Te jotka tienaatte +4000e/kk (brutto)
Miten etenitte tuohon pisteeseen? Oletteko aina tehneet töitä sen eteen, että joskus tienaatte hyvin? Kävittekö koulut millaisilla arvosanoilla?
Kommentit (95)
Markkinointi- ja media-alalla Helsingissä 4 000e /kk menee rikki helposti jos työ on hyvin vastuullista viestinnällisesti tai sisällöllisesti. Esim. sisällöntuottaja, graafikko, animaattori, sosiaalisen median suunnittelija, projektipäällikkö. Yksityinen sektori.
Koulutusta ei näihin hommiin välttämättä tarvittaisi ollenkaan - visuaalisen viestinnän töissä ja somealalla osaaminen, näytteet ja erityiskiinnostuksenkohteet merkitsevät.
Itse olen C:n ylioppilas, AMK viestintä. Työhistoria vähän pirstaleinen, jos tekisin yhdessä merkittävässä firmassa, voisi palkkaus nousta ainakin muutamia satasia tuon 4K:n tienoilta.
Olen myös tehnyt huonoja urapäätöksiä, mutta tavoitellut aina VASTUUTA, josta maksetaan. Tätä tunnutaan pelkäävän.
DI koulutus ja 8 vuotta stressaavaa sovellusvastaavan asiantuntijatyötä suuryrityksessa. Hiukset jo harvenee stressin takia. Nyt tän kevään yleiskorotuksen jälkeen vasta on 4020e eli ekaa kertaa meni yli neljän tontun.
4000€ on aika paska palkka, alle 3000 jää nettona käteen.
Olin hyvä koulussa, mutta melko laiska. Minimaalisella panostuksella keskiarvo oli jotain 8.7-8.9 luokkaa.
Opiskelin insinööriksi, jälleen aika vähäisellä pinnistelyllä. Nykyinen työpaikka on kolmas, ja tienaan melko perustyöstä noin 4700e/kk. Työuraa takana parikymmentä vuotta. En ole kovin uraorientoitunut, ei kiinnosta hakeutua vastuullisempiin töihin vaikka rahkeita olisi. Tykkään siitä että töissä ei tarvitse pingottaa ja stressata, käytän energiani mieluummin perheeseen ja vapaa-aikaan.
Olen viikonloppuisin ja pyhinäkin poissa kotoa. Teen aamusta iltaan tuplavuoroja. (Lähihoitaja)
Palkka +12000 €/kk, koulutus peruskoulu. Itseoppinut it-alalla käytännössä teen niitä projekteja mitä huvittaa milloin huvittaa.
Normi koululainen, ka. 8.5 pintaan.
Tienaan opettajana 4500 ja tuntuu vähältä IT- kavereiden 8000+ tuloihin verrattuna.
No lomat on kivat.
Korkeasti koulutettu, luonnontieteellinen ala, tosin julkisella töissä ja ikälisät
Ei ole kauheasti hurraamista, mutta tyhjää parempi.
Korkeakoulututkinto + kovaa työtä vuosikymmeniä jo. En ole koskaan ollut mikään Ay-aktiivi, vaan joustanut tarvittaessa ja tehnyt vähän muidenkin töitä. Vastuuta ja vaikeuksia en ole vältellyt, vaan ollut ratkaisu. Palkka noin 7000 euroa kuussa. Monilla samoin tehneillä on suurempikin.
Lukiopohja, n. 100 000 € vuodessa. 20+ vuotta systemaattista oman osaamisen kehittämistä ja hyvin ajoitettuja työpaikan vaihtoja. Ja kovaa työtä, stressiä ja ponnisteluja.
Ja iso osa omista ns. mukahyvistä tuloista menee joidenkin stnan kotona makoilijoiden elättämiseen ja täysin järjettömiin asumistukiin jotka valuvat pääomasijoittajien taskuihin jotta saadaan makoilijat ja loisijat pidettyä kalliissa privaattikämpissä maan kalleimmilla seuduilla kuten pääkaupunkiseutu. On muutoksen aika todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Otm, työkokemusta n 4 vuotta, liksa hieman yli 5000. Surkeat arvosanat.
Oho! Mikä ala?
Maisteriksi yliopistossa. Tokan vuoden jälkeen olin toimistoharjoittelussa ja seuraavana kesänä samassa paikassa, siis kesätöinä oman alan työkokemusta jo kandivaiheessa. Ekan maisteri vuoden jälkeen pidin välivuoden ja olin vain töissä, kahdessa eri yrityksessä oman alan töitä. Maisterin jälkeen hain nykyiseen työhön ja olen ollut yli 10 vuotta.
Aluksi palkka oli matala, huonompi kuin olin saanut opiskelijana. Mutta työt kiinnostivat ja jäin. Vuosien saatossa on tullut lisää vastuuta ja yritys kasvanut. Saan edelleen alani keskivertoa huonompaa palkkaa, mutta työyhteisö ja projektit kiinnostavat. Nyt bruttopalkka n. 4300 e / kk. Tähän hintaan on kuitenkin jo paljon vastuuta ja stressiä, liiankin. Joka kuukausi pari yli 12 tunnin reissupäivää. Liukuma on, mutta myös välillä tarve tehdä pitkiä iltoja.
Aiemmin työ oli vain työtä, ja saatoin klo 17 unohtaa täysin työasiat, en enää.
Ylempi korkeakoulututkinto ja palkkani ilman mitään muita lisiä kuinnikölisät olisi 3500e/kk En valita, koska moni muu maisteri tienaa 2500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Palkka +12000 €/kk, koulutus peruskoulu. Itseoppinut it-alalla käytännössä teen niitä projekteja mitä huvittaa milloin huvittaa.
Ala?
Brutto 7000€. Sotealan yrittäjä. Tykkään. Aikanaan kirjoitin ällän paperit. Töissä ihan teinistä asti siinä sivussa. Amk, yliopisto, ulkomaankokemusta, alan vaihtoa. Nyt on laaja rekisteri ja vapautta. Joustavuutta vaati. Innokas ollut aina.
Ammattikoulupohjalla saa helposti tuon nettonakin esim. maarakennusalalla reissuhommissa.
Voi tehdä pitkää työpäivää, työt ympäri suomea eli päivärahatkin saa.
Koulussa olin keskitasoa, tai jopa huonompi jos katsoo keskiarvoa. Kielipääni on surkea joten ne laskivat keskiarvoa aikatavalla. Lukiosta kirjoitin C:n paperit, olin laiska opiskelija.
Lukion jälkeen sisuunnuin ja aloin lukea hulluna pääsykokeisiin. No niinpä siinä kävi että pääsin toisella yrittämällä lääkikseen.
Olisi ne aiemmat koulut silti käydä vähän paremmin. En vieläkään tykkää lääkäriystävieni keskellä puhua kouluajan arvosanoista kun hävettää vietävästi.
Puoliso on AMK-insinööri ympäristö- ja energiatekniikan alalta. Työssään yhdistyy tuo koulutus sekä elämäntapaharrastus. Tienaa +70 000e/vuosi. Ei ole mitenkään rankka työ, joskus on joku proggis jonka vuoksi täytyy tehdä esim. iltaisin töitä mutta keskimäärin työskentelee ehkä 30h/viikko. Muutenkin hyvät edut, tosi joustavasti pystyy suunnittelemaan miten työskentelee.
http://www.stat.fi/til/pra/2014/pra_2014_2016-04-07_tie_001_fi.html
Tässä vielä tilasto vuoden 2014 kokonaisansion mediaanista ja eri alueiden eroista. Tuolloin mediaani tosiaan oli 2946 euroa kuukaudessa. Puolet suomalaisista ansaitsi vuonna 2014 tuota vähemmän. Ja kyseessä on käsittääkseni ihan bruttoansio. Ainakaan Tilastokeskuksen kokonaisansion määritelmä ei mainitse, että ko. summasta olisi verot vähennetty. Ellei erikseen mainita, palkoista puhuttaessa puhutaan käsittääkseni juuri brutosta. Summa summarum 4200 euron kuukausipalkka on yli puolelle suomalaisista iso, ei suinkaan tavallinen palkka.
Ja ketjun aiheeseen palatakseni olen itse 27-vuotias FM oman alani töissä kunnallisella puolella. Olen tähän asti tehnyt määräaikaisia töitä. Tällä hetkellä bruttokuukausipalkkani on 3480 euroa, mutta on odotettavissa, että kun tämä määräaikaisuus päättyy ja seuraava alkaa, kuukausipalkkani onkin sitten "vain" noin 2950 euroa. Kolmen tuhannen molemmin puolin siis pyöritään. Merkittävää palkkakehitystä ei ole odotettavissa missään vaiheessa uraa. Ehkä kymmenen vuoden työuran jälkeen voisin tietyntyyppisissä saman alan paikoissa ansaita sen +4000 euroa, josta tässä ketjussa kysyttiin.