Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!
Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.
Kommentit (306)
Jos lapselle antaa isoa viikkorahaa ja lapsi joutuu ostamaan käyttövaatteensakin siitä, se kyllä opettaa lasta budjetoimaan ja suunnittelemaan sitä rahankäyttöä ihan eri tavalla kuin se, että saa vitosen viikossa, jolla ostaa karkkipussin ja vanhemmat budjetoi ja laskee ja maksaa itse ne vaatekulut yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän 5 eurolla saa mitään! Jos tosiaan se oli viikkorahasi, niin kuin se monella teini-ikäisellä ymmärretään, raha jolla kustannetaan kaikki ylimääräinen: kahvilakäynnit, kavereiden kanssa syömässä käyminen, leffakäynnit, lehdet, meikit, korut, (ylimääräiset) vaatteet jne. niin ethän sinä teininä päässyt mihinkään!
Toki jos olet introvertti kotona istuskelija, niin ei rahalle varmaankaan ollut tarvetta. Useimmille sosiaalinen elämä on keskeinen osa teinivuosia. Jo kauan sitten 90-luvulla meillä oli tapana käydä usein leffassa ja pizzalla, jossain vaiheessa kävimme ystäväni kanssa aina samassa kahvilassa perjantaisin.
Minusta olisi aivan kohtuutonta kieltää rakkaalta lapseltani asioita joista hän nauttii. Ja monet asiat maksavat. En tietenkään tarkoita sitä, että teinin pitäisi päästä Starbucksiin joka päivä, mutta ei hänen pitäisi joutua valitsemaan, meneekö lauantaina kahville vai säästääkö koko kuukauden saadakseen ripsivärin itselleen. Jos perhe on keskituloinen, miksi lapset eivät saisi elää keskituloisen elämää?
Miksi lapselle tarvii opettaa, että kaikki on saatava?
Missä minä sanoin, että kaikki on saatava? Minusta tuntuu, että usein tällaisia kommentoivat pienituloiset, jotka eivät oikeasti ymmärrä, missä todellisuudessa keskituloiset ja varakkaammat elävät.
Minusta olisi aika karua opettaa lapselleni, että äiti saa käydä brunssilla ystävien kanssa, vanhemmat leffassa ja syömässä kaksistaan ja isä voi lähteä maistelemaan erikoisoluita ystävien kanssa, mutta teinille ei anneta edes yhden oluen hintaa viikkorahaa. Mitä lapsi siinä oppii, muuta kuin että hän on arvoton ja hänen tarpeensa eivät ole tärkeitä? Jos äiti voi mennä kauppaan ja ostaa kaikki tavitsemansa kosmettikan asiaa suuremmin miettimättä, miksi teinin pitäisi säästää kuukausia ja samalla luopua sosiaalisesta elämästä, joka usein tarkoittaa rahankäyttöä? Edes sitä paria euroa kahvikuppiin.
Älä nyt revi pelihousuja :D
Sain nauttia keskituloisen elämästä. Mun vanhemmat ei käyny itsekään usein brunsseilla jne. vaan meidän perheessä säästettiin koko perheen ulkomaanmatkoihin. Olen käynyt jokaisella mantereella pl. Etelämanner ja nähnyt monenmonta maata. Ap
Ok, ehkä vanhemmillasi ei sitten tosiaan ollut varaa suurempaan viikorahaan. Ihmiset, jotka voivat kustantaa itselleen tietyn elämäntyylin, yleensä haluavat samaa lapsilleen. Jos vanhempasi säästäeliät rahojaan matkustamiseen, ja päättivät että se on myös lapsille sopiva elämäntyyli, niin se oli heidän valintansa.
Sain itse yläasteella 100€/kk sillä ehdolla, että siivosin koko talon itsekseni joka perjantai.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.
Minkä ikäinen olet? Rahanarvo on eri nyt kuin silloin. Oletetaan, että olit teini jo euroaikaan, jos sain 20€/kk. 2002-2007 vaikkapa eli ne 5 ekaa vuotta ja vähän yli vuosikymmen sitten.
