Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?
Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis lääkäri? Jos et, niin edelleenkään et omista lääkäreisen ammatillista osaamista jolla voisit sanoa, millaiset merkinnät ovat tarpeellisia. Edelleen, ne merkinnät on hoitohenkilökunnan tiedoksi ensisijaisesti, vaikka nykyään pääsetkin lukemaan niitä.
Oletkos itse lääkäri?
Mikäli olet, niin kerropa oma ammatillinen näkemyksesi siitä,
mitä hoitohenkilökunta tekee sillä tiedolla että potilas "on ikäisensä näköinen"?
Tai että potilaan olemus on "tyttömäinen"?
Missä lääkiksessä opetetaan lääkäreille tuon tasoista ammattisanastoa omakantaan kirjattavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, miksi otatte asian noin itseenne? Se on lääkäreille itselleen tärkeää tietoa, jokainen lääkäri kirjoittaa nuo samat asiat. Ei teillä ole ammattitaitoa mollata lääkäreideiden työtä, kun ette ymmärrä käsitteiden merkitystä. Ja tarkoitan juuri esimerkiksi habitus epäsiisti, ei sillä ole tarkoitus haukkua ketään vaan arvioida terveydentilaanne.
Selvä.
Jos habitus on epäsiisti niin potilas on kipee.
Lääkäreiden ammattitaitoa on maailman helpoin arvioida. Sitä saa ja tulee arvioida. Potilastyytyväisyydellä.
Hyvä lääkäri kohentaa potilaan terveydentilaa.
P.s. Tietokantaan pelkät spesifit merkinnät - jaarittelut habituksista on mielestäni ylimääräistä höttöä joka vie turhan usein huomion pois itse asiasta. Mutta tämä minun mielipiteeni.
Mitä ihmettä!? Potilastyytyväisyys ei todellakaan ole ainoa eikä varsinkaan kovin hyvä lääkärin ammattitaidon mittari. Lääkärin on pystyttävä pysymään lääketieteellisesti oikeassa kannassa, vaikka potilas kuinka olisi vakuuttunut esim että hänellä on hypotyreoosi tai muu luulotauti jos kerran kaikki tutkimustulokset osoittaa että näin ei ole. Silloin potilas ei tietenkään kovin tyytyväinen ole, mutta lääkäri on kyllä ammattitaitoinen. Ammattitaitoon kuuluu tietysti myös se, että pystyy asiat perustelemaan ja selittämään, mutta nykyään todella moni ei vain usko vaikka lääkäri millä tutkimuksilla ja kuinka ystävällisesti asian selittäisi, silti lähdetään ovet paukkuen ja haukutaan lääkäri.
Apua jos näiden perusteella sitten joku Valvira päättäisi että on epäpätevä koska potilaat ei ole tyytyväisiä :O
Sama esim unilääkkeiden ja rauhoittavien kanssa, harvoin niitä haluava potilas kovin tyytyväisenä vastaanotolta lähtee jos lääkäri oikeasti on pätevä.
Ei tietenkään ainoa, mutta kyllä se suuntaa-antavasti kertoo kenen potilaat voivat hyvin. Potilaiden viidakkorummut kyllä pelaa yllättävän tehokkaasti.
Ei voi olla vallalla enää nykyaikana tämä asenne näin vahvasti, että lääkäri on kaiken arvioinnin ulottumattomissa vain koska on lääkäri. Näinkin on käynyt että potilas paranee kun lääkäri vaihtuu ja oikea diagnoosi löytyy potilaan "luulosairauden" tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis lääkäri? Jos et, niin edelleenkään et omista lääkäreisen ammatillista osaamista jolla voisit sanoa, millaiset merkinnät ovat tarpeellisia. Edelleen, ne merkinnät on hoitohenkilökunnan tiedoksi ensisijaisesti, vaikka nykyään pääsetkin lukemaan niitä.
Oletkos itse lääkäri?
Mikäli olet, niin kerropa oma ammatillinen näkemyksesi siitä,
mitä hoitohenkilökunta tekee sillä tiedolla että potilas "on ikäisensä näköinen"?
Tai että potilaan olemus on "tyttömäinen"?
Missä lääkiksessä opetetaan lääkäreille tuon tasoista ammattisanastoa omakantaan kirjattavaksi?
En ole, mutta viittasin aiempaan kommenttiini, jossa sanoin, että esimerkiksi epäsiisti habitus on ihan tavallinen lääkäreiden ilmaisu, jolla kuvataan terveydentilaa. En puhunut noista epäasiallisista kommenteista. Mutta osa tuntuu ottavan itseensä nuo lääkäreiden tavallisetkin ilmaisut.
"Hyväkuntoinen, harrastaa liikuntaa, nuorekas, lääkeskeptinen."
Lääkeskeptinen maininta tuli ilmeisesti siitä, että ilmoitin etten halua ensinmäiseksi pinoa reseptejä vaan lähetteen labraan ja tulosten perusteella aletaan hoitamaan eikä toisinpäin kuten olen pitkän 61v elämäni aikana tullut huomaamaan. Lisäksi haluan labratulosten saatuani harkita myös funktionaalisenlääketieteen mahdollisuutta.
Eli teen myös itse ratkaisuja oman terveyteni ja hyvinvointini puolesta, enkä sokeasti lähde kulloisen hoitavanlääkärin lääkerumbaan. Minulla on siihen oikeus.
Doctor Love kirjaa hetken mietittyään silmälasit huurtuen potilaan omakantaan hoitohenkilökunnalle oleellista tietoa:
"Ikäisekseen pantava. Intiimialueen habitus asiallinen."
Kävin lääkärissä toistuvien sydämen rytmihäiriöiden ja puristavan tunteen takia. Lääkäri oli kirjoittanut että nuori (28v) perusterve nainen, tuntenut lievää kipua rinnan alueella - närästystä. Just. Enköhän erota rytmihäiriön ja närästyksen toisistaan. Ärsyttää kun lääkärit vähättelevät oireita. "Ei nuorella voi olla mitään sydänoireita." Kuitenkin kokoajan korkea lepopulssi (90-100) ja sivuääni kuuluu.
Tuli taas näyttämään itseään luki sairauskertomuksessani kun 70 luvulla jouduin käymään muutaman kerran gyn pkl: lla. Luin itse sen gyn lehdeltäni vuosia myöhemmin kun menin kyseiseen sairaalaan töihin.
Höh hoijaa 😃
Vierailija kirjoitti:
Mun äippäpolin lääkäri merkkasi äitiyskorttiin raskausviikoiksi 32+8 😊
Pointti?
Vierailija kirjoitti:
"Hyväkuntoinen, harrastaa liikuntaa, nuorekas, lääkeskeptinen."
Lääkeskeptinen maininta tuli ilmeisesti siitä, että ilmoitin etten halua ensinmäiseksi pinoa reseptejä vaan lähetteen labraan ja tulosten perusteella aletaan hoitamaan eikä toisinpäin kuten olen pitkän 61v elämäni aikana tullut huomaamaan. Lisäksi haluan labratulosten saatuani harkita myös funktionaalisenlääketieteen mahdollisuutta.
Eli teen myös itse ratkaisuja oman terveyteni ja hyvinvointini puolesta, enkä sokeasti lähde kulloisen hoitavanlääkärin lääkerumbaan. Minulla on siihen oikeus.
Lääkeskeptinen? HAH HAH HAH ei ole nykyaikaa tuollainen kieli , jonkun valopään viikon mietinnän tulos? Kas kun ei älyllisesti-orientoitunut, kuten eräälle ihmettelevälle potilaalle oli kirjattu sairauskertomukseen.
Siis kirjoitetaanko jokaisesta flunssapotilaasta asiallisuus- ja mielentila-arvio? En ole vuosiin käyny tk:ssa ja nyt kävin pari kertaa selvittämässä erästä vaivaa. Luin kannasta eikä siellä ollut mitään muuta kuin selostus vaivasta ja tehdyt toimenpiteet. Luin täältä joskus että sekin on huono jos ei lue sitä asiallista 😃. Eli jos asiakkaasta lääkäri kirjoittaa että tosi outo tyyppi, potilas tulee lanoja pitkin. Eli asia käännetään niinpäin että asiallinen mainitaan ja silloin kun EI mainita voi päätellä että potilas on outo. Eli olenko minä outo 😃?
Mulla luki potilas hoikka, kävin gynellä. Olen 160cm ja painoin 68. Nyt olen laihtunut 8 kiloa enkä vieläkään ole hoikka;)
Selostus vaivasta, terveydentilasta ja mahdolliset määrätyt lääke+ hoito-ohjeet.
Noin yksinkertaista .
Ellei sitten tunne pakottavaa tarvetta päteä kaiken maailman lääkeskeptisyyksillä ja habituksilla normi korvasärkypotilaan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis kirjoitetaanko jokaisesta flunssapotilaasta asiallisuus- ja mielentila-arvio? En ole vuosiin käyny tk:ssa ja nyt kävin pari kertaa selvittämässä erästä vaivaa. Luin kannasta eikä siellä ollut mitään muuta kuin selostus vaivasta ja tehdyt toimenpiteet. Luin täältä joskus että sekin on huono jos ei lue sitä asiallista 😃. Eli jos asiakkaasta lääkäri kirjoittaa että tosi outo tyyppi, potilas tulee lanoja pitkin. Eli asia käännetään niinpäin että asiallinen mainitaan ja silloin kun EI mainita voi päätellä että potilas on outo. Eli olenko minä outo 😃?
Onneksi olkoon. Sinulla on ollut --asiallinen-- lääkäri.
Keskittynyt oleelliseen ilman paskanjauhantaa.
Mua vähän arvelluttaa tämä asenne, että tietoihini voi kirjata mitä tahansa vaikutelmia, joita lääkäri on musta vastaanoton aikana saanut. Ihmismieli kun toimii niin, että jos jotain piirrettä odotetaan, se myös helposti havaitaan silloinkin, kun sitä ei ole. Tämä tiedetään muiltakin ammattialoilta: esimerkiksi opettajien on huomattu kannustavan eri tavalla oppilaita riippuen vanhempien sosio-ekonomisesta asemasta ja sukupuolesta perustuen niihin oletuksiin, joita opettajilla on yhteiskuntaluokista tai sukupuoleste. Ei siis ole ollenkaan yhdentekevää, millaisia arvioita potilaasta kirjoitetaan, jos seuraava lääkäri lukee arviot. Esimerkiksi tuollaiset kirjaukset, joissa viitataan potilaan luulosairauteen, voivat vaikeuttaa hoidon saantia aivan turhaan tulevaisuudessakin.
Itselleni on muutamia vuosia sitten kirjoitettu, että olen vastaanotolla "hermostunut". (Tällöin ei ollut käytössä Kantaa vaan kyseessä oli lausunto, jonka sain itse kotiin toimitettavaksi eteenpäin jonnekin.) Tästä eteenpäin hermostuneisuuttani on aina arvioitu, usein niin, että "potilas on hermostunut". Omasta mielestäni en ole ollut hermostunut eikä aikaisemmissa näkemissäni lausunnoissa ollut mitään hermostuneisuudesta. Sinänsä mulle ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Asiallinen on termi jota käytetään lääkärislangissa yleisesti. Se sisältää tiivistettynä oikeastaan sen, ettei potilas ole mikään sekopää tai puhu ihan mitä sattuu.
Ulkonäköä saatetaan kuvata senkin takia, että osoitetaan potilaan olleen oikeasti sairas eikä turhaan siellä päivystyksessä yöllä. Jos kuvauksessa lukee käytös asiatonta, potilas on todennäköisesti kiroillut, näytellyt sormimerkkejä tms. Tai sitten lääkäri itse oli asiaton.
Ei kannata tarttua yksittäisiin sanoihin. Ei niitä kukaan muukaan lue enää jälkikäteen
Joo ei vissiin.
Ihan huvikseen sinne voi kirjotella fiilispohjalta vaikka terkkuja.
En kuulkaa kirjoittele Omakantaan yhtikäs mitään.
Kirjoitan potilasasiakirjamerkintöjä eli muistiinpanoja potilaan sairauskertomukseen.
Omakanta on palvelu jonka kautta potilas voi nähdä mitä olen hänen sairauskertomukseensa kirjoittanut.
Potilaan älykkyyttä tai sen puutetta kuvannee miten hän sitten tuon asian ymmärtää tai on ymmärtämättä.
terv. lääkäri
Vierailija kirjoitti:
En kuulkaa kirjoittele Omakantaan yhtikäs mitään.
Kirjoitan potilasasiakirjamerkintöjä eli muistiinpanoja potilaan sairauskertomukseen.
Omakanta on palvelu jonka kautta potilas voi nähdä mitä olen hänen sairauskertomukseensa kirjoittanut.
Potilaan älykkyyttä tai sen puutetta kuvannee miten hän sitten tuon asian ymmärtää tai on ymmärtämättä.
terv. lääkäri
"Lääkärillä korostunut tarve saivarrella, vaikka käsillä olevan asian lopputulos sama -omakantaan päätyvät havainnot potilaasta tai hänen terveydentilastaan.
Tuntee tarvetta reflektoida kritisoiden potilaan älykkyyttä lieventääkseen omaa turhautumista ja korostaakseen omaa ammatillista ylivertaisuuttaan."
terv. Doctor Doolittle, potilaiden lääkäreistä pitämästä ikiomatietokannasta mikämikämaassa.
Työterveyslääkärin ja kaikki muutkin työterveyshuollon ylöskirjaukset saat vaivattomasti itsellesi REKISTERITIETOJEN TARKASTUSPYYNTÖ -lomakkeella:
Henkilötietolain 26 §:n mukaan jokaisella on oikeus tarkastaa henkilörekisteriin talletetut
tietonsa. Pyydän saada tietää, mitä tietoja minusta on talletettu ylläpitämäänne rekisteriin.
On tietosuojavaltuutetun lomake. Löytyy helposti googlella.
Saatat yllättyä, mitä kaikkea tietoja sinusta ns. "mukava" esimiehesi on syöttänyt työterveyshuoltoon.
Kaikki lääkärit eivä ajattele omilla aivoillaan vaan kirjaavat suoraan kuulemansa totuudet. Ja kertovat sinukin sanomisesi eteenpäin vaikkei saisi.
Samalla lomakkeella voit pyytää työpaikkasi sisäilmaraportit itsellesi
( ihan kotiin asti, omiin käsiin ) luettavaksesi. Toimitat vain suoraan työpaikkasi pääjohtajalle lomakkeen, jossa haluat sisilmaraportit esim viimeisen kymmenen vuoden ajalta luettavaksesi. Valmistaudu valittamaan pimittävästä päätöksestä.
Lasten koulujen sisäilmaraportit kuuluu samaan kategoriaan.
"Lääkäri tutkimusta suorittaessaan erikoisen kohtelias ja hilpeä. Dityppioksidimainen (ilokaasu) euforia mahdollinen? "
Ote potilaiden pitämästä lääkäri-ikiomakannasta mikämikämaassa
Mitä ihmettä!? Potilastyytyväisyys ei todellakaan ole ainoa eikä varsinkaan kovin hyvä lääkärin ammattitaidon mittari. Lääkärin on pystyttävä pysymään lääketieteellisesti oikeassa kannassa, vaikka potilas kuinka olisi vakuuttunut esim että hänellä on hypotyreoosi tai muu luulotauti jos kerran kaikki tutkimustulokset osoittaa että näin ei ole. Silloin potilas ei tietenkään kovin tyytyväinen ole, mutta lääkäri on kyllä ammattitaitoinen. Ammattitaitoon kuuluu tietysti myös se, että pystyy asiat perustelemaan ja selittämään, mutta nykyään todella moni ei vain usko vaikka lääkäri millä tutkimuksilla ja kuinka ystävällisesti asian selittäisi, silti lähdetään ovet paukkuen ja haukutaan lääkäri.
Apua jos näiden perusteella sitten joku Valvira päättäisi että on epäpätevä koska potilaat ei ole tyytyväisiä :O
Sama esim unilääkkeiden ja rauhoittavien kanssa, harvoin niitä haluava potilas kovin tyytyväisenä vastaanotolta lähtee jos lääkäri oikeasti on pätevä.