Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!

Vierailija
24.05.2016 |

Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.

Kommentit (306)

Vierailija
21/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa teinit lapsilisät itselleen eli noin 100€ kk . Käyvät pari kertaa kuus pizzalla. Kerran viikos kahvilas. Leffas silloin tällöin. Ostelevat meikkejä yms

Vierailija
22/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuhnuri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.

Miten ostit tuolla rahalla vaatteet, hygienia tuotteet, kävit elokuvissa tai katsomassa toisella paikkakunnalla olevia iso-vanhempia. 

Säästin rahaa vaatteisiin ja kosmetiikkaan. Äiti osti vartalovoiteen, shampoon, hoitoaineen, sheivaustarvikkeet ja suihkusaippuan koko perheelle. Kävin elokuvissa kerran kolmeen vuoteen (en ole elokuvaihminen). Sain usein kyydin isoveljeltä toiselle paikkakunnalle. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olit teini?

Vierailija
24/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa täytyy oppia käyttämään.

Kohta ovat täysi-ikäisiä ja pääsevät käsiksi sijoituksiinsa. Niitä rahoja on käytettävä viisaasti.

Jos sinulla ei ollut rahaa ei se tarkoita ettei muilla olisi.

Vierailija
25/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan nää vanhemmat niitä samoja, joita mulla on työkaverina. Yksi puhui, että teini haluaa toiseen kaupunkiin opiskelemaan ja "heh heh tietää sitten kenen maksettavaksi se vuokra tulee". Ei kai siinä, jos rahaa on :)

Vierailija
26/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran sinulla oli rahaa säästössä, kun rahahanat meni kiinni?

Vierailija
27/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyrkkisääntö, että viikkoraha menee lapsen iän mukaan. Sopivaksi kaavaksi on todettu "ikä ja nolla perään", eli 8v saa 80€ ja 13v saa 130€.

Vierailija
28/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni rahankäyttö opettaa rahankäyttöä. Se että ei ole omaa rahaa, voi pahimmillaan johtaa siihen, että 18-vuotiaan otetaan pikavippejä ja tuhlataan älyttömyyksiin kun viimeinkin voi. 

Tyttäreni ylitti juuri budjettinsa ja käytiin keskustelua siitä, että jos saa 5 euroa viikkorahaa, niin ei voi kovin montaa kertaa käydä Electronia höyläämässä lähikaupassa. Minusta tämä on hyvä oppia 10-vuotiaana, niin että virheen suuruus on 3 euroa. Ei 18-vuotiaana 3000 euron vippeinä.

Ajattelin kasvattaa viikkorahaa ja vastuuta vähitellen. Minusta on ihan luontevaa, että teini-ikäinen saa päättää käyttääkö rahansa vaatteisiin, elokuviin vai kahvilaan. Siinähän sitä oppii, että mitä kaikki maksaa, ja että kaikkea ei voi saada.

Karkkirahabudjetilla oppii, että mitään ei voi saada. Etkö ap tuntenut itseäsi arvottomaksi, kun juuri sinun tarpeesi ja ilonaiheesi olivat perheessänne merkityksettömiä?

Miten vanhempani mitätöivät tarpeeni tai ilonaiheeni? :D Ap

Vierailija
29/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IIIIIIIIKKKKK, KAIKKI EIVÄT TEE SAMALLA TAVALLA KUIN MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ!

PANICPANICPANICPANIC!

JOKU TOIMII TOISELLA TAVALLA, APUAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

Vierailija
30/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljelläni on sijaislapsia ollut jo kauan. Sossu antaa kuukausirahaa esim . 17-v lukiolaiselle lähes 300€ kuukaudessa siis teinin omalle tilille. Ylä-astelaiselle minimi on 50€ mitä pitää antaa. Itse annan 100€ kuukaudessa omalle 17v ja ostan ne lukiokirjat päälle niistä tulee 70-100€ lasku kuukaudessa. Hyvin on toiminu

Vierailija
31/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin olit teini?

Olen 23v nyt. Ap

Vierailija
32/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma teinini sai nyt ensimmäisen pankkikortin ja kuukausiraha tulee olemaan 100 euroa. Se on varmaankin suurinpiirtein se summa mikä tulee olemaan hänen kuukauden ruoka- ja käyttörahansa opiskeluaikanakin. Hyvä oppia ymmärtämään mitä hän sillä rahalla nyt saa ja mitä sillä saa sitten kun on omillaan ja sillä rahalla on oikeasti maksettava ruoka ja riitettava muuhunkin.

Vierailija
33/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran sinulla oli rahaa säästössä, kun rahahanat meni kiinni?

Vähän ohis en ole tuo jolta kysyt, mutta omat teinini eivät edes tiedä varallisuudestaan. Olen tyhmä äiti kun saa vain 40e/kk käteen vaikka totuus on että säästötileille ja sijoituksiin menee yhteensä kahdelle teinille 400e/kk, on mennyt jo syntymästään saakka. Ylioppilaslahjaksi saavat tietää varallisuutensa.

Vierailija
34/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, köyhä.

Mun vanhemmat on keskituloisia ja he opetti mulle rahan arvon. Joku 50€/kk ei opeta teiniä säästämään sitten yhtään. Ap

Miten niin? 50 euroa tekee 12.5 euroa viikossa. Omani käy Starbucksissa tai leffassa tai harrastekavereiden kanssa syömässä, joskus ostaa jonkun paidan. Tekee kotitöitä ja on erinomainen koulussa. Yleensä saa tosin vain 40 euroa.

