OTM, missä olet töissä ja paljonko saat palkkaa?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka noin 47.000 €/v, päälle provisiota keskimäärin 25.000-35.000 /v eli 6.000 - 7.000 €/kk. Provisiossa taivas on rajana eli enemmänkin saisin, jos viitsisin tehdä. Verotuksen vuoksi ei enää kannata tienata enempää. Olen valmistunut 2002, työnantaja asianajotoimisto.
Olen rekrytoinut itse tällä alalla ja täytyy sanoa, että karsin suoraan kaikki yli vuoden kotona olleet, jos kyse ei ole jostain vanhempainvapaa hommasta. Olen samaa mieltä, että pelkällä hakemusten lähettelyllä ei työllisty. Teen itse neljää työtä samanaikaisesti, joten voin hyvin antaa sulle näistä yhden. Oletko valmis tekemään yhtiöoikeudellisia juttuja /immateriaalioikeuksia heti lennosta?
Olen rekrytoinut itse tällä alalla ja täytyy sanoa, että karsin suoraan kaikki yli vuoden kotona olleet, jos kyse ei ole jostain vanhempainvapaa hommasta. Olen samaa mieltä, että pelkällä hakemusten lähettelyllä ei työllisty. Teen itse neljää työtä samanaikaisesti, joten voin hyvin antaa sulle näistä yhden. Oletko valmis tekemään yhtiöoikeudellisia juttuja /immateriaalioikeuksia heti lennosta?[/quote]
En ole sulle lähettämässä hakemusta, ku tätä oma puljua pyöritän.... :D Mutta hyvä, että joku muukin ravistelee näitä, jotka luulevat, että OTM merkitsee jotain ja maataan kotona. Sinä et palkkaisi niitä enkä minä, ei pelkällä tittelillä montaa vuotta voi olla. Onhan se hienoa sanoa olevansa OTM, mutta meille, jotka alalla työskentelevät se ei paljoa merkitse.....
Fatalji
Ps. Immateriaalioikeus mulle hepreaa.....
Vierailija kirjoitti:
Olen rekrytoinut itse tällä alalla ja täytyy sanoa, että karsin suoraan kaikki yli vuoden kotona olleet, jos kyse ei ole jostain vanhempainvapaa hommasta. Olen samaa mieltä, että pelkällä hakemusten lähettelyllä ei työllisty. Teen itse neljää työtä samanaikaisesti, joten voin hyvin antaa sulle näistä yhden. Oletko valmis tekemään yhtiöoikeudellisia juttuja /immateriaalioikeuksia heti lennosta?
En ole sulle lähettämässä hakemusta, ku tätä oma puljua pyöritän.... :D Mutta hyvä, että joku muukin ravistelee näitä, jotka luulevat, että OTM merkitsee jotain ja maataan kotona. Sinä et palkkaisi niitä enkä minä, ei pelkällä tittelillä montaa vuotta voi olla. Onhan se hienoa sanoa olevansa OTM, mutta meille, jotka alalla työskentelevät se ei paljoa merkitse.....
Fatalji
Ps. Immateriaalioikeus mulle hepreaa.....
Eieeii... :) Lainasin väärää. Tarkoitin sitä kolme vuotta sohvalla maannutta! Haluan nähdä onko hän nyt aktiivinen! Hommaa olis tarjolla! Sun ajatukset Fatalji meni täysin yksiin. Nykyään odotetaan, että kaikki pitäis kantaa eteen ja kotiovelle. Ei se homma niin toimi!
Isot AA-toimistot palkkaa kyllä. Sisään otetaan säännöllisesti junnuja ja lisäksi poimitaan toimiston profiiliin sopivia erityisosaajia. Opiskelijoille neuvona, että kannattaa hakeutua opintojen aikana toimistojen trainee-ohjelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Isot AA-toimistot palkkaa kyllä. Sisään otetaan säännöllisesti junnuja ja lisäksi poimitaan toimiston profiiliin sopivia erityisosaajia. Opiskelijoille neuvona, että kannattaa hakeutua opintojen aikana toimistojen trainee-ohjelmiin.
Joita itse asiassa on vain Helsingissä. Tämä on iso puute muualla Suomessa.
Työllistyvätkö vastavalmistuneet enää julkiselle puolelle lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Työllistyvätkö vastavalmistuneet enää julkiselle puolelle lainkaan?
Julkisen puolen alle 30-vuotiaista juristeista reilut 60% ovat määräaikaisia/määräaikaisuuskierteessä. Eli kyllä työllistyvät, mutta vakivirka epätodennäköinen.
Missä olette opiskelleet?
Minua erityisesti kiinnostava asia: Kuinka puhdas ja hyvämaineinen tausta OTM:llä pitää olla, siis ajalta ennen opintoja? Itsellä taustalla muutamia nuoruuden hölmöilyjä... Velkoja, ajoittaista työttömyyttä ja yhdet keskeytetyt opinnot. Ei mitään rikollista siis kuitenkaan. Voivatko nämä vaikuttaa työn saamiseen, jos joskus vielä olisin oikeustieteilijä?
Vierailija kirjoitti:
Minua erityisesti kiinnostava asia: Kuinka puhdas ja hyvämaineinen tausta OTM:llä pitää olla, siis ajalta ennen opintoja? Itsellä taustalla muutamia nuoruuden hölmöilyjä... Velkoja, ajoittaista työttömyyttä ja yhdet keskeytetyt opinnot. Ei mitään rikollista siis kuitenkaan. Voivatko nämä vaikuttaa työn saamiseen, jos joskus vielä olisin oikeustieteilijä?
Mistä hitosta tuon nyt näkisi?!
Vai oletko valejuristi ja keskeyttänyt OTM-opinnot?
Luottotiedot tietysti välillä tarkistetaan tietyissä hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole valejuristi, enkä opintoja keskeyttänyt. :D Mistä niin päättelit? Olen tehnyt avoimessa oikeustieteen opintoja ja ensi vuonna otan valmennuskurssin ja pyrin oikikseen sata lasissa. Motivaatio on kova, kun on pystynyt nousemaan tuolta "entisestä elämästä" jaloilleen. Ikää minulla on ensi vuonna pyrkiessä 28 v.
Silppuinen työ- ja opiskeluhistoria näkyy tietysti aukkoina CV:ssä eli sitä lähinnä meinasin. Ja on siis ihan omat mokailut vaikuttaneet opintojen keskeytykseen vuosia sitten sekä siihen, että olen saanut yhdet potkut. Mutta paljonko tuollaisia aiempia tekemisiä katsotaan/selvitellään siinä vaiheessa, jos oikiksessa on jo sisällä ja opinnot etenevät?
Ihan vilpittömästi ja tietämättömänä näitä asioita kyselen, kun ei satu lähipiiriin kuulumaan juristeja, joilta kysyä. Sen esimerkiksi tiedän, että pankkialan tehtävissä ainakin velat voivat olla ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole valejuristi, enkä opintoja keskeyttänyt. :D Mistä niin päättelit? Olen tehnyt avoimessa oikeustieteen opintoja ja ensi vuonna otan valmennuskurssin ja pyrin oikikseen sata lasissa. Motivaatio on kova, kun on pystynyt nousemaan tuolta "entisestä elämästä" jaloilleen. Ikää minulla on ensi vuonna pyrkiessä 28 v.
Silppuinen työ- ja opiskeluhistoria näkyy tietysti aukkoina CV:ssä eli sitä lähinnä meinasin. Ja on siis ihan omat mokailut vaikuttaneet opintojen keskeytykseen vuosia sitten sekä siihen, että olen saanut yhdet potkut. Mutta paljonko tuollaisia aiempia tekemisiä katsotaan/selvitellään siinä vaiheessa, jos oikiksessa on jo sisällä ja opinnot etenevät?
Ihan vilpittömästi ja tietämättömänä näitä asioita kyselen, kun ei satu lähipiiriin kuulumaan juristeja, joilta kysyä. Sen esimerkiksi tiedän, että pankkialan tehtävissä ainakin velat voivat olla ongelma.
No sitten kannattaa päästä sisään ja katsoa, että on koko opiskelujan ajan oman alan (vaikka vain pieniä töitä) ja sorvata CV sellaiseen kuntoon, ettei kukaan kiinnitä vanhoihin asioihin huomiota. Harva on kiinostunut kuitenkaan ennen opiskeluja tapahtuneesta työurasta.
Olen töissä valtiolla (ministeriössä), ja palkkani on 4500 euroa kuussa. En nyt ole mitenkään tyytymätön palkkaani, mutta työn vaativuuteen nähden se kyllä saisi mielestäni olla vähän korkeampi.
Olen valmistunut vuoden 2009 lopulla.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa joo. Mutta pitää olla erikoistunut tiettyyn alaan. Isot toimistot ovat yritysjuridiikkaan perehtyneitä, vaaditaan esim. kielitaito (venäjä, kiina). Ei ne kyllä liukuhihnalta ota.
Kuten aikaisemmin totesin, OTM kuulostaa hienolta maallikoiden silmissä ja terassilla sillä kehuessa, mutta meidän, jotka oikeasti alalla on ollut todella pitkään (minä valmistuin v. 97), se ei käytännössä merkitse mitään. Varsinkin kun itselläni paljon oikeudenkäyntejä (eilen hovi, huomenna Käo), voisinko heittää sinne oikeuteen jonkun, joka ei osaa mitään. Pitäisi itse olla salissa varmaan puoli vuotta mukana, jotta se pääsee esiintymiskammosta pois. Lisäksi sen pitäisi osata ne juridiset asiat ja vielä tulla toimeen asiakkaan kanssa, oli se sitten tehnyt tai ollut uhrina missä asiassa tahansa...
Koulun penkiltä valmistunutta en palkkaa. Oikeudenkäynnit on eri asia kuin papereiden kanssa oleminen. Mulla on takana varmaan yli 500 oikeudenkäyntiä, silti jännitän niitä. Miten sitten kun palkkaat just valmistuneen itseriittoisen OTMn, jolla ei hajuakaan niistä.... Se, että käydään seuraamassa istuntoa opintoihin kuuluvana, ei todellakaan kerro mitään siitä, että kun sinä itse olet siinä tilanteessa....
En tarkoita sitä, että sitä ei voi oppia ja siihen valmistautua, olen minäkin oppinut. Mutta ei se ole niin, että mennään ja sitten mietitään palkkatasoa.
Kyllä täytyy ymmärtää etenkin tässä ammatissa se (varsinkin jos yksityishenkilö), että tämä OTM on palveluammatti huolimatta siitä, että silloin kun hakee oikikseen tai valmistuu sieltä ei sitä ymmärrä. Asiakkaat ovat kiinni sinussa ja sinun taidoissa.....
Tulipa pitkä vuodatus, mutta näin se vaan on
Fatalji (AA, VT, OTM, syyttäjä)
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä valtiolla (ministeriössä), ja palkkani on 4500 euroa kuussa. En nyt ole mitenkään tyytymätön palkkaani, mutta työn vaativuuteen nähden se kyllä saisi mielestäni olla vähän korkeampi.
Kuinka tällaiselle uralle pääsee, onko kova kilpailu, tarvitaanko puoluetausta?
Pääsin 26-vuotiaana oikikseen ja kerkesin sitä ennen olla yli kaksi vuotta työttömänä. Lukion suoritin neljässä vuodessa ja sen jälkeen vielä penkin alle menneet ja kesken jääneet sh-opinnot. Ei siis kehuttava historia, mutta ei ole ollut mikään ongelma. Hoidin oikiksen kunnialla läpi ja töitä on.
T: OTM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalilla työnhaulla. Ei tarvita taustaa. Kunhan kestää vittuilua, simputusta ja alati poliittisesti tuuliviirinä pyörivää ja vaihtuvaa johtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalilla työnhaulla. Ei tarvita taustaa. Kunhan kestää vittuilua, simputusta ja alati poliittisesti tuuliviirinä pyörivää ja vaihtuvaa johtoa.
Minulla (viestin 73 kirjoittajalla) ei ole mitään puoluetaustaa. Oli kyllä suhteita ministeriöön jo entuudestaan, koska olin ollut töissä samaisen ministeriön alaisessa virastossa. Hyvin harvoin ministeriöihin rekrytoidaan ketään ihan suoraan koulun penkiltä, eli jos tällainen ura kiinnostaa, niin kannattaa varmaan ensin yrittää hakeutua juuri niihin virastoihin ja sitten katsoa, millaisia paikkoja "omassa" ministeriössä mahdollisesti aukeaa.
Ja omat kokemukseni ministeriötyöstä ovat onneksi ainakin toistaiseksi positiivisemmat kuin viestin 77 kirjoittajalla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviomieheni (OTM) oli pitkään töissä ministeriössä ja "tuuliviiri" kuvaa sitä ympäristöä hyvin. Pitkiä päiviä oli ja töiden määrä suunnilleen loputon. En tiedä onko kaikissa ministeriöissä samanlaista. Moni miehen lähimmistä työkavereista sai burnoutteja ja ilmapiiri oli ajoittain todella tulehtunut. Nyttemmin mies on vaihtanut työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungille ja sairaanhoitopiirille teen keikkaa perushoitajana, olen 2 vuotta opiskellut sh-opiskelija. Palkka kaupungilla 2057e/kk ja shp:lla 2150e/kk.
Kysyttiin oikeustieteen maistereiden palkkaa, mene hoitsu muualle.
Aiemmalta koulutukseltani olen OTM, mutta nyt haluan toisen ammatin. Tämä ammatti siksi, että henkilökohtainen elämäni on saanut minut tajuamaan, mitä oikeasti haluan tehdä työkseni.
Ei täällä ole kukaan muu hanakasti tarjonnut täydennyskoulutusta kuin minä :D Kannattaa soittaa yliopiston proffalle ja kysyä onko mitään semmoista tarjolla.... Sen alan proffalle mistä on gradun tehny. Osaavat monesti neuvoa. Jos ei ole yliopiston piirissä, niin Suomen Lakimiesliitto järjestää....
Hei, haloo. Oikeasti. Ei kai tuo tarvitse muuta kuin ottaa yhteyttä. Jos tällä alalla ei oma-aloitteisuutta löydy, niin ei kukaan voi toimia juristina. SOITTAKAA LAKIMIESLIITTOON. (anteeksi huuto, mutta aloitteenkykyä vaaditaan eikä suoria vastauksia.... ei niitä töissäkään kukaan teille anna...)
Fatalji (AA, VT, OTM, syyttäjä)