Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?
Kommentit (11850)
Älkää menkö takaamaan lainaa!!!!!!!
Ei koskaan eikä koskaan ei ikinä!
Olin opiskelujeni edellä määrä-aikaistyössä. Boyfriendini mami pyysi takaamaan remonttilainaa. ( poikaystävän sisko ja miehensä olivat vakityössä, poikaystävän veli oli naimisissa rikkaan naisen kanssa). Olin ihan ällikällä lyöty, kysyin miksei tytär takaa tai poika+rikas vaimo.
Ei kuulemma voi pyytää. Sanoin olevani pienipalkkainen ja pätkätyö…en halua taata.
No MUODOLLISUUS VAAN. Tapahtui jo 40 vuotta sitten, no maksamassa sitä remonttilainaa huomasin okevani. Voi saatana.
Vierailija kirjoitti:
Olin seurustellut jo puoli vuotta uuden poikaystävän kanssa, ja exä yritti saada takaisin ja selitti että meidän pitäisi olla kihloissa ja saada vauva ja kuulun hänelle enkä nykyiselle. Samassa viestissä hän kuitenkin myös sanoi että on pyytänyt kaveriani treffeille. (Kaverini oli onneksi torjunut) Eipä saanut minua takaisin. Hän ei myöskään ymmärtänyt että en kuulu hänelle emmekä ole seurustelleet pitkään aikaan (hän itse jätti minut), vaan väitti että petän häntä nykyisen poikaystäväni kanssa.
Ensinnäkin olen mieluummin nykyiseni kanssa jonka kanssa minulla on hyvä suhde, kuin myrkyllisen exän. Ja miksi ihmeessä haluaisin palata yhteen miehen kanssa joka on pyytänyt kaveriani treffeille....
Jos te kerran ette ole enää yhdessä, niin miksi mies ei olisi saanut edes pyytää kaveriasi treffeille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin seurustellut jo puoli vuotta uuden poikaystävän kanssa, ja exä yritti saada takaisin ja selitti että meidän pitäisi olla kihloissa ja saada vauva ja kuulun hänelle enkä nykyiselle. Samassa viestissä hän kuitenkin myös sanoi että on pyytänyt kaveriani treffeille. (Kaverini oli onneksi torjunut) Eipä saanut minua takaisin. Hän ei myöskään ymmärtänyt että en kuulu hänelle emmekä ole seurustelleet pitkään aikaan (hän itse jätti minut), vaan väitti että petän häntä nykyisen poikaystäväni kanssa.
Ensinnäkin olen mieluummin nykyiseni kanssa jonka kanssa minulla on hyvä suhde, kuin myrkyllisen exän. Ja miksi ihmeessä haluaisin palata yhteen miehen kanssa joka on pyytänyt kaveriani treffeille....
Jos te kerran ette ole enää yhdessä, niin miksi mies ei olisi saanut edes pyytää kaveriasi treffeille?
Voi pyytää mutta turha silloin samalla toivoa että palaisin hänen kanssaan yhteen. Ja muutenkin aika mautonta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkku halusi minut sijaissynnyttäjäksi.
Hän vieläpä esitti asian niin, että saisit auttaa minua ja kaikki vaiva lapsesta tulee minulle, eikä sinulle.
Ei ymmärtänyt, että raskauteen ja synnytykseen, keinohedelmöitykseenkin kuuluu oma vaivansa, ja lapsen pois antaminen on vaikeaa jos on sitä kantanut 9 kuukautta sisällään.
Hän itki kun kieltäydyin, ja haukkui minut itsekkääksi.
Välit kylmenivät tämän jälkeen. En tiedä, onko hän löytänyt jonkun toisen sijaissynnyttäjäksi. Sääliksi käy, mutta en vaan voinut suostua.
Mahtaako tuo olla edes laillista Suomessa?
Suomalaiset kiertävät tätä laittomalla kikkailulla ulkomaiden kautta, joten vielä enemmän pyydetty tässä valossa.
Vierailija kirjoitti:
Hän vieläpä esitti asian niin, että saisit auttaa minua ja kaikki vaiva lapsesta tulee minulle, eikä sinulle.
Ei ymmärtänyt, että raskauteen ja synnytykseen, keinohedelmöitykseenkin kuuluu oma vaivansa, ja lapsen pois antaminen on vaikeaa jos on sitä kantanut 9 kuukautta sisällään.
Välit kylmenivät tämän jälkeen. En tiedä, onko hän löytänyt jonkun toisen sijaissynnyttäjäksi. Sääliksi käy, mutta en vaan voinut suostua.
Missä maassa näin tapahtui vai onko tästä jo vuosikausia aikaa? Suomessa sijaissynnytys on laitonta.
Eräs läheinen henkilö yritti saada minut lainaamaan hänelle rahaa 200€ määrittelemättömäksi ajaksi. Olen sairaslomalla ja tuo raha on puolet elämiseen jäävistä rahoista vuokranmaksun jälkeen. Suuttui ja haukkui pystyyn, kun en suostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serkku kyseli jo loppukeväällä kesälomista.
Ilmoitti heidän lapset tulevat meille heinäkuun ekalle viikolle.
Eikä siinä kaikki. Kysyi tulemmeko hakemaan vai tuovatko he. Siinä tapauksessa pitäisi maksaa bensoja.Vastasin en maksa enkä ota.
Oli kuulemma äitini kanssa sopinut joulun aikaan.
Olen 50 v täyttänyt, ei äiti puolestani tee sopimuksia.
Mulla alkaa loma 2.7 ja odottavat tuloa ja lähtöä samantien seuraavana päivänä.
Tänään viimeksi tuli sähköposti, kysyi aikataulusta. Vastasin, en ole edelleenkään ottamassa lapsiasi ja en ole tulossa.
Sen jälkeen ei kuulunut mitään.
Minulla on 4 vkoa kesälomaa. Miksi joku kuvittelee viettäisin 2 viikon siitä ajasta lähes tuntemattomien lasten kanssa ?
Mitä ihmettä voi liikkua sellaisten ihmisten päässä jotka keskenään päättävät sinulta kysymättä että uhraat ainoan vuosilomasi toisten kakaroiden hoitamiseen??? :D Miten voi noin tyhmiä ihmisiä ollakaan? Minä olisin kyllä pitänyt kunnon puhuttelun äidilleni jos olisi puolestani tuollaista luvannut. Saisi selittää kyllä sille serkulle henkilökohtaisesti erehtyneensä ja ylittäneensä valtuutensa.
Jos ap on yli 50v, äiti on ehkä yli 80v, turhaa enää kysellä mitä äiti ajatteli ja ajatteliko lainkaan. Ei hän edes ehkä muistakaan.
Viime jouluna oltiin kaikki eristyksissä koronan vuoksi. Serkkuni ei ole missään nimessä kysynyt mitään äidiltäni.
Äidilläni ei ole sähköpostia ja jos häneltä olisi kysytty, olisi äitini sanonut kysy minulta suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa näin tapahtui vai onko tästä jo vuosikausia aikaa? Suomessa sijaissynnytys on laitonta.
Muumi muki menetelmällä on homoystäväni tehnyt lapsen hänen ystävänsä kanssa.
Lapsen syntymän jälkeen voi lapsen antaa adoptioon.
Sisareni, joka on työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyssyistä, kysyi takausta + 1. kk-vuokranmaksua ja muutonmaksamista "lainaksi", koska hän haluaa muuttaa maaseutukaupungista Helsingin keskustaan. Maaseutukaupungissa on masentavaa rahattomana ja ilman ystäviä. Ja Helsingissä ei? Ja luottotiedot on juuri saanut takaisin.
Vastasin, että nyt on vähän huono rahatilanne, kun "Korona".
Lopettamaan pienen lemmikkikoiransa "saunan takana" kun minulla on ase ja luvat. En lopeta aseella omiakaan lemmikkejä.
Sain puhelun siskopuoleni isältä ollessani reilu kaksikymppinen (olen mies puolinen henkilö). Viimeisen 10 vuoden aikana en ollut hänen kanssaan käytännössä missään tekemisissä, ehkä pari kertaa nähnyt ohimennen, jos sitäkään. Tästä syystä hämmästyin hänen puheluaan, jossa hän kertoi istuvansa autossa kotini edessä ja haluavansa jutella kanssani.
Vaikka hänen yhteydenottonsa ihmetytti, menin tästä huolimatta autoon kuuntelemaan mitä asiaa hänellä oli. Hän alkoi selittämään minulle hirveän hilpeästi kuinka hän on löytänyt aivan upean veneen ja kehui miten hienoja ominaisuuksia se sisältää, hintaakin vain päälle 10 000 €. Sitten hän oikein maireasti hymyillen pyysi minua että minä takaisin hänen lainansa (minulla työpaikka ja luottotiedot kunnossa, hän taas menettänyt omat luottotietonsa ja työllisyystilanne yleensä kehno).
Muistan vieläkin hänen virneessä olevan naamansa tämän poskettoman pyyntösä jälkeen, oli ilmeisesti varma että takaisin hänelle tämän lainan. Tämä virne kääntyi aika äkkiä tyrmistykseksi kun sanoin hänelle etten takaa hänen lainaansa. Vähän aikaa siinä nikoteltuaan sanoi että jotain tyyliin "no pitää jostain muualta yrittää saada takaaja sitten". Lupasi kumminkin laittaa minulle sähköpostiin kuvia veneestä. Ei ole vielä kuvia näkynyt :D.
Itse koin kyllä törkeäksi tuon takaus pyynnön, kun ei oltu käytännössä missään väleissä + todennäköisesti lainanmaksu olisi langennut minun hoteilleni ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Sisareni, joka on työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyssyistä, kysyi takausta + 1. kk-vuokranmaksua ja muutonmaksamista "lainaksi", koska hän haluaa muuttaa maaseutukaupungista Helsingin keskustaan. Maaseutukaupungissa on masentavaa rahattomana ja ilman ystäviä. Ja Helsingissä ei? Ja luottotiedot on juuri saanut takaisin.
Vastasin, että nyt on vähän huono rahatilanne, kun "Korona".
Olen itse lainannut vst tilanteessa.
Ystäväni asui maalla. Tuli ero. Asuivat ex.n asunnossa, ei oikein ikinä saanut rahaa säästöön.
Työpaikka oli ex.n kautta saatu.
Muutti minun avustuksella Helsinkiin ja elämä kuulemma alkoi.
Pelkästään harrastusmahdollisuuksia on enemmän, joissa voi tavata muita ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Lopettamaan pienen lemmikkikoiransa "saunan takana" kun minulla on ase ja luvat. En lopeta aseella omiakaan lemmikkejä.
Minun setäni joutui kauan aikaa sitten lopettamaan oman koiransa. Metsästysreissulla koira oli juossut johonki oksaan mikä uponnut kaulaan syvälle .
Ei ole tuon jälkeen käynyt metsästämässä, tai ottanut koiraa. Ja tuosta aikaa ainakin 20v.
noniin,ei liity ketjuun, mutta tulipahan kerrottua.
Pakon edessä voi joutue tekeen kovia asioita.
Ostin uudet kiuaskivet, vähän erilaisempia siihen pintaan, ja koko pussi ei mennyt niin kaveri olisi halunnut ne itselleen. En ihan ymmärrä, kyllä niitä myydään kaupassa hänellekin ja mulla on niille kuitenkin käyttöä kun seuraavan kerran vaihdan kivet.
Kumminkaimanserkunvaimo olisi halunnut että teen voileipäkakkuja heidän perhejuhliinsa. En ole koskaan tehnyt myyntiin, enkä edes kunnolla tunne tätä ihmistä. Lisäksi taloudellinen tilanteeni on sellainen, että teen niitä ihan huvikseni ja omaksi iloksi.
Voileipäkakkuja saa konditorioista tilaamalla, tulee varmasti tasalaatuista, hyvää ja kohtuullinen korvaus tekijälle. Mutta miksi mä tekisin ilmaiseksi tai tarvikkeiden hinnalla jollekin jota en tunne? Koska hän säästäisi siinä rahaa?
Tämä on vähän sitä iänikuista mökkirutinaa, mutta anoppi. Meillä yhteinen mökki anopin kanssa ja hän kutsuu jatkuvasti vieraita kummista kaimaan kun olemme yhdessä mökillä ja syöttää vieraille meidän ostamat lihat ja juottaa ostamamme viinit. Anoppi ostaa vain jotain pientä kuten leipää ja juustoa ja taivastelee kuinka paljon me niitä syömme - oikeastihan meillä on omat mukana.
Ensin ostamme pullaa kun anoppi haluaa kutsua vieraita. Sitten kesken vierailun anoppi heittäytyy höveliksi ja sanookin vieraille että nyt grillataan ja jäätte yöksi. Paha siinä on sitten sanoa että oltiin kyllä ihan itselle ne monen kympin lihat ostettu.
On sanottu anopille tästä sata kertaa mutta ei vain mene jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän sitä iänikuista mökkirutinaa, mutta anoppi. Meillä yhteinen mökki anopin kanssa ja hän kutsuu jatkuvasti vieraita kummista kaimaan kun olemme yhdessä mökillä ja syöttää vieraille meidän ostamat lihat ja juottaa ostamamme viinit. Anoppi ostaa vain jotain pientä kuten leipää ja juustoa ja taivastelee kuinka paljon me niitä syömme - oikeastihan meillä on omat mukana.
Ensin ostamme pullaa kun anoppi haluaa kutsua vieraita. Sitten kesken vierailun anoppi heittäytyy höveliksi ja sanookin vieraille että nyt grillataan ja jäätte yöksi. Paha siinä on sitten sanoa että oltiin kyllä ihan itselle ne monen kympin lihat ostettu.
Säilytätte jatkossa kaikki kauppakuitit ja sen jälkeen kun vieraat ovat lähteneet kaivatte kuitit esiin ja poimitte niistä ne tuotteet, jotka anoppi on vieraille syöttänyt ja kerrotte anopille, että hän on sen verran teille velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säilytätte jatkossa kaikki kauppakuitit ja sen jälkeen kun vieraat ovat lähteneet kaivatte kuitit esiin ja poimitte niistä ne tuotteet, jotka anoppi on vieraille syöttänyt ja kerrotte anopille, että hän on sen verran teille velkaa.
Mutta kun nyyh ei ole varaa ja eläkekin on vain 700 euroa. Itkee ja voivottelee. Mielellään me hänelle itselleen ruoat tarjoaisimme mutta joku raja, emme usein edes tunne noita ihmisiä ketä kutsuu. On sitä mieltä että kun olemme varakkaita niin ihan hyvin voimme kaiken maksaa. Ehkä vähän vanhuuden höperyyttäkin seassa.
Jos olisi minun äitini niin tekisin tuosta lopun, mutta anopin kohdala hankalampaa. Lisäksi kertoo asiat väritettynä miehen veljen perheelle. Veli on suosikki, joten hänen perhettään ei kuppaa.
Käsket mummoa itse ostamaan lihat. Teidän ruokiin ei kosketa. Vieraita hän voi kutsua kylään kun hän on yksin mökille.
Mahtaako tuo olla edes laillista Suomessa?