa eikä paljon ehdi koneella istuskella - tosin ikävä on teitä niin tutuiks tulitte talven mittaan : ) Ihana kuulla että loppukuulaisetkin ovat vauvansa pyöräyttäneet. Muutamaa vielä odotellaan, mutta eiköhän tässä jo pian olla kaikki koossa : )
Meillä tosiaankin isoveljet pitävät talon täynnä elämää. Pikkusisko on rauhallisempi, mutta sitäkin vaativampi kun nälkä yllättää ; ) ( taitaa kohta taas käsky käydä)
Mies on vielä tämänviikon i-lomalla jatkaa sitten lopulla isyyslomalla ja kesälomilla myöhemmin kesää ja syksyä. Ensiviikolla sitten olen täällä kolmenkoplan kanssa saa nähdä miten energiat riittävät. Kauhulla odoton moista koitosta...
Nyt riennän pesulle ja nukkumaan tosin pyykit ovat koneessa joten nekin pitää hoitaa ennen sitä.
jaksamisia kaikille halejen kera,
art & tyttö2vkoa
Mistä niitä Rela-tippoja saa, apteekista?
Lypsääkö muut, paljonko saatte kerralla? mietin vain noita määriä, kun äskenkin vetaisin alle 10 minuutissa 70 milliä kummastakin yhteensä, noin vain, semmosella varmaan melkein 10v vanhalla italialaisella käsipumpulla... Olen aina välillä (kerran pari päivässä) juottanut myös pullosta, kun on tuo istuminen ollut niin vaikeaa ja imetys käynyt kipeää. Nyt alkaakin tosin olla nuo ruvet jo parantuneet.
Meillä nukuttiin taas yö huippuhyvin, ottaa viimeiset päikkärit 8-11 välillä ja sitten nukkui puoli kahteen, imetin, ja sitten nukkui yhtä soittoa kuuteen asti, jolloin kävi vaihtaan vaipan ja imetin, ja sitten nukuttiin taas 9.30 asti. Sitten valvottiin vajaat pari tuntia ja nyt tyttö on kohta nukkunut jo 2 h.
Eilen illalla yhtäkkiä olo alkoi kohentua tikkien osalta ja nytkin istun tässä tietokoneella pelkkä ohut peitonpätkä pehmusteena ja kummallakin kankulla. Eilen otin vain aamulla 2 panadolia ja päivällä yhden buranan enkä muuta, ja äsken otin yhden panadolin. Kyllä tää näköjään tästä alkaa helpottaa!
Eilen kävi kaveri kylässä (joka teki vuosi sitten sen 4,7kg pojan sektiolla) ja taivasteli tytön pienuutta :) Naurettiin kun se toi lahjaksi 80 senttisen samettihupparin, että saadaan hetki jos toinenkin vielä odotella että se sopii päälle :D
Terkka soitteli että tuleekin jo tänään 3 jälkeen. Saapa nähdä onko paino noussut!
Alcatraz ja "tinni" 1vko 2vrk
Sain äsken niin hyvän kuvan että täytyy laittaa se tännekin :)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=cddd724c-48e7-11dd-b555-…!
Eipä tässä paljon koneella ehdi istuskella. Mount Everestin korkuinen pyykkivuori odottaa kaappiin laittamista ja olisihan sitä paljon muutakin hommaa, koti on kuin pommin jäljiltä, lievästi sanottuna.
Yö meni ihan ketuilleen, ei taaskaan vauvan, vaan tuon taaperon vuoksi. Inisi koko yön vartin välein, vaikka pääsi kolmen jälkeen meidän viereen nukkumaan. Vauva nukkua porskutti hienosti kaksi kolmen tunnin pätkää ja unta näyttää riittävän vieläkin. On herännyt välillä vain syömään. Onneksi tuon vanhemman yökohkaamiset eivät ainakaan vielä ole herättäneet vauvaa.
Minulla on rinnat myös ihan arkana. Olen pitänyt vauvaa rinnalla iltaisin monta tuntia, jotta imutekniikka hioutuisi, mutta eipä taida meidän tytöstä tulla tissitaituria :( Lipittelee kielenkärjellään nännit aivan ruvelle niin, että lopulta näen ihan tähtiä ja on pakko riistää neiiltä huvitutteilu. Muutenkin tuo rintavarustus on tosi arka. Kun maito nousee, useita kertoja päivässä, tuntuu kuin kantaisin pieniä kiviä rinnoissani. Ärsyttävä tunne, vaikka hetkittäin vain tuntuukin. Lypsämällä otan yleensä 100ml/rinta kerrallaan, vaikka enemmänkin tulisi. Hommaan menee alle viisi minuuttia per lypsykerta, joten eipä tuo lypsäminen mitenkään vaivalloista ole. Inhoan vain yli kaiken maidon ja pullojen kanssa rättäämistä.
Mitäs muuta, D-tippoja en ole vielä antanut, mutta ajattelin tässä lähipäivinä aloitella Devitol-tipoilla. Vauvan oikea silmä rähmii, vaikka pyyhinkin sitä useita kertoja päivässä. Mitenkään kiinnimuurautunut se ei ole vielä missään vaiheessa ollut. Se varmaan liittyy jotenkin siihen synnytyksessä tulleeseen verenpurkaumaan, joka näkyy vauvan silmässä, iiriksen reunalla. Mainitsin asiasta jo synnärillä, muttei siellä ollut kukaan kiinnostunut edes katsomaan. Sanoivat vain, että synnytyksessä tullut varmaan...mene ja tiedä, se on nyt 3 viikkoa siinä silmässä ollut, eikä tunnu lähtevän pois millään.
Tänään sain ensimmäiset hymytkin ja eilen neiti vähän äänteli hoitopöydällä. Ihanaa kun suusta tulee muutakin kuin lää lää lää, itkua eri korkeuksilla :D Ihan isänsä ilmeet ja eleet ja olemus meidän nelosella kaikin puolin. Anoppi taas kauhisteli, että voi hirvitys jos on isäänsä tullut, olisi nyt tullut tyttöparka äitiinsä. Mielestäni hän on ihan söpö. Silmät ovat kuin pienet mustat rusinat ja ilmeetkin tosi tuimat. Nenän varressa oli jo tuima ryppy syntyessä ja se tuntuu vain päivä päivältä syvenevän entisestään :p Tällä meidän neljännellä on otsallaan sellainen mikkihiiritukka, poskissa ja korvanlehdissä ym kropassa kasvaa valkeaa karvanukkaa. Kulmakarvat ovat muista lapsistame poiketen valkoiset, mutta tukka on niskasta sellainen punertavan ruskea, taittaa kyllä enemmän ruosteenkeltaiseksi kuin ihan punaiseksi. Päälaella oleva sänkitukka on ihan tummaa. Saa nähdä mitä tästä neitokaisesta tulee, punapää vai blondi? Hirveä hikipää meillä, aina pää märkänä oli hereillä tai valveilla :)
Jepsistä, sängystä kuuluu kujerrusta ja rinnatkin pitäisi tyhjentää taas...
Meidän tyttö sai jo ajat sitten nimenkin. Nimiksi tuli: Aurora Anna Eerika.
Kanelisokeri & Aurora, tasan 3vkoa
Napatyngästä mun pitikin kysyä - tytöllä on se jo melkein irti, onko normaalia että se näin aikaisin lähtee? On enää ihan millin paksuisella "suikaleella" kiinni.