OTM, missä olet töissä ja paljonko saat palkkaa?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AA kirjoitti:
AA-toimisto, työkokemusta 5,5 v, ikää 29 v. palkka tällä hetkellä 6520 euroa lisättynä hyvillä työsuhde-eduilla. Normaali viikkotyömäärä 37,5 h, ylitöitä kertyy toki istuntopäivistä, mutta nämäkin korvataan joko palkkana tai vapaana. Juttukanta vaihtelee todella paljon, mutta painopisteenä laajat riita-asiat. Erittäin mielenkiintoista ja itsenäistä hommaa, suosittelen!
Haluan teille töihin! Mihin otan yhteyttä?
Turhaan kyselet, koska tuo yhtälö ei ole mahdollista. 29 v, työkokemusta 5,5 v palkka 6520 e.....
Ei onnistu.
Oikikseen mennään lukion jälkeen. Tietenkin pääsykokeet eka. Lukio hoidettu 19v. Jos eka yrityksellä sisään, niin 20 v. Oikis kestää noin 5 v ---> vähintään 25 v (epäilen, mutta mahdollista....) ja sitten työkokemusta 5,5 v. Ja palkka tuo. Ei vaan mene noin.
Odotankin kirjoittajalta selvitystä pulsittiin.....
Fatalji.
En ole tuo, kenen tarinaa epäilet, mutta jos olisin päässyt oikikseen suoraan lukiosta niin olisin aloittanut opinnot 18-vuotiaana (olen syntynyt loppuvuodesta). Siihen 5 vuotta opintoja, ja olisin valmistunut 23-vuotiaana. Ja siihen vielä 5,5 vuotta työkokemusta, niin olisin kutakuinkin 29-vuotias. En siis näe mitään syytä epäillä tuon aiemman kirjoittajan tarinaa.
Voin tietenkin olla väärässä. Silloin kun iät ajat stten menin oikiseen niin muistaakseni koe oli heti yo-kirjoitusten jälkeen....
Erityisala täytyy olla että penkiltä saa tuota palkkaa... Mutta se siitä. Nostan käteni ylös ja palaan katsomaan aikaisempia kysymyksiä.
Fatalji
Fatalji
Vierailija kirjoitti:
Maisteritutkielmani olen tehnyt perhe- ja jäämistöoikeudesta/kansainvälisestä yksityisoikeudesta. Arvosanana E. Keskiarvo reilu 3. Oman alan työkokemuksena kaksi 3kk harjoittelujaksoa kesältä, jotka tein opintojen aikana. Muu työkokemus "hanttihommia". "Erikoistuin" perhe- ja jäämistöoikeuteen, kansainväliseen yksityisoikeuteen ja ympäristöoikeuteen. Immateriaalioikeus tai yhtiöoikeus eivät ole vahvimpia aloja, mutta perusopinnot näistä olen suorittanut hyvin arvosanoin. Tarvitsisin varmasti alussa ohjausta, jos saisin ratkaistavakseni haastavia immateriaalioikeuden tai yhtiöoikeuden asioita, mutta olen toki halukas oppimaan. Työnohjaajani on jäänyt eläkkeelle, eikä yliopisto palkkaa tällä hetkellä minkäänlaisiin hommiin, olen tiedustellut asiaa viimeksi pari kuukautta sitten. Teen työnhaussa parhaani, hakemuksia teen useamman viikossa, soittelen yrityksiin ja kerran-kaksi kuussa käyn jättämässä CV:ni toimistoihin, joihin haluaisin päästä töihin. Auskultointipaikkoja haen myös ahkerasti kun niitä tulee tarjolle. Haastattelussa olin viimeksi kolme viikkoa sitten, paikkaan oli 22 hakijaa, ja en tullut valituksi.
T. se kolme vuotta työttömänä ollut juristi
Oletko perehtynyt uuteen EU-säännöstöön ja esimerkiksi Suomen ja Espanjan väliseen uuteen sopimukseen perintöoikeuden alalta? Oletko ottanut selvää siitä, mikä on tilanne, jos tilanne Suomen kansalaisen osalta, jos on naimisissa muussa EU-maassa? Esim. se Espanja.