20€ vuonna 2005 riitti mm. seuraaviin juttuihin Helsingissä
(ei sillä, että teini varat näihin käyttäisi, mutta nämä vain hintoja, jotka muistan/nopeasti googlasin):
- Lähipubin pitsa 3.5€
- Tupakka-aski 2,75€
- Maito 0,75€
- Taksimatka 5km 9,45€
- Elokuvalippu 4€ (päivä)
Keskipalkat ovat noista ajoista nousseet 32% ja hinnat 20%. Jos teini-iästäsi on kauemmin, niin ymmärrät varmasti vielä selvemmin, kuinka 20€/kk on aika pieni summa nykymaailmassa. Ei sillä nyt tietenkään juhlittu kymmenen vuotta sitten, mutta riittää hiukan eri asioihin, jos teini joutuu paljonkin itse hankkimaan.
Minä jouduin ostamaan omat ruuat itse silloin teininä 2000 alussa. En ihan tajua, miksi kaikki pitää tehdä vaikeimman kautta, jotta opin elämästä. Opin lähinnä sen, etten voi vanhempiini hädän hetkellä tukeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi, että rahankäytöllä oppii rahankäyttöä. Eikös nimenomaan se opeta, että aina ei saa kaikkea, kun ei ole sitä rahaa jatkuvasti käytettävissä.
Tämä oli minun sanomani, ja mielestäni tässä toimii sama kuin monessa asiassa, kultainen keskitie. Jos rahaa annetaan todella vähän, se ei opeta mitään, koska mitään ei saa. Jos taas aina tungetaan seteleitä ilman mitään vastinetta, ei tietysti myöskään opi rahan aroa tai säästeliäisyyttä.
Jos kuukausiraha on "sopiva", tämä riippuu perheestä, lapsesta, asuinpaikasta jne., niin lapsi oppii, että sillä voi saada kivoja juttuja, mutta ei kaikkea, aina. Ja saa vastuun päättää itse, että ostan nyt tän kivan paidan ja korun, mutta loppukuusta ei ole varaa mennä leffaan.
Jackpot. Vain tällä tavalla lapsi oppii puntaroimaan eri valintojen välillä ja budjetoimaan rahansa kuten aikuiset. Liian pienellä summalla ei opi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, köyhä.
Mun vanhemmat on keskituloisia ja he opetti mulle rahan arvon. Joku 50€/kk ei opeta teiniä säästämään sitten yhtään. Ap
Miten niin? 50 euroa tekee 12.5 euroa viikossa. Omani käy Starbucksissa tai leffassa tai harrastekavereiden kanssa syömässä, joskus ostaa jonkun paidan. Tekee kotitöitä ja on erinomainen koulussa. Yleensä saa tosin vain 40 euroa.
Eli saa sitä mitä haluaa aina. Lellipentu.
Kateellinen luuseri.
Onko tuo sinulta pois? Ei ole.
Jos elät jossain köyhyyskuplassa niin siitä vaan. Me muut emme elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran sinulla oli rahaa säästössä, kun rahahanat meni kiinni?
Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.
Näitä asioita sääteelee ihan laki, eikä vanhemmatkaan pysty lapsiltaa salaamaan heidän varallisuuttaan. Ihan jo verottaja yksistään kavaltaa teidät. Ellette ole syyllistyneet rikolliseen toimintaa esim. hävittämällä lapselle suunnattuja posteja. Kannattaa nyt kuitenkin ne faktat tarkastaa ennen tälläistä kirjoittelua.
Meillä on lapsilla varallisuutta ja maistraatille tehdään niistä vuosittain tilinpäätökset.
Ja lapset eivät tiedä niistä yhtikäs mitään.Että kyllä onnistuu tiedon pimittäminen. (Eri asia onnistuuko täysi-ikäiseksi asti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.
Maistraatti ja pankki teidät käräyttää viimeistään heidän täyttäessä15-vuotta. :D
Miten niin? Mun tytär on jo kahdeksantoista, eikä mikään taho ole hänelle paljastunut, että hänellä on rahaa enemmän kuin on luullut... Itse kylläkin olen kertonut, että tulet saamaan rahaa ihan kivasti... Nuorempi sisarus ei vielä tiedä, että isompana tulee samaan myös vähän enemmän rahaa...
Miten olette onnistuneet hoitamaan asian niin ettei näy lapsen veroilmoituksessa? Vai eivätkö sijoitukset olekaan lapsen nimissä?
Näkyy veroilmoituksessa, mutta lapset eivät ole nähneet veroilmoituksiaan, vasta myöhemmin :)
Suomen rikoslaissa on tästä ihan oma lukunsa.
Niin on.
So what? Luuletko että siitä piittaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maistraatti ja pankki teidät käräyttää viimeistään heidän täyttäessä15-vuotta. :D
Miten niin? Mun tytär on jo kahdeksantoista, eikä mikään taho ole hänelle paljastunut, että hänellä on rahaa enemmän kuin on luullut... Itse kylläkin olen kertonut, että tulet saamaan rahaa ihan kivasti... Nuorempi sisarus ei vielä tiedä, että isompana tulee samaan myös vähän enemmän rahaa...
Miten olette onnistuneet hoitamaan asian niin ettei näy lapsen veroilmoituksessa? Vai eivätkö sijoitukset olekaan lapsen nimissä?
Näkyy veroilmoituksessa, mutta lapset eivät ole nähneet veroilmoituksiaan, vasta myöhemmin :)
Niin on.
Ihme, kun ei sentään menty henkilökohtaisuuksiin. :D Parturikampaajakosmetologi vetyperoksidilta haisevassa essuussaan hymiöineen yrittää esittää säästämisen ja sijoittaminen asiantuntijaa ja jää kiinni jo ihan perusasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on.
Älä enää jaksa! On siinä ollut vahtimista, että ehtii postilaatikolle enne lapsia :D
Kuukausiraha menee tilille suoraan, sen sijaan saavat omaa käyttörahaa koulumenestyksen (eli kokeiden) perusteella. Kokeettomina kuukausina tulee tienestit kokeellisten kuukausien keskiarvon perusteella.
Kummasti koulunkäynti kiinnostaa ja kumpikin on luokkansa top3ssa aineessa kuin aineessa - pl musiikki ja kuvis, joissa osaaminen viittaa ihan muuhun kuin taiteellisuuteen (kässyissä ovat kyllä ns huippua...)
Meillä on 45€ kk+ satanen kuussa sijoituksiin. Sitten lisää voi tienata töitä tekemällä kotonakin. Vaatteet ym ostetaan aikuisten rahoilla. En kyllä ymmärrä, miksi jollain yläkouluikäisellä pitäisi olla rahaa johonkin pitsaan ja mäkkäriin, kyllä meillä on kotona kunnollista ruokaa.
100€ sain, 150€ muistaakseni kun latasin itse bussikortin. Kuukaudessa siis. Eniten kaikista kavereista :D eikä ees oltu rikkaita
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 45€ kk+ satanen kuussa sijoituksiin. Sitten lisää voi tienata töitä tekemällä kotonakin. Vaatteet ym ostetaan aikuisten rahoilla. En kyllä ymmärrä, miksi jollain yläkouluikäisellä pitäisi olla rahaa johonkin pitsaan ja mäkkäriin, kyllä meillä on kotona kunnollista ruokaa.
Olisikohan ne enemmän tapa viettää aikaa ystävien kesken, kuin nälän tyydyttämistä?
Miten yläkoululaisten sitten pitäisi viettää aikaa yhdessä? Lukea äidin kanssa kotona aapista?
Vierailija kirjoitti:
Ja kotona voi leikkiä äidin kanssa ja katsoa pikkukakkosta syöden kukkakaalikeittoa...
Isi maksaa kaiken ja äiti käy vielä kämpänkin siivoamassa. Näin näitä nuoria tehdään.
Meillä aivan sama kuvio kuin muilla perheillä täällä Espoo-Kauniaisten alueella eli lapsille ostetaan tottakai uusimmat Applen laitteet kuten kännyt ja läppärit aina kun ne ilmestyvät, ja maksetaan ratsastus-, baletti-, tennis- ja golf-tunnit. Meidän 10 ja 12 -vuotiaat saavat käyttörahaa 500 euroa kuussa per lapsi siis. Laittavat siitä osan säästöön jos haluavat ostaa jotain erikoista esimerkiksi ulkomaanmatkoillamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan ne enemmän tapa viettää aikaa ystävien kesken, kuin nälän tyydyttämistä?
Miten yläkoululaisten sitten pitäisi viettää aikaa yhdessä? Lukea äidin kanssa kotona aapista?
No meillä yläkoululainen käy lenkillä, salilla tai uimassa kavereiden kanssa, tai käyvät toisten kotona, elokuvissa (niihin kertyy sarjalippuja lahjoina) jne. Ja ihan hyvin tuntuu menevän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä yläkoululainen käy lenkillä, salilla tai uimassa kavereiden kanssa, tai käyvät toisten kotona, elokuvissa (niihin kertyy sarjalippuja lahjoina) jne. Ja ihan hyvin tuntuu menevän.
Ja jatkan vielä, että lasten harrastukset, eli lähinnä musiikkiopisto ja liikuntaharrastus, on tietysti vanhempien maksamaa.
Talousasiantuntija Ron Lieber antoi vanhemmille vinkkejä viikkorahojen antamisesta Slate -lehdessä. Hänen mukaansa useimmat tekevät sen väärin - he aloittavat rahan antamisen liian myöhään, antavat liian vähän rahaa ja vastuuta ja sitovat rahan kotitöiden suorittamiseen, mutta eivät kiinnitä huomiota siihen, miten lapset käyttävät rahaa.
Aika ja määrä
Lieber kehottaa aloittaman viikkorahan antamisen alle kouluikäisenä, jolloin lapsi alkaa ymmärtää haluamisen ja tarvitsemisen eron.
Talousgurun ehdottama sopiva alkusumma on noin euro per ikävuosi. Viikkorahan pitäisi myös iän myötä kasvaa roimasti, mikäli siihen vain on varaa. Lieberin mukaan lapset janoavat vastuuta, ja sitä pitäisi antaa noin kymmenvuotiaasta lähtien. Sopiva rahasumma on sellainen, että lapsi voi ostaa jotain mikä miellyttää, mutta joutuu myös tekemään vaikeita valintoja ja budjetoimaan. Näin lapsi oppii tekemään taloudellisia päätöksiä jotka muistuttavat aikuisen elämää.
Palkkaa vain palkkatyöstä
Lieberin mielestä rahan ei pitäisi myöskään olla riippuvainen kotitöiden tekemisestä koska silloin lapsi pääsee valitsemaan, tekeekö hän kotitöitä ollenkaan. Mikäli rahalle ei ole tarvetta, roskapussin voi jättää viemättä. Vanhemmalle jää tällöin hyvin vähän neuvotteluaseita. Lieberin mukaan kotitöiden tekemättömyydestä on parempi rankaista poistamalla muita etuisuuksia kuten ruutuaikaa. Toisaalta joutuvathan vanhemmatkin tekemään kotitöitä ilman maksua. Kokemus palkkatyöstä kannattaa jättää teini-ikään ja paikkaan, jossa on oikea esimies - ja potkujen uhka.
Vastuuta, arvoja ja rahankäyttöä voi opettaa monin muinkin tavoin, esimerkiksi ottamalla lapset mukaan miettimään sopivia hyväntekeväisyyskohteita. Mutta talouskasvatus alkaa muutaman euron viikkorahasta ja vapaudesta tehdä valintoja - myös sellaisia, joista vanhemmat eivät pidä, päättää Lieber.
http://www.iltalehti.fi/perhe/2015030219287058_pr.shtml