Anteeksi kielenkäyttöni, mutta kuinka vitun suurta viikko/kuukausirahaa te oikein maksatte lapsillenne?!
Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.
Kommentit (306)
Mun 15v teini saa 50 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Haha, köyhä.
Mun vanhemmat on keskituloisia ja he opetti mulle rahan arvon. Joku 50€/kk ei opeta teiniä säästämään sitten yhtään. Ap
Ainakin menettely on tehnyt katkeraksi ja kateelliseksi aloituksestasi päätellen.
Annetaan tarpeeksi kivaan elämään. Ei tarvitse pihistellä joka hetki. Miksemme antaisi, kun varaa kerran on?
No ei tuolla asenteella kasvakaan puussa. Pitää olla kova ja julma eikä mikään moralisti.
Meillä teinit tienaa käyttörahansa itse työnteolla.
Muut menot (koulukirjat ym, vaatteet, terveydenhuolto, puhelin/netti) maksetaan sitten me.
Minä taisin saada satasen kuussa 13-16-vuotiaana. En muista mitä sillä piti ostaa, ainakin bussilippu.
Sosiaalinen paine on yksi suurin syy. Ei kukaan halua, että omaa lasta kiusataan vaikka siksi, ettei ole varaa lähteä mäkkäriin koulun jälkeen. Paskaa, mutta niin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen järkyttynyt muutamasta täällä pyörineestä ketjusta. Teinit saavat sata euroa kuukaudessa?! Tai 40-50€ viikossa?! Perustelette tätä "joutuu ostamaan vaatteet, pizza-ateriat, yms sillä rahalla?! Taustaa: mä olen saanut 5€ viikossa eli ruhtinaaliset 20€/kk 19-vuotiaaksi asti. Sitten muutin pois kotoa ja rahahanat sulkeutu. Minusta toi oli oikeanlainen menettely ja opetti ettei raha kasva puussa.
Miten ostit tuolla rahalla vaatteet, hygienia tuotteet, kävit elokuvissa tai katsomassa toisella paikkakunnalla olevia iso-vanhempia.
Satanen kuussa pitsaan ja vaatteisiin? Voi juma olisi siistiä jos olisi sen verran rahaa kuussa ruokaan!
t. opiskelija
Meillä ei ole raha-automaattia. Minä ostan vaatteet ja maksan puhelinlaskut, taskurahaa saavat kun pyytävät ja jos sen eteen on ensin tehty tietyt asiat. Oma huone pidetään siistinä ja läksyt tehdään, näiden lisäksi on valinnaisia lisätehtäviä. Jos mitään ei tee, ei rahaakaan tipu. Keväällä ja syksyllä on pari isompaa hommaa, joihin osallistumalla voi tienata hyvänkin summan. Rahaa tulee siis min. 20e/kk jos sen minimin eteen tekee minimin hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, köyhä.
Mun vanhemmat on keskituloisia ja he opetti mulle rahan arvon. Joku 50€/kk ei opeta teiniä säästämään sitten yhtään. Ap
Miten niin ei opeta? OT mun teini on laitoksessa ja hänelle maksetaan rapiat päälle 50 euroa kuukaudessa, juurikin siitä syystä, että oppii käyttämään sitä rahaa...
Minä sain 2 euroa viikossa. Ja kivaa oli.
Kun minä olin nuori, en saanut viikko- tai kuukausirahaa, mutta vanhempani antoivat tarvittaessa rahaa kun pyysin. Oli mielestäni erittäin toimiva ratkaisu, enkä nyt tarkoita että olisin koko ajan mankunut rahaa, pyysin ehkä kaksi tai kolme kertaa vuodessa rahaa, kun kävin esimerkiksi ystäväni kanssa syömässä.
Omasta mielestäni rahankäyttö opettaa rahankäyttöä. Se että ei ole omaa rahaa, voi pahimmillaan johtaa siihen, että 18-vuotiaan otetaan pikavippejä ja tuhlataan älyttömyyksiin kun viimeinkin voi.
Tyttäreni ylitti juuri budjettinsa ja käytiin keskustelua siitä, että jos saa 5 euroa viikkorahaa, niin ei voi kovin montaa kertaa käydä Electronia höyläämässä lähikaupassa. Minusta tämä on hyvä oppia 10-vuotiaana, niin että virheen suuruus on 3 euroa. Ei 18-vuotiaana 3000 euron vippeinä.
Ajattelin kasvattaa viikkorahaa ja vastuuta vähitellen. Minusta on ihan luontevaa, että teini-ikäinen saa päättää käyttääkö rahansa vaatteisiin, elokuviin vai kahvilaan. Siinähän sitä oppii, että mitä kaikki maksaa, ja että kaikkea ei voi saada.
Karkkirahabudjetilla oppii, että mitään ei voi saada. Etkö ap tuntenut itseäsi arvottomaksi, kun juuri sinun tarpeesi ja ilonaiheesi olivat perheessänne merkityksettömiä?
Nautitteko te lastenne nöyryyttämisestä? Kyykytätte ja pakotatte pyytämään rahaa jos jotain elämässä tarvitsee? Onnea valitsemallanne tiellä
Teinit saa kk-rahaa 20e.
Lisäksi maksetaan puhelinliittymät (n. 10e per pää), bussikortit (n. 20e kuussa), vaatteet, asuminen ja ruuat. Lisärahaa saa sitten tienata hyvillä koenumeroilla (isovanhemmat maksaa) tai satunnaisilla töillä (riippuu millä tuulella olen). Myös perusteltuun tarpeeseen saa rahaa.
Tytöt 14 ja ja kohta 18 v saa 100€ meillä.
11 vuotias saa 30€ kk.
Vaatteet ym.ei sisälly tuohon.
Ostaa askartelutarvikkeita, leluja, huulikiiltoja, kynsilakkoja, dvd leffoja ym. sillä.
Ei siis osteta mitään tavaraa hänelle tuon lisäksi, paitsi jouluna ja synttäreillä.
Haha, köyhä.