Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!
Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.
Kommentit (306)
19 v opiskelee yliopistossa ja saa 240 e kuussa meiltä tilille suoraan ja lisää kun pyytää. Kelalta 42 e kuussa. Joskus imuroi kotona mutta edelleen haasteita siivota oma huone, asuu kotona.
16 v opiskelee lukiossa ja saa meiltä 40 e kuussa ja tarvittaessa lisää. Laittaa joskus puhtaita tiskejä paikalleen korvaukseksi. Saa kelalta 50 e kuussa.
En oikein ymmärrä miksei annettaisi rahaa lapsille kaikki on niin kallistakin.
Meillä vanhin 15-vuotias lapsi saa 200 e/kk. Vastineeksi hän valmistaa perheelle ruoat(ainekset vanhempien piikkiin) kaksi kertaa viikossa, osallistuu kotitöihin ja siivoaa huoneensa. Järjestely on toiminut todella hyvin. Ilmoitan vain että seuraavaa "tiliä" ei tipu, jos osallistuminen ei kiinnosta. Pientä alkukankeutta lukuun ottamatta aina on kiinnostanut. Tyttö näyttäisi säästävän noin puolet rahoista pankkitilin saldon perusteella. Meillä on aina puhuttu rahasta avoimesti ja olen kertonut, kuinka paljon vanhemmat tienaavat nettona ja kuinka paljon asuminen ja eläminen maksaa. Näin lapselle syntyy realistinen kuva rahan arvosta. Nyt nuori tietää, kuinka paljon esimerkiksi meidän "tylsä" omakotitalo maksaa kuussa sivukuluineen.
Tuo on ihan kiva, jos teinin vanhemmilla on firma tai jollain tutulla ja voi sekä jaksaa tehdä jotain ansaitakseen rahaa.
Itse olin pienituloinen äiti, mutta en passittanut tyttöäni edes kysymään töitä, kun pakersi koulutehtävien kanssa niin paljon. Oli pakko, että pysyisi matkassa ja pysyihän hän sitten sillä tavalla.