Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (12164)
Tulipa mieleeni eräs entinen ystävä, joka oli useinkin vailla palveluksia, mutta yksi palvelus jäi erityisesti korpeamaan.
Olin etsinyt kotiimme tietyn tyylistä vanhaa työpöytää. Tämä ystävä harrasti kirppareita ja vanhoja huonekaluja, joten pyysin häntä vinkkaamaan jos sattuu näkymään "boknäs tyylistä tai aitoa boknäs pöytää kohtuuhinnalla, ei haittaa vaikka tarvitsee kunnostaa vähäisesti". Tämä kyseli millainen se on (ei tiennyt joten näytin kuvia ja esittelin aiheen) -lupasi pitää silmät auki ja ilmoittaa jos tulee vastaan.
Meni ehkä pari viikkoa ja tämä ex ystävä pyysi peräkärrykyytiä ostamalleen huonekalulle. No lupasin auttaa ja mikäs se huonekalu olikaan: juuri kuvailemani pöytä jonka hän oli bongannut torista lahjoitetaan osastolta. Pöytä piti kärrätä hänen varastoonsa, jossa hän aikoi kunnostaa sen ja laittaa myyntiin kun "niille on kysyntää ja siitä saa hyvät rahat"
Polttoaineet maksoi juuri ja juuri sen mitä kului.
Ei ollut ainoa vastaava tempaus tältä ihmiseltä, mutta jäi kyllä erityisen härskinä mieleeni.
Naapuri pyysi saada syödä kuivuneen juustoni.
Joo apua löytyy mutta nämä naapurit käyttävät niitä väärin kuten muitakin lääkkeitä.
Kyllä nämä naapurit käyttävät niitä lääkkeitä mutta käyttävät väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri oisi tullut kylään lyhyellä varoitusajalla omalla ilmoituksella, että tulee tiettyyn klo aikaan minulle kylään. Ei siis kysynyt olenko edes kotonani/sopiiko ylipäätään koko asia. Jätin kylmän viileästi koko viestiin vastaamatta, kun noin törkeetä toimintaa kehdataan toimia..yleensähän kysytään /sovitaan yhdessä näkemiset toisen kotona ym. Oisiko minunki pitänyt hänelle laittaa joku kerta samalla tavalla, että tulen klo x sinulle kylään lyhyellä varoitusajalla... No en todellakaan.
Miten luulet ihmisten toimineen ennen kännyköitä?
Sitä vaan mentiin kylään katsoon onko ketään kotona. Nykyään pitää varata aika vähintään kuukautta aikasemmin.
Museoissa näkee vielä lankapuhelimia, niitä oli jo parikymmentä vuotta ennen kännyköitä lähes jokaisessa taloudessa. Selvennän v
- - - -
- Paras kuulemani insinöörivitsi liityen NMT-puhelimiin liittyi siihen, että inssin mukaan palvelussa on norsun kokoinen aukko, kun radiotaajuuksia käyttävästä NMT-puhelimesta olisi mahdotonta soittaa valtavirtana olevaan langalliseen kiinteään verkkoon.
...tietty logiikka siinä on, kun vaikka lällärillä ei voinut ottaa yhteyttä kuin toiseen lälläriin...
Tulipa tuosta suuttumisketjussa olleesta jutusta, jossa keittiön pöydällä olleen lehden selaamista pidettiin toisen postien lukemisena:
Äitini tilasi ysärillä paria aikakauslehteä. Taisivat olla tyyliin Kotilääkäri ja Avotakka.
Ne alkoivat kummallisesti saapua meille muutamaa päivää myöhässä. Siis ts. jos lehden numerossa sanottiin tyyliin Seuraava Avotakka ilmestyy 5.2.!, niin lehti saapui meille 10.2.
Asuimme suuren kaupungin kehyskunnassa, eli mistään syrjäseudun viivästyneestä postinjakelusta tuskin oli kyse.
Mutta hämmentävintä tässä oli se, että lehtien välistä alkoi ensimmäisellä lukukerralla löytyä leivänmuruja, ja joskus sivulla oli ilmiselvästi hillotahra.
Postilaatikkomme sijaitsi paikassa, jossa oli n. 6-7 talon postilaatikot, eikä se ollut lukollinen. Seuraavan kerran naapurin rouvaa nähdessään äitini otti asian puheeksi tokaisemalla tyyliin lehtien jakelu on viime aikoina viivästynyt. Onko teilläkin? Ja jotenkin tuntiu, että niitä on jo luettu aamiaispöydässä.
Tämän jälkeen kaikki alkoi taas saapua ajallaan ja tahrattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Hermes Birkinin-laukku. Aito vintage, jonka kummitätini on saanut rakastajaltaan 90-luvulla ja lahjoitti muutama vuosi sitten minulle erään saavutukseni kunniaksi. Laukku ei ole yhtään mun tyyliseni, olen lähinnä farkut&villapaita-ihminen mutta toki tiedän tuon laukun arvon ja säilytän sitä sen mukaisesti. Tätini käytti laukkua aikanaan, joten ihan uudenveroinen se ei ole, ja itse olen käyttänyt sitä kahdesti.
Toisella kerralla minusta otettiin kuva, jossa se laukku näkyy. Veljeni naisystävä oli nähnyt tämän kuvan, ja tuli kysymään onko laukku aito. Sanoin että on, mihin hän ehdotti, että koska en sitä käytä, lahjottaisin sen hänelle. Suuttui, kun kieltäydyin ja nyt levittää huhua että se on feikki.
Mitäs mieltä veljesi on tämmöisestä naisystävästä? Monella menisi vaihtoon
Erosivat joku aika sitten. En tiedä siihen vaikuttaneita syitä.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri pyysi saada syödä kuivuneen juustoni.
Hyvähän tuo oli, jos oli hävikkiin menossa. Itse laitan kuivuneen juuston voileivän tai uuuniruuan päälle ja mikroon/uuniin. Hyvää tulee.
Enemmänkin yrittänyt komennella ja puuttua. Kyseessä läheinen sukulainen ja nyt onneksi välimatkaa.
Hän on vakaumuksellinen vegaani ja sekosi kun aloin tapailla nykyistä miestäni ja "annan hänen syödä lihaa" :D
En siis itse syö lihaa, mutta asiani ei ole kontrolloida muita enkä ole täysvegaani. Enkä vieläkään ole onnistunut tajuamaan mitä minun kuuluisi tehdä mieheni lihansyönnille paitsi ilmeisesti jättää hänet ja etsiä vegaanimies. Lol.
Nyt uusimpana sukulainen on uhannut että tekee eläinsuojeluilmoituksen jos teetämme aikanaan pennut metsästyskoirallamme (se on jo osittain terveystutkittu hyvin tuloksin, lisää tutkitaan vielä ja katsotaan menestyykö kokeissa ja joku tulos edes näyttelyistä pitäis, kasvattajankin mielestä kuitenkin lupaava).
Sukulaiseni mielestä tämä on se mikä tuhoaa maailman eläimet, koska Romaniassa ja Venäjällä olisi jo koiria joita adoptoida. Metsästys itsessään on tietysti kauheaa ja nämä koirat jotenkin pakotetaan siihen hänen mukaansa. (Luonnossa koiraeläimet ilmeisesti jakavat vegaanisia tuotteita nuotiolla 🤔). Ja lisäksi koirien lisäännyttäminen on kuulemma r*******ta, mikä nyt on jo tosi mautonta sekoilua häneltä.
Tämä on vain hänen viimeaikainen kampanjansa, hän on ollut ahkera puuttumaan muidenkin sukulaisten lemmikkiasioihin, ruokiin, sisustukseen (lampaantaljat, nahkasohva jne) ja pukeutumiseen jos se ei ole linjassa hänen arvoihinsa. Suvussa on pari ihan täyspäistäkin kasvisruokailijaa ja tämä rouva on ollut aina vähän tällainen jo ennen veganismia. Välttelemme kun voimme, mutta nämä sekoilut usein tulevat esiin suvun juhlissa halusi eli ei. Jos käy hyvä tuuri, jurnutus keskittyy vain siihen etteivät juhlat ole vegaaniset.
Tuiki tuntematon naapuri pyysi rajulla pakkaskeliä apua ulkotöihin, johon voi helpostikin mennä 1,5h. En todellakaan ollut valmis lähtemään lähes -30C kelillä vapaapäivänä ilmaiseksi töihin, kun ei ollut mistään kriittisestä hädästä kyse. Sama homma odottaa täälläkin, mutta hoidan omani pois alta lauheammalla säällä.
Kieltäydyin jollain verukkeella ystävällisesti, mutta ei tuntunut menevän perille. Ei mennyt siinäkään vaiheessa perille, kun mainitsin, että hänen tarvitsemansa palvelun saa ostopalveluna. Luovutti vasta, kun ärtyneenä käskin soittamaan jonkun yrityksen apuun.
En tiedä pyysikö muilta apua vai eikö kukaan suostunut auttamaan, mutta "ongelmalle" ei ole tehty mitään pariin viikkoon.
En ole hänen kanssaan edes koskaan small talkannut, siksi ärsytti tuplasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs ryhmä järjesti tapaamisen, jossa ideana oli omakustanteinen keilailu. Paikan päällä kävi ilmi, että rataa ei voinut maksaa missään 5 euron erissä vaan yhden piti se hoitaa. Käytin tuohon loput ePassi rahani ja se ei riittänyt edes. Piti omalla pankkikortilla maksaa jäljelle jäänyt summa.
Ainoastaan yksi ryhmään kuulunut maksoi minulle oman osuutensa kun pyysin. Epassi rahat olin valmis menettämään mutta se loppusumma, jonka maksoin tililtäni, olisin toivonut edes saavani takaisin.
Siinä teki keilaratayritys virheen. Eikös E- passi ole henkilökohtainen ja sillä pitäisi voida maksaa vain omat kustannukset.
5e varmaan löytyi epassista. Hän maksoi loput rahana, eikä liity saatuun etuun.
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin yrittänyt komennella ja puuttua. Kyseessä läheinen sukulainen ja nyt onneksi välimatkaa.
Hän on vakaumuksellinen vegaani ja sekosi kun aloin tapailla nykyistä miestäni ja "annan hänen syödä lihaa" :D
En siis itse syö lihaa, mutta asiani ei ole kontrolloida muita enkä ole täysvegaani. Enkä vieläkään ole onnistunut tajuamaan mitä minun kuuluisi tehdä mieheni lihansyönnille paitsi ilmeisesti jättää hänet ja etsiä vegaanimies. Lol.
Nyt uusimpana sukulainen on uhannut että tekee eläinsuojeluilmoituksen jos teetämme aikanaan pennut metsästyskoirallamme (se on jo osittain terveystutkittu hyvin tuloksin, lisää tutkitaan vielä ja katsotaan menestyykö kokeissa ja joku tulos edes näyttelyistä pitäis, kasvattajankin mielestä kuitenkin lupaava).
Sukulaiseni mielestä tämä on se mikä tuhoaa maailman eläimet, koska Romaniassa ja Venäjällä olisi jo koiria jo
Ulostakaa se terroristi...
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti jaa vietän mielelläni joulun yksin. Ajatelin vain rentoutua ja ostaa vähän herkkuja, käyn pienellä joulupäivällisellä ystävän kanssa kaupungilla ennen joulua kun shoppailemme ja olen tilanteeseen ihan tyytyväinen. Siskoni sitten ilmoitti että eihän noin voi mennä, me tullaan piristämään sua ja viettämään osa joulusta sun luona (2 aikuista + 8, 11, 14 ja 16-vuotiaat lapset) Me tuodaan rosolli ja graavilohi, sä varmaan hoidat loput ruoat? Ihmetteli kun sanoin etten ala tekemään jouluruokaa 6 henkilölle kun olen ostanut jo ne vähät mitä itse tarvin.
Ei ole ensimmäinen kerta kun haluaa "piristää" eli käytännössä tulle syöttämään koko perheensä luokseni, sama homma on ollut syntymäpäivänäni "Kai laitat lämpimän ruuan kun me tullaan kaukaa?" 50km päästä... Kesäreissulla ajoivat ohi ja kyselivät onko jääkaapissa tarpeeksi jos pysähtyvät nopeasti, kun ei ollut niin eivät tulleet ollenkaan. Näen siskoani ja
Eikö ihmisillä ole mitään tolkkua :D! Miten ihmiset kehtaa edes ehdottaa.
Naapuri halusi vähentää omakotitalonsa roskisten tyhjennysväliä. Kerta viikossa oli liikaa, mutta hän empi onko kahden viikon välein liian harvoin. Naapuri kysyi meiltä voisiko hän sitten dumpata roskansa meidän omakotitalon roskikseen, jos kahden viikon väli ei riitä ja hänen roskiksensa täyttyy.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri halusi vähentää omakotitalonsa roskisten tyhjennysväliä. Kerta viikossa oli liikaa, mutta hän empi onko kahden viikon välein liian harvoin. Naapuri kysyi meiltä voisiko hän sitten dumpata roskansa meidän omakotitalon roskikseen, jos kahden viikon väli ei riitä ja hänen roskiksensa täyttyy.
Tuohan on loistoidea! Meillä on nimittäin kompostori jäätynyt.
Sanonkin naapurille, et onhan heillä varmaan tilaa meidänkin erinomaisen laadukkaille biojätteille... Not.
#. . . rataa ei voinut maksaa missään 5 euron erissä vaan yhden piti se hoitaa. Käytin tuohon loput ePassi rahani ja se ei riittänyt edes. Piti omalla pankkikortilla maksaa jäljelle jäänyt summa.
5e varmaan löytyi epassista. Hän maksoi loput rahana, eikä liity saatuun etuun.#
Ymmärsin ylläolevaan perusteella eri lailla.
Yhden kaverin outoihin pyyntöihin on joutunut tottumaan vuosien mittaan. Mikäli en johonkin asiaan ole suostunut, on siitä seurannut yleensä se, että yhteydenpito on katkennut pitkäksikin aikaa. Viimeisin, mistä taisi mennä herne nenään, oli se, että en suostunut lähtemään hakemaan hänen kanssaan autoa 150 km:n päästä. Sehän olisi ollut 300 km edestakaisin. Olin iltavuorossa töissä eräänä perjantaina, ja sälli soittaa ja sanoo, että on löytänyt auton, mutta se on 150 km:n päässä. Lähdet varmaan kuskiksi? Sanoin, että en muuten lähde kuskiksi, itselläni oli kyseiselle viikonlopulle muutakin tekemistä.
uppendaali