Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!

Vierailija
24.05.2016 |

Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.

Kommentit (306)

Vierailija
41/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 200€/kk, mutta olin aina käytettävissä lapsenvahtina pienemmille sisaruksille. Kesäisin hoidin sisaruksia täyspäiväisesti ettei heidän tarvinnut olla päiväkodissa kun vanhemmat oli töissä. Tuolla rahalla ostin vaatteet ja loput käytin huvituksiin.

Vierailija
42/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran sinulla oli rahaa säästössä, kun rahahanat meni kiinni?

Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.

Miksi sitä pitää salata? Yhtäkkiä vaan valtava potti tipahtaa taivaasta. Jos tietäisivät, että keräät heitä varten säästöä, voisivat arvostaa vähän enemmän rahaa ja saada hyvän mallin pitkäaikaisesta säästämisestä. Tuli vaan mieleen kun yksi kaverini sai ylppärilahjaksi viisinumeroisen summan rahaa (vanhemmat olivat säästäneet pikkuhiljaa) ja kaveri pisti sen haisemaan heti ensimmäisenä kesänä. Matkaili ja shoppaili.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mitä summia, satanen kuukaudessa jne. Meillä saavat 30 e/kk ja se riittää ihan hyvin karkkiin ja limuun tms. pieneen. Bussiliput ja puhelinkulut tietysti maksetaan tuon päälle. Mutta ei ollakaan mitään rikkaita joten vanhemmatkaan ei käy kahvilla ja leffoissa kuin ehkä kerran vuodessa.

Vierailija
44/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Eihän 5 eurolla saa mitään! Jos tosiaan se oli viikkorahasi, niin kuin se monella teini-ikäisellä ymmärretään, raha jolla kustannetaan kaikki ylimääräinen: kahvilakäynnit, kavereiden kanssa syömässä käyminen, leffakäynnit, lehdet, meikit, korut, (ylimääräiset) vaatteet jne. niin ethän sinä teininä päässyt mihinkään!

Toki jos olet introvertti kotona istuskelija, niin ei rahalle varmaankaan ollut tarvetta. Useimmille sosiaalinen elämä on keskeinen osa teinivuosia. Jo kauan sitten 90-luvulla meillä oli tapana käydä usein leffassa ja pizzalla, jossain vaiheessa kävimme ystäväni kanssa aina samassa kahvilassa perjantaisin. 

Minusta olisi aivan kohtuutonta kieltää rakkaalta lapseltani asioita joista hän nauttii. Ja monet asiat maksavat. En tietenkään tarkoita sitä, että teinin pitäisi päästä Starbucksiin joka päivä, mutta ei hänen pitäisi joutua valitsemaan, meneekö lauantaina kahville vai säästääkö koko kuukauden saadakseen ripsivärin itselleen. Jos perhe on keskituloinen, miksi lapset eivät saisi elää keskituloisen elämää?[/quote]

Miksi lapselle tarvii opettaa, että kaikki on saatava?

Vierailija
45/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.

Meillä myös säästötili johon kerätty lapsilisä ja isovanhemmat laittaa 50€ kuussa sinne myös.

Saa ne kun muuttaa kotoa pois, eikä tiedä itse näistä rahoista.

Saa kuukausi rahaa ja nyt keväällä ilmoitettiin että se summa mitä saa säästöön kesään mennessä me vanhemmat annetaan sama summa, se motivoi säästämään.

On nyt helmikuusta säästänyt joka kk 30€.

Tyttö 10v.

Vierailija
46/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran lapsesi ovat itse saaneet säästöön? 

Vierailija
47/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9,5 v poika saa 3 e 20 snt. Keksi justiäkän säästämisen idean. Pitää kohtuu tarkkaa kirjaa mitä rahaa on käytettävissä lauantaina (karkkipäivä). On nyt kerännyt myös pantilliset pullot talteen jos näkee. Oman rahankäytön harjoittelu on tärkeää ja se onnistuu kyllä pienelläkin rahamäärällä.

Varmasti vanhempana tarvii enemmän, jos haluaa mennä itsekseen jonnekkin tai vaikka elokuviin tjms.

Vierailija
48/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maistraatti ja pankki teidät käräyttää viimeistään heidän täyttäessä15-vuotta. :D

Vierailija
49/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 20e/kk kotitöitä tekemällä 15-vuotiaaksi asti ja voin sanoa, että eipä sillä hirveästi kosmetiikkaa, vaatteita yms. omia menoja saanut kustannettua, mitkä itse kuitenkin piti maksaa.

Vierailija
50/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon 17v ja viikkoraha 3€. Motivoi työntekoon ja töiden hankkimiseen.

Vierailija
51/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi, että rahankäytöllä oppii rahankäyttöä. Eikös nimenomaan se opeta, että aina ei saa kaikkea, kun ei ole sitä rahaa jatkuvasti käytettävissä.

Tämä oli minun sanomani, ja mielestäni tässä toimii sama kuin monessa asiassa, kultainen keskitie. Jos rahaa annetaan todella vähän, se ei opeta mitään, koska mitään ei saa. Jos taas aina tungetaan seteleitä ilman mitään vastinetta, ei tietysti myöskään opi rahan aroa tai säästeliäisyyttä. 

Jos kuukausiraha on "sopiva", tämä riippuu perheestä, lapsesta, asuinpaikasta jne., niin lapsi oppii, että sillä voi saada kivoja juttuja, mutta ei kaikkea, aina. Ja saa vastuun päättää itse, että ostan nyt tän kivan paidan ja korun, mutta loppukuusta ei ole varaa mennä leffaan. 

Vierailija
52/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa! 

Vierailija
53/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miki sinua järkyttää että vuonna 2016 minun teini (16v) saa kuukausirahaa 100e kuukaudessa? Raha on minun, omalla työllä ansaittua. Miksi en saisi antaa sitä lapselleni? Ei satanen kuussa tee lapsestani saamatonta tai laiskimusta. Jos sinulla on ollut kurjaa, niin miksi kaikilla pitää olla?

Vierailija
54/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma teinini sai nyt ensimmäisen pankkikortin ja kuukausiraha tulee olemaan 100 euroa. Se on varmaankin suurinpiirtein se summa mikä tulee olemaan hänen kuukauden ruoka- ja käyttörahansa opiskeluaikanakin. Hyvä oppia ymmärtämään mitä hän sillä rahalla nyt saa ja mitä sillä saa sitten kun on omillaan ja sillä rahalla on oikeasti maksettava ruoka ja riitettava muuhunkin.

100e riitettävä opiskelijan ruokaan ja kaikkeen muuhunkin? Syökö se pelkkää makaroonia?

Vierailija
55/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä pitää salata? Yhtäkkiä vaan valtava potti tipahtaa taivaasta. Jos tietäisivät, että keräät heitä varten säästöä, voisivat arvostaa vähän enemmän rahaa ja saada hyvän mallin pitkäaikaisesta säästämisestä. Tuli vaan mieleen kun yksi kaverini sai ylppärilahjaksi viisinumeroisen summan rahaa (vanhemmat olivat säästäneet pikkuhiljaa) ja kaveri pisti sen haisemaan heti ensimmäisenä kesänä. Matkaili ja shoppaili.

Heitä on opetettu säästämään muuten, puhelimensa jne ovat säästäneet kuukausirahoistaan tai jos jotain suurempaa on tarvittu niin niiden eteen on tehty töitä. Näin lapsiemme tulevaisuus on turvattu.

Vierailija
56/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä asioita sääteelee ihan laki, eikä vanhemmatkaan pysty lapsiltaa salaamaan heidän varallisuuttaan. Ihan jo verottaja yksistään kavaltaa teidät. Ellette ole syyllistyneet rikolliseen toimintaa esim. hävittämällä lapselle suunnattuja posteja. Kannattaa nyt kuitenkin ne faktat tarkastaa ennen tälläistä kirjoittelua. 

Vierailija
57/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miki sinua järkyttää että vuonna 2016 minun teini (16v) saa kuukausirahaa 100e kuukaudessa? Raha on minun, omalla työllä ansaittua. Miksi en saisi antaa sitä lapselleni? Ei satanen kuussa tee lapsestani saamatonta tai laiskimusta. Jos sinulla on ollut kurjaa, niin miksi kaikilla pitää olla?

Minua ei järkytä. Ihmetyttää se, mihin teini tarvitsee tuollaisia summia. Miksi sinä kuvittelet, että minulla olisi ollut kurjaa? Ap

Vierailija
58/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut viikko/kuukausi/kotityörahaa yms. Jos jotain tarvii, niin vanhemmilta voi pyytää. Jos vanhemmat ajattelevat että on fiksua ostaa kyseinen tuote, he ostavat. Yleensä isä ostaa jos pyytää jotain järkevää, koska pyydämme harvoin.

Vanhemmat maksaa ulkovaatteet/netin (kännykkä omalla rahalla/synttärilahjaksi yms)/ruoan/harrastukset yms.

Isovanhemmilta saa omaa rahaa ja sen voi käyttää kuinka lystää. Mulla menee usein ihonhoitotuotteisiin/meikkeihin/vaatteisiin, pikkuveljillä jalkapalloihin/vesipulloihin/kuulokkeisiin/muihin tietokonejuttuihin. Loput säästöön.

Vierailija
59/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satanen kuussa pitsaan ja vaatteisiin? Voi juma olisi siistiä jos olisi sen verran rahaa kuussa ruokaan!

t. opiskelija

Niinpä. Jossain vaiheessa yleensä joutuu muuttamaan omilleen ja silloin talous meneekin tiukaksi ainakin alussa opiskeluaikana. Näillä satanen kuussa -teineillä kestää varmaan vähän pitempään sopeutua siihen. Miksiköhän niin moni on jo nuorena velkakierteessä?

Vierailija
60/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä lähiövalalailla käy päät kuumana kun omat sossuntuet menee kurkusta alas eikä yennicajessicalle jää mitään kun mamman pitää kustantaa röökit ja viinat. Sossu luonnollisesti maksaa asumisen näiltä lähiövalailta. :D