Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurin teinityttö lihonut valtaviin mittoihin

Vierailija
26.05.2016 |

On aina ollut lihava, jo pikkulapsena.

Niin fiksu tyttö (oman tyttäreni kaveri) ja olen hänestä pitänyt kovasti. Kovasti harmittaa tämän nuoren puolesta. Se on varmasti kauhea olotila. Se on kauhea olotila, missä ikävaiheessa tahansa. Pahinta kuitenkin varmasti nyt.

Ja en puhu mistään jenkkakahvoista, vaan ehkä sellaisesta 150 kg:n tapauksesta.

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan kaveri tuli psykoottiseksi ja lihoi lyhyessä ajassa itsensä tuplaksi entisestään. Lääkitys!

Vierailija
42/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N17 135 kg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos hän hyväksyy ja jopa pitää itsestään sen painoisena? Toki jos paino oikeasti on 150 kg hujakoilla niin siinä alkaa olla jo terveysriskejä.

Ei takuusti ole olemassa teiniä tuon painoisena "tyytyväisenä itseensä". Ihan pervojen virtuaalimaailmaa tämä.

On vetäytynyt omiin oloihinsa. Siksi tyttärenikään ei ole enää paljon nähnyt häntä. 

No mä oon tyytyväine itteeni ja painan melkee ton verran. Ja itse asias goal lihottaa tohon painoo. Ja mun poikkis on fat admirer kaiken lisäks et jätkien takii ei tartte myöskää olla tyytymätön 😃

Lässyti lää. Sairasta olla 17 vuotiaana ton painoinen, luuletko että elät kovin vanhaksi? Ukkos on myös aika sairas, lihottaa sua entisestään. Ja kappas, yks päivä sydän pysähtyy.. No, oma on elämäs. Ite elän terveellisemmin, oon 80 kiloa ja sekin on jo liikaa. Liikunta ehkäisee myös syöpiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap!

Tykkäisitkö jos Sinun kilojasi spekuloitaisiin täällä negatiiviseen sävyyn?

Luulenpa, että ottaisit vastaan mieluummin positiivista palautetta, niinkuin kaikki muutkin ihmiset.

Siis toki voi puhua täällä minusta ihan vapaasti?

Yleensä keskustelu lähtee jostain konkreettisesta tilanteesta. Nyt tämä. 

Vierailija
44/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lihavuudessa herättää niin paljon tunteita? Puolet suomalaisista on ylipainoisia. Ylipaino on merkittävä terveysriski. Suurin osa lihavista ei ole sairaita. Ymmärrän huolesi, ap. Toivottavasti naapurin teini saa painonsa normaalille tasolle.

Vierailija
45/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä alkuunkaan, mikä sinut saa pohtimaan tätä ja analysoimaan. Toivottavasti et esitä teorioitasi naapurin tytöstä tyttäresi kuullen. Kaiken a ja o on mielestäni, että teroitat ja alleviivaat nyt lapsellesi, että kaveria ei jätetä yksin sen takia, että on lihonut. Samalla tavalla häntä pyydetään mukaan tyttöjen menoihin kuin aikaisemminkin vai mitä?  Itsekin olin teini-ikäisenä huomattavan ylipainoinen (n. 40 kg ylipainoa) ja voin sanoa, että kavereiden muka hyväntahtoiset kommentit ja ulkopuolelle jättäminen sai minut syömään vain lisää. Lopulta äitini pakotti minut lääkärille ja toimi käsittämätön määrätietoisesti, jotta homma saatiin pikkuhiljaa suitsittua aina normaalipainoon asti. Koko projektin ajan mukana oli lastenlääkäri ja kouluterveydenhoitaja ja äitini sinnikäs hoidon vaatiminen ja oikean ruuan tekeminen koko perheelle. Propsit vaan mutsille, yo-kuvissa kameraan katsoi ei vieläkään hoikka, mutta normaalipainoinen onnellinen nuori nainen.  Toivottavasti pystyn tekemään saman omalle lapselleni, jos tarve vaatii.

Vierailija
46/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n alotus oli ihan asiallinen. Taitaa olla kova pala monelle vastauksista päätellen. Sääli on kun nuori tyttö on lihava, tottahan se on.

Juoruilu ja toisten asioiden puiminen ei ole asiallista. Rakentava ongelman pohtiminen on fiksua, yleisellä tasolla.

Rakentavaa keskustelua ja pohtimista yleisellä tasolla juuri toivoinkin.

Kukaan ei tästä tyttöä tunnista. Sellaisia koordinaatteja en aio antaa. Juoruilu on pahantahtoista toisten ihmisten asioiden levittelyä, siitä nyt ei ole kyse. 

Kukaan ei liho sairauden takia eikä lääkitysten. Mielenterveydellisistä seikoista johtuen kyllä. Mutta lihavuus aiheuttaa mielenterveysongelmia. 

Eli muna ja kana -dilemma tämä tietysti. 

Lihavuus aiheuttaa mielenterveysongelmia?

Kovin on ristiriitaista: "Kukaan ei liho sairauden takia eikä lääkitysten. Mielenterveydellisistä seikoista johtuen kyllä. Mutta lihavuus aiheuttaa mielenterveysongelmia."

Tässä nyt määritellään terveys ja sairaus ihan omin kriteerein ja kovin absoluuttisesti määritellään mistä paino-ongelma voi johtua.

Lihavuustutkijoita, kuten Aila Rissasta, aikanaan paljonkin kuunnelleena en voi kuin ihmetellä. Tieto ja tutkimus opettaa ymmärtämään sen miten monimuotoisesta ongelmasta on kyse. Vain hyvin yksinkertainen ihminen voi kuvitellaka tuntevansa koko ihmiskuntaa koskevan ongelman läpikotaisin ja vieläpä tietävänsä patenttiratkaisun joka toimii kaikkiin tapauksiin.

Vierailija
47/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on varmasti kaikkein pahinta sille tytölle itselleen. Minä olin lihava lapsi, lihava teini ja järkyttävän lihava, sairaalloisen ylipainoinen nuorena aikuisena. Olin vaan jo lapsena herkkä lihomaan, ei meillä perheessä muut niin lihavia olleet, enkä ole ikinä tykännyt mitenkään ihmeemmin liikunnasta. Kyllä niitä kiloja häpesi, piti rampata tutkimuksissakin lapsena ja äiti valitti, haukkui ja syyllisti, hänkin häpesi lihavuuttani. Kun muutin kotoa, lihoin aivan valtavasti, olin masentunut ja turvaton poikaystävän kanssa asuessa, ja minulle kehittyi jonkinlainen ahmimishäiriö. Kun tututkin kyseli äidiltä, olenko raskaana, vaan olin vaan niin hirvittävän lihava.. Voin vaan kuvitella, mitä ihmiset puhuivat selän takana! Ja kyllä tuolloinkin yritin laihduttaa, mutta se oli vaan ihan älyttömän vaikeaa, varmaan ala-asteelta lähtien olin yrittänyt heikoin tuloksin.

Viimein sain konkreettisempaa apua lihavuuden hoitoon, laihdutin sinnillä ja pääsin lihavuusleikkaukseen. Olen ollut ko vuosia ihan suht normaalin kokoinen, hieman ylipainoa jäi, mutta se ei uhkaa terveyttä ja itsetuntokin on kohentunut. Tulee oikein sellainen pahan olon aalto päälle, kun muistelenkin, miten hirveää se oli olla sen läskivuoren vankina vailla ulospääsyä, teininä se tuntui kaikkein pahimmalta kun pojat koulussa kiusasi ja ilkkui, vaikka en silloin mikään tolkuttoman lihava edes vielä ollut.

Kannusta tytärtäsi ottamaan vaan yhteyttä tuohon tyttöön ja olemaan ystävä kiloista välittämättä, se on parasta tuossa tilanteessa, mitä voit tehdä.

Vierailija
48/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 tarkentaa: "suurimmalla osalla lihavista sairaus ei selitä lihavuutta"

Vierailija
49/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että mitäs jos tämä naapurin tenava esim röökaisi askin päivässä tai ryypiskelisi useita kertoja viikossa, olisiko silloinkin samaan tapaan "älä juoruile!" -kommentteja kuin nyt? Ja kyllä, 150kg on niin merkittävä terveysriski että vertaan tupakointiin.

Pahempihan tuo ylipaino nyt on. 

Kysy keneltä tahansa teiniltä, olisiko mieluummin 150-kiloinen kaikesta syrjäytynyt valas, jolle naureskellaan päin naamaa kadullakin vai tupakoiva nuori. Tupakointi tietyissä lukiopiireissä on huono juttu, mutta esim. amispiireissä aivan tavallinen asia. 

Sairaalloinen lihavuus on kuitenkin ihan omissa sfääreissään syrjäytymisen merkkinä. 

Tiedän tämän, koska itse olen nuorena lihava ja en edes noin lihava. Vaaka kuitenkin heilahti kolminumeroiseen lukemaan. 

Hihittelyä, halveksuntaa, jopa suoranaista vihaa koin osakseni. Tupakointi nyt oli ihan jees... joidenkin mielestä vähän paheksuttavaa, mutta ei kukaan halveksinut sen takia. 

Vierailija
50/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n alotus oli ihan asiallinen. Taitaa olla kova pala monelle vastauksista päätellen. Sääli on kun nuori tyttö on lihava, tottahan se on.

Juoruilu ja toisten asioiden puiminen ei ole asiallista. Rakentava ongelman pohtiminen on fiksua, yleisellä tasolla.

Kukaan ei tästä tyttöä tunnista. Sellaisia koordinaatteja en aio antaa. Juoruilu on pahantahtoista toisten ihmisten asioiden levittelyä, siitä nyt ei ole kyse. 

Kukaan ei liho sairauden takia eikä lääkitysten. Mielenterveydellisistä seikoista johtuen kyllä. Mutta lihavuus aiheuttaa mielenterveysongelmia. 

Eikö vaikuttaisi mitään pääkoppaan sinulla, jos joutuisit elämään 150-kiloisena?

Jos ei, niin poikkeus olet. 

Mul vaikuttaa positiivisesti ku oon sit ihanan läski ja kaunis ja poikkis tykkää viel enemmä. Oon gainer, lihotan itteeni tarkotuksella.

Vierailija
51/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin on ristiriitaista: "Kukaan ei liho sairauden takia eikä lääkitysten. Mielenterveydellisistä seikoista johtuen kyllä. Mutta lihavuus aiheuttaa mielenterveysongelmia."

Tässä nyt määritellään terveys ja sairaus ihan omin kriteerein ja kovin absoluuttisesti määritellään mistä paino-ongelma voi johtua.

Lihavuustutkijoita, kuten Aila Rissasta, aikanaan paljonkin kuunnelleena en voi kuin ihmetellä. Tieto ja tutkimus opettaa ymmärtämään sen miten monimuotoisesta ongelmasta on kyse. Vain hyvin yksinkertainen ihminen voi kuvitellaka tuntevansa koko ihmiskuntaa koskevan ongelman läpikotaisin ja vieläpä tietävänsä patenttiratkaisun joka toimii kaikkiin tapauksiin.

Tarkoitin fyysistä sairautta. Eli huolimattomasti kirjoitettu. 

Vierailija
52/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö ottamatta mitenkään kantaa kyseisen tytön tapaukseen, kyllä sekä sairaudet että lääkkeet voivat lihottaa sekä suoraan että epäsuorasti. Monet masennuslääkkeet, joita käytetään myös kroonisen kivun hoitoon, väsyttävät rankasti, mikä vähentää liikuntaa. Joissain näistä lääkkeistä painonnousu mainitaan myös suoraan sivuvaikutuksena, vaikuttaisivatkohan ne siis myös aineenvaihduntaan tai nesteen kertymiseen elimistössä? Myös monet epilepsialääkkeet, joita niin ikään käytetään kroonisen kivun hoitoon, väsyttävät ja saattavat aiheuttaa muutoksia ruokahaluun. Sitten on tietysti se klassinen kilpirauhasen vajaatoiminta (tai kilpirauhasen poisto esim. syövän takia). Myös krooniset kivut lihottavat ihan ilman lääkitystäkin, jos rankempi liikunta pahentaa kipuja. Eli tiivistyksenä, vaikka ylipaino yleensä johtuukin elämäntavoista, voi taustalla kuitenkin olla sairaus tai sairauteen syötävä lääkitys, jota ei välttämättä haluta mainostaa edes kavereille.

Vierailija
53/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N17 135 kg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vaikuttaisi mitään pääkoppaan sinulla, jos joutuisit elämään 150-kiloisena?

Jos ei, niin poikkeus olet. 

Mul vaikuttaa positiivisesti ku oon sit ihanan läski ja kaunis ja poikkis tykkää viel enemmä. Oon gainer, lihotan itteeni tarkotuksella.

Teidän kahden mielestä olet kaunis mutta muut ei oo sitä mieltä XD lihota vaa. Sitte sitä lopulta ei elimistö enää kestä

Vierailija
54/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä alkuunkaan, mikä sinut saa pohtimaan tätä ja analysoimaan. Toivottavasti et esitä teorioitasi naapurin tytöstä tyttäresi kuullen. Kaiken a ja o on mielestäni, että teroitat ja alleviivaat nyt lapsellesi, että kaveria ei jätetä yksin sen takia, että on lihonut. Samalla tavalla häntä pyydetään mukaan tyttöjen menoihin kuin aikaisemminkin vai mitä?  Itsekin olin teini-ikäisenä huomattavan ylipainoinen (n. 40 kg ylipainoa) ja voin sanoa, että kavereiden muka hyväntahtoiset kommentit ja ulkopuolelle jättäminen sai minut syömään vain lisää. Lopulta äitini pakotti minut lääkärille ja toimi käsittämätön määrätietoisesti, jotta homma saatiin pikkuhiljaa suitsittua aina normaalipainoon asti. Koko projektin ajan mukana oli lastenlääkäri ja kouluterveydenhoitaja ja äitini sinnikäs hoidon vaatiminen ja oikean ruuan tekeminen koko perheelle. Propsit vaan mutsille, yo-kuvissa kameraan katsoi ei vieläkään hoikka, mutta normaalipainoinen onnellinen nuori nainen.  Toivottavasti pystyn tekemään saman omalle lapselleni, jos tarve vaatii.

No voi veetu varmaan ap meneekin tuon tytön kuullen sanomaan omalleen esim "katopa tota, jos syöt ihan helvetisti niin sustakin tulee tollanen tynnyri!". Ja aidan yli huutelee naapurille, että onko heille perustettu merimuseo kun valaskin löytyy -.-

Vierailija
55/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44 tarkentaa: "suurimmalla osalla lihavista sairaus ei selitä lihavuutta"

Totta, katsokaa vaikka kassalla huviksenne lihavien ostoskoreja. Sipsiä, limsaa, einesruokaa, suklaata

Vierailija
56/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy keneltä tahansa teiniltä, olisiko mieluummin 150-kiloinen kaikesta syrjäytynyt valas, jolle naureskellaan päin naamaa kadullakin...

Sairaalloinen lihavuus on kuitenkin ihan omissa sfääreissään syrjäytymisen merkkinä. 

Tiedän tämän, koska itse olen nuorena lihava ja en edes noin lihava. Vaaka kuitenkin heilahti kolminumeroiseen lukemaan. 

Hihittelyä, halveksuntaa, jopa suoranaista vihaa koin osakseni. Tupakointi nyt oli ihan jees... joidenkin mielestä vähän paheksuttavaa, mutta ei kukaan halveksinut sen takia. 

Ja kaiken kokemasi jälkeen jatkat syrjimistä puhumalla 150-kiloisesta kaikesta syrjäytyneestä valaasta?

Sinulla olisi mahdollisuus tukea vertaisena sairaalloisen lihavia ihmisiä ja auttaa heitä omilla kokemuksillasi pois ylipainosta ja mahdollisesta syrjäytymisestä mutta valitset kuitenkin sen koulukiusaajan osan?

Helpon tien valitsit, ei rasita pollaa eikä sydäntä.

Vierailija
57/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N17 135 kg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos hän hyväksyy ja jopa pitää itsestään sen painoisena? Toki jos paino oikeasti on 150 kg hujakoilla niin siinä alkaa olla jo terveysriskejä.

Ei takuusti ole olemassa teiniä tuon painoisena "tyytyväisenä itseensä". Ihan pervojen virtuaalimaailmaa tämä.

On vetäytynyt omiin oloihinsa. Siksi tyttärenikään ei ole enää paljon nähnyt häntä. 

No mä oon tyytyväine itteeni ja painan melkee ton verran. Ja itse asias goal lihottaa tohon painoo. Ja mun poikkis on fat admirer kaiken lisäks et jätkien takii ei tartte myöskää olla tyytymätön 😃

Lässyti lää. Sairasta olla 17 vuotiaana ton painoinen, luuletko että elät kovin vanhaksi? Ukkos on myös aika sairas, lihottaa sua entisestään. Ja kappas, yks päivä sydän pysähtyy.. No, oma on elämäs. Ite elän terveellisemmin, oon 80 kiloa ja sekin on jo liikaa. Liikunta ehkäisee myös syöpiä

Elän varmaa 80 v ainaki, Raakel Lignellille ennustettii 55 kg "ylipainosena" 84 vuoden elinikää. Ei se oo mikää ukko vaa parikymppine jätkä. Harrastan liikuntaa ja oon ain harrastanu, lapsen ratsastust, lentist ja nykyää esim tanssii.

Vierailija
58/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaa yks promille lihavista, joilla sairaus syynä ylipainoon.

Vuosikaudet jo huvittanut itkemiset jostain "kilpirauhasen vajaatoiminnasta" kun ei voida suoraan myöntää että herkkuja lapioidaan kaksin käsin suuhun :D

Mä taas olen lähinnä vittuuntunut näin yksin kertaisiin ihmisiin.

Vierailija
59/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaa yks promille lihavista, joilla sairaus syynä ylipainoon.

Vuosikaudet jo huvittanut itkemiset jostain "kilpirauhasen vajaatoiminnasta" kun ei voida suoraan myöntää että herkkuja lapioidaan kaksin käsin suuhun :D

Ja valitettavasti sen itsehuijauksen huomaa myös keskusteluissa, jossa lihavat kertovat ruokapäiväkirjojaan. Kaikki tyyliä aamulla desi puuroa mustikoilla +kahvi mustana, päivällisellä kanasalaattia, välipalana banaani, iltapalalla yksi voileipä..

Ja ihmettelyihin saarnat, ettei kaikki lihavat mätä roskaruokaa tai isoja annoksia. Niin, mistäs ne kilot on sitten tulleet..

Mun lapsi sai epilepsia-lääkityksen. Lihoi vajaassa kk 3,5kg. Mikä on paljon n. 100cm. Samaa kotiruokaa söi kuin ennenkin, harvoin herkkuja. Kaikki ei ole niin musta-valkoista kuin luulet.

Vierailija
60/126 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi jonkun random naapurin kiloja täällä taivastellaan? Ensinnäkin se, että muu perhe on normaalipainoinen kielii jo siitä, että tyttö on sairas. Mutta ei, sehän ei passaa Av:lle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi