Te jotka tienaatte +4000e/kk (brutto)
Miten etenitte tuohon pisteeseen? Oletteko aina tehneet töitä sen eteen, että joskus tienaatte hyvin? Kävittekö koulut millaisilla arvosanoilla?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt yliopiston ja olen FM. Koulussa aina keskinkertainen. En ole liiemmin rahaa tavoitellut ja olin muutaman vuoden kunnan virassa hieman alle 4000 e/kk palkalla. Sitten kyllästyin työilmapiirin ja työtahtiin ja aloin yksityisyrittäjäksi. Nyt kunta ostaakin minulta ja tienaan 5000-6000 kuussa bruttona riippuen kuusta. Koulutodistuksia ei kukaan missään ikinä ole kysellyt, työtä on vaan pitänyt tehdä firman eteen.
No niin. Tässäpä hyvä esimerkki siitä, kuinka yksityistäminen tulee veronmaksajille kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs luulet? Että tuollaista palkkaa ja enemmänkin saa tuurilla/osaamatta mitään/ilman tutkintoja?
Mun mies on käynyt vain amiksen, bruttopalkkansa on 4200e/kk + edut. Tosin ei se osaamatta tule, mutta ei ole korkeakoulututkintoa.
Lähdin opiskelemaan lisää 30 v. IT alaa. Oli sopivasti vuosi 2000 muutostyöt jotka työllistivät. Minutkin revittiin jo opintojen alkuvaiheessa töihin IT alalle. Sitten tuli euro ja töitä paljon. Pikkuhiljaa osaamiseni karttui, opinnotkin sain valmiiksi. Vaihdoin välillä työpaikkaa jolloin aina palkka nousi. Ja nyt olen kovan luokan asiantuntija tietyn alan tietyissä järjestelmissä. Pääsin jo v. 2005 alusta saakka isoihin projekteihin ja siinä on vuosien varrella tiedot karttunnet. Ja palkka noussut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan alle tuon, mutta vastaan 50 000/vuosi tienaavan veljeni puolesta. Hänellä peruskoulun ka 6,4, sieltä jatkoi amikseen, jonka keskeytti. Nyt roskakuskina. Työ on rankkaa ja työajat perseestä, mutta rahaa tulee - no, kuin roskaa. Kollegansa saa 66 000 vuodessa.
Vertailun vuoksi, minä olen E:n paperit huippulukiosta kirjoittanut FM & KTK. Pitkään sain oman alan työstä 2600/kk, nyt onneksi toisessa firmassa jo tuntuvasti enemmän. Ei koulutus silti todellakaan ole mikään tae hyvistä tuloista muutamia aloja lukuun ottamatta.
Pitäiskö soittaa Lassila ja Tikanojalle huomenna ja hakea jätekuskiksi, kun tienaavat kuin lääkärit! Uskokoon ken haluaa!
No siinähän haet. Ei sinnekään ketä tahansa oteta :) Ja en minäkään noita palkkoja uskoisi ellen vierestä todistaisi. Tunnen muuten myös puhelinmyyjän, joka tahkoaa kuuden tonnin kuukausituloja... t. Se veljeään vähemmän tienaava
Hyvä yläasteella (ka 9.7) ja lukiossa (ka 9.5) laiskotellen. Yliopiston pääsykokeisiin luin sitten elämässä ekaa kertaa.
Palkka 6000€ kuussa. En ole missään vaiheessa tähdännyt hyvään palkkaan tai korkeaan asemaan vaan valinnut työn mielenkiintoisuuden perusteella. Jos valitsisin palkan perustella saisin 1,5 kertaiseen palkan.
Kaksi lasta, vuoden per lapsi kotona. Pidempää äitiyslomaa ei asiantuntijuus alallani kestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Masentavia nää palkat..
Juu, ei se köyhä tiedä miten rikas kärsii.
Koulussa olin todella laiska, mutta keskimääräistä fiksumpana pärjäsin silti. Peruskoulussa ja lukiossa keskiarvo oli noin 9. Kirjoitin LLEMMM.
Lukion kevään tosin keskityin jo pääsykokeeseen, ekalla yrittämällä sisään. Tämän jälkeen RUK. KTM-tutkinnon suoritin 3,5 vuodessa, tosin keskinkertaisin arvosanoin (ka. 3,4).
Tein oman alan töitä jo opiskelujen ohella. Gradun tein iltaisin ja viikonloppuisin kokopäiväisen työn ohella. Olen nykyisin kova tekemään töitä ja ammatissani siitä on hyötyä. Yli 4000 e/k tienasin 26-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan alle tuon, mutta vastaan 50 000/vuosi tienaavan veljeni puolesta. Hänellä peruskoulun ka 6,4, sieltä jatkoi amikseen, jonka keskeytti. Nyt roskakuskina. Työ on rankkaa ja työajat perseestä, mutta rahaa tulee - no, kuin roskaa. Kollegansa saa 66 000 vuodessa.
Vertailun vuoksi, minä olen E:n paperit huippulukiosta kirjoittanut FM & KTK. Pitkään sain oman alan työstä 2600/kk, nyt onneksi toisessa firmassa jo tuntuvasti enemmän. Ei koulutus silti todellakaan ole mikään tae hyvistä tuloista muutamia aloja lukuun ottamatta.
Ilmeisesti yrittäjiä? Vaikea uskoa, että joku L&T maksaa roskakuskille 66 000 tai edes 50 000, kun 40 000:llakin saa jampan.
No joo, mutta kukapa nyt oikeasti tietäisi veljensä kollegan ansiotuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti yrittäjiä? Vaikea uskoa, että joku L&T maksaa roskakuskille 66 000 tai edes 50 000, kun 40 000:llakin saa jampan.
No joo, mutta kukapa nyt oikeasti tietäisi veljensä kollegan ansiotuloja.
Saunaillasta peräisin tämä tieto ja veli vielä antanut kollegalleen hyvän miehen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bruttopalkka 4200 euroa, enkä koe, että olisi erityisen hyvä. Normaali. Työelämässä 11 vuotta, miinus kahden lapsen mammalomat, yhteensä pari vuotta.
Lukion päättötodistuksen keskiarvo oli noin 9, kirjoitin 3 E:tä ja 2 M:ää. Ylempi korkeakoulututkinto.
Asiantuntijatyö valtiolla.
Ja toki olen halunnut opiskella ja menestyä.
Herranjumala, miten todellisuudesta vieraantunut pitää olla, että uskoo 4200 euron kuukausipalkan olevan ihan tavanomainen palkka. Tilastokeskukselta ei nyt vielä löydy uudempaa tilastoa, mutta siis vuonna 2014 vain 11,6 prosenttia suomalaisista tulonsaajista ansaitsi 50000 euroa tai enenmän vuodessa. Sinun vuosiansiosi ovat lomarahat mukaan laskettuina noin 52000 euroa, eli kuulut tuohon kovapalkkaisten pieneen ryhmään. Ja 40000 tai enemmän ansaitsi 20,4 prosenttia kaikista Suomen tulonsaajista, joten vaikka kuukausipalkka olisi tuhat euroa sinun palkkaasi pienempi, olisivat ansiot silti paremmat kuin suurimmalla osalla muista suomalaisista.
Sekoitatkohan nyt neton ja bruton. Suomalaisten mediaaninetto on muistaakseni n. 27 000 euroa eli sinne päästään n. 40 000 euron vuosituloilla, joten luulis noita 50 000 euroa tienaavia olen enemmän kuin 11 prosenttia tulonsaajista. Voitko linkata sivun mistä katsoit nämä sun tilastot, vähän epäilen niitä.
Oletin automaattisesti, että oheisessa tilastossa ansioilla viitataan bruttoansioihin. Olenko väärässä? Huomionarvoista lienee myös se, ettei mediaanipalkka kerro, mikä on tavallisin eli yleisin palkka. Mediaani on vain pienimmästä suurimpaan esitetyn palkkasarjan keskimmäinen palkka. Moodi olisi se "normaali" palkka eli se, jota saadaan useammin kuin niitä muita.
Naisena miesvaltaisella alalla. Kyllä mä palkkataulukoita luin alaa valitessa. Alisuoriutuja kouluaikana. Hyvän tyypin maineessa. Mulle soitellaan perään ja tarjotaan töitä. Tuotesuunnittelua teen.
Lääkäri, bruttopalkka säännölliseltä työajalta 4400e/kk, lisäksi päivystyksistä tulee noin tonni siihen päälle, mutta teen ne tosiaankin normaalin viikkotyötuntimäärän (38,15h) päälle ylitöinä. Lisäksi teen kuukaudessa n. 20 tuntia palkatonta ylityötä (kunta säästää eikä ylitöitä saa enää tehdä, mutta omituisesti pitää silti hoitaa sama määrä potilaita). Oikea tuntipalkka ei siis todella ole mikään kovin hyvä ja työsidonnaisuus on suuri.
Peruskoulun vedin vähän vasemmalla kädellä, osin koska asiat olivat niin helppoja, että kyllästyin ja osin, koska yläasteella biletin runsaasti. Kotikaupunkini lukioihin ei ollut mitkään päätähuimaavat keskiarvorajat ja yli kasin keskiarvollani pääsin siihen lukioon, johon halusinkin. Lukiossa aloin tehdä kovasti töitä ja kirjoitin L:n paperit. Pääsin lääkikseen, opiskelin 6 vuotta, valmistuin lääkäriksi. Sen jälkeen opiskelin toiset 6 vuotta erikoislääkärin tutkintoa ja samalla olin töissä. Työkokemusta on kertynyt 12 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Koulutusta ei ole koskaan kysytty missään eikä se ole millään tavoin vaikuttanut etenemiseeni. Tienaan tällä hetkellä 9500e kuukaudessa ja olen vajaa 30 vuotias nainen. Etenkin, koska osaan toimia ihmisten kanssa, kestän todella hyvin stressiä ja paineita (en lamaannu tilanteissa, joissa on epätietoisuutta ja epävarmuutta. osaan suorittaa tehtävistäni tärkeimmät jutut ja priorisoida), en valita vaan esitän kehitysehdotuksia. Pyrin olemaan helppo positiivinen työkaveri, joka kuitenkin tekee ahkerasti töitä. Osaan tarttua hyvin epämääräisiinkin työtehtäviin enkä pelkää muutosta.
Mitä teet?
Olen tietoturvatutkija/arkkitehti. 22-vuotias ja brutto 4260€/kk. Eräs tietoturva-alan yritys otti minuun päin yhteyttä vielä kun olin koulussa ja otin töitä vastaan, olivat kai seuranneet jotain harrasteprojektejani, mitä olin laittanut nettiin. Aluksi luulin, että kyseessä on jokin vitsi, mutta vastailin kuitenkin takaisin ja tässä ollaan.
Nyt yritän opiskella neuroverkkojen toimintaa vapaa-ajallani, jotta pystyn tulevaisuudessa mahdollisesti rakentamaan niihin perustuvia heuristiikkoja ym.
Vierailija kirjoitti:
Vastavalmistunut juristi ja lääkäri tienaavat tuon verran heti koulusta päästyään, eli n. 25-27-vuotiaina. Toki vaatinut paljon satsausta ja aikaa opiskelut, pääsykokeet, työkokemus.
Höpöhöpö. En tiedä mistä nämä urbaanilegendat lähtevät, mutta eivät todellakaan pidä paikkaansa. Erikoistuva lääkäri tienaa 3500kk, vastavalmistunut juristi saman verran. Toki ylitöitä tekemällä pääsee parempiin palkkoihin, aika moni vastavalmistunut lääkäri esim päivystää aika paljon. Sama juristeilla, päivät saattavat helposti olla yli 10-tuntisia, joilloin palkkakin voi olla parempi. Ne lääkäritkin jotka tienaavat 10 tonnin kuussa ovat yleensä niitä alalla jo pitkään olleita, jotka ovat tehneet 10-12 tuntisia päiviä oppiakseen hyväksi ja näin edenneet asemaansa. Jos rahaa haluaa, lääkis ei ainakaan ole se helpoin keino.
Tilastokeskuksen tilastot koskevat bruttopalkkoja, ei nettopalkkoja. Nettopalkkojen vertailuhan on älytöntä, koska samoillakin tuloilla nettopalkka vaihtelee paljon mm. asuntolainojen verovähennysoikeuden, työmatkakulujen ja kotikunnan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutusta ei ole koskaan kysytty missään eikä se ole millään tavoin vaikuttanut etenemiseeni. Tienaan tällä hetkellä 9500e kuukaudessa ja olen vajaa 30 vuotias nainen. Etenkin, koska osaan toimia ihmisten kanssa, kestän todella hyvin stressiä ja paineita (en lamaannu tilanteissa, joissa on epätietoisuutta ja epävarmuutta. osaan suorittaa tehtävistäni tärkeimmät jutut ja priorisoida), en valita vaan esitän kehitysehdotuksia. Pyrin olemaan helppo positiivinen työkaveri, joka kuitenkin tekee ahkerasti töitä. Osaan tarttua hyvin epämääräisiinkin työtehtäviin enkä pelkää muutosta.
Mitä teet?
Mua myös kiinnostaa mistä saa ilman koulutusta noin paljon? :o
Olin kyllä hyvä koulussa, mutta yliopisto jäi kesken, kun lähdin töihin it-alalle ihan ruohonjuuritason hommiin. Siellä olen sitten edennyt ja palkka on noussut. Olen aina ajatellut, että joskus vielä kouluttaudun ihan uudelle alalle, mutta mikäs tässä toistaiseksi. Yt-kierroksia on ollut vuosien varrella lukuisia, mutta ikinä arpa ei ole osunut omalle kohdalle. En ole erityisen ahkera, mutta minulla on hyvät hoksottimet ja kielellistä lahjakkuutta, ja niillä pötkii jo pitkälle.
7.2 k.a. peruskoulussa. Nyt mat. Ope. 4500€.
Pitkä tie. Mutta ihan ok palkka