Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11856)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dille dong kirjoitti:
Sain sukulaiselta kutsun lapsensa ammattkoulun valmistujaisjuhliin, ilmoitin että en pääse tulemaan niin tuli viesti mihin tilinumeroon voin maksaa lahjan.
Mielestäsi siis lahja annetaan vain, jos osallistutaan juhliin?
Jos on vieraampi sukulainen, niin sitten näin. Läheisemmät erikseen.
Eli lahja on vain sun tapasi maksaa juhlien tarjoiluista eikä suinkaan muistaa ja palkita esim ammattiin valmistunutta vuosien ahkerasta työstä?
Jos kyseessä on henkilö, jota en ole koskaan tavannut ja kutsukin on laitettu vain lahjojen toivossa, niin sitten näin.
Kas. Maalitolpat siirtyi kesken keskustelun.
En täysin ymmärrä, mitä tarkoitit maalitolppien siirtymisellä. Valmistujaisten aikoihin tulee kutsupyyntöjä sellaistenkin sukulaisten juhliin lahjojen toivossa, joka ei ole koskaan edes tavannut ja joiden vanhemmista kuulee vain, kun he ovat jotakin vailla. En osallistu sellaisen sukulaisen lapsen valmistujaisiin, jota olen viimeksi tavannut joskus lapsena. Jos on läheisempi sukulainen, jonka valmistujaisiin ei pääse, vaikka muuten olisi mennyt, voi laittaa tilille lahjarahan
Tässä ei ollutkaan kyse uppo-oudoista sukulaisista ja se oli sitä maalitolppien siirtelyä.
Kutsuja tulee sekä oudoilta, että tutummilta sukulaisilta. Paras oli kutsu Amerikkaan jonkun pikkuserkun lapsen valmistujaisiin. En ole tavannut edes hänen isovanhempiaan ikinä. Eivät varmaan tienneet, ettei Finland ole Yhdysvalloissa.
Nanna 67 kirjoitti:
Viime viikolla naapurin vanhamies tuli postilaatikolle samaan aikaan kanssani. Alkoi siinä sitten flirttailun yritystä, ja kun olin ihan etten ymmärtäisi, sanoi suoraan että kyllä olis kiva vispailla sun kans joskus koko viikonloppu. Siis törkeää!!! Ollaan molemmat naimisissa ja ikä eroa edukseni 25 vuotta. Naspureita oltu 7 vuotta. Hyi helvetti #%/&* Vasta kyllä katson milloin menen hakemaan postini.
No hyi. Mutta voisiko olla alkavaa muistisairautta? Osassa, esim Lewyn kappale taudissa häviää estot. Siis jos ei aikaisemmin ole ollut tuon tapaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni lapsi pyysi kesällä tulemaan omansa ja kaverinsa yhteiseen yo-juhlaan. Kutsussa oli mukana tilinumero, johon vieraat saivat laittaa rahaa omatuntonsa mukaan ylioppilaiden yhteistä etelänlomaa varten. Kiitimme kutsulle ei.
Samaisen serkun iäkäs äiti täytti pyöreitä vuosia ja serkku oli laatinut juhlakutsun. Kutsussa toivottiin, että vieraat laittaisivat rahaa omatuntonsa mukaan annetulle pankkitilille. Muunlaiset lahjat olivat kiellettyjä.
Kiitimme sillekin kutsulle ei.Höh, olisi ollut ainakin mulle mieleen. Helppoa, kun rahalla selviää, eikä tarvi miettiä, mikä olisi sopiva lahja. Sellainen, josta olisi jotakin iloa saajalle.
Jos on nähnyt kyseisen ylioppilaan viimeksi yli 10 vuotta sitten kuten tässä tapauksessa, niin ei kiitos.
Samoin, jos tietää syntymäpäiväsankarin kielteisen asenteen rahalahjoja kohtaan, niin ei kiitos myös sille.
Hänen kanssaan tavataan kuitenkin säännöllisesti, joten yhteydenpito ei ollut yksistä juhlista kiinni.T. Sama
Niin, tai sitten sä oot vain pihi ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkkuni lapsi pyysi kesällä tulemaan omansa ja kaverinsa yhteiseen yo-juhlaan. Kutsussa oli mukana tilinumero, johon vieraat saivat laittaa rahaa omatuntonsa mukaan ylioppilaiden yhteistä etelänlomaa varten. Kiitimme kutsulle ei.
Samaisen serkun iäkäs äiti täytti pyöreitä vuosia ja serkku oli laatinut juhlakutsun. Kutsussa toivottiin, että vieraat laittaisivat rahaa omatuntonsa mukaan annetulle pankkitilille. Muunlaiset lahjat olivat kiellettyjä.
Kiitimme sillekin kutsulle ei.Höh, olisi ollut ainakin mulle mieleen. Helppoa, kun rahalla selviää, eikä tarvi miettiä, mikä olisi sopiva lahja. Sellainen, josta olisi jotakin iloa saajalle.
Jos on nähnyt kyseisen ylioppilaan viimeksi yli 10 vuotta sitten kuten tässä tapauksessa, niin ei kiitos.
Samoin, jos tietää syntymäpäiväsankarin kielteisen asenteen rahalahjoja kohtaan, niin ei kiitos myös sille.
Hänen kanssaan tavataan kuitenkin säännöllisesti, joten yhteydenpito ei ollut yksistä juhlista kiinni.T. Sama
Laskelmoitua piheyttä, lähes tuntemattomia kerjäläisiä kohtaan, oikein mielestäni.👍
Olen voinut tän jo kirjoittaa ketjun alkupuolelle, mutta tosi juttu vaikkei uskois: myimme omakotitalon, saimme 30 000 euroa voittoa. Anopin mielestä puolet voitosta olisi tarvinnut antaa miehen siskolle. Perustelu: viimeisessä leposijassa ei ole taskuja
Ihan itse sijoitettiin rahat seuraavaan asuntoon
Miehen sisko toi tyttönsä meille "muutamaksi päiväksi" kun koulujen kesäloma alkoi. Käytännössä tyttö oli meillä koko kesän ja meidän piti hankkia hänelle uikkarit, kengät ja muita varusteita. Äitiä ei lapsi tuntunut kiinnostavan kesän mittaan ollenkaan ja kun mies esitti hänelle elokuussa laskun tytölle tehdyistä ostoksista, oli vastaus että "kai sitä nyt voi sukulaisen lapselle joskus jotain laittaa".
Aikanaan kun olin kuntouttavassa työtoiminnassa sieltä sai ottaa ylijäämäruuat mukaan ja niitä jäi aina paljon. Vein niitä myös 3-4 kertaa viikossa entiselle kaverille. Sitten koko paikka meni kiinni ja homma loppui. N. viikko sen jälkeen hän soitti minulle kuinka olen itsekäs h* ora, kun en enää tuonut ruokaa ja hänen rahansa meni pääosin tupakkaan, ripsi- ja kynsihuoltoihin. Ilmeisesti hänestä oli sama asia olisinko saanut ruuat ilmaiseksi vai ilmeisesti kuulunut ostaa hänen ruokansa. ja kyse melkein 30v ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dille dong kirjoitti:
Sain sukulaiselta kutsun lapsensa ammattkoulun valmistujaisjuhliin, ilmoitin että en pääse tulemaan niin tuli viesti mihin tilinumeroon voin maksaa lahjan.
Eli lahja on vain sun tapasi maksaa juhlien tarjoiluista eikä suinkaan muistaa ja palkita esim ammattiin valmistunutta vuosien ahkerasta työstä?
Jos kyseessä on henkilö, jota en ole koskaan tavannut ja kutsukin on laitettu vain lahjojen toivossa, niin sitten näin.
Kas. Maalitolpat siirtyi kesken keskustelun.
En täysin ymmärrä, mitä tarkoitit maalitolppien siirtymisellä. Valmistujaisten aikoihin tulee kutsupyyntöjä sellaistenkin sukulaisten juhliin lahjojen toivossa, joka ei ole koskaan edes tavannut ja joiden vanhemmista kuulee vain, kun he ovat jotakin vailla. En osallistu sellaisen sukulaisen lapsen valmistujaisiin, jota olen viimeksi tavannut joskus lapsena. Jos on läheisempi sukulainen, jonka valmistujaisiin ei pääse, vaikka muuten olisi mennyt, voi laittaa tilille lahjarahan
Tässä ei ollutkaan kyse uppo-oudoista sukulaisista ja se oli sitä maalitolppien siirtelyä.
Kutsuja tulee sekä oudoilta, että tutummilta sukulaisilta. Paras oli kutsu Amerikkaan jonkun pikkuserkun lapsen valmistujaisiin. En ole tavannut edes hänen isovanhempiaan ikinä. Eivät varmaan tienneet, ettei Finland ole Yhdysvalloissa.
Kutsut ovat kivoja, eikä se lainkaan haittaa jos kutsuja on kaukainen sukulainen. Voisihan tuota sukulointia eri mantereella harkita, jos se osuisi sopivaan ajankohtaan.
Sen sijaan on uskomatonta että kutsuja ilmoittaa, mitä lahjaksi saa antaa. Jokainen antaa mitä antaa. Eikä lahjaa sovi tietenkään odottaa, jos juhlijakaan ei pääse paikalle. Eihän juhlien tarkoitus ole olla mikään tekosyy rahankerjuulle.
Kyllä nämä nykyajan teinit kutsuu juhliin mahdollisimman paljon vieraita, että saavat mahdollisimman paljon lahjoja/rahaa. Ahneita kun ovat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nämä nykyajan teinit kutsuu juhliin mahdollisimman paljon vieraita, että saavat mahdollisimman paljon lahjoja/rahaa. Ahneita kun ovat.
Voi olla. Mistä lienevät oppineet? Vanhemmat kai ne juhlat kuitenkin järjestävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä et ymmärrä lukemaasi.
Yllätysjuhlat kaverille. Oli kutsuttu iso porukka, kaikilta toivottiin vielä "jotain pientä maksua omantunnon mukaan" avuksi järjestelyihin.
Facebook-kutsussa oli laitettu juhlien alkamisajaksi klo 12, joten oletimme, että myös juhlakalu on paikalla ja yllätetään suurinpiirtein noihin aikoihin. Hän saapuikin vasta klo 15:30. Vieraat oli väijytetty auttamaan järjestelyissä ja oli pyydetty aikaisemmin paikalle. Vähän törkeää tuhlata ihmisten aikaa tuolla tavoin. Itselläni olisi ollut klo 14 aikaan muuta menoa jo. En myöskään itse kuulunut lähipiiriin tai suunnitteluporukkaan, eikä kyseinen kaveri ole minulle järjestänyt koskaan mitään.
Toisen tapauksen tiedän, missä ulkomailta tullut miniäehdokas ilmoitti etukäteen, mitä heidän maassaan on tapana sitten syödä esimerkiksi aamupalaksi. Appivanhemmat sitten pyydetään ostamaan nämä ruoat valmiiksi. Aika paksua, eikös nyt voisi vaikka yhtenä aamuna syödä, mitä isäntäväki tarjoaa. Sitten vaikka hakea kaupasta sitä oman mielen mukaista ja vaikka tarjota kyläpaikassa, että näin meillä.
Yksi mikä ärsyttää kanssa, on vanhempien antamat lasten lahjalistat. Periaate on, että lahjoja ei pyydetä ja vaadita. Ja se ettei tule monta samaa, ei ole mikään peruste. Ja jos nyt tulee, niin samaa krääsää se on missä ne muutkin lelut, että se maapallon kuormittuminen olisi sitten siitä kiinni ja sillä perustellaan joku lista. Tarkoitan tällä listalla jotain sellaista, missä on väh 10 lahjaa, joista mitään et osta alle 30 eurolla ja vielä mahd nimi perässä, kuka on luvannut ostaa minkäkin.
Eri asia sitten, jos toiveita erikseen pyydetään,niin sanoa vaikka, että "tykkää autoista/barbeista/koirista/liilasta väristä" eikä tuollaista ostattamista.
Naapurissamme asuu suloisia lapsia, joille olen ostanut välillä lahjoja, mutta alkaa ärsyttää, kun ei kiitetä. Lapset ovat niin pieniä, etteivät itse vielä kykene. Olen sitten valitettavasti lakannut antamasta lahjaa, kun jää niin tympeä fiilis, kun ei kiitetä. Samaten, jos saavat lahjoja niin paljon, että ei sitten muista tai kykene, niin voin jättää ne omani pois.
Naapurimme tapasi yrittää tyrkätä meille vanhat huonekalunsa, kun hankkivat uusia eivätkä viitsineet viedä kierrätykseen.
Kuulemma hyvällä vaan, jos tarvitaan. No ei tarvita, eikä mahdu.
Yrittivät antaa ruokapöytää meille ilmaiseksi. Kävin sanomassa itse, että teillä on peräkärry pihalla, viette ne turhat tavarat minne viette, tää ei oo mikään kierrätyskeskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dille dong kirjoitti:
Herranen aika, eihän kotijuhlien tarjoilusta pidä maksaa, vaan juhlanpitäjä kiittää tarjoilulla vieraita siitä, että nämä ovat viitsineet tulla paikalle juhlistamaan juhlittavaa.
Mikäli kutsussa on tilinumero, en taatusti osallistu rahastustilaiauuteen. Juhlat kustannetaan itse, ja vieraat antavat, mitä haluavat.
samalle tilille ja kummallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dille dong kirjoitti:
Herranen aika, eihän kotijuhlien tarjoilusta pidä maksaa, vaan juhlanpitäjä kiittää tarjoilulla vieraita siitä, että nämä ovat viitsineet tulla paikalle juhlistamaan juhlittavaa.
Mikäli kutsussa on tilinumero, en taatusti osallistu rahastustilaiauuteen. Juhlat kustannetaan itse, ja vieraat antavat, mitä haluavat.
Joo, en osallistu minäkään sellaisiin juhliin, joihin myydään pääsylippuja.
Vierailija kirjoitti:
Yllätysjuhlat kaverille. Oli kutsuttu iso porukka, kaikilta toivottiin vielä "jotain pientä maksua omantunnon mukaan" avuksi järjestelyihin.
Facebook-kutsussa oli laitettu juhlien alkamisajaksi klo 12, joten oletimme, että myös juhlakalu on paikalla ja yllätetään suurinpiirtein noihin aikoihin. Hän saapuikin vasta klo 15:30. Vieraat oli väijytetty auttamaan järjestelyissä ja oli pyydetty aikaisemmin paikalle. Vähän törkeää tuhlata ihmisten aikaa tuolla tavoin. Itselläni olisi ollut klo 14 aikaan muuta menoa jo. En myöskään itse kuulunut lähipiiriin tai suunnitteluporukkaan, eikä kyseinen kaveri ole minulle järjestänyt koskaan mitään.Toisen tapauksen tiedän, missä ulkomailta tullut miniäehdokas ilmoitti etukäteen, mitä heidän maassaan on tapana sitten syödä esimerkiksi aamupalaksi. Appivanhemmat sitten pyydetään ostamaan nämä ruoat valmiiksi. Aika paksua, eikös nyt voisi vaikka yhtenä aamuna syödä, mitä isäntäväki tarjoaa. Sitten vaikka hakea kaupasta sitä oman mielen mukaista ja vaikka tarjota kyläpaikassa, että näin meillä.
Yksi mikä ärsyttää kanssa, on vanhempien antamat lasten lahjalistat. Periaate on, että lahjoja ei pyydetä ja vaadita. Ja se ettei tule monta samaa, ei ole mikään peruste. Ja jos nyt tulee, niin samaa krääsää se on missä ne muutkin lelut, että se maapallon kuormittuminen olisi sitten siitä kiinni ja sillä perustellaan joku lista. Tarkoitan tällä listalla jotain sellaista, missä on väh 10 lahjaa, joista mitään et osta alle 30 eurolla ja vielä mahd nimi perässä, kuka on luvannut ostaa minkäkin.
Eri asia sitten, jos toiveita erikseen pyydetään,niin sanoa vaikka, että "tykkää autoista/barbeista/koirista/liilasta väristä" eikä tuollaista ostattamista.Naapurissamme asuu suloisia lapsia, joille olen ostanut välillä lahjoja, mutta alkaa ärsyttää, kun ei kiitetä. Lapset ovat niin pieniä, etteivät itse vielä kykene. Olen sitten valitettavasti lakannut antamasta lahjaa, kun jää niin tympeä fiilis, kun ei kiitetä. Samaten, jos saavat lahjoja niin paljon, että ei sitten muista tai kykene, niin voin jättää ne omani pois.
Vaikea ymmärtää sellaisia yllätysjuhlia, kun vieraille on varattu lähinnä ikävä yllätys.
Lähtikö kukaan pois ennen juhlakalun tuloa?
Vierailija kirjoitti:
Naapurimme tapasi yrittää tyrkätä meille vanhat huonekalunsa, kun hankkivat uusia eivätkä viitsineet viedä kierrätykseen.
Kuulemma hyvällä vaan, jos tarvitaan. No ei tarvita, eikä mahdu.
Yrittivät antaa ruokapöytää meille ilmaiseksi. Kävin sanomassa itse, että teillä on peräkärry pihalla, viette ne turhat tavarat minne viette, tää ei oo mikään kierrätyskeskus.
Työkaveri kertoi, että sukulaiset tuo hänen äitinsä mökille tuliaisina vanhoja huonekaluja (pois uusien tilalta) ja tämä työkaveri sitten kuljettaa ne mökiltä lähimmälle jäteasemalle,. Mikään puhe ei auta ja pitkä matka palauttaa kotiovellensa.
Vierailija kirjoitti:
Olen voinut tän jo kirjoittaa ketjun alkupuolelle, mutta tosi juttu vaikkei uskois: myimme omakotitalon, saimme 30 000 euroa voittoa. Anopin mielestä puolet voitosta olisi tarvinnut antaa miehen siskolle. Perustelu: viimeisessä leposijassa ei ole taskuja
Ihan itse sijoitettiin rahat seuraavaan asuntoon
mukavasti näissä jätetään aina selittämättä sitä syytä miksi joku on ajatellut niin, saadan juttu näyttämään pahemmalta. Todennäköisesti sisko oli tehnyt jotain remontteja omalla rahalla siihen, sisustanut, välittänyt ilmaiseksi tms, ja te ostitte sen alihintaan häneltä tms.
Hänen kanssaan tavataan kuitenkin säännöllisesti, joten yhteydenpito ei ollut yksistä juhlista kiinni.
T. Sama