Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä outoa lääkärinne on kirjoittanut teistä Omakantaan?

Vierailija
27.05.2016 |

Kävin viime kuussa usein toistuneiden kovien migreenien takia lääkärissä. Käyntipäivänä sattui taas olemaan tuskaisen kova migreenikohtaus päällä, joten en varmaan ollut ihan parhaimmillani tai jaksanut käyttäytyä kovin iloisesti. Lääkäri oli kirjoittanut: "Ulkoinen olemus epäsiisti, väsynyt, käytös hermostunutta ja asiatonta." Enkä herranjumala todellakaan käyttäytynyt asiattomasti, vaan ihan normaalisti sanoin sanottavani, lääkäri uusi migreenilääkereseptini ja siinäpä se käynti olikin. Siis aivan varmasti olen näyttänyt kalpealta ja huonovointiselta, mutta että asiaton... Rupesi vähän kiukuttamaan, kun luin tuon. Onko todella tapana kirjoittaa huonovointisesta potilaasta noin?

Kommentit (320)

Vierailija
21/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just oli mulle joku määräaikainen harjoittelija lääkäri  (joka sijaisti omaa lääkäriäni) kirjoittanu että : aiemmat verikokeet oli psykiatri määrännyt otettavksi"?? TÄH? Ei todellakaan ollut vaan oma lääkärini. Kyllä ne kaikkee jaksaa ja yrittää väkisin noita psykiatrian puolen diagnooseja aina heittää väliin, tahallaan yrittäen tehdä potilaasta jotain mielenterveystapausta! Kerran 5 v. sitten sain masennus lääkket psykiatrilta, joita en sitten koskaan käyttänyt, ja seuraus on tämä koko lopun elämän.Olen psykiatrin potilas ikuisesti. Olkaapa tarkkoja!

tuli muuten samalla paljastaneeksi että oli käyny salaa lukemassa psykiatrin puolen asioitani, vaikkei ne sille kuulu ees!

Vierailija
22/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yks kirjoitti salaa omakantaani että "on vakuuttunut että sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa"

huh huh.Asia oli muuten täysin päinvastoin. En ole KOSKAAN epäillyt sitä, VAAN TUO SAMA LÄÄKÄRI epäili sitä!! ja itse olin epäuskoinen. Aivan järkyttävää mitä patologisia paskanjauhajia on noissa lääkäreissä! kyllä tajuan että kirjoitti noin siksi että varmaan on ylemmältä taholta sanottu että rajataan kustannus syistä turhien verikokeitten ottoa !Mutta että laittoi minun niskoilleni tuon sairauden epäilyn ja verikokeiten oton, niin onpa törkeetä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kantaan kyllä kirjoittaa myös sairaanhoitajat. Sh:t typistämään lääkärien sanomiset. Jos ootte sh:lle valittaneet jotenkin muuta kuin lääkärille, niin sh lisää niitä omia linjauksiaan sinne lisäksi. Esim. Lääkärille et puhu mitään, mut sairAanhoitajalle kerrot, et haluat tappaa itsesi. Näin olle sh saattaa kirjata sun tietoihin et potilaalla ollut itsetuhoisia ajatuksia,

Vierailija
24/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti mitään outoja ole kirjoitettu, mutta mullakin on masennustausta ja se kyllä mainitaan ihan joka välissä. En ymmärrä miten joku vanha masennus liittyy vaikkapa tulehtuneeseen leikkaushaavaan tai ihottumaan? Kun siitä masennuksesta ei ole mitään sillä käynnillä puhuttu. Käytöksenikin kuulemma ollut asiallista ja vuorovaikutus luontevaa, että olen kai vaikuttanut täysijärkiseltä :)

Vierailija
25/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Siisti, sutjakka rouva" jepp, 19-vuotias sinkku. 😇

Vierailija
26/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reseptissä panemis vaiheeseen..piti olla pahenemis vaiheeseen. Ja käynti ei liittynyt alapäähän😂

Vierailija
27/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siellä mitään erikoisia ole.

Tosin se on vähän hassua kun aina noissa kertomuksissa (ennen tilattiin joskus kotiinkin niitä, tai vanhempani tilas) on mainittu kaikki varsinaiseen asiaan liittymättömätkin tiedot. Esimerkiksi huulihalkioni mainitaan oikeestaan aina. Sinänsä sen ymärrän, sehän tulee esitiedoissa esille kun joutuu kirjaamaan jos on ollut leikkauksissa tms. ja tulee siinä esille.

Viimeksikin gynekologisten asioiden takia olin lääkärissä ja sielläkin se iänikuinen "Huulihalkio operoitu" maininta ennen varsinaista asiaa :D  Tuntuu vaan aina hassulle.

Vierailija
28/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla luki tyttömäinen olemus (nainen 36 v)

Et ollut rupsahtanut akka.....ole kiitollinen😂

Vierailija
29/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri ja silloin tällöin potilaalta tulee pyyntöjä korjata sairaskertomustekstejä. Eli tämä on aivan mahdollista. Olen esim. korjannut kuntoutuksessa olevan miehen epikriisiä "polkenut motomedia useana päivänä kuntoutusjakson aikana" po. "polkenut motomedia joka päivä". Tai kun pistin nuorelle käyntitekstiin "Myöhästyy varatulta ajalta puoli tuntia" niin äitihän soitti perään ja käski poistamaan tämän.

Vierailija
30/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna en ole edes käynyt lukemassa. Keillä kaikilla on muuten oikeus lukea lääkärinlausuntoja potilaan lisäksi? Siis lääkärin ja potilaan lisäksi?

Vierailija
31/320 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en ole edes käynyt lukemassa. Keillä kaikilla on muuten oikeus lukea lääkärinlausuntoja potilaan lisäksi? Siis lääkärin ja potilaan lisäksi?

Kaikkien, jotka hoitoosi osallistuvat.

32/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrättehän, että noi kommentit ihmisestä yleensä kuuluvat meidän kirjauskulttuuriin, joten on oleellista tietoa nuo "asiallinen/hermostunut", jotta seuraava hoitava taho voi verrata siihen vanhaan tekstiin. Myös tekstiin kuuluu laittaa potilaasta esitietoja, eli leikkauksia, sairauksia, poikkeavuuksia, koska ne ovat oleellista tietoa hoidon suhteen.

Ja tosiaan, papereita lukee hoitavat tahot, eli hoitaja, lääkäri, mahd. Fysioterapeutti. Ja heillä on oikeus lukea myös muiden erikoisalojen tekstejä, jos ne oleellisesti kuuluvat hoitoon.. myös ne psyk. Tekstit.

Vierailija
33/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kirjoitan tavallisista potilaista:..........mimiikka normaali ja habitus siisti. Tai sitten esim. ..............psykomotorisesti hermostunut, ilmeet tuskaiset, habitus epäsiisti.

Siis älkää nyt viitsikö.

Voiko sinne omakantaan antaa palautetta ja arvioida lääkärin idioottimaista tai asiatonta käytöstä, mimiikkaa tai epäsiistiä, hermostunutta, pahimmillaan epäpätevän oloista habitusta?

Vierailija
34/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla luki ultran jälkeen, että sikiöiden määrä: 66 :D Pää-perämittaa toki tarkoitettiin.

Vierailija
35/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt asiallisuutta lääkärit noihin omakantakirjauksiin.

Ettei lähde lapasesta ja lopputulos ihan hölmöä tekstiä joka ei kuvaa eikä vastaa potilaan statusta oleellisesti.

Keskittykää oireiden ja terveydentilan  kuvaamiseen eikä siihen onko housunpuntit prässätty ja olemus sliipattu 40asteen kuumehorkassa .

Herää pikkuhiljaa kysymys: Ovatko nykylääkärit tyhjänpäivästä sairaalajargonia maiskuttelevia turhantärkeilijöitä? Eipä olisi tullut mieleenkään että omakantaakin voi käyttää noin päin persettä.

Vierailija
36/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla luki ultran jälkeen, että sikiöiden määrä: 66 :D Pää-perämittaa toki tarkoitettiin.

Ellei lääkäri osaa kirjata täsmällisesti ja huolella potilaan statusta omakantaan, koko järjestelmällä ja tiedoilla ei tee yhtikäs mitään.

Pahinta on "mimiikaltaan hosuva ja habitukseltaan homssuinen lääkäri".

Vierailija
37/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakannassa potilaan lääkäriarvio hoitavasta lääkäristä voisi olla vaikka:

"Lääkäri verbaalisilta taidoiltaan kehittymätön, sanavarasto selkeästi vielä vaiheessa. Omakantakirjaukset hakusessa , ei focusoi"

Vierailija
38/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pitäis uutisissa lukea päivittäin ääneen tää seuraava:

Lääkärin kirjaukset eivät ole kirjeitä potilaille, vaikka potilaat ne omakannasta nykyään näkevätkin. Ne ovat lääkärin omia kirjauksia, muistiinpanoja hänelle itselleen sekä toisille lääkäreille, jotka potilasta ehkä hoitavat. Tässä yhteydessä "asiallinen" tarkoittaa sitä, että potilas näyttää käyttäytyvän vastaanottotilanteessa asiallisesti ja jaksaa siis ponnistella sen verran. Muunlainen ("asiaton", ehkä sitten) käytös kertoo, että potilas mahdollisesti tämän hetkisen sairautensa tai sitten jonkun yleisominaisuutensa vuoksi käyttäytyy poikkeavasti. Päihtymystilanteesta tai sen epäilystä tulisi aina, aina olla merkintä. Pukeutuminenkin kertoo paljon potilaan voinnista. Itsellesi lääkärikäynti on varmaan iso tapaus, mutta lääkärillä olet yksi sadoista, ei teitä voi mielessään pitää...

Joten pientä suhteellisuudentajua sitä omakantaa tutkiessanne.

Kuule, ihan pientä suhteellisuudentajua itsellenne kun kirjaatte niitä muistiinpanojanne POTILAASTA potilaan henkilökohtaiseen tietokantaan.

Tutkikaa muuten se potilaan päihtymystila, älkää kirjatko pelkkiä epäilyjä tai mutufiiliksiänne,  onko selvä.

Vierailija
39/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei kirjoita hän sanelee ja sihteeri kuuntelee ja kirjoittaa.

Eikä läheskään kaikki kirjoitukset näy omakannassa. Onneksi .

Toki lääkärikin jotakin lauseita kirjaa.

Lukeeko muuten lääkäritkin näitä vauvapalstan kirjoituksia? Heille tiedoksi vain ettei täältä kovin hyödyllistä ja kattavaa opetusmateriaalia saa.

Vierailija
40/320 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakantatietoon lisättävä ehdottomasti mahdollisuus kirjata potilaan arvio saamastaan hoidon laadusta.

Nämä tiedot toimitettava suoraan Valviralle säännöllisesti.

Pysyy asiallisuus tuossakin hommassa eikä sitä niin helpolla hoideta vähän toisella kädellä ja sinnepäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän