Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!
Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Eihän 5 eurolla saa mitään! Jos tosiaan se oli viikkorahasi, niin kuin se monella teini-ikäisellä ymmärretään, raha jolla kustannetaan kaikki ylimääräinen: kahvilakäynnit, kavereiden kanssa syömässä käyminen, leffakäynnit, lehdet, meikit, korut, (ylimääräiset) vaatteet jne. niin ethän sinä teininä päässyt mihinkään!
Toki jos olet introvertti kotona istuskelija, niin ei rahalle varmaankaan ollut tarvetta. Useimmille sosiaalinen elämä on keskeinen osa teinivuosia. Jo kauan sitten 90-luvulla meillä oli tapana käydä usein leffassa ja pizzalla, jossain vaiheessa kävimme ystäväni kanssa aina samassa kahvilassa perjantaisin.
Minusta olisi aivan kohtuutonta kieltää rakkaalta lapseltani asioita joista hän nauttii. Ja monet asiat maksavat. En tietenkään tarkoita sitä, että teinin pitäisi päästä Starbucksiin joka päivä, mutta ei hänen pitäisi joutua valitsemaan, meneekö lauantaina kahville vai säästääkö koko kuukauden saadakseen ripsivärin itselleen. Jos perhe on keskituloinen, miksi lapset eivät saisi elää keskituloisen elämää?
Miksi lapselle tarvii opettaa, että kaikki on saatava?
Missä minä sanoin, että kaikki on saatava? Minusta tuntuu, että usein tällaisia kommentoivat pienituloiset, jotka eivät oikeasti ymmärrä, missä todellisuudessa keskituloiset ja varakkaammat elävät.
Minusta olisi aika karua opettaa lapselleni, että äiti saa käydä brunssilla ystävien kanssa, vanhemmat leffassa ja syömässä kaksistaan ja isä voi lähteä maistelemaan erikoisoluita ystävien kanssa, mutta teinille ei anneta edes yhden oluen hintaa viikkorahaa. Mitä lapsi siinä oppii, muuta kuin että hän on arvoton ja hänen tarpeensa eivät ole tärkeitä? Jos äiti voi mennä kauppaan ja ostaa kaikki tavitsemansa kosmettikan asiaa suuremmin miettimättä, miksi teinin pitäisi säästää kuukausia ja samalla luopua sosiaalisesta elämästä, joka usein tarkoittaa rahankäyttöä? Edes sitä paria euroa kahvikuppiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miki sinua järkyttää että vuonna 2016 minun teini (16v) saa kuukausirahaa 100e kuukaudessa? Raha on minun, omalla työllä ansaittua. Miksi en saisi antaa sitä lapselleni? Ei satanen kuussa tee lapsestani saamatonta tai laiskimusta. Jos sinulla on ollut kurjaa, niin miksi kaikilla pitää olla?
Minua ei järkytä. Ihmetyttää se, mihin teini tarvitsee tuollaisia summia. Miksi sinä kuvittelet, että minulla olisi ollut kurjaa? Ap
Mihin aikuinen ihminen enää tarvitsee rahaa kun hän on perustarpeet kustantanut palkastaan?
Oletko koskaan kuullut, että kaikkia käytösssä olevia rahavaroja ei tarvitsekaan tarvita vaan ne voi laittaa ihan vaikka säästöön.
Minä en koskaan ole saanut viikkorahaa. Sain rahaa jos joskus sitä pyysin, korkeintaan parikymppiä. Jos jotain tarvitsin, se minulle ostettiin. En koskaan ole pyytänyt vanhempiani ostamaan minulle mitään, ja olen aina järkyttynyt, kun joku kaveri on mankunut vanhemmiltaan esim. kallista puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miki sinua järkyttää että vuonna 2016 minun teini (16v) saa kuukausirahaa 100e kuukaudessa? Raha on minun, omalla työllä ansaittua. Miksi en saisi antaa sitä lapselleni? Ei satanen kuussa tee lapsestani saamatonta tai laiskimusta. Jos sinulla on ollut kurjaa, niin miksi kaikilla pitää olla?
Minua ei järkytä. Ihmetyttää se, mihin teini tarvitsee tuollaisia summia. Miksi sinä kuvittelet, että minulla olisi ollut kurjaa? Ap
Sain aloituksesta sen käsityksen että olen kokenut kohtalosi kurjaksi ja kiroilit koska olet järkyttynyt. Minun lapsi maksaa 100 eurosta moponsa bensat ja varaosat, elokuvalippunsa jne. Se on käyttörahaa. Vaatteet ostamme erikseen, samoin kosmetiikan ja maksamme puhelinlaskun. Kaveripiirissään 100e on yleisin kuukausiraha. 100e on 25e viikossa, minusta ei edes mikään erityisen suuri summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran sinulla oli rahaa säästössä, kun rahahanat meni kiinni?
Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.
Maistraatti ja pankki teidät käräyttää viimeistään heidän täyttäessä15-vuotta. :D
Miten niin? Mun tytär on jo kahdeksantoista, eikä mikään taho ole hänelle paljastunut, että hänellä on rahaa enemmän kuin on luullut... Itse kylläkin olen kertonut, että tulet saamaan rahaa ihan kivasti... Nuorempi sisarus ei vielä tiedä, että isompana tulee samaan myös vähän enemmän rahaa...
Miten olette onnistuneet hoitamaan asian niin ettei näy lapsen veroilmoituksessa? Vai eivätkö sijoitukset olekaan lapsen nimissä?
Kuhnuri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.
Miten ostit tuolla rahalla vaatteet, hygienia tuotteet, kävit elokuvissa tai katsomassa toisella paikkakunnalla olevia iso-vanhempia.
Hygieniatuotteet, isovanhempia. Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.
Maistraatti ja pankki teidät käräyttää viimeistään heidän täyttäessä15-vuotta. :D
Miten niin? Mun tytär on jo kahdeksantoista, eikä mikään taho ole hänelle paljastunut, että hänellä on rahaa enemmän kuin on luullut... Itse kylläkin olen kertonut, että tulet saamaan rahaa ihan kivasti... Nuorempi sisarus ei vielä tiedä, että isompana tulee samaan myös vähän enemmän rahaa...
Minä olen alaikäisen lapseni edunvalvojana joutunut tekemään ilmoituksen maistraatille, ja 15-vuotiaasta lähtien siihen on vaadittu lapsenkin allekirjoitus. Sekä pankki on lähettänyt lapselle tiliotteen jo vuodesta -98 eli syntymästä. Ihan kivasti ei sitten varmaan ylitä tuota 20 000, josta ilmoitus on tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän 5 eurolla saa mitään! Jos tosiaan se oli viikkorahasi, niin kuin se monella teini-ikäisellä ymmärretään, raha jolla kustannetaan kaikki ylimääräinen: kahvilakäynnit, kavereiden kanssa syömässä käyminen, leffakäynnit, lehdet, meikit, korut, (ylimääräiset) vaatteet jne. niin ethän sinä teininä päässyt mihinkään!
Toki jos olet introvertti kotona istuskelija, niin ei rahalle varmaankaan ollut tarvetta. Useimmille sosiaalinen elämä on keskeinen osa teinivuosia. Jo kauan sitten 90-luvulla meillä oli tapana käydä usein leffassa ja pizzalla, jossain vaiheessa kävimme ystäväni kanssa aina samassa kahvilassa perjantaisin.
Minusta olisi aivan kohtuutonta kieltää rakkaalta lapseltani asioita joista hän nauttii. Ja monet asiat maksavat. En tietenkään tarkoita sitä, että teinin pitäisi päästä Starbucksiin joka päivä, mutta ei hänen pitäisi joutua valitsemaan, meneekö lauantaina kahville vai säästääkö koko kuukauden saadakseen ripsivärin itselleen. Jos perhe on keskituloinen, miksi lapset eivät saisi elää keskituloisen elämää?
Miksi lapselle tarvii opettaa, että kaikki on saatava?
Missä minä sanoin, että kaikki on saatava? Minusta tuntuu, että usein tällaisia kommentoivat pienituloiset, jotka eivät oikeasti ymmärrä, missä todellisuudessa keskituloiset ja varakkaammat elävät.
Minusta olisi aika karua opettaa lapselleni, että äiti saa käydä brunssilla ystävien kanssa, vanhemmat leffassa ja syömässä kaksistaan ja isä voi lähteä maistelemaan erikoisoluita ystävien kanssa, mutta teinille ei anneta edes yhden oluen hintaa viikkorahaa. Mitä lapsi siinä oppii, muuta kuin että hän on arvoton ja hänen tarpeensa eivät ole tärkeitä? Jos äiti voi mennä kauppaan ja ostaa kaikki tavitsemansa kosmettikan asiaa suuremmin miettimättä, miksi teinin pitäisi säästää kuukausia ja samalla luopua sosiaalisesta elämästä, joka usein tarkoittaa rahankäyttöä? Edes sitä paria euroa kahvikuppiin.
Älä nyt revi pelihousuja :D
Sain nauttia keskituloisen elämästä. Mun vanhemmat ei käyny itsekään usein brunsseilla jne. vaan meidän perheessä säästettiin koko perheen ulkomaanmatkoihin. Olen käynyt jokaisella mantereella pl. Etelämanner ja nähnyt monenmonta maata. Ap
12-15-vuotiaaksi sain 50e, sitten sain 15-18-vuotiaaksi 80e. 18-vuotiaana tein jonkin verran koulun ohella töitä ja tienasin rahani itse. Vähempikin kk raha olisi riittänyt ja säästöön meni suuri osa noistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette onnistuneet hoitamaan asian niin ettei näy lapsen veroilmoituksessa? Vai eivätkö sijoitukset olekaan lapsen nimissä?
Näkyy veroilmoituksessa, mutta lapset eivät ole nähneet veroilmoituksiaan, vasta myöhemmin :)
Meillä 11v. poika saa 50e/kk. 25e saa tuhlata karkkiin, limppariin, jäätelöön yms. 25e säästöön, josta ostaa sitten mieluisia vaatteita tai tavaroita. Kuitit pitää ottaa säästöön, jotta itse näkee mihin on rahansa laittanut. Ja jos kotityöt ei maistu käskemättä, rahahanat menee kiinni.
Ap lisää edelliseen kommenttiin: "pieni" (minusta kohtuullinen) viikkoraha ei rajoittanu sosiaalista elämää mitenkään. Tykkään yhä nykyään valmistaa starbucksit itse ja tarjota ystäville. Tulee äärettömän paljon halvemmaksi ja rahaa jää suurempiin elämyksiin.
Sillon ku ite asuin kotona nii en myöskään saanu viikko- tai kuukausirahaa. Äiti ja isä makso kaiken tarpeellisen, niinku just vaatteet ja hygieniajutut ja semmoset pakolliset. Jos halusin jotaki ylimäärästä, esimerkiksi pelejä, nii saatoin saada jos pyysin nätisti ja tein töitä (sisarusten hoitoa, eläintenhoitoa) niiden eteen. Mutta aina en saanut, tietenkään.
Säästin sitten kesätyörahoista, myin vanhoja vaatteita ja elokuvia yms, ja säästin niistä rahoista mitä sukulaisilta joskus sain. Ja hyvin onnistuu elämä nyt, rahankäyttö pysyy hanskassa ja joskus voi jotakin ylimääräistäkin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää edelliseen kommenttiin: "pieni" (minusta kohtuullinen) viikkoraha ei rajoittanu sosiaalista elämää mitenkään. Tykkään yhä nykyään valmistaa starbucksit itse ja tarjota ystäville. Tulee äärettömän paljon halvemmaksi ja rahaa jää suurempiin elämyksiin.
Tässä kiteytyy ongelman ydin. Koska SINÄ tykkäät tehdä noin niin tottahan muidenkin on. Eihän kukaan muu voi haluta valmista Starbucksia, kun SINÄ haluat tehdä sen itse. Ja siksi kukaan ei tarvitse enempää rahaa, kun SINÄ tykkäät valmistaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Ostitko ikinä esim. vaatteita, kenkiä, elektroniikkaa tai meikkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy veroilmoituksessa, mutta lapset eivät ole nähneet veroilmoituksiaan, vasta myöhemmin :)
Suomen rikoslaissa on tästä ihan oma lukunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä pankki ja maistraatti? Hymiöitä vielä perään.
Olen 36 vuotias ja lapset on vielä pieniä mutta en ikinä ole ymmärtänyt viikkorahaa. Johtuisko siitä etten koskaan ole semmoista saanut.Ainoat rahat nuoruudessa oli synttärinä ja jouluna saadut ja omilla kesätöillä ansaitut.