Vierailija
35/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuhnuri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ostit tuolla rahalla vaatteet, hygienia tuotteet, kävit elokuvissa tai katsomassa toisella paikkakunnalla olevia iso-vanhempia. 

Säästin rahaa vaatteisiin ja kosmetiikkaan. Äiti osti vartalovoiteen, shampoon, hoitoaineen, sheivaustarvikkeet ja suihkusaippuan koko perheelle. Kävin elokuvissa kerran kolmeen vuoteen (en ole elokuvaihminen). Sain usein kyydin isoveljeltä toiselle paikkakunnalle. Ap

Ostitko vain kirpparivaatteita? Kampaajalla et varmaan käynyt koskaan. Jos kaikki rahat säästäisi, niin voisi saada uuden puhelimen, mutta sitten ei tosiaan ostetraisi yhtään vaatetta tai ripsiväriä.

Vierailija
36/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, köyhä.

Mun vanhemmat on keskituloisia ja he opetti mulle rahan arvon. Joku 50€/kk ei opeta teiniä säästämään sitten yhtään. Ap

Miten niin? 50 euroa tekee 12.5 euroa viikossa. Omani käy Starbucksissa tai leffassa tai harrastekavereiden kanssa syömässä, joskus ostaa jonkun paidan. Tekee kotitöitä ja on erinomainen koulussa. Yleensä saa tosin vain 40 euroa.

Eli saa sitä mitä haluaa aina. Lellipentu.

Vierailija
37/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha, köyhä.

Ai kuinka niin ei opeta? Tiedoksi, että kyllä se 50 € mahtuu sinne säästöpossuun tai tilille (minne nyt säästääkään). Ei sitä tarvitse kerralla tuhlata. Muistan etten itsekään käyttänyt rahaa mitenkään holtittomasti, vaikka sitä siis tuli sanottaisiinko nyt että ovista ja ikkunoista. Sain niistä kerättyä sitten asuntoa varten hyvän pesämunan. Samoin olen kannustanut omiakin lapsiani toimimaan.

Vierailija
38/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni rahankäyttö opettaa rahankäyttöä. Se että ei ole omaa rahaa, voi pahimmillaan johtaa siihen, että 18-vuotiaan otetaan pikavippejä ja tuhlataan älyttömyyksiin kun viimeinkin voi. 

Tyttäreni ylitti juuri budjettinsa ja käytiin keskustelua siitä, että jos saa 5 euroa viikkorahaa, niin ei voi kovin montaa kertaa käydä Electronia höyläämässä lähikaupassa. Minusta tämä on hyvä oppia 10-vuotiaana, niin että virheen suuruus on 3 euroa. Ei 18-vuotiaana 3000 euron vippeinä.

Ajattelin kasvattaa viikkorahaa ja vastuuta vähitellen. Minusta on ihan luontevaa, että teini-ikäinen saa päättää käyttääkö rahansa vaatteisiin, elokuviin vai kahvilaan. Siinähän sitä oppii, että mitä kaikki maksaa, ja että kaikkea ei voi saada.

Karkkirahabudjetilla oppii, että mitään ei voi saada. Etkö ap tuntenut itseäsi arvottomaksi, kun juuri sinun tarpeesi ja ilonaiheesi olivat perheessänne merkityksettömiä?

Miten vanhempani mitätöivät tarpeeni tai ilonaiheeni? :D Ap

Eihän 5 eurolla saa mitään! Jos tosiaan se oli viikkorahasi, niin kuin se monella teini-ikäisellä ymmärretään, raha jolla kustannetaan kaikki ylimääräinen: kahvilakäynnit, kavereiden kanssa syömässä käyminen, leffakäynnit, lehdet, meikit, korut, (ylimääräiset) vaatteet jne. niin ethän sinä teininä päässyt mihinkään!

Toki jos olet introvertti kotona istuskelija, niin ei rahalle varmaankaan ollut tarvetta. Useimmille sosiaalinen elämä on keskeinen osa teinivuosia. Jo kauan sitten 90-luvulla meillä oli tapana käydä usein leffassa ja pizzalla, jossain vaiheessa kävimme ystäväni kanssa aina samassa kahvilassa perjantaisin. 

Minusta olisi aivan kohtuutonta kieltää rakkaalta lapseltani asioita joista hän nauttii. Ja monet asiat maksavat. En tietenkään tarkoita sitä, että teinin pitäisi päästä Starbucksiin joka päivä, mutta ei hänen pitäisi joutua valitsemaan, meneekö lauantaina kahville vai säästääkö koko kuukauden saadakseen ripsivärin itselleen. Jos perhe on keskituloinen, miksi lapset eivät saisi elää keskituloisen elämää?

Vierailija
39/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen, että raha ei kasva puussa voi opettaan myös antamalla niitä rahavaroja käyttöön.

Tiesitkö sinä mitä kaikkea teidän talouden pitoon aikoinaan sisältyi ja mikä niistä oli sinun osasi ja sinun tuottamaasi?  Opettiinko sinulle miten vertailaan hintoja? Piditkö kirjaa ostoksistasi? Laaditko budjektin? Miten sinä opit käsittelemään rahaa kotona asuessasi?

Vierailija
40/306 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että rahankäytöllä oppii rahankäyttöä. Eikös nimenomaan se opeta, että aina ei saa kaikkea, kun ei ole sitä rahaa jatkuvasti käytettävissä.