Työkkärin työosoitus. Voi luoja.
Viime viikolla prosessijhoitajaksi lääketehtaalle. Pätevyyteni kuulemma riittää, vaikka minulla ei ole minkäänlaista käsitystä varastotyöstä, tehdastyöstä tai lääkkeistä.
Tänään sitten erikoissairaanhoitajaksi.. Kondiittorin papereilla ja ylppäritutkinnolla.
Pakkohan niihin on hakea, muuten tulee karenssi, mutta mitä je tuolla ajattelevat? Samallahan niitä elämiä pelastetaan kuin kakkujakin kuorrutellaan? :D Työkkäriin voisin hakeutua, siellä ei näköjään ammattiosaamista tarvita.
Kommentit (351)
Tarinan kääntöpuoli kirjoitti:
En usko sinua. Voit olla pitkäaikaistyötön, ja sinusta saa palkkatukea. Olen kerran seisonut ihmisen takana, joka kertoi porukalleen 'en yhtään työtarjousta ole saanut'. Totuus oli, että oli saanut kahdeksan työtarjousta. Yksi oli erittäin hyvä, unelmatyö. Sinulla on erikoissairaanhoitajan tutkinto, mutta haet kondiittorin työtä, et haluaisi enää sairaanhoitajaksi. Olet pitkäaikaistyötön, ammattisuoja mennyt jo. Myös prosessinhoitajan työhön on koulutus. Et vain hae näitä töitä. Nyt vain hommiin, ota se eka prosessityö vaikka. En ole työkkärissä töissä.
En tiedä missä olet töissä, mutta sisälukutaito on ainakin heikko. Ap ei ole erikoissairaanhoitaja. Eikä pitkäaikaistyötön. Eikä tarvitse enää "prosessihommia" (?)koska aloittaa ensi kuussa leipomossa.
Työkkäri on varmaan ainoa työpaikka Suomessa jossa ei tarvitse osata yhtään mitään. Kaikki tarpeellinen löytyy tietokoneelta, eli ne vapaat työpaikat. Niitä työpaikkoja sitten voi ehdotella jollain lottokoneella arpomalla, että laitetaanko Pena raksalta päiväkotiin vai kenties aivokirurgiksi, pysyyhän sillä varmaan sahat ja porat käsissä niin eiköhän joku aivoleikkaus mene siinä ihan näppärästi. Tietysti siis jos osaavat edes sitä tietokonetta käyttää, yllättävän moni ei nimittäin osaa.
Terveisin Naispelko22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nettihausta ei tule kuittausta niin ei voi tietää menikö hakemus perille vai ei. Siinä tapauksessa varmuuden vuoksi lähetettävä hakemus ja CV sähköpostitse. Jos asianomaisen TE - virkailijan nimi on tiedossa niin sitten samainen sähköposti cc:nä myös hänelle (etunimi.sukunimi@te-palvelut.fi) ja viestissä maininta ongelmasta webbilomakkeen kanssa.
Näissä asioissa työnhakuun käsketyn pitää olla hyvin tarkkana.
Kun työtä on haettu niin työnhaun suorittamisesta pitää erikseen laittaa viesti TE- toimistoon annetun määräajan kuluessa. Näin siitä riippumatta, että olet jo laittanut kopion hakemuksesta samassa sähköpostissa TE:lle ja työnantajalle.
Aina pitää muistaa täyttää jokainen annettu ohje, vaikka kuinka naurettavalta ja turhalta tuntuisikin. TE etsii tilaisuutta pudottaa asiakkaansa karenssiin ja käyttää jokaista virhettä hyväkseen.
Ja te, jotka haluatte lakkauttaa te-toimistot, olette varmaan tyytyväisiä kun vuonna 2019 teidän pitää selvitä aivan yksin jäätyänne työttömäksi. Ilmoittaudut netin kautta työnhakijaksi, apua et saa mistään. Sinun pitää osata itse laittaa sopivat hakuammatit ja rastit oikeisiin paikkoihin, jotta työttömyysturva alkaa juosta. Työtarjoukset tulevat sinulle tekemiesi merkintöjen pohjalta, kaikki tapahtuu automaattisesti. Ja sinun tulee toimia oikein työtarjouksen saatuasi ja tehdä taas oikeat merkinnät. Jo nyt tähän suuntaan on menty kun te-toimistojen työntekijöitä on enää puolet siitä mitä oli 10 vuotta sitten ja asiakasmäärä on kolminkertaistunut. Jo nyt asiakkaat valittavat kun eivät saa kasvokkain ohjausta ja neuvontaa. Ja samat ihmiset ovat sitä mieltä että te-toimiston työntekijät ovat ihan turhaa porukkaa. Ja sitten itkevät kun heidän soittopyyntöönsä ei vastattu heti seuraavana päivänä, vaan vasta kolmantena päivänä. Tulevaisuudessa se vähenee yhä vain. Tätä hallituksemme haluaa.
No mutta näinhän tää menee nytkin. Mitä ihmettä se apu ja tuki ja neuvot sieltä työkkäristä on?
Itsehän teet nytkin kokonaisuudessaan sen ilmoittautumisen työttömäksi työnhakijaksi, täytät kokemuksen ja alat ja painat lähetä -painiketta. Ei vaadi korkeampaa osaamista.
Tämän jälkeen joku todellakin soitti ja hakemus käytiin jostain syystä kohta kohdalta läpi. "kyllä, joo, joo, kyllä, kyllä..." Eli virkailija luki sen mun hakemuksen ja minä vastasin kohta kohdalta että juuri näin. En oikein ymmärtänyt tämän puhelun tarkoitusta, mutta ehkä tämä oli se tuki ja ohjeistus.
Sen jälkeen ei putiikista ole kuulunut yhtään mitään, vaikka sopivia paikkoja on ollut avoinna hyvinkin monta. Siellä omat tiedot osiossa löytyy joku listaus "sopivimmat työpaikat", jotka ovat aina aivan kummallisia. Ja kyllä, olen tarkistanut vielä uudestaan ja erikseen, ettei profiilissa joku viittaa minulla olevan pätevyyttä esim. isännöitsijän tehtäviin. Ja samaan aikaan ihan oman alan paikkoja on siellä auki, mutta niitä ei ehdoteta. Tätä en käsitä. No, sain kuun alussa työpaikan, joka kyllä alkaa vasta 1.8. eli asiakkuus jatkuu siihen saakka.
Mitä tukea se työkkäri siis nyt tällä hetkellä laajasti tarjoaa?
Katso vaikka te-palvelut.fi ja tukea työllistymiseen - sieltä löytyy paljonkin.
Joo, siellä on ruuti suorastaan keksitty uudestaan mullistavalla tavalla:
Vinkkejä työnhakuun: Ole aktiivinen, ole joustava, käytä useita kanavia, seuraa sosiaalista mediaa...Valmistaudu haastatteluun huolella, hanki tietoa työnantajasta...
Aivan uutta ja mullistavaa tietoa! Kiitos kun vinkkasit.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen yrittäjä. Ei tarvii sietää työkkärin kyykytystä. Ei sillä, että tuo firma mitään tuottaisi, paitsi ikuisen karenssin työkkärirahaan ja rutosti velkaa. Mutta pysyypä ainakin motivaatio päivätöiden hankkimiseen.
Eiköhän leipurikondiittorikin löytäisi vaikka mitä kahvila/ravintola-alan hommia, jos hommaisi niitä töitä ihan itse, eikä odottelisi työkkärin outoja työpaikkaehdotuksia.. :)
Ap:han on nyt löytänyt oman alan hommia. Ja tuskin on mitään odotellut, mutta kun noita "työtarjouksia" tulee ihan odottelematta, sillä aikaa kun hakee oman alan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin työosoitus = työkkärin työtarjous =
Työkkäri siis lähettää henkilökohtaisesti karenssin uhalla näitä "työtarjouksia" työttömille. Siis kyseessä on sama avoin työpaikka, joka on ilmoitettu mol.fi sivuille ja on jokaikisen luettavissa ja haettavissa!! Mitä järkeä on karenssin uhalla lähettää työttömille näitä? En näe siinä järkeä!
Ja jokaiseen mol.fi työpaikkoihinhan tulee satoja hakemuksia per paikka muutenkin.
Työkkärin työtarjous ei lainkaan paranna työttömän asemaa siinä satojen hakijoiden joukossa. Työtön pakotetaan hakemaan sitä samaa paikkaa muiden satojen kanssa. Työtön ei saa mitään etulyöntiasemaa muihin nähden sillä, että työkkäri on oikein lähettäny työttömälle tämän työtarjouksen.
Työtarjous kuulostaa mun mielestä tasan siltä, että työkkäri lähettää vaikkapa vain viidelle työttömälle työtarjouksen paikkaan x. Jokainen näistä viidestä rustaa hakemuksen ja pääsee haastatteluun ja joku heistä valitaan. Paikkaa ei näy julkisesti missään. Näin mä ymmärrän työtarjouksen.
Mun mielestä työtarjouksen kohdalla pitäisi lukea "julkinen avoin työpaikka, jota sinun on karenssin uhalla haettava"
Oletko koskaan lukenut sitä työtarjousta? Siinä sanotaan hyvin selkeästi, että ota yhteyttä työnantajaan! Siinä ei sanota, että sinun on pakko hakea karenssin uhalla.
Miksi työttömät ei edes lue niitä työtarjouksia vaan levittää täällä väärää tietoa? Mitään pakkohakua ei ole, yhteydenotto riittää. Soitto, sähköposti tai vaikka perinteinen kirje kirjattuna, kaikista niistä jää todiste. Mutta ei, työtön vänkää, että on pakko hakea, koska ei vaivaudu lukemaan läpi saamiaan työtarjouksia.
Sinä et ole tainnut ikinä lukea yhtään työ"tarjousta". Kyllä se on totta, että siinä käsketään nimenomaan ottaa yhteyttä. Mutta miten luulet käyvän, jos yhteydenotto on ilmoitus työnantajalle, että en minä yhdyskuntasuunnittelijana kykene tekemään sähkösuunnittelijan töitä?
Ihan oikeasti siellä työkkäsin oma asiointi-sivulla ei ole sellaista vaihtoehtoa valittavissa, että " minulla ei ole lakisääteistä kelpoisuutta tarjottuun työhön". Jos olisit joskus työhönosoituksen - ei kun siis " tarjouksen" - saanut, sinäkin tietäisit, mitä vaihtoehtoja siellä on.
Se ei nimittäin riitä, että on ottanut yhteyttä työnantajaan vaan sen lisäksi pitää vielä tehdä selkoa siitä, mistä syystä juuri sinä et sitä paikkaa saanut, eikä yllä kirjoittamaani vaihtoehtoa ole.
Minä olen lukenut noin tuhat työtarjousta ja tiedän varsin hyvin, miten niiden kanssa toimitaan. Ongelmana on se, että työttömät eivät yksinkertaisesti viitsi toimia ohjeiden mukaan vaan ällittelevät kaikenlaista turhanaikaista. Jostain kumman syystä näistä "vääristä työtarjouksista" tulee ministeriöön kovin vähän faktatietoja eli kun ryhtytään peräämään sitä alkuperäistä kirjettä, on se aina mystisesti kadonnut eikä asiakkaan tiedoista löydy siitä mitään kirjausta siitä, että yhdyskuntasuunnittelija olisi saanut työtarjouksen sähkösuunnittelijaksi. Urbaanilegendaa.
Suunnittelijoista en tiedä, mutta minä itse olen saanut "tarjouksen " velkaneuvojaksi. Ei sitten mitään koulutusta sen alan neuvontaan, mutta olen ollut 4H-neuvojana ja yritysneuvojana. Voin vakuuttaa, että jälkimmäinenkään ei sisältänyt pienintäkään viitettä velkojen suuntaan, vaikka laskelmissa huomioitiin myös lainat. Voin tarkistaa, vieläkö löydän sen tarjouksen omista tiedoistanin netistä tai paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä TE-toimisto tietää onko työtön hakenut hänelle osoitettua työtä?
Työtön itse ilmoittaa hakeneensa / ottaneensa yhteyttä päivänä, joka ei voi olla aikaisempi kuin tarjouksen päivämäärä. Näin kävin minulle, kun olin laittanut hakemuksen 8.3. eli heti kun paikka oli tullut auki ja tarjous oli päivätty myöhemmin. Tästä löytyy dokumentit, mm. te-toimistoon aiheesta lähettämäni sähköposti.
Toiseksi työtön ilmoittaa myöhemmin, miten valinnassa kävi. En nyt muista, mitä vaihtoehtoja siinä on , mutta kuten aiemmin on jo mainittu, ei ainakaan " en ole pätevä".
Vierailija kirjoitti:
erikoissairaanhoitajaksi.. Kondiittorin papereilla ja ylppäritutkinnolla.
Pakkohan niihin on hakea, muuten tulee karenssi, mutta mitä je tuolla ajattelevat? Samallahan niitä elämiä pelastetaan kuin kakkujakin kuorrutellaan? :D Työkkäriin voisin hakeutua, siellä ei näköjään ammattiosaamista tarvita.
Miten sitten jos kardiologian erikoislääkäriksi on pakko hakea työkkärin asiantuntijan mielestä ainoana työkokemuksena karting-radan hoitajan kesätyö???Hieman noloa. Ja sitten jos vielä valitaan niin kenen on vastuu..??Nyt jänskättää...heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri siis lähettää henkilökohtaisesti karenssin uhalla näitä "työtarjouksia" työttömille. Siis kyseessä on sama avoin työpaikka, joka on ilmoitettu mol.fi sivuille ja on jokaikisen luettavissa ja haettavissa!! Mitä järkeä on karenssin uhalla lähettää työttömille näitä? En näe siinä järkeä!
Ja jokaiseen mol.fi työpaikkoihinhan tulee satoja hakemuksia per paikka muutenkin.
Työkkärin työtarjous ei lainkaan paranna työttömän asemaa siinä satojen hakijoiden joukossa. Työtön pakotetaan hakemaan sitä samaa paikkaa muiden satojen kanssa. Työtön ei saa mitään etulyöntiasemaa muihin nähden sillä, että työkkäri on oikein lähettäny työttömälle tämän työtarjouksen.
Työtarjous kuulostaa mun mielestä tasan siltä, että työkkäri lähettää vaikkapa vain viidelle työttömälle työtarjouksen paikkaan x. Jokainen näistä viidestä rustaa hakemuksen ja pääsee haastatteluun ja joku heistä valitaan. Paikkaa ei näy julkisesti missään. Näin mä ymmärrän työtarjouksen.
Mun mielestä työtarjouksen kohdalla pitäisi lukea "julkinen avoin työpaikka, jota sinun on karenssin uhalla haettava"
Oletko koskaan lukenut sitä työtarjousta? Siinä sanotaan hyvin selkeästi, että ota yhteyttä työnantajaan! Siinä ei sanota, että sinun on pakko hakea karenssin uhalla.
Miksi työttömät ei edes lue niitä työtarjouksia vaan levittää täällä väärää tietoa? Mitään pakkohakua ei ole, yhteydenotto riittää. Soitto, sähköposti tai vaikka perinteinen kirje kirjattuna, kaikista niistä jää todiste. Mutta ei, työtön vänkää, että on pakko hakea, koska ei vaivaudu lukemaan läpi saamiaan työtarjouksia.
Sinä et ole tainnut ikinä lukea yhtään työ"tarjousta". Kyllä se on totta, että siinä käsketään nimenomaan ottaa yhteyttä. Mutta miten luulet käyvän, jos yhteydenotto on ilmoitus työnantajalle, että en minä yhdyskuntasuunnittelijana kykene tekemään sähkösuunnittelijan töitä?
Ihan oikeasti siellä työkkäsin oma asiointi-sivulla ei ole sellaista vaihtoehtoa valittavissa, että " minulla ei ole lakisääteistä kelpoisuutta tarjottuun työhön". Jos olisit joskus työhönosoituksen - ei kun siis " tarjouksen" - saanut, sinäkin tietäisit, mitä vaihtoehtoja siellä on.
Se ei nimittäin riitä, että on ottanut yhteyttä työnantajaan vaan sen lisäksi pitää vielä tehdä selkoa siitä, mistä syystä juuri sinä et sitä paikkaa saanut, eikä yllä kirjoittamaani vaihtoehtoa ole.
Minä olen lukenut noin tuhat työtarjousta ja tiedän varsin hyvin, miten niiden kanssa toimitaan. Ongelmana on se, että työttömät eivät yksinkertaisesti viitsi toimia ohjeiden mukaan vaan ällittelevät kaikenlaista turhanaikaista. Jostain kumman syystä näistä "vääristä työtarjouksista" tulee ministeriöön kovin vähän faktatietoja eli kun ryhtytään peräämään sitä alkuperäistä kirjettä, on se aina mystisesti kadonnut eikä asiakkaan tiedoista löydy siitä mitään kirjausta siitä, että yhdyskuntasuunnittelija olisi saanut työtarjouksen sähkösuunnittelijaksi. Urbaanilegendaa.
Missä hommassa luetaan tuhat työtarjousta? Ja miksi? Eivätkö ne ole automaattisesti generoituja, joten mitä lukemista niissä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hommassa luetaan tuhat työtarjousta? Ja miksi? Eivätkö ne ole automaattisesti generoituja, joten mitä lukemista niissä on?
Tutkijana. Tehtävänä on selvittää, miten hyvin työtarjous vastaa työnhakijan osaamista, koulutusta ja tämän kanssa työllistymissuunnitelmassa sovittuja asioita. Kummallista, että näitä urbaanilegendoja ei tutkijan pöydälle koskaan ilmesty, vaikka selvitettävänä ovat kaikki tiettynä ajanjaksona lähetetyt työtarjoukset. Sen sijaan löytyy paljon lähihoitajia, jotka eivät voi ottaa vastaan vuorotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on kohta kymmenen vuotta aikaa kun sain ensimmäisen työtarjouksen. Olin sinisilmäisesti innoissani kun ensiksi luulin, että minulle tarjottaisiin työtä. Ilo karistui kun luin kirjettä vähän pidemmälle. Minun pitikin hakea työkkärin osoittamaa paikkaa X. Muuten hyvä, mutta olin jo nähnyt työpaikkailmoituksen mollin sivuilla ja todennut, että henkilöstöhallinnon ammattilaisena minun ei ehkä kannata hakea kirjanpitäjäksi, vaikka minulla olikin edellytyksenä oleva tradenomin tutkinto.
Eikö kaikki muka tiedä, että ei se mikään työvälitystoimisto ole? Ei sieltä mitään tarjouksia saa.
Eikö aina joku tasaisin väliajoin valita, kuinka työkkäri pakottaa töihin?
Ne on niitä "töitä" joista maksetaan 9 euroa/päivä tai ei mitään, kuntouttavaa työtomintaa tai työnäyte vms.
Juuri noita. Mulla ei olisi mitään sitä vastaan, että työkkäri pakottaisi työhön josta myös maksettaisiin palkkaa. Täysiopäisille henkilöille jotka paraikaa etsivät töitä nämä työkokeilut jotka eivät työllistä ovat puhdasta orjuuttamista.
Minä ainakin "keksin" sen siitä että sain te-toimistosta kirjeen että jos työllistymissuunnitelmassani ei lue mainintaa työkokeilusta/kuntouttavasta työtoiminnasta tulee minun jättää yhteydenottopyyntö te-toimistoon jotta asia korjataan. Otin selvää mitä tarkoittaa se kuntouttava työtoiminta ja huomasin ettei siihen niin vain saa viranomaiset painostaa.
Työkokeiluun ei voi tehdä työtarjousta, ei se järjestelmä anna myöten. Työkokeiluun ei edes pääse, jos on ammatti ja osaaminen kunnossa. Mistä te keksitte, että niitä olisi tarjolla?
Naispelko22 kirjoitti:
Työkkäri on varmaan ainoa työpaikka Suomessa jossa ei tarvitse osata yhtään mitään. Kaikki tarpeellinen löytyy tietokoneelta, eli ne vapaat työpaikat. Niitä työpaikkoja sitten voi ehdotella jollain lottokoneella arpomalla, että laitetaanko Pena raksalta päiväkotiin vai kenties aivokirurgiksi, pysyyhän sillä varmaan sahat ja porat käsissä niin eiköhän joku aivoleikkaus mene siinä ihan näppärästi. Tietysti siis jos osaavat edes sitä tietokonetta käyttää, yllättävän moni ei nimittäin osaa.
Terveisin Naispelko22
Oletko koskaan miettinyt, miten ne työpaikat sinne tietokoneelle pujahtavat? Vieläpä niin, että ne ovat lainmukaisia ja täyttävät hyvän ilmoituksen kriteerit. Ei kai kukaan te-toimistossa käy niitä läpi ja varmista, että ne ovat oikeasti olemassa...
Koska työ on noin helppoa, niin varmaan kerrot palkkatuen kriteeri Kaakkois-Suomessa. Helppoa kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä lukee että pitää ilmoittaa saiko paikan vai ei ja että jos työtön ei noudata ohjeita tai omalla toiminnallaan aiheuttaa ettei tule valituksi voi siitä seurata kolmen kuukauden karenssi. Omalla toiminnallaan = kertoo että te-toimistosta sai tiedon tai ettei astmaatikkona voi mennä Stockmannin kosmetiikkaosastolle myyjäksi (vaikka olisi te-toimistoon toimittanut lääkärintodistuksen