Jos alaasi on kv. yksityisoikeus, sinun pitäisi nämä asiat tietää paremmin kuin minä. Minä en ole erikoistunut kv. yksityisoikeuteen, mutta niistä pitää olla selvillä, vaikka joka pykälää ei tiedäkään. Voi sitten ohjata asiakkaan paremmin tietävän luokse.
Ota asioista selvää... (Espanjan kanssa tehty aika vasta perintöoikeuteen liittyvä sopimus ja lapsia et saa Espanjasta Suomeen, jos lapset syntyneet Espanjassa ja isä espanjalainen. Äiti suomalainen. Jos isä kieltää, lapset ei lähde Espanjasta minnekään..... valitettavaa mutta totta)
Tarkoitan, että pidä ammattitaitoasi yllä. Muuten et saa töitä.
Alapeukkuja taas odotettavissa, mutta en yritä mollata ketään. Kerron vaan miten tässä ammatissa mennään. 3 v työttömänä on niin pitkä aika, että tuossa ajassa asiat muuttuu paljon. Ja asiakkaan on voitava luottaa oman juristin tietoon....
Fatalji
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisteritutkielmani olen tehnyt perhe- ja jäämistöoikeudesta/kansainvälisestä yksityisoikeudesta. Arvosanana E. Keskiarvo reilu 3. Oman alan työkokemuksena kaksi 3kk harjoittelujaksoa kesältä, jotka tein opintojen aikana. Muu työkokemus "hanttihommia". "Erikoistuin" perhe- ja jäämistöoikeuteen, kansainväliseen yksityisoikeuteen ja ympäristöoikeuteen. Immateriaalioikeus tai yhtiöoikeus eivät ole vahvimpia aloja, mutta perusopinnot näistä olen suorittanut hyvin arvosanoin. Tarvitsisin varmasti alussa ohjausta, jos saisin ratkaistavakseni haastavia immateriaalioikeuden tai yhtiöoikeuden asioita, mutta olen toki halukas oppimaan. Työnohjaajani on jäänyt eläkkeelle, eikä yliopisto palkkaa tällä hetkellä minkäänlaisiin hommiin, olen tiedustellut asiaa viimeksi pari kuukautta sitten. Teen työnhaussa parhaani, hakemuksia teen useamman viikossa, soittelen yrityksiin ja kerran-kaksi kuussa käyn jättämässä CV:ni toimistoihin, joihin haluaisin päästä töihin. Auskultointipaikkoja haen myös ahkerasti kun niitä tulee tarjolle. Haastattelussa olin viimeksi kolme viikkoa sitten, paikkaan oli 22 hakijaa, ja en tullut valituksi.
T. se kolme vuotta työttömänä ollut juristi
Oletko perehtynyt uuteen EU-säännöstöön ja esimerkiksi Suomen ja Espanjan väliseen uuteen sopimukseen perintöoikeuden alalta? Oletko ottanut selvää siitä, mikä on tilanne, jos tilanne Suomen kansalaisen osalta, jos on naimisissa muussa EU-maassa? Esim. se Espanja.
Jos alaasi on kv. yksityisoikeus, sinun pitäisi nämä asiat tietää paremmin kuin minä. Minä en ole erikoistunut kv. yksityisoikeuteen, mutta niistä pitää olla selvillä, vaikka joka pykälää ei tiedäkään. Voi sitten ohjata asiakkaan paremmin tietävän luokse.
Ota asioista selvää... (Espanjan kanssa tehty aika vasta perintöoikeuteen liittyvä sopimus ja lapsia et saa Espanjasta Suomeen, jos lapset syntyneet Espanjassa ja isä espanjalainen. Äiti suomalainen. Jos isä kieltää, lapset ei lähde Espanjasta minnekään..... valitettavaa mutta totta)
Tarkoitan, että pidä ammattitaitoasi yllä. Muuten et saa töitä.
Alapeukkuja taas odotettavissa, mutta en yritä mollata ketään. Kerron vaan miten tässä ammatissa mennään. 3 v työttömänä on niin pitkä aika, että tuossa ajassa asiat muuttuu paljon. Ja asiakkaan on voitava luottaa oman juristin tietoon....
Fatalji
Toki pidän ammattitaitoani yllä, työttömänä ollessa on se hyvä puoli että on ainakin aikaa lukea. Nuo asiat ovat aika lailla peruskauraa, eikä kansainvälisessä yksityisoikeudessa asiat mene juuri koskaan yksioikoisesti. Kansainvälinen yksityisoikeus kiinnostaakin minua juuri sen takia, että tilanteet ovat usein hyvinkin monimutkaisia ja lainvalintasäännöt voivat osoittaa ristiin ja harvemmin liittymiä on vain kahden valtion välillä. Euroopan alueella joitain säännöksiä on jo osittain "harmonisoitu", mutta tilanteet ovat huomattavasti hankalampia kun ollaankin tekemisissä hyvin erilaisen oikeuskulttuurin ja säännösten kanssa.
t. se kolme vuotta työttömänä ollut juristi
Ei tarkoitus ollut alkaa väittelemään asioista. Totesin jo aikaisemmin, että kv. oikeus ei ole minun alaa.
Jotain vaan täytyy olla pielessä, jos 3 v työttömänä tällä alalla. Soita sinne Lakimiesliittoon.
Fatalji
Maassamme on yli 400 työtöntä juristia. Tilanne on hiukan parempi kuin vuotta aiemmin.
http://talentumpro.fi/juristikirje/2016/04/pysyva-kaanne-tyottomia-juri…
Miksi näin? Yksi syy on ainakin se, että koulutuspaikkoja on yksinkertaisesti liikaa (vrt. lääkärit). Emme olisi tarvinneet Joensuuhun uutta oikista enkö oikein varma ole Lapin yliopistostakaan.
Kuinka moni työtön lakimies kouluttautuu uudelleen? Tai tekee työtä, joka ei vastaa koulutusta. Kuka tietää.
Oma liksani on tällä hetkellä 4600 e/kk.
Tutkinto sinänsä ei todellakaan takaa hyvää työpaikkaa ja kovia tuloja. Työkokemus, jota hankitaan opintojen aikana on tärkeää. Sukulaisuussuhteet ja hyvät verkostot tosin ajavat ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoitus ollut alkaa väittelemään asioista. Totesin jo aikaisemmin, että kv. oikeus ei ole minun alaa.
Jotain vaan täytyy olla pielessä, jos 3 v työttömänä tällä alalla. Soita sinne Lakimiesliittoon.
Fatalji
En ole enää lakimiesliiton jäsen, puoli vuotta sitten lähdin liitosta, koska ainoa asia mitä heillä oli tarjota, olivat työttömälle ylsinkertaisesti liian kalliita koulutuspaketteja. Kävin alkuvaiheessa muutamassa koulutustilaisuudessa, mutta turhauduin siihen, että hinnat olivat erittäin kovia työttömälle ja lisäksi matkustaminen tilaisuuksiin ja mahdollinen yöpyminen useamman päivän koulutuksissa. Lakimiesliitto on etujärjestö, muttei sekään pysty töitä työttömille lakimiehille järjestämään. Työnantajien asenteisiin en pysty vaikuttamaan, ymmärrän sen, että kolmen vuoden työttömyys nähdään ongelmana. En vain pysty hankkimaan sitä työkokemusta ja työtä, jos en saa töitä. Oma yrityskin on käynyt mielessä, mutta lupalakimieheksi vaaditaan työkokemusta ja asianajantutkintoon samoin.
edellinen siis se kolme vuotta työttömänä ollut juristi
Järjestössä lakimiehenä 5200 €/kk. Valmistumisesta 5 vuotta.
Palkka on ihan ok, mutta työmäärä on niin vähäinen, ettei siitä kehtaa ääneen puhua. Eikä ole kyse siitä, että sluibailisin, mutta konttorilla käyn ehkä parina päivänä viikossa. Muutoin kännykän ja sähköpostin päässä. Tyypilliseen päivään kuuluu muutamia sähköposteja ja ehkä pari puhelua jäsenkunnan neuvontaa. Etänä tullut tehtyä työpäiviä paljon mökiltä ja usein ulkomailtakin, jonne mieheni työreissut vievät usein.
Tykkään todella, enkä enää mitenkään vaihtaisi kellokortin orjaksi.
Nyt kaikki juristit vauvapalstalle palkkoja vertaamaan...
Tämä on laitoshuoltajien ja lähihoitajien höttöä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fatalji
En ole enää lakimiesliiton jäsen, puoli vuotta sitten lähdin liitosta, koska ainoa asia mitä heillä oli tarjota, olivat työttömälle ylsinkertaisesti liian kalliita koulutuspaketteja. Kävin alkuvaiheessa muutamassa koulutustilaisuudessa, mutta turhauduin siihen, että hinnat olivat erittäin kovia työttömälle ja lisäksi matkustaminen tilaisuuksiin ja mahdollinen yöpyminen useamman päivän koulutuksissa. Lakimiesliitto on etujärjestö, muttei sekään pysty töitä työttömille lakimiehille järjestämään. Työnantajien asenteisiin en pysty vaikuttamaan, ymmärrän sen, että kolmen vuoden työttömyys nähdään ongelmana. En vain pysty hankkimaan sitä työkokemusta ja työtä, jos en saa töitä. Oma yrityskin on käynyt mielessä, mutta lupalakimieheksi vaaditaan työkokemusta ja asianajantutkintoon samoin.
En osaa enempää auttamaan. Jos olisin sinun tilanteessa, soittaisin silti liittoon ja kysyisin täydennyskoulutuksen hinnoista. Sitten alkaisin miettimään, mistä saan rahan kasaan. Lainaa?
Fakta nyt vaan on se, että ei sinua palkata tähän työhön, jos et jotain keksi. Inhottavasti sanottu, mutta realismia. Oman firman perustaminen ei oikein toimi, koska pitäisi olla jotain taustalla. Voit tietenkin kokeilla, mutta ilman työkokemusta et pääse oikeuteen, joten se lupa-asiakirja kuolee siihen. Eikä kukaan palkkaa juristia, joka ei pääse esiintymään oikeudessa....
Palkkaisitko itse juristin, jolla ei oikeutta esiintyä oikeudessa? Et.
Vaikea tilanne. Miettisin sinuna jostain lainaa, jolla maksaa liiton jäsenyys ja pääset osalliseksi koulutuksiin. Maksaa paljon. Tiedän.
Silloin 10 v sitten, kun minä perustin oman toimistoni, mulla oli asiakkaita 0. Lainasin äidiltä 15 000 euroa, jotta sain toimitilan, takuuvuokran mainoksia maksettua. Istuin toimistolla sinnikkäästi 2 viikkoa ja odotin, että soiko puhelin koskaan... Ei tämä helppoa ole kenellekään. Tosin mulla oli työkokemusta paljon.
Oletko miettiny, että jos tämä ei olekaan sinun ala? Kannattaako istua kotona työttömänä juristina vai miettiä toista koulutusta? Et sinä juristin koulutusta minnekään kadota ja jos kouluttaudut johonkin muuhun ammattiin niin se edesauttaa siinä ammatissa etenemistä....Kenties esimiestehtäviin. Tätä ehdottomasti suosittelen.
Niinistökin on juristi. Nyt pressa. Tekeekö juristin tehtäviä? Ei. Auttoiko etenemään uralla? Kyllä.....
Fatalji
Valmistuin juristiksi 35-vuotiaana vuonna 2013. Ennen OTM-tutkintoa olin opiskellut toisen tutkinnon, jonka parissa olin tehnyt töitä, eli alanvaihdosta siis omalla kohdallani kyse. Sain töitä opiskeluaikaisesta harjoittelupaikastani (valtion virasto) heti valmistumiseni jälkeen, sain olla siellä töissä määräaikaisena noin kaksi vuotta. Sen jälkeen jatkoa ei ollut ihan heti tarjolla, olin pari kuukautta työttömänä, sitten pääsin taas tekemään pitkää määräaikaisuutta toiseen valtion virastoon. Lopetin siellä hiljattain, koska sain vakituisen viran tuosta ensimmäisestä virastosta. Olen tyytyväinen tilanteeseeni. Ylitarkastajana toimin ja palkka on reilut 4000 €. Kunhan ensin kartutan kunnolla kokemusta nykyisten tehtävieni parissa, niin haasteita on tarjolla aikaa myöten lisää ja sitä myöten myös palkkaa.
Kolme lastakin minulle on jo ehtinyt siunaantua, eli kyllä tällaisilla lähes nelikymppisillä äiti-ihmisilläkin on vielä saumaa pärjätä työmarkkinoilla. Ja ei, mitään puoluekirjoja tai suhteita ei itselläni tässä takana ole. Onnea varmasti jonkin verran, että satuin aikanaan lähes sadan hakijan joukosta pääsemään tuohon harjoitteluun, siitä se sitten lähti. :)
Kahvilassa 2000€/kk. Kuukaudessa 6 vapaapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Maassamme on yli 400 työtöntä juristia. Tilanne on hiukan parempi kuin vuotta aiemmin.
http://talentumpro.fi/juristikirje/2016/04/pysyva-kaanne-tyottomia-juri…
Miksi näin? Yksi syy on ainakin se, että koulutuspaikkoja on yksinkertaisesti liikaa (vrt. lääkärit). Emme olisi tarvinneet Joensuuhun uutta oikista enkö oikein varma ole Lapin yliopistostakaan.
Kuinka moni työtön lakimies kouluttautuu uudelleen? Tai tekee työtä, joka ei vastaa koulutusta. Kuka tietää.
Oma liksani on tällä hetkellä 4600 e/kk.
Tutkinto sinänsä ei todellakaan takaa hyvää työpaikkaa ja kovia tuloja. Työkokemus, jota hankitaan opintojen aikana on tärkeää. Sukulaisuussuhteet ja hyvät verkostot tosin ajavat ohi.
Piilotyöttömiä nuoria juristeja on ymmärtääkseni paljon, saatetaan olla edelleen esimerkiksi virastossa töissä yleistoimistotyöntekijänä, mutta lakimiehen paikkaa ei vain yksinkertaisesti tule auki valmistumisen jälkeen. Ja vaikka tulisikin, niin edellyttää julkista hakua ja viraston sisällä on usein useampi määräaikainen sitä hakemassa. Tällaisia ei tilastoida.
Lupasysteemi tarkoittaa myös sitä, ettei pienen asianajotoimiston kannata rekrytä vastavalmistunutta. Se on huonontanut merkittävästi nuorten juristien asemaa työmarkkinoilla.
Näin ollen paras reitti alalle saattaa tällä hetkellä olla isoissa asianajotoimistoissa. Kilpailu on varmasti toki kovaa ja ymmärtääkseni paljon suhteista kiinni. Opiskeluaikana luodut suhteet ja työkokemus tärkeässä roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä hassua kun puolet vastanneista on jotain aivan muuta kuin oikeustieteiden maistereita.. Luetun ymmärtäminen?
no ei kaikki voi tietää mitä tuo "OTM" tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olette opiskelleet?
Minua erityisesti kiinnostava asia: Kuinka puhdas ja hyvämaineinen tausta OTM:llä pitää olla, siis ajalta ennen opintoja? Itsellä taustalla muutamia nuoruuden hölmöilyjä... Velkoja, ajoittaista työttömyyttä ja yhdet keskeytetyt opinnot. Ei mitään rikollista siis kuitenkaan. Voivatko nämä vaikuttaa työn saamiseen, jos joskus vielä olisin oikeustieteilijä?
Mistä hitosta tuon nyt näkisi?!
Vai oletko valejuristi ja keskeyttänyt OTM-opinnot?
Luottotiedot tietysti välillä tarkistetaan tietyissä hommissa.
Jos hakee töihin käräjätuomarin virkaan, poliisilaitokseen, syyttäjäksi tai ulosottovirastoon, pyydetään rikosrekisteri sekä ulosottoviranomaisten antama lausunto siitä, että mitään ei ole avoinna. Huomioitavaa tietenkin se, että myös entiset huomioidaan.
Kun itse olen palkannut, niin kaikki todistukset vaadin (kuten myös muutkin), koska niistä voi aiheutua jälkikäteen ongelmia, esimerkiksi jos luottotiedoissa ongelmia, niin en voisi antaa asiakkaiden varoja sinun taakse. Syy siinä, että jos jotain varoille tapahtuisi ja kyse minun toimistostani, niin minä vastuussa ----> minulle Asianliitosta varoitus. Näiden asioiden suhteen ollaan todella tarkkoja, koska kyse minun toimistosta, minun maineesta ja minun mahdollisesti saamasta varoituksesta.
Taas tulee alapeukkuja, mutta näin tämä ammatti toimii. Päämiesten on pystyttävä luottamaan kaikkeen, mitä toimistossa tapahtuu. Se on päämiesten oikeus, ei veemäistä toimintaa...
Fatalji
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Tätä juuri hain ja aavistelin, että luottotietojen menetyksellä voisi OTM:na olla merkitystä. Olen pystynyt jonkin verran hoitamaan velkoja pois, eikä niitä nyt älyttömiä määriä ole, mutta on ollut vaikea maksella ilman vakityötä. Nykyisellä maksuvauhdilla saisin kuitenkin velat hoidettua ennen mahdollista aloittamista oikiksessa. Jos nyt siis oletettaisiin, että pääsisin opiskelemaan ensi vuonna. Luottotiedot siis palautuisivat tässä tapauksessa ennen valmistumista, mutta tokihan vanhoista möhläyksistä on tiedot silti olemassa.
Onko kuitenkin realistista yhä haaveilla noista opinnoista ja töistä, vaikkei tausta aivan moitteeton olekaan?
Ohis onko realistista... Tiedäthän että oikikseen on yhtä vaikea päästä kuin lääkikseen? Ja oikiksen pääsykokeessa on tosi iso merkitys sillä miten asia on muotoiltu, sen lisäksi että asiasisältö on prikulleen oikein. Pidätkö itse realistisena läpäistä pääsykokeen tiedekuntaan, johon harva kurinalainen ja päämäärätietoinen opiskelija pääsee sisälle? Itsehän kerrot taustasi olevan rikkonainen. Ihminen harvemmin muuttuu toiseksi ihmiseksi muutamassa vuodessa....
Hyvä yritys fatalji. Sun kusetus selvisi kuitenkin parista yksityiskohdasta. 1) ylemmän korkeakoulututkinnon nimi oikeustieteessä oli v 2005 saakka oikeustieteen kandidaatti. KUKAAN sen suorittanut ei käytä oikeustieteen maisterin nimikettä. 2) Syyttäjän nimikettä käyttää vaan sillä hetkellä syyttäjinä toimivat. Se ei ole mikään VT:n kaltainen titteli jota voisi käyttää ikuisesti.
Nice try. Olet säälittävä
Fatalji, en ole kukaan aiemmista, mutta huomauttaisin yhden asian. Mainitsit perheasioista esimerkkinä jos puoliso espanjalainen niin lapsia ei saakaan Suomeen eron tulessa jos isä sanoo ei. Ihan sama minkä maalaisia vanhemmat ovat, vaikka isä olisi kiinalainen joka asuu vaikkapa Saksassa tai suomalainenkin, ja tulee ero, niin lapset eivät lähde yhtään mihinkään jos toinen vanhemmista niin sanoo. EU-maissa noudatetaan aina sen maan lakeja, joissa lapsilla on vakiintunut elämä ja käyvät koulua. Lapset pysyvät siellä ulkomailla jos tulee ero ja toinen vanhemmista sanoo etteivät lapset voi muuttaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritys fatalji. Sun kusetus selvisi kuitenkin parista yksityiskohdasta. 1) ylemmän korkeakoulututkinnon nimi oikeustieteessä oli v 2005 saakka oikeustieteen kandidaatti. KUKAAN sen suorittanut ei käytä oikeustieteen maisterin nimikettä. 2) Syyttäjän nimikettä käyttää vaan sillä hetkellä syyttäjinä toimivat. Se ei ole mikään VT:n kaltainen titteli jota voisi käyttää ikuisesti.
Nice try. Olet säälittävä
Analyysi: olet HTK kusettaja joka pyörittää "lakitoimistoa" mutta asiakkaat ei tiedä ettet ole juristia nähnytkään
Jotain on kyllä systeemissä kokonaisuudessaan vikaa, jos 5+ vuoden opiskelut eivät merkitse työnantajan silmissä mitään. Monessa maassa työelämään pääsee kiinni pelkästään alemmalla tutkinnolla (n. 3v) ja tarjolla on erilaisia trainee-ohjelmia. Suomessa on pakko edetä maisteriksi ja trainee-kulttuuria ei juurikaan ole. Työnantajat eivät ymmärrä kouluttaa, vaan halutaan palkata valmis paketti. Tähän päälle lupasysteemi ja mahdollinen VT-arvo. Aika pitkä tie siihen, että voi tienata n. 3000-4000e tai perustaa oma toimisto.
En kadehdi vastavalmistuneita.