Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?
Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?
Kommentit (320)
Vierailija kirjoitti:
Mulla luki tyttömäinen olemus (nainen 36 v)
Siis anteeksi kuinka?
Kas kun ei habitukseltaan gaymäinen.
En nyt asiattomaksi sanoisi, mutta huvitti erikoislääkärin viimeinen kirjaus ; ikäisensä näköinen nainen ☺. Eli nelikymppiset on lihavia eivätkä pahemmin katso miten pukeutuvat ☺ olin aika väsy nimittäin tuon käynnin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei kirjoita hän sanelee ja sihteeri kuuntelee ja kirjoittaa.
Eikä läheskään kaikki kirjoitukset näy omakannassa. Onneksi .
Toki lääkärikin jotakin lauseita kirjaa.Lukeeko muuten lääkäritkin näitä vauvapalstan kirjoituksia? Heille tiedoksi vain ettei täältä kovin hyödyllistä ja kattavaa opetusmateriaalia saa.
Ei, kato ne lukee vaan Tieteen Kuvalehteä ja Aku Ankkaa.
Ja juuri täältä sitä hyödyllistä ja kattavaa "opetusmateriaalia" saa kun lukee mitä ihmiset oikeasti ajattelee.
Jaaha. Totuus on toisenlainen. Sehän onkin se että täällä kirjoittelijat suurimmaksi osaksi provosoivat ja provosoituvat . Eli näillä mielipiteillä ei nyt niin kovasti viisastu. 😊
Vierailija kirjoitti:
"Potilas käyttää runsaasti meikkiä" enkä käytä meikkiä arkena ollenkaan...
????? Ei hyvää päivää.
Kas kun ei "potilaalla on siistit rakennekynnet ja manikyyri muutoinkin mallikas."
Vierailija<strong> kirjoitti:
"Potilas käyttää runsaasti meikkiä" enkä käytä meikkiä arkena ollenkaan...
Voi joo, miten olis...Potilaan kampaus kasvanut ulos mallistaan, hiustenpidennykset irtoilevat ja permanenttikin hieman kärähtänyt. Mututuntumalla epäilys alkavasta päihdeongelmasta, jotenkin asiattomalla tavalla muistuttaa lääkärin anoppia.
Mun äippäpolin lääkäri merkkasi äitiyskorttiin raskausviikoiksi 32+8 😊
Minusta ei ollut mitään merkintää, vaikka olen saanut kaksi lasta vuosina 1974 ja 1977 ja minulta on leikattu luupiikki jalasta. Olen nyt 68v. Olen kiitollinen, että olen saanut olla terve. 89 vuotiaalla äidilläni ei ole yhtään lääkettä.
Siis ihan otsikon kysymykseen. Lääkärihän ei kirjoita omakantaan, vaan tekee merkinnät sairauskertomukseen, joka taas on omakannan kautta nähtävissä.
"äiti on epäsiisti olemukseltaan ja hermostunut".. mitä V"UA ?! :O
olin pari pv koettanut hoitaa kipeää 1veetä ja tämän 3v sisarta kotona ja sitten en saanut mistäänlapsevahtia, piti molemmat ottaa mukaan päivystykseen ! päällä oli verkkarit ja tukkaki varmaan sekaa, mutta luulisi lääkärin tuossa tilanteessa ymmärtävän :(
"Hoitava lääkäri ei kuuntele potilasta, selkeitä keskittymisvaikeuksia, on asenteellinen, ylimielinen, tuomitseva, olemukseltaan plösö ja hengitys haisee koiran hautausmaalle".
Ote tulevasta potilaiden omasta lääkärien ja annetun hoidon arvio omakannasta.....?
Mutta älkää lääkärit hei huolestuko, ei niitä kukaan lue muut kun pätevää ja asiallista lääkäriä etsivät potilaat.
Siis mitä ihmettä, miksi otatte asian noin itseenne? Se on lääkäreille itselleen tärkeää tietoa, jokainen lääkäri kirjoittaa nuo samat asiat. Ei teillä ole ammattitaitoa mollata lääkäreideiden työtä, kun ette ymmärrä käsitteiden merkitystä. Ja tarkoitan juuri esimerkiksi habitus epäsiisti, ei sillä ole tarkoitus haukkua ketään vaan arvioida terveydentilaanne.
Ymmärrättehän että omakanta ei ole ensisijaisesti potilasta vaan hoitavia henkilöitä varten. Tällaisia kirjaukset on olleet aina, nyt niitä vain pääsee potilaatkin lukemaan. Asiallinen on kuvaus joka opetettiin ihan opiskeluaikana.
Selvät asiavirheet voi pyytää korjaamaan mutta ymmärtäkää että tietty ulkoinen yleiskuva sairaalla ihmisellä on olennainen tieto lääkärille. Esim sekava käytös voi viitata vakavaan infektioon, aivoinfarktiin, huumeisiin ja vaikka mihin.
En tässä ota kantaa ap:n kirjaukseen, voihan olla että siinä lääkäri oli se sekopää ;)
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä, miksi otatte asian noin itseenne? Se on lääkäreille itselleen tärkeää tietoa, jokainen lääkäri kirjoittaa nuo samat asiat. Ei teillä ole ammattitaitoa mollata lääkäreideiden työtä, kun ette ymmärrä käsitteiden merkitystä. Ja tarkoitan juuri esimerkiksi habitus epäsiisti, ei sillä ole tarkoitus haukkua ketään vaan arvioida terveydentilaanne.
Selvä.
Jos habitus on epäsiisti niin potilas on kipee.
Lääkäreiden ammattitaitoa on maailman helpoin arvioida. Sitä saa ja tulee arvioida. Potilastyytyväisyydellä.
Hyvä lääkäri kohentaa potilaan terveydentilaa.
P.s. Tietokantaan pelkät spesifit merkinnät - jaarittelut habituksista on mielestäni ylimääräistä höttöä joka vie turhan usein huomion pois itse asiasta. Mutta tämä minun mielipiteeni.
Psykiatrinen sairaanhoitaja, jolla kävin juttelemassa, olikin kirjoittanut aivan puuta heinää monelta eri käynniltä. Olin mm. elämäni aikana ehtinyt opiskelemaan niin monta tutkintoa, ettei silloinen ikäni olisi mitenkään riittänyt. Ymmärrän, että Omakantaan eksyy paljon virheitäkin, ok, mutta kun omani oli täynnä ristiriitaista ja väärää tietoa, tuli mieleen, että onko hän minua ollenkaan kuunnellut.
Minulle psykiatri oli kirjoittanut, että lapsena ainoa kaveri oli sisko. Leikimme toki siskoni kanssa yhdessä, mutta meillä oli laaja kaveripiiri, jotka olivat yhteisiä kavereitamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä.
Jos habitus on epäsiisti niin potilas on kipee.
Lääkäreiden ammattitaitoa on maailman helpoin arvioida. Sitä saa ja tulee arvioida. Potilastyytyväisyydellä.
Hyvä lääkäri kohentaa potilaan terveydentilaa.
P.s. Tietokantaan pelkät spesifit merkinnät - jaarittelut habituksista on mielestäni ylimääräistä höttöä joka vie turhan usein huomion pois itse asiasta. Mutta tämä minun mielipiteeni.
Oletko siis lääkäri? Jos et, niin edelleenkään et omista lääkäreisen ammatillista osaamista jolla voisit sanoa, millaiset merkinnät ovat tarpeellisia. Edelleen, ne merkinnät on hoitohenkilökunnan tiedoksi ensisijaisesti, vaikka nykyään pääsetkin lukemaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla luki ultran jälkeen, että sikiöiden määrä: 66 :D Pää-perämittaa toki tarkoitettiin.
Ristiriitainen ja väärä tieto potilaan terveystiedoissa on todella vakava juttu joka pahimmillaan paljastaa epäpätevän hoidon tai valelääkärin.
Tarkistakaa tietonne ja vaatikaa korjausta jos jokin tiedoissanne on epäselvää/väärin tai aiheuttaa levottomuutta.
"Habitukseltaan tukeva, karvoitukseltaan normaali" huvitti mua aikoinaan kovasti kotiin tulleessa epikriisissä. 😄 Tottahan se oli ja aiheellista kirjatakin. 😊
Ei, kato ne lukee vaan Tieteen Kuvalehteä ja Aku Ankkaa.
Ja juuri täältä sitä hyödyllistä ja kattavaa "opetusmateriaalia" saa kun lukee mitä ihmiset oikeasti ajattelee.