Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Vierailija kirjoitti:
Olimme miesystävän veljellä istumassa iltaa. Paikalla sattui olemaan myös eräs tuttu mies, josta en ole koskaan oikein pitänyt. On sellainen mieslapsi joka yrittää edelleen silloin tällöin iskeä mua, vaikka olen seurustellut jo vuoden. Heittää mautonta läppää ja muutenkin käytöstavat hukassa.
Olimme siinä sitten miesystävän kanssa tekemässä lähtöä ja meillä oli mukana vielä yhdet juomat illaksi kotiin. Tämä mies tuli ja pyysi saada yhden. Sanoin, että ei käy koska ovat meidän viimeiset. Siihen hän totesi, että "ei mua se kiinnosta, otan jos haluan enkä sulta lupaa kysy!" Mies tosissaan kehtasi ottaa juoman laukustani ja LAITTOI SEN HOUSUIHINSA. Tuossa kohtaa olin jo niin vihainen ja pyöristynyt etten osannut edes sanoa mitään. Eräs kaverini huomasi tilanteen ja puuttui siihen ja sain lopulta takaisin sen, mitä minulta vietiin.
Ongelma tässä ei ollut niinkään se, että kyseessä oli viimeinen juoma, vaan se periaate, miten röyhkeästi joku kehtaa vaan ottaa jotakin sellaista, mistä minä olen maksanut. Välttelen kyseistä ihmistä niin paljon kuin mahdollista, mutta valitettavasti häneen törmää silloin tällöin väkisin, koska asuu lähistöllä ja jotkut tuttavani jostain kumman syystä kestävät hänen seuraansa.
Herää mahdottoman kova uteliaisuus tietää, miten miesystäväsi reagoi asiaan? Puhuit monikossa että "olimme", joten oletan että olit siellä miesystäväsi kanssa.
Pelissä kaveri rakensi omaa basea, pyysi meitä katsomaan hänen aikaansaannosta. Muutama seinä ja lattia siel sun tääl. "Tossa arkussa on pari kirvestä, mun pitää nyt lähtä"
Stna
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sitä iänikuista mökkirutinaa, mutta anoppi. Meillä yhteinen mökki anopin kanssa ja hän kutsuu jatkuvasti vieraita kummista kaimaan kun olemme yhdessä mökillä ja syöttää vieraille meidän ostamat lihat ja juottaa ostamamme viinit. Anoppi ostaa vain jotain pientä kuten leipää ja juustoa ja taivastelee kuinka paljon me niitä syömme - oikeastihan meillä on omat mukana.
Ensin ostamme pullaa kun anoppi haluaa kutsua vieraita. Sitten kesken vierailun anoppi heittäytyy höveliksi ja sanookin vieraille että nyt grillataan ja jäätte yöksi. Paha siinä on sitten sanoa että oltiin kyllä ihan itselle ne monen kympin lihat ostettu.
On sanottu anopille tästä sata kertaa mutta ei vain mene jakeluun.
Juu tää on sitä vieraanvaraisuutta toisen kustannuksella. Itsellä oli hieman samanlaista exmieheni kanssa nuorena: oltiin kaveriporukalla baarissa usein ja olin usein isäni autolla liikenteessä. Asuin lähellä keskustaa. Tämä exäni vaati usein, että pitäisi viedä illan päätteeksi (eli noin klo 03) hänen hyvä kaverinsa kotiin, asui 5 km väärässä suunnassa.
Jossain vaiheessa alkoi ärsyttämään tämä kaverin paapominen ja sanoin exälleni että haluan nopeasti kotiin nukkumaan, enkä oikein voisi isäni autolla ja bensoilla kuskailla jatkuvasti HÄNEN kaveriaan. (isäni on edelleen tarkka autostaan ja pihi mies) Ko. kaveri muuten ei koskaan esim tarjonnut makkaraperunarahoja palveluksistani.
Mutta ärsyttävintä kaikessa oli se, että exäni ei kerrasta tajunnut etten enää halua olla hänen höveliyden mahdollistajana, vaan alkoi jo puolen yön aikoihin baari-iltoina kuiskailla korvaani että hei viedäänhän me toi Hannu sit kotia, viedäänhän? Vaikka kieltäydyin niin jatkoi natinaansa ja sama taas seuraavalla baarireissulla.
Eksäni siis halusi olla höveli minun ja isäni kustannuksella. Itte en kyllä kehtais. Tai jos kerran pyytäisinkin ja sitten kumppanini sanoisi kerrankin ettei halua viedä, niin ymmärtäisin kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää menkö takaamaan lainaa!!!!!!!
Ei koskaan eikä koskaan ei ikinä!
Olin opiskelujeni edellä määrä-aikaistyössä. Boyfriendini mami pyysi takaamaan remonttilainaa. ( poikaystävän sisko ja miehensä olivat vakityössä, poikaystävän veli oli naimisissa rikkaan naisen kanssa). Olin ihan ällikällä lyöty, kysyin miksei tytär takaa tai poika+rikas vaimo.
Ei kuulemma voi pyytää. Sanoin olevani pienipalkkainen ja pätkätyö…en halua taata.
No MUODOLLISUUS VAAN. Tapahtui jo 40 vuotta sitten, no maksamassa sitä remonttilainaa huomasin okevani. Voi saatana.Eipä ole nykyään vaaraa joutua samanlaiseen tilanteeseen, sillä henkilötakaukset eivät ole olleet käytössä enää pitkiin aikoihin.
Asuntolainoissa yhtenä vaihtoehtona on henkilötakaus-siinähän makselet,jos toinen ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sitä iänikuista mökkirutinaa, mutta anoppi. Meillä yhteinen mökki anopin kanssa ja hän kutsuu jatkuvasti vieraita kummista kaimaan kun olemme yhdessä mökillä ja syöttää vieraille meidän ostamat lihat ja juottaa ostamamme viinit. Anoppi ostaa vain jotain pientä kuten leipää ja juustoa ja taivastelee kuinka paljon me niitä syömme - oikeastihan meillä on omat mukana.
Ensin ostamme pullaa kun anoppi haluaa kutsua vieraita. Sitten kesken vierailun anoppi heittäytyy höveliksi ja sanookin vieraille että nyt grillataan ja jäätte yöksi. Paha siinä on sitten sanoa että oltiin kyllä ihan itselle ne monen kympin lihat ostettu.
Eihän se mene jakeluun, jos siitä ei ole mitään seurauksia hänelle.
Kun seuraavan kerran anoppi kutsuu vieraita, niin pakkaatte etukäteen tai vaivihkaa vieraiden aikana omat eväät kylmälaukkuun ja sitten anopin ehdottaessa grillausta, toteatte, että pitääkin sitten käydä ostamassa lisää evästä ja pakkaatte ”tyhjän” kylmälaukun autoon ja ajatte kotiin.
Jos ja kun anoppi soittaa perään, että missä viivytte, voitte keksiä selityksen, että autosta meni rengas ja vaihdatte just vararengasta alle.
Seuraavaan soittoon vastaatte, että vararengas olikin tyhjä ja odotatte hinuria, mutta anoppi voi vaikka pistää grillin tulille ja tarjota, mitä kaapista löytyy.
Sitten puhelimet kiinni. Jälkikäteen selitys, että meni akku ja auto pitikin viedä kaupunkiin asti, joten menitte saman tien kotiin yöksi.
Toinen vaihtoehto on grillata ja syödä lihat etukäteen. Anoppi kertoo, että kohta tulee vieraita. Saman tien ruoanlaittoon ja ruoat onaan napaan. Mieluiten vaikka niin, että viimeiset herkut menee ääntä kohti, kun anopin vieraat astuvat sisään.
Tai sitten sanotte suoraan vieraille, että sori, mutta ei oltu varauduttu vieraisiin ja ruokien pitää riittää viikonloppuun yms asti.
Aikuiset ihmiset ja pitäisi tuommoiseen farssiin ryhtyä. Voi hyvänen aika.
Varmaan kuitenkin ymmärsit, että se kolmas neuvo oli se aikuisille tarkoitettu eli tämä, että selitetään asia vieraille anoppia nolaamatta? Kahvit voidaan tarjota, mutta ruokaa on varattu vain omiin tarpeisiin.
Tosin anoppihan se tuossa alkuperäisessä tarinassa on se, joka ei käyttäydy kuin aikuinen, vaan kuin hemmoteltu kakara, joka toimii oman päänsä mukaan muista välittämättä.
Varmaan ymmärrät, että moinen farssi ruokien pakkaamisesta piiloon, uimaan menosta tunneiksi ruoat mukana, lihojen syömistä etukäteen, vaikka ei olisikaan nälkä jne. ovat typeryyden huippu.
Aikuiset selvittää asiat puhumalla, jos anopilla on muistisairaus eikä siksi puhetta ymmärrä. Vieraille voi sanoa, että eipä tietty, että tulette, olisimme varanneet ruokaa, jos olisimme tienneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän näyttäisikin sitten tosi kivalta se rakas pikku Murre, kun täräyttäisi metsästysaseella. Eläinlääkärin voi tilata usein kotiinkin antamaan sen piikin, jos on noin vaikeaa.
Isoissa kaupungeissa näin, mutta ymmärrät varmaan ettei tämä onnistu kaikkialla.
Pointti tässä oli nyt se, että et sä voi lopettaa lemmikkikoiraa metsästysaseella ampumalla kuin korkeintaan hätätapauksessa, kun eläin pitää päästää tuskistaan.
Sitten kieltäydyt pyynnöstä, hyvin yksinkertaista.
Tässä alkuperäisen kommentin kirjoittaja. Totta h***ssa kieltäydyin, en ammu omianikaan, ellei hätätilanne. Millainen lemmikin omistaja tapattaa pienen koiran ampumalla sen sijaan, että on vierellä loppuun asti ja hyvästelee? Sellainen, jolla itsellä ei ole tunteita tai sidettä lemmikkiä kohtaan..
Tunnen pari tyyppiä, jotka ovat joutuneet äkillisesti lopettamaan koiransa itse. Toisen kohdalla koira sai sairauskohtauksen keskellä yötä viikonloppuna ja päivystävä eläinlääkäri oli neuvonut lopettamaan koiran itse, jos vain pystyy. Koira olisi joutunut kärsimään monta tuntia ja pitkän matkan autossa. Mielestäni tämä osoitti kuinka paljon tämä ihminen välitti koirastaan kun ei halunnut koiran kärsivän enempää vaan lopetti sen itse. Ei ollut kuulemma helppo tehtävä.
Toki paras ratkaisu on nukuttaa lemmikki uneen, mutta aina se ei ole mahdollista äkillisissä tapauksissa.
Yksi naapurini vei koiria jatkuvasti piikille kun koira ei osannut käyttäytyä tai haukkunut hirveä/karhua tai muuten ei miellyttänyt omistaa. Mielestäni tälläinen toiminta on paljon kylmempää ja julmaa kuin sairaan koiran lopettaminen itse pakon edessä.
Yksi tuttu taas ei halunnut leikkauttaa kissaansa kun leikkaaminen maksoi ja tappoi hyvin kylmällä tavalla pentueet (
Ihmettelen tuota että mukamas serkut nykyäänkin olisivat niin kovasti tekemisissä keskenään. Missä tuollaista on?
Meidän suvussa hädin tuskin tiedetään jonkun naimisiin menneen nykyinen sukunimi, ehkä tiedetään lapsiluku ja onko eronnut jossain välissä ja sen takia kakkos/kolmosliitto meneillään. Ja tiedot kulkevat vanhempien kautta jos kulkevat.
Mitään seurustelua ei ole koskaan ollut serkkujen itsensä kesken. Ei sitten synny tuollaisia "kai hoidat lapsiani kesälomallasi" tai "kai me voimme tulla sinne teidän mökille silloin kun meille sopii" -tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän näyttäisikin sitten tosi kivalta se rakas pikku Murre, kun täräyttäisi metsästysaseella. Eläinlääkärin voi tilata usein kotiinkin antamaan sen piikin, jos on noin vaikeaa.
Isoissa kaupungeissa näin, mutta ymmärrät varmaan ettei tämä onnistu kaikkialla.
No kyllä onnistuu. Maaseudullakin onnistuu kotikäynnit, oli potilas sitten lehmä tai koira. Toki kotiinkutsuttuna käyntimaksu on sitten kalliimpi.
Jos on varaa pitää eläintä, on varaa maksaa piikistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan uusperhe, olen ostanut omalle tytölleni 2000e skootterin uutena ja vaihdoin sen käytettyyn autoon kun tytär sai ajokortin. Nyt avovaimoni on puhunut että hänen tytölleen pitäisi saada myös skootteri mutta minun pitäisi se maksaa, avovaimolla ei ole kuulema varaa ja lapsen oma isä oli kieltäytynyt sitä maksamasta. Kieltäydyin kohteliaasti, ostakoon vanhemmat jos haluaa. Pienempiä vaateostoksia jne ei olla laskettu kuka maksaa mutta uusi skootteri on jo vähän liikaa.
Hankalia tilanteita kun perheen lapsilla soisi olevan samanlainen elintaso. Mutta ei tietenkään ole bonusvanhemman vastuulla tehdä noin isoja hankintoja.
Saman katon alla olevilla alaikäisillä joo, mutta ei aikuisilla lapsilla eikä todellakaan jo omillaan asuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttuni, silloin nelissäkymmenissä ja lapseton, sai sukulaisnaiselta pyynnön. Olisi pitänyt alkaa sijaissynnyttäjäksi, kun heille ei alkanut lasta kuulua. Olivat itsekin jo suht iäkkäitä lapsentekoon. Mies olisi kuulemma hoitanut hedelmöityspuolen. Tavasta en tiedä. Tuttuni, liian kiltti ihminen vielä silloin, oli oikeasti miettinyt asiaa ja pahoitellen sitten kertonut, ettei voi alkaa tällaiseen ja että kurjaa, jos teillä ei onnistu. Nainen oli suuttunut. En tiedä kuinka läheisissä väleissä ovat nyt, mutta oma pää sanoo silti, että huh huh.
Suomessa sijaissynnytys ei ole laillista
Sijaissynnytys kiellettiin Suomessa vuonna 2007, ja onhan tuo pyyntö voinut tapahtua ennen sitä.
Vaimo pyysi pesemään laiturin juhannusvieraita varten. Tein sen jo viime viikolla eikä se ole miksikään siitä muuttunut. Otin kopan kaljaa ja radion mukaan ja soutelen nyt täällä ulapalla rauhallisessa kesäsäässä - nauttien rauhasta hyvän musiikin kera.
Yksi entinen puolituttu pyysi tupaantuliaisissa pääsymaksun vierailta. En mennyt.
On sitten harvinaisen pihi ihminen ja nostaa itseään esiin joka käänteessä. Kehuu itseään ja lapsiaan jne... Pikkupaikkakunnan ns. silmäätekevä, hiipuva tapaus. Vaikea luonne ja jos jostain erikoista kuvioistaan joku hänelle suoraan sanoo jotain, niin tämä henkilö ottaa ikivihat.
Minulle möi surkealaatuista tavaraa (en nyt viiti sanoa tarkemmin, mistä oli kyse) ja kun siitä valitin, niin oli katastrofi. Ei kukaan ikinä koskaan ole valittanut kuulemma.
Käytin pitkän linjan ammattilaista katsomassa, millaista tavaraa tämä tärkeä henkilö oli myynyt. Ammattilainen totesi että tämähän on myyntikelvotonta, miten kukaan kehtaa tämmöistä edes tarjota myyntiin.
Tätä taustaa vasten sanoin myyjälle että voin maksaa 50 % alkuperäisestä sovitusta hinnasta, kun tavaran laatu on oikeasti aika surkeaa. Myyjälle se sopi, mutta sanoi että pitää vielä miettiä sitä loppupuolikasta. Mitään ei koskaan myyjästä kuulunut, joten ajattelin että ehkäpä tämän kerran myyjä tajusi jääneensä kiinni huiputuksestaan. Kuitenkin hän edelleen vielä vuosienkin jälkeen viitsii levittää juttua siellä pikkupaikkakunnallaan, että minä se jätin laskun maksamatta...
Vierailija kirjoitti:
Vaimo pyysi pesemään laiturin juhannusvieraita varten. Tein sen jo viime viikolla eikä se ole miksikään siitä muuttunut. Otin kopan kaljaa ja radion mukaan ja soutelen nyt täällä ulapalla rauhallisessa kesäsäässä - nauttien rauhasta hyvän musiikin kera.
Toivottavasti naapuristolla on sama musiikkimaku, sillä vesi kantaa äänen todella hyvin. Toisten maailmaan tunkeutuminen ei-toivotuilla äänillä on yksi pahimmista röyhkeyden lajeista. Kiitos kaikille tämän muistaville!
Vierailija kirjoitti:
Edesmennyt appeni heitti kahvipöydässä vuosia sitten, että meidän pitäisi ruveta jo hankkimaan lapsia.
"MINÄ haluan ukiksi."
Olimme toistuvasti maininneet, että lapsiperhe-elämä ei meitä kiinnosta, kun sitä meiltä usein tivattiin.
Olisiko tärkeintä,että oma poika saisi elää omannäköistään elämää ja on onnellinen niin?
Jos appesi ja/tai vanhempasi olisi aikoinaan toteuttaneet samaa elämänfilosofiaa, ei miehelläsi ja/tai sinulla olisi tuota ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mene jakeluun, jos siitä ei ole mitään seurauksia hänelle.
Kun seuraavan kerran anoppi kutsuu vieraita, niin pakkaatte etukäteen tai vaivihkaa vieraiden aikana omat eväät kylmälaukkuun ja sitten anopin ehdottaessa grillausta, toteatte, että pitääkin sitten käydä ostamassa lisää evästä ja pakkaatte ”tyhjän” kylmälaukun autoon ja ajatte kotiin.
Jos ja kun anoppi soittaa perään, että missä viivytte, voitte keksiä selityksen, että autosta meni rengas ja vaihdatte just vararengasta alle.
Seuraavaan soittoon vastaatte, että vararengas olikin tyhjä ja odotatte hinuria, mutta anoppi voi vaikka pistää grillin tulille ja tarjota, mitä kaapista löytyy.
Sitten puhelimet kiinni. Jälkikäteen selitys, että meni akku ja auto pitikin viedä kaupunkiin asti, joten menitte saman tien kotiin yöksi.
Toinen vaihtoehto on grillata ja syödä lihat etukäteen. Anoppi kertoo, että kohta tulee vieraita. Saman tien ruoanlaittoon ja ruoat onaan napaan. Mieluiten vaikka niin, että viimeiset herkut menee ääntä kohti, kun anopin vieraat astuvat sisään.
Tai sitten sanotte suoraan vieraille, että sori, mutta ei oltu varauduttu vieraisiin ja ruokien pitää riittää viikonloppuun yms asti.
Aikuiset ihmiset ja pitäisi tuommoiseen farssiin ryhtyä. Voi hyvänen aika.
Varmaan kuitenkin ymmärsit, että se kolmas neuvo oli se aikuisille tarkoitettu eli tämä, että selitetään asia vieraille anoppia nolaamatta? Kahvit voidaan tarjota, mutta ruokaa on varattu vain omiin tarpeisiin.
Tosin anoppihan se tuossa alkuperäisessä tarinassa on se, joka ei käyttäydy kuin aikuinen, vaan kuin hemmoteltu kakara, joka toimii oman päänsä mukaan muista välittämättä.
Varmaan ymmärrät, että moinen farssi ruokien pakkaamisesta piiloon, uimaan menosta tunneiksi ruoat mukana, lihojen syömistä etukäteen, vaikka ei olisikaan nälkä jne. ovat typeryyden huippu.
Aikuiset selvittää asiat puhumalla, jos anopilla on muistisairaus eikä siksi puhetta ymmärrä. Vieraille voi sanoa, että eipä tietty, että tulette, olisimme varanneet ruokaa, jos olisimme tienneet.
Olisi kyllä luullut, että aikuisena ihmisenä olisit ymmärtänyt, että se järkevä neuvo oli se kolmas eli asiasta puhuminen?
Tosin kaksi ensimmäistäkin toimii, jos järkipuhe ei tehoa.
Jos on nälkä, syödään ruoat itse, jos ei, pakataan ne mukaan, lähdetään kotiin (mistä sinä sen uimaan menemisen repäisit?) ja jätetään itsekäs anoppi selvittelemään vieraiden kanssa, miten he pärjäävät hänen leivillään ja juustoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä onnistuu. Maaseudullakin onnistuu kotikäynnit, oli potilas sitten lehmä tai koira. Toki kotiinkutsuttuna käyntimaksu on sitten kalliimpi.
Jos on varaa pitää eläintä, on varaa maksaa piikistäkin.
Entäs, jos eläin pitää lopettaa siksi, että sen pitoon ei ole enää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs "kaverini" pyysi minua leipomaan 4 erilaista juustokakkua juhliinsa. Sanoin että tietenkin, mutta korvausta vastaan sillä olin työtön ja neljään kakkuun menee aika paljon rahaa. Viikon päästä hänen juhlista tuli "maksun aika". Kaveri tarjosi kupin kahvia kahvilassa ja sanoi että " Mää tarjoan nyt niin ollaan tasoissa sitten! sulta tilaan kyllä toistekin tarjottavaa oli niin ihania". Menin tavallaan lukkoon enkä edes tajunnut alkaa vaatimaan rahaa. Olin niin ihmeissäni siitä miten aikuinen ihminen voi olettaa että 4 isoa juustokakkua korvataan kupillisella kahvia. Nykyään jo vähän naurattaa, sillon ei
Jatkossa maksu etukäteen ja vähän tekopalkkaa lisäksi.
Hahah, uskomatonta. Neljän ISON juustokakun raaka-aineisiin menee pelkästään se 100 egeä, ja vielä helpostikin. :D
Jotain satanen siinä meni koristeineen kaikkineen. Mutta kerrasta opin!
Vierailija kirjoitti:
pyysin pillua työkaverin eukolta, ei antanut antoi vain persettä
Oliko ikävää tunnistaa itsensä ketjusta? 😎
Me ollaan yleensä juhannus mökillä. Nyt jussina olimme saaneet kutsun muualle joten parikymppinen veljeni ja tämän kaverit ovat olleet siellä. Mun miehen sisaren miehen vanhemmat olivat yrittäneet tunkea sinne ilmoittamatta.
pyysin pillua työkaverin eukolta, ei antanut antoi vain persettä