OTM, missä olet töissä ja paljonko saat palkkaa?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla, noin 3300 bruttona, työkokemusta valmistumisen jälkeen alle vuosi.
Valtiolla, työkokemusta 10 vuotta
Ja palkka siis melko sama. Valtio ei nosta palkkaa kun on kerran sen niitannut johonkin.
Keskisuuressa rakennusliikkeessä tuotantoinsinöörinä, 3400 e/kk brutto.
Vierailija kirjoitti:
Keskisuuressa rakennusliikkeessä tuotantoinsinöörinä, 3400 e/kk brutto.
Lähti liian aikaisin. Olin ennen melkein saman firman (fuusiot ja yrityskaupat) palveluksissa lakiasioissa, mutta uudelleenkouluttautuminen kutsui, tuli lamat jne...
21 v olin ku menin oikikseen. Eka yritys.
Fatalji
Ketään joka ollut aikuisopiskelijana oikiksessa?
Fatalji: Sanoit tuolla yhdessä viestissä, että moni ei ymmärrä alallanne olevan palvelutyötä. Koetko että vankasta asiakaspalvelu- ja myyntitaustasta voisi olla isoakin etua lakimiehen uralla? Myyntialalla työskentelevä tradenomi täällä pohtii.
Vierailija kirjoitti:
Olen pankissa sijoituspuolella, peruspalkka huima 2390 euroa. Tämän päälle tulee kuitenkin lisiä ja bonareita , keskimäärin 500 euroa kk eli keskimäärin palkka 2900 euroa. Palkka on ihan ok mutta työ on tosi stressaavaa.
Onpas pieni palkka, oletko kovin nuori?
Vierailija kirjoitti:
Ketään joka ollut aikuisopiskelijana oikiksessa?
Fatalji: Sanoit tuolla yhdessä viestissä, että moni ei ymmärrä alallanne olevan palvelutyötä. Koetko että vankasta asiakaspalvelu- ja myyntitaustasta voisi olla isoakin etua lakimiehen uralla? Myyntialalla työskentelevä tradenomi täällä pohtii.
Jos meinaat juristin uralle, niin ensin kannattaa miettiä, millainen itse olet. Ei vaan tää ammatti ole niin, että kaikista on kaikkeen. Jos haluat yrityspuolelle, vaatii aivan erinlaista käyttäytymistä kuin jos haluaa toimia yksityishenkilöiden kanssa.... Yrityspuolella: oletko valmis kahlaamaan läpi 50 sivuisen sopimusnivaskan yksin ja tiiraamaan joka pilkun kohdan. Yksityispuolella: oletko valmis kohtaamaan ihmiset henkilöinä (ei asiakkaina) ja auttamaan ne läpi elämän vaikeat asiat?
Itse toimin yksityispuolella. Olin aikaisemmin auskultoimassa ja olisin voinut jäädä käräjätuomariksi. En halunnut. Koin sen etäiseksi ihmisistä. Olin aikaisemmin syyttäjänä ja olisin voinut jäädä syyttäjäksi. En Halunnut. Koin sen etäiseksi ihmisistä. Mutta sitten kun olin Kotkan oikeusaputoimistossa töissä 2 v tajusin, että tää on mun juttu. Ihminen ihmiselle. Tarkoitan sitä, että jos esimerkiksi 80 v nainen tulee minulle asiakkaaksi ja on murheenmurtama, että hänen puolisonsa on kuollut 60 vuoden avioliiton jälkeen, niin en minä näe silmissä laskutustani, vaan sen naisen, jolla on todella vaikeaa. Minun tehtävä on auttaa häntä parhaan kykyni mukaan. Tietenkin laskutan, mutta palveluammatti.
Tiedän, kyynikot tulevat sanomaan nyt, että paskaa puhun. Tämä vaan tosiasia. Jos yksityisasioita hoitaa, niin se vaatii, että on valmis ottamaan vastaan, mitä ikinä tulee. Ja se täytyy juristiksi haluavan muistaa, koskaan ei asiakkaaksi tule ihminen/yritys, jolla kaikki hyvin. Päivästä päivään ongelmia. Siihen tottuu ammatillisesti.
Toi edellinen pitkä kirjoitus siis,
Fatalji
AA-toimisto, työkokemusta 5,5 v, ikää 29 v. palkka tällä hetkellä 6520 euroa lisättynä hyvillä työsuhde-eduilla. Normaali viikkotyömäärä 37,5 h, ylitöitä kertyy toki istuntopäivistä, mutta nämäkin korvataan joko palkkana tai vapaana. Juttukanta vaihtelee todella paljon, mutta painopisteenä laajat riita-asiat. Erittäin mielenkiintoista ja itsenäistä hommaa, suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olette opiskelleet?
Minua erityisesti kiinnostava asia: Kuinka puhdas ja hyvämaineinen tausta OTM:llä pitää olla, siis ajalta ennen opintoja? Itsellä taustalla muutamia nuoruuden hölmöilyjä... Velkoja, ajoittaista työttömyyttä ja yhdet keskeytetyt opinnot. Ei mitään rikollista siis kuitenkaan. Voivatko nämä vaikuttaa työn saamiseen, jos joskus vielä olisin oikeustieteilijä?
Mistä hitosta tuon nyt näkisi?!
Vai oletko valejuristi ja keskeyttänyt OTM-opinnot?
Luottotiedot tietysti välillä tarkistetaan tietyissä hommissa.
Jos hakee töihin käräjätuomarin virkaan, poliisilaitokseen, syyttäjäksi tai ulosottovirastoon, pyydetään rikosrekisteri sekä ulosottoviranomaisten antama lausunto siitä, että mitään ei ole avoinna. Huomioitavaa tietenkin se, että myös entiset huomioidaan.
Kun itse olen palkannut, niin kaikki todistukset vaadin (kuten myös muutkin), koska niistä voi aiheutua jälkikäteen ongelmia, esimerkiksi jos luottotiedoissa ongelmia, niin en voisi antaa asiakkaiden varoja sinun taakse. Syy siinä, että jos jotain varoille tapahtuisi ja kyse minun toimistostani, niin minä vastuussa ----> minulle Asianliitosta varoitus. Näiden asioiden suhteen ollaan todella tarkkoja, koska kyse minun toimistosta, minun maineesta ja minun mahdollisesti saamasta varoituksesta.
Taas tulee alapeukkuja, mutta näin tämä ammatti toimii. Päämiesten on pystyttävä luottamaan kaikkeen, mitä toimistossa tapahtuu. Se on päämiesten oikeus, ei veemäistä toimintaa...
Fatalji
Väärä lainaus. Mutta kyse noista tiedoista.
Fatalji
AA kirjoitti:
AA-toimisto, työkokemusta 5,5 v, ikää 29 v. palkka tällä hetkellä 6520 euroa lisättynä hyvillä työsuhde-eduilla. Normaali viikkotyömäärä 37,5 h, ylitöitä kertyy toki istuntopäivistä, mutta nämäkin korvataan joko palkkana tai vapaana. Juttukanta vaihtelee todella paljon, mutta painopisteenä laajat riita-asiat. Erittäin mielenkiintoista ja itsenäistä hommaa, suosittelen!
Voi olla, mutta parempi on se, kun itse nostaa palkkaa sen mukaan mitä tarvitsee.... Suosittelen. Oma toimisto 10 vuotta.
Fatalji (AA, VT, OTM, syyttäjä)
AA kirjoitti:
Haluan teille töihin! Mihin otan yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olette opiskelleet?
Minua erityisesti kiinnostava asia: Kuinka puhdas ja hyvämaineinen tausta OTM:llä pitää olla, siis ajalta ennen opintoja? Itsellä taustalla muutamia nuoruuden hölmöilyjä... Velkoja, ajoittaista työttömyyttä ja yhdet keskeytetyt opinnot. Ei mitään rikollista siis kuitenkaan. Voivatko nämä vaikuttaa työn saamiseen, jos joskus vielä olisin oikeustieteilijä?
Mistä hitosta tuon nyt näkisi?!
Vai oletko valejuristi ja keskeyttänyt OTM-opinnot?
Luottotiedot tietysti välillä tarkistetaan tietyissä hommissa.
Jos hakee töihin käräjätuomarin virkaan, poliisilaitokseen, syyttäjäksi tai ulosottovirastoon, pyydetään rikosrekisteri sekä ulosottoviranomaisten antama lausunto siitä, että mitään ei ole avoinna. Huomioitavaa tietenkin se, että myös entiset huomioidaan.
Kun itse olen palkannut, niin kaikki todistukset vaadin (kuten myös muutkin), koska niistä voi aiheutua jälkikäteen ongelmia, esimerkiksi jos luottotiedoissa ongelmia, niin en voisi antaa asiakkaiden varoja sinun taakse. Syy siinä, että jos jotain varoille tapahtuisi ja kyse minun toimistostani, niin minä vastuussa ----> minulle Asianliitosta varoitus. Näiden asioiden suhteen ollaan todella tarkkoja, koska kyse minun toimistosta, minun maineesta ja minun mahdollisesti saamasta varoituksesta.
Taas tulee alapeukkuja, mutta näin tämä ammatti toimii. Päämiesten on pystyttävä luottamaan kaikkeen, mitä toimistossa tapahtuu. Se on päämiesten oikeus, ei veemäistä toimintaa...
Fatalji
Kiitos asiallisesta vastauksesta! Tätä juuri hain ja aavistelin, että luottotietojen menetyksellä voisi OTM:na olla merkitystä. Olen pystynyt jonkin verran hoitamaan velkoja pois, eikä niitä nyt älyttömiä määriä ole, mutta on ollut vaikea maksella ilman vakityötä. Nykyisellä maksuvauhdilla saisin kuitenkin velat hoidettua ennen mahdollista aloittamista oikiksessa. Jos nyt siis oletettaisiin, että pääsisin opiskelemaan ensi vuonna. Luottotiedot siis palautuisivat tässä tapauksessa ennen valmistumista, mutta tokihan vanhoista möhläyksistä on tiedot silti olemassa.
Onko kuitenkin realistista yhä haaveilla noista opinnoista ja töistä, vaikkei tausta aivan moitteeton olekaan?
Vierailija kirjoitti:
AA kirjoitti:
Höpö höpö. Meinaatko muka että olet oikiksesta valmistunut 23,5 vuotiaana...... epäilen. Valaise asiaa hieman. Jos lukion olet käynyt ja sitten oikikseen, ei vaan mahdollista. Jos olet lukion ja opiskelun aikana työskennellyt AA-toimistossa, niin et ainakaan hommia ole tehnyt. Tänne voi kirjoittaa tietenkin mitä vaan, mutta me jotka oikeasti tehdään näitä hommia, todetaan ei mahdollista.
Selvitä, tuo mahdollista.
Fatalji
Kiinnostaa asiakasläheinen työ, kuten tähänkin asti. Olen pyrkinyt oikikseen viisi vuotta sitten ja jäi pienestä kiinni, etten päässyt sisään. Harmitti vietävästi. Otin kuitenkin vastaan paikan tradenomiopintoihin ja opiskelin AMK-tutkinnon kolmessa vuodessa. Opiskelu tuntui turhan haasteettomalta, mutta kävin kuitenkin koulun loppuun, koska olin kerta aloittanutkin ja pärjäsin hyvin. Sain hyvän harjoittelupaikan ja työllistyin sinne. Tykkään työstäni, mutta silti kaipaan jotakin muuta ja oikeustieteellinen on kutkutellut takaraivossa koko ajan.
- Se myyntihommia tekevä tradenomi
Vierailija kirjoitti:
AA kirjoitti:
Turhaan kyselet, koska tuo yhtälö ei ole mahdollista. 29 v, työkokemusta 5,5 v palkka 6520 e.....
Ei onnistu.
Oikikseen mennään lukion jälkeen. Tietenkin pääsykokeet eka. Lukio hoidettu 19v. Jos eka yrityksellä sisään, niin 20 v. Oikis kestää noin 5 v ---> vähintään 25 v (epäilen, mutta mahdollista....) ja sitten työkokemusta 5,5 v. Ja palkka tuo. Ei vaan mene noin.
Odotankin kirjoittajalta selvitystä pulsittiin.....
Fatalji.
Maisteritutkielmani olen tehnyt perhe- ja jäämistöoikeudesta/kansainvälisestä yksityisoikeudesta. Arvosanana E. Keskiarvo reilu 3. Oman alan työkokemuksena kaksi 3kk harjoittelujaksoa kesältä, jotka tein opintojen aikana. Muu työkokemus "hanttihommia". "Erikoistuin" perhe- ja jäämistöoikeuteen, kansainväliseen yksityisoikeuteen ja ympäristöoikeuteen. Immateriaalioikeus tai yhtiöoikeus eivät ole vahvimpia aloja, mutta perusopinnot näistä olen suorittanut hyvin arvosanoin. Tarvitsisin varmasti alussa ohjausta, jos saisin ratkaistavakseni haastavia immateriaalioikeuden tai yhtiöoikeuden asioita, mutta olen toki halukas oppimaan. Työnohjaajani on jäänyt eläkkeelle, eikä yliopisto palkkaa tällä hetkellä minkäänlaisiin hommiin, olen tiedustellut asiaa viimeksi pari kuukautta sitten. Teen työnhaussa parhaani, hakemuksia teen useamman viikossa, soittelen yrityksiin ja kerran-kaksi kuussa käyn jättämässä CV:ni toimistoihin, joihin haluaisin päästä töihin. Auskultointipaikkoja haen myös ahkerasti kun niitä tulee tarjolle. Haastattelussa olin viimeksi kolme viikkoa sitten, paikkaan oli 22 hakijaa, ja en tullut valituksi.
T. se kolme vuotta työttömänä ollut juristi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AA kirjoitti:
Turhaan kyselet, koska tuo yhtälö ei ole mahdollista. 29 v, työkokemusta 5,5 v palkka 6520 e.....
Ei onnistu.
Oikikseen mennään lukion jälkeen. Tietenkin pääsykokeet eka. Lukio hoidettu 19v. Jos eka yrityksellä sisään, niin 20 v. Oikis kestää noin 5 v ---> vähintään 25 v (epäilen, mutta mahdollista....) ja sitten työkokemusta 5,5 v. Ja palkka tuo. Ei vaan mene noin.
Odotankin kirjoittajalta selvitystä pulsittiin.....
Fatalji.
En ole tuo, kenen tarinaa epäilet, mutta jos olisin päässyt oikikseen suoraan lukiosta niin olisin aloittanut opinnot 18-vuotiaana (olen syntynyt loppuvuodesta). Siihen 5 vuotta opintoja, ja olisin valmistunut 23-vuotiaana. Ja siihen vielä 5,5 vuotta työkokemusta, niin olisin kutakuinkin 29-vuotias. En siis näe mitään syytä epäillä tuon aiemman kirjoittajan tarinaa.
Valtiolla, työkokemusta 10 vuotta