Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11854)
Raparperihomma kuulostaa kylläkin väärinkäsitykseltä. Yleensä ne rönsyilevät niin että niitä voidaan helposti jakaa muille. Juurineen. Eiköhän omistaja olisi voinut tuoda työpaikalle niitä varsia? Tämän vuoksi on helppo ymmärtää väärin: kun kerran joutuu autolla hakemaan, ei ole kyse mistään varsista.
Vierailija kirjoitti:
Raparperihomma kuulostaa kylläkin väärinkäsitykseltä. Yleensä ne rönsyilevät niin että niitä voidaan helposti jakaa muille. Juurineen. Eiköhän omistaja olisi voinut tuoda työpaikalle niitä varsia? Tämän vuoksi on helppo ymmärtää väärin: kun kerran joutuu autolla hakemaan, ei ole kyse mistään varsista.
Lue uudestaan
Kiva siinä sitten kasvattaa uutta raparperipehkoa, kasvattamiseen voi mennä vuosia! Raparperinainen, nosta kunnon haloo tuon varkaan kanssa. varmaan siirtänyt pehkon mökilleen...
Mä kyllä vaatisin raparperivarasta palauttamaan saman puskan takaisin itselleni sekä tuomaan kolme uutta alkua puutarhakaupasta. Alkuperäinen omistaja ei välttämättä muuten saa yhtään raparperiä itse tänä vuonna, ne sen verran kyllä kärsivät siirrosta, että ekana vuonna tulee huomattavasti vähemmän syöntikokoisia varsia. Tuu kertoo mitä työkaveri selitti tänään töissä aiheesta!
Gallup: Jos päivittelet tätä sivua saadaksesi tietää miten raparperitarina etenee, peukku ylös!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli siinä, että tuntematon nainen dumppasi omat hylkyvaatteensa ym. muka vauvanvaatteina toiselle hävitettäväksi. Kaatopaikkamaksut toiselle ei ole mitään hyväntekeväisyyttä.
UFF:llähän on joka paikassa näitä isoja keltaisa jätekeräyspisteitä, jonne voi dumpata vaika miten paljon vaatteita. MOnia jätesäkillisiä olen itsekin joskus vienyt sinne köyhille myytäväksi.Ei ole mitään kaatopaikkamaksuja todellakaan, nyt vasta tulossa se laki että ei saa heittää sakajätteen seassa ,mutta ei ole aiemmin ollut mitään lakia eikä maksua. taidat nyt vähän liioitella?
Siis köyhäthän ei todellakaan pysty ostamaan UFF:lta, Kontista tai Pelastusarmeijalta. Sen verran suolaisia hintoja pyytävät noista ilmaiseksi saaduista lahjoituksista...
Ei nyt aina näinkään, ostin torstaina 4 lasia ja lasipurkin Fidalta, yhteensä 3,5 euroa. Kontista ostin poikaystävälle mikrokuvun, itselleni kengät ja keittiöön säilytyspurkin, 6 euroa. Pelastusameijalta olen ostanut villasukkia 2-5 euroa/pari, paitoja ja pyyhkeitä pari euroa/kpl jne. Tampereella näin. Välillä on suolaiset hinnat, mutta niin on ihan tavan kirppikselläkin.
Meillä oli opiskeluaikoina viiden hengen kaveriporukka. 2 näistä päätti, että kun valmistutaan he muuttavat isompaan kaupunkiin työn perässä. Ilahduttiin muiden kanssa kun toinen näistä pyysi kylään heti kun kämpän olivat löytäneet. Lupasi ottaa meidät kyytiinsä ja tuoda takaisin (samalla hakiakseen uutta muuttokuormaa). Kun päästiin asunnolle niin kyllä oli järkytys edessä, litroittain maalia ja pensseleitä, harava pihassa yms. Asunnon läheltä ei kulkenut julkista liikennettä ja vieraassa kaupungissa muutenkin oltiin ihan hukassa. Opiskelijoina ei todellakaan rahaa taksiin. Kaikkien vanhemmat töissä. Siinä sitten tehtiin orjatyötä koko päivä ja tämä höynäyttäjä pitkin hampain täyden päivän jälkeen vei meidät... Linja-autolle, eli ei edes kotiin.
mä en ihmettele tota raparperijuttua yhtään, ihmiset on nykyään niin vieraantuneet luonnosta sekä omavaraisuudesta...että tyyppi on varmaan hakenut raparperin samalla systeemillä miten perunoita nostellaan...
kannattaa varmaan kertoa kaverille hieman raparperin käsittelystä ja keräämisestä..
Vierailija kirjoitti:
Entisessä työpaikassani olin ainut nainen. Eräänä päivänä yksi kollega tuli kysymään, että voisinko leipoa seuraavaksi päiväksi kakun, koska hänellä on _toisen_ nimen nimipäivä. Nauroin ja sanoin että en voi, olen tosi huono leipomaan. Hän oletti, että koska olen nainen, osaan leipoa ja teen niin käskystä. Seuraavana päivänä mies tuli töihin ja kailotti jo ovelta että "täältä tulee nimipäiväsankari!!" ja oli hämmästynyt kun kaikki muut eivät olleetkaan laulamassa kakun kanssa onnittelulauluja.. Mökötti minulle koko päivän siitä, etten tuonut kakkua. Uskomaton tyyppi!
Tästä tuli mieleen oma vanha työpaikka, olin myös ainoa nainen ja kun joulunaika lähestyi, pomo pyysi tai melkeinpä oletti minun järkkäävän pikkujoulujuhlat koko porukalle (n. 15 henkeä). Sinänsä tämä ei ollut törkeän härski pyyntö koska olisin voinut kaiketi myös kieltäytyä, mutten tehnyt niin koska oikeastaan juhlien järjestäminen on minusta ihan hauskaa, kuitenkin pidin tosi outona sitä automaattista oletusta että naisena olen pätevä/velvollinen asian hoitamaan. Työtehtäväni ei siis mitenkään liittynyt assarointiin tms.
Samassa paikassa muuten käytiin ikuista väittelyä kahvinkeitosta, sain usein merkittäviä silmäilyjä osakseni aiheesta puhuttaessa mutta kukaan ei uskaltanut yrittää nakittaa hommaa minulle suoraan, koska tiesivät etten itse juo ollenkaan kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli siinä, että tuntematon nainen dumppasi omat hylkyvaatteensa ym. muka vauvanvaatteina toiselle hävitettäväksi. Kaatopaikkamaksut toiselle ei ole mitään hyväntekeväisyyttä.
UFF:llähän on joka paikassa näitä isoja keltaisa jätekeräyspisteitä, jonne voi dumpata vaika miten paljon vaatteita. MOnia jätesäkillisiä olen itsekin joskus vienyt sinne köyhille myytäväksi.Ei ole mitään kaatopaikkamaksuja todellakaan, nyt vasta tulossa se laki että ei saa heittää sakajätteen seassa ,mutta ei ole aiemmin ollut mitään lakia eikä maksua. taidat nyt vähän liioitella?
Ei UFF halua kaatopaikkakuntoista vaatetta. Ei niitä kukaan osta, ei edes ne köyhät. Ja sellaisiahan ne noiden antamat vaatteet ja tavarat on, käyttökelvottomia. Vai ihanko oikeasti kuvittelet että köyhät ostaa rikkinäisiä, likaisia ja käyttökelvottomia vaatteita? Sellaisista vaatteista tässä nyt oli kyse, jos et ymmärtänyt. Raahataan toisille muka hyväntekeväisyyden nimissä vaatetta ym. tavaraa joka on jätettä. Kun itse halutaan vaan niistä mahdollisimman helpolla eroon.
Raparperitarinalle jatkoa odottelen...
juuh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutimme omakotitaloon pari vuotta sitten ja naapurin nuoren lapsiperheen tullessa esittelemään itsensä he olivat kiinnostuneempia autoistamme kuin meistä ihmisistä. Etenkin perheen rouva oli hyvinkin innostunut tilanteesta ja hihkui "iso uusi Audi, mahtavaa!". Hän kyseli mitä kaikkea tavaratilaan mahtuu ja onhan tässä myös vetokoukku ja tällä on varmasti mukava ajella pitkiäkin matkoja. Tilanne lähinnä huvitti meitä ja ajattelimme että hän oli vain autofriikki.
Parin viikon päästä syy intoiluun selvisi sitten meillekin. Ovikello soi lauantaina aamupäivällä ja naapurin rouva oli oven takana ilmoittaen että "me tästä sitten lähdettäisiin". Olin hieman hämilläni topakasta ilmoituksesta ja totesin että ahaa. Rouva alkoi sen jälkeen kyselemään avaimia ja onko varmasti tankattu? Tiedustellessani, että mikä hän vastasi että "no auto tietysti, ei meillä ole aikaa tankata kun on niin kiire jo" Vastasin, että en minä tiedä koska teidän auto on tankattu, jonka jälkeen rouva kivahti, että teidän autonne ja anna ne avaimet jo tänne!
Mieheni tuli viereeni ja sanoi, että ei anna auton avaimia vieraalle ilman selitystä. Tämän jälkeen selvisi, että naapurit olivat ilmeisesti käyttäneet aiemman naapurin autoja kuin omiaan ja olettivat että se mahdollista meidänkin kanssamme. Koska meillä oli kaksi autoa, oli hänen mukaansa toinen aina valmiina heidän käytettävissään ja toki olimme valmiita auttamaan köyhää lapsiperhettä myös maksamalla polttoaineet lainamatkojen osalta. Nyt he olivat lähdössä 500 kilometrin päähän Itä-Suomeen sukuloimaan ja olisivat tulleet sieltä seuraavana maanantaina takaisin.
Mies totesi, että laina ei onnistu nyt eikä tulevaisuudessa ja autot ovat meidän, eivätkä heidän. Tämän jälkeen rouva paineli kirosanoja huudelleen omalle pihalleen. Hetken päästä perheen isäntä tuli oven taakse ja vaati autoa lainaan, koska näin oli menetelty aiemminkin ja miten muka voimme olla lainaamatta koska heillä oli hätätilanne. Selvitettyämme että tarvitsemme autojamme ihan itse viikonlopun aikana ja että teidän oma autonnehan seisoo pihalla, mies totesi että mutta kun sen tankki on tyhjä ja se pitäisi tankata!
Rouvakin liittyi uudelleen keskusteluun, mutta tällä kertaa hän olikin itkeskelevä ja valitti, miten voimme olla niin julmia, että riistämme heidän lapsiltaan pitkään odottamansa mummolavierailun. Kehotimme heitä matkustamaan omalla autollaan, niin se ei ollut lainkaan mahdollista, koska heillä ei ollut rahaa tankata ja he kehtasivat vielä vaatia, että koska emme lainaakaan autoa, niin meidän pitäisi sitten tankata heidän autonsa. Useiden ei-vastauksen jälkeen pariskunta haukkui meidät kirosanojen säestyksellä mitä monisanaisemmin ja lähtivät pois.
He yrittivät vielä myöhemmin lainata auton lisäksi niin lasten pyöriä, peräkärryä, grilliä, ruohonleikkuria, pomppulinnaa ja jopa lasten leikkimökkiä koska emme tarvitse sitä kuitenkaan, koska olemme kuitenkin mökillä.
Huvittivinta asiassa on oikeastaan se, että heidän talonsa päädyssä on iso koristelintu. Ja se lintu on lokki =)
Tätä tarinaa en ihan purematta niele.
En minäkään. Tuo kirjoitustyyli ja tietyt maneerit on näkyvissä myös muissa, ihan ylivedetyissä kertomuksissa tässä ketjussa. Joku on keksinyt keksiä päästään kaikkia juttuja tähän keskusteluun tajuamatta, että provoilukin on taitolaji.
Niin no rikkaat ja köyhät lapsiperheet eivät yleensä asu viereisissä taloissa.
Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kyllä voivat asua. Minä olen perinyt talon, jota minulla ja miehelläni ei ikinä olisi itse mahdollista hankkia. Juoksevat kulut ovat jo niin korkeat, että lainaa tai vuokraa emme pystyisi tällaisesta talosta tällaisella paikalla maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
mä en ihmettele tota raparperijuttua yhtään, ihmiset on nykyään niin vieraantuneet luonnosta sekä omavaraisuudesta...että tyyppi on varmaan hakenut raparperin samalla systeemillä miten perunoita nostellaan...
kannattaa varmaan kertoa kaverille hieman raparperin käsittelystä ja keräämisestä..
HALOO!
Se oli pyytänyt raparperia PIIRAKKAAN. Ei siis koko puskan käsittävää määrää.
Sun logiikalla varmaan pussillisen perunoita pyytävä kuokkisi tyhjäksi koko pellon.
Eli helevatun isosta piirakasta on kyllä ollut kyse :D
Mutta ihan miten vaan...
Asianomainen pian kertonee .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen sukulainen tarvitsi maalausapua mökillä, minkä takia heidän piti ajaa yhteensä n. 700 km parina viikonloppuna. Hän pyysi mieheni avuksi hommiin ja paluumatkalla vaati rahaa bensoista.
Täh? Maksoiko miehesi?
Ei maksanut.
Tätini kysyi, jos voisin meikata serkkuni vanhojen tansseihin, lupasi palkkaa. Otin töistä palkattoman vapaan ja loppujen lopuksi siellä olikin serkkuni luvannut myös kahdelle kavereilleen meikit. Päivän palkka 1paketti servettejä(!) sekä sämpylä. Ei puhettakaan bensarahoista.
Sama tätini kysyi vuosia sitten kun vielä opiskelin jos lähtisin serkulleni lapsenvahdiksi huvipuistoon. En todellakaan tiennyt, että saan maksaa molempien ratikat, ruuat, juomat, jäätelöt yms. Mitä serkkuni koko päivän kinusi. Kysyin tädiltä jos hän maksaisi ne takaisin niin kuulemma itse halusin viedä :)) en siis kehdannut 11vuotiasta serkkua nälässäkään pitää.
Nyt ollaan molemmat jo aikuisia ja kerran tarvitsin serkun apua hänen alansa työssä. Sain ihan paperilaskun käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää on mielestäni myös se, että lapsen koululuokalla on oma tili, johon vanhemmat maksavat pikkusumman (15 €) ja jonne pannaan myyjäisten tuotot. Opettaja käyttää tiliä lasten kanssa tarvittaviin kuluihin (retket, jätskit, tarvikkeet sekä me vanhemmat hommaamme opettajalle lukukauden päätteeksi tilin lopuilla yhteisen lahjan). Kätevää ja helppoa, ei tarvitse jatkuvasti olla leipomassa myyjäisiin eikä opettaja huku kymmeniin tyhjänpäiväisiin pikkulahjoihin joka joulu ja kevät.
No, luokallamme tosiaankin on joitain perheitä, jotka eivät ole n e l j ä n vuoden aikana osallistuneet tähän ollenkaan. Käsittämätöntä. Heistä ei ole kuulunut mitään, ei selitystä, mikseivät ole osallistuneet ja tilinhoitaja on laittanut omistaan tarvittavat summat, että saadaan yhteinen lahjakortti opettajalle (ettei 1-2 perheen lapsosen nimi jää ainoana kortista pois). Lisäyksenä vielä, että asumme melko varakkaalla alueella, eikä kenestäkään todellakaan voi olettaa päälle päin, että jollakin olisi rahasta niin tiukkaa, etteikö 15 euroa irtoaisi... Ehkä kyse on lokkeilusta tai periaatteesta, mene tiedä. Ihmeellisiä änkyröitä!
Miksi tähän tulee alapeukkuja? Kirjoitinko jotenkin sekavasti tai ylimielisesti? Ihmetyttää vain, millaiset perheet eivät osallistu yhteiseen kassaan, vaan kehtaavat maksattaa muilla.
Mua ihmetyttää vaan tuollainen tili mihin pitäisi "jätski-, retki- tai "tarvikerahoja" maksella. Voi sillä paremmallakin alueella asuvalla tiukkaa olla. Ja miksi korttiin ei voi kirjoittaa vaan että on luokalta vuosimallia se ja se.. Ai niin, sitten tilinhoitajat ei pääse kirjoittamaan niitä maksamattomien nimiä sinne...
Ja mua ihmetyttää että mihin näitä jätski-, retki-, ja tarvikerahoja oikein tarvitaan? Eikös peruskoulu ole ihan ilmainen? Ja kuinka paljon jätskiä lasten pitää koulussa saada ja miksi? Ja mikä oikeus muutamalla vanhemmalla on perustaa luokalle oma tili ja velvoittaa kaikki muut maksamaan tietty summa tilille? Ei mikään, homma on vapaaehtoista joten on ihan turha kitistä jos joku ei maksa. Itse halusitte ja itse maksatte.
OK, no selvennän tätä hieman. Eli tuo luokan oma tili on koulussamme jokaisella luokalla. Siitä sovittiin ensimmäisessä vanhempainillassa opettajan toimesta. Syy tiliin on se, ettei kaupunkimme kouluilla ole varaa kustantaa oikein mitään perusopetusta kummempaa oppilailleen ja opettaja itse ei saa olla tilin haltija. Sieltä maksetaan matkakulut retkille (mm. bussit uintiin), joitain askartelumateriaaleja, pääsylippuja sekä keväisin jäätelöt lapsille. JA olemme lopuilla hiluilla hankkineet jonkun yhteisen pienen muistamisen opettajalle joka joulu ja kevät (mielestäni hyvä juttu, niin open ei tarvitse miettiä, minne laittaisi tontut, kynttilät, suklaarasiat ja kotimatkalle ei tarvitse pakettiautoa kukille...) Enkä tiedä, mitä pahaa on opettajan muistamisessa? Eikös joka työpaikalla jotenkin muisteta hyvin tehdystä työstä? Ja luokkamme pidetty ope on todella työnsä hyvin tehnyt. Kortissa ei luetella nimiä erikseen, mutta itseäni risoo tuo joidenkin a s e n n e , että siivellä pääsee... Kyse ei ole kuitenkaan mahdottoman isoista summista.
Tuolle tilille olisi tarkoitus kerätä rahaa koulun myyjäisillä ja muilla tempauksilla MUTTA: vanhemmat ovat nähneet mukavammaksi maksaa sen 15 egeä/vuosi, niin ei tarvitse pitää buffettia, näperrellä myyjäiskakkuja ja ostella muodon vuoksi toisten tekemiä tuotteita. Helppoa, ei tarvitse laittaa niin paljon vaivaa eikä aikaa. (Ehkä jotkut vanhemmat sitten haluaisivat sen periaatteensa merkeissä leipoa ja olla vapaaehtoisina joka kissanristiäisissä, mitä koulu järjestää? Myydä keksejä ja kalentereita työkavereilleen? Mutta eipä heitä näy vapaaehtoisina siinäkään.)
Joo ja sori närkästyneestä tekstistäni, mutta hieman ärsyttää :-)
Jos uinti kuuluu koulun opetussuunnitelmaan liikuntatunnilla, niin ei todellakaan kerätä rahaa kyyteihin. Se kuuluu opetukseen. En ole myöskään neljän lapsen kokemuksella koskaan kuullut, että vanhempien pitää laittaa kuussa 15 euroa, että saa arkastelutarvikkeita yms. Ne kuuluu kyllä opetukseen.
Ja opettajan lahja on vapaaehtoinen. Aika härskiä opettajan käskeä aukaisemaan tili, millä voidaan ostaa hänelle sitten kunnollinen lahja.
Peruskoulu on lapselle ilmainen ja lahja opettajalle vapaaehtoinen. Kenenkään ei ole pakko laittaa rahaa mihinkään epämääräiseen tiliin, millä maksellaan lasten jätskejä ja uintimatkoja, mitkä kuuluu koulun maksettavaksi ja ennen kaikkea, että opelle saadaan kunnon lahja.
Minäkin ihmettelin bussimaksuja koulun järjestämälle liikuntatunnille. Kyllä ne kuuluu koulun maksaa. Paitsi jos on joku Steiner-koulu tai muu yksityinen koulu, niin sinnehän vanhemmat maksaa itse kaiken.
Meidän lasten luokilla omat tilit. Käyvät siis tavallista peruskoulua. Syksyllä 5. luokalle menevän esikoisen luokka on kerännyt 1-luokasta asti rahaa 6-luokan keväällä toteutettavaa luokkaretkeä varten. Ihan mukava summa on kasassa. Ei niitä mihinkään askartelutarvikkeisiin tai jätskeihin käytetä. Sama homma 1. luokalta päässeellä kuopuksella, keräävät rahaa luokkaretkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tätini kysyi, jos voisin meikata serkkuni vanhojen tansseihin, lupasi palkkaa. Otin töistä palkattoman vapaan ja loppujen lopuksi siellä olikin serkkuni luvannut myös kahdelle kavereilleen meikit. Päivän palkka 1paketti servettejä(!) sekä sämpylä. Ei puhettakaan bensarahoista.
Sama tätini kysyi vuosia sitten kun vielä opiskelin jos lähtisin serkulleni lapsenvahdiksi huvipuistoon. En todellakaan tiennyt, että saan maksaa molempien ratikat, ruuat, juomat, jäätelöt yms. Mitä serkkuni koko päivän kinusi. Kysyin tädiltä jos hän maksaisi ne takaisin niin kuulemma itse halusin viedä :)) en siis kehdannut 11vuotiasta serkkua nälässäkään pitää.
Nyt ollaan molemmat jo aikuisia ja kerran tarvitsin serkun apua hänen alansa työssä. Sain ihan paperilaskun käteen.
Olisit siitä laskusta nyt sit ihan pokkana vähentänyt ne huvipuistokulut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit siitä laskusta nyt sit ihan pokkana vähentänyt ne huvipuistokulut!
Serkkuni on ihan mukava ja alansa osaava. Täti hieman aasi, rikkaisiin naimisiin päässyt ja pihi. Serkku tuskin edes tietää tai varsinkaan silloin on tilannetta tajunnut. Tuo wanha-meikki ärsyttää ehkä enemmän, koska se on mun alaa ja koin palkanmenetystä ja multa ei edes kysytty niitä kavereiden meikkauksia :/
Minulla oli vähän vastaavanlainen tilanne ollessani töissä kioskissa. Meillä myytiin veikkauksen pelejä, ja sukulaiset kuvittelivat, että arpoja pystyy raaputtamaan ja lottokuponkeja yms. vastaavia pelikuponkeja pystyy tulostamaan ilmaiseksi ilman että työnantaja huomaa. Mummonikin pyysi tulostamaan sata riviä lottoa, ja kun sanoin että ei ole tapana varastaa töistä, ja että sellaisesta jäisi kiinni saman tien, niin sain kuulla olevani ahne ja kateellinen, kun en halua kenenkään tutun voittavan.