Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?

Vierailija
27.05.2016 |

Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?

Kommentit (320)

Vierailija
81/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Epäsiisti olemus" ja "alipainoinen". Homman nimi oli, että terveyskeskukseen kävellessä tuli sadekuuro ja vaatteeni olivat litimärät. Oli aika monella muullakin siinä odotustilassa. Muutoin minulla oli ihan peruskuteet eli siistit farkut ja neule. Niin ja BMI on 22 eli en ole alipainoinen. Kyse oli seurantakäynnistä liittyen sairauteeni, joka minulla on ollut lapsesta asti. En tiedä, miten nämä kirjaukset liittyivät asiaan.

Täälläkin on selvästi niitä, joiden mielestä lääkäreitä tai heidän tekemisiään ei saisi koskaan kritisoida ja kyseenalaistaa. Olen tosiaan sairauteni takia ravannut pienen ikäni eri lääkäreillä ja heitä on TODELLA moneen lähtöön. Suurin osa mukavia ja kommunikointitaitoisia, osa vähätteleviä ja ylimielisiä.

Vierailija
82/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalla on kehuja "omatoiminen potilas". Ööh, kävin itse vessassa ja kävin kerran pyytämässä vettä. En tiedä, onko tuolla jotain merkitystä, että pitää kirjoittaa erikseen omatoimiseksi, kun luki myös hyvävointinen ja itse liikkumaan pystyvä. Olin tehostetussa tarkkailussa ohimenneen sairaskohtauksen vuoksi ja siksi olin hyvävointisena sairaalassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuulkaa kirjoittele Omakantaan yhtikäs mitään.

Kirjoitan potilasasiakirjamerkintöjä eli muistiinpanoja potilaan sairauskertomukseen.

Omakanta on palvelu jonka kautta potilas voi nähdä mitä olen hänen sairauskertomukseensa kirjoittanut.

Potilaan älykkyyttä tai sen puutetta kuvannee miten hän sitten tuon asian ymmärtää tai on ymmärtämättä.

terv. lääkäri

... jos löytyis tommosen lääkärin lausunto omakannasta....

Vierailija
84/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kohdalla on kehuja "omatoiminen potilas". Ööh, kävin itse vessassa ja kävin kerran pyytämässä vettä. En tiedä, onko tuolla jotain merkitystä, että pitää kirjoittaa erikseen omatoimiseksi, kun luki myös hyvävointinen ja itse liikkumaan pystyvä. Olin tehostetussa tarkkailussa ohimenneen sairaskohtauksen vuoksi ja siksi olin hyvävointisena sairaalassa. 

Käväisi ihan pirtsakkana paskalla.

Vierailija
85/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"äiti on epäsiisti olemukseltaan ja hermostunut".. mitä V"UA ?! :O 

olin pari pv koettanut hoitaa kipeää 1veetä ja tämän 3v sisarta kotona ja sitten en saanut mistäänlapsevahtia, piti molemmat ottaa mukaan päivystykseen ! päällä oli verkkarit ja tukkaki varmaan sekaa, mutta luulisi lääkärin tuossa tilanteessa ymmärtävän :(

Niin? Juuri tuosta kuvauksesta terveydenhuollon ammattilaiset ymmärtävät että sinulla on ehkä ollut hankala tilanne kotona lasten kanssa.

Ihan pakko kyllä sanoa, että monesti potilaat selittävät asiat niin sekavasti, ettei ole ihmekään että tulee virheitä.

Vierailija
86/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"äiti on epäsiisti olemukseltaan ja hermostunut".. mitä V"UA ?! :O 

olin pari pv koettanut hoitaa kipeää 1veetä ja tämän 3v sisarta kotona ja sitten en saanut mistäänlapsevahtia, piti molemmat ottaa mukaan päivystykseen ! päällä oli verkkarit ja tukkaki varmaan sekaa, mutta luulisi lääkärin tuossa tilanteessa ymmärtävän :(

Niin? Juuri tuosta kuvauksesta terveydenhuollon ammattilaiset ymmärtävät että sinulla on ehkä ollut hankala tilanne kotona lasten kanssa.

Ihan pakko kyllä sanoa, että monesti potilaat selittävät asiat niin sekavasti, ettei ole ihmekään että tulee virheitä.

Juu se on yleensä sössöttävä potilas virhediagnoosien takana eikä suinkaan lääkärin ymmärrys tilanteesta.

Vierailija
87/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi ihmeessä loukkaannutte näistä, jos siellä ei ole mitään oikeasti törkeää? Ne potilaskertomukset eivät ole mitään kirjeitä potilaalle, jossa kaunistellaan tapaamisen kulku, vaan ne on tarkoitettu muille potilasta hoitavile tahoille, joiden täytyy tietää missä mennään. "Väsynyt, homssuinen olemus" on validi kuvaus äidistä: jos tämä jatkuu, ammattilaiset voivat auttaa. Potilaan yleinen olemus täytyy tarkastaa, ja asioihin kiinnittää huomiota. Useat sairaudet näkyvät ulkonäössä ja jaksamisessa! "Asiallinen" tarkoittaa lääkäreille ja tavallisille tallajille eri asioita. Kyllä, myös se myöhästyminen on olennaista mainita, ja alkoholin haju potilaan vaatteissa. 

Vierailija
88/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanellut:"Potilas sanoo kiitos, näkemiin ja lyö luurin korvaan". En todellakaan ole lyönyt luuria korvaan. Aivan käsittätön tulkinta. Jos olisin oikeasti lyönyt luurin korvaan, niin en todellakaan olisi kiittänyt ja sanonut näkemiin. 

Sama eukko kirjannut seuraavalla käynnillä."Kysyn potilaalta miksi hän käy tällä poliklinikalla, eikä x:n poliklinikalla". No,  kuule potilaana en vaikuttaa mihin polille  lääkäri on minut lähettänyt. Potilas kun ei valitettavasti voi itse kirjoittaa lähetettä itselleen.

Vierailija
89/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee "energinen nainen" :-D

Mitä pitäs ajatella?

Vierailija
90/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ulkolaistaustainen lääkäri tk:ssa ja se väärinymmärrysten ja sekaannuksien määrä on jotakin käsittämätöntä. En pysty ymmärtämään, miksi suomea taitamaton henkilö saa toimia terveyskeskuslääkärinä. Varmaan mummoilla ja papoilla on vielä isompia vaikeuksia tällaisen lääkärin kanssa kuin mulla, kolmekymppisellä aikuisella. 

Omakannasta olen lukenut kummallisia kirjauksia ja esimerkiksi röntgenit oli määrätty otettavaksi täysin vääristä paikoista. Jokaisen käynnin jälkeen on saanut soitella ja selvitellä asioita, koska tämä lääkäri on sekoillut omiaan.

Edellinen lekuri oli myös ulkomaalainen syntyjään, mutta hänen kanssa sujui asiat mutkattomasti. Tämä nykyinen on oikeastaan ensimmäinen lääkäri, jonka kanssa mulla on ollut mitään ongelmia.

Vierailija
91/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joku ihan kirjoitusvirhe vaan, mutta huvittava: "Tämän perusTAIDON huomioon ottaen...." mä haluaisin myös tietää, mikä se mun perustaito on...

Vierailija
92/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta oli outoa, että kun kävin 14-vuotiaana lääkärissä (en muista miksi) ja paperiin oli kirjoitettu 'murrosiän  läpi käynyt'. Aijaa?

Vierailija
93/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"äiti on epäsiis-ukseltaan ja hermostunut".. mitä V"UA ?! :O 

Tämä. Potilasasiakirjoihin voi kirjoittaa vain faktaa eli esim. sen minkä näkee, ei olettamuksia. Eli sen, miltä potilas näyttää, voi kirjata, mutta ulkonäösta tehtyjä päätelmiä ("varmaan kännissä/valvonut vauvan kanssa/kotona rankkaa") ei voi kirjoittaa. Jos potilas itse kertoo olevansa kännissä/valvonut tms, niin sen voi kirjata, mutta lähde pitää olla esillä ("potilas kertoo olevansa väsynyt, koska lapsi sairaana"). Kun lääkäri kirjaa potilaan näyttävän epäsiistiltä, hän varmaan ihan ymmärtää mistä se johtuu, mutta se on kuitenkin vain olettamus, jota ei voi kirjata potilasasiakirjaan. Tieto ulkonäöstä voi tietyissä tapauksissa olla kuitenkin todella tarpeen ja syy sen kirjaamiseen pitää osata lukea rivien välistä.

Vierailija
94/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tk:n lääkäri klo 15.00.Käytiin sitä ennen syömässä miehen kanssa ja join lasin viiniä.Lääkäri oli kirjoittanut, että potilas haisee vanhalta viinalta, että harmittaa.Virolainen lääkäri oli.Ns Viinaa en ole koskaan juonut.

Vierailija
95/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en ole edes käynyt lukemassa. Keillä kaikilla on muuten oikeus lukea lääkärinlausuntoja potilaan lisäksi? Siis lääkärin ja potilaan lisäksi?

Kaikkien, jotka hoitoosi osallistuvat.

Minä olen käynyt laittamassa kiellon tietojeni luovuttamisesta Omakantaan. Ei siis lääkärissä, sairaanhoitajalla käyntien tietoja eikä liioin sähköisiä reseptejä pääse katsomaan. Käyn sekä terkkarissa että yksityisellä ja pidän tiukasti huolen, etteivät tietoni vuoda toiselta toiselle.

Vierailija
96/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
97/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni meni lääkäriin, kun samana päivänä oli jalka jotenkin napsahtanut ja polvitaive kipeytynyt. Sairaskertomukseen oli kirjattu: 2 kk oireita, koko jalka kipeä. Olipa vielä suomalainen lääkäri.

Vierailija
98/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en ole edes käynyt lukemassa. Keillä kaikilla on muuten oikeus lukea lääkärinlausuntoja potilaan lisäksi? Siis lääkärin ja potilaan lisäksi?

Minä olen käynyt laittamassa kiellon tietojeni luovuttamisesta Omakantaan. Ei siis lääkärissä, sairaanhoitajalla käyntien tietoja eikä liioin sähköisiä reseptejä pääse katsomaan. Käyn sekä terkkarissa että yksityisellä ja pidän tiukasti huolen, etteivät tietoni vuoda toiselta toiselle.

Kai sitten ymmärrät että tuolla kiellolla myös hankaloitat hoitoasi todella paljon?

Vierailija
99/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukee "energinen nainen" :-D

Mitä pitäs ajatella?

No vaikka sitä, että olet reipas, et vaikuta väsyneeltä tai masentuneelta. Mitäpä luulit että voisi tarkoittaa?

Vierailija
100/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllikki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitten ymmärrät että tuolla kiellolla myös hankaloitat hoitoasi todella paljon?

Ei yksityinen ja julkinen taho näe toistensa tekstejä missään tapauksessa. Poikkeustapauksena, jos on tehty maksusitoumus julkiselta yksityiselle, saadaan sieltä palaute maksusitoumuksen tehneeseen hoitopaikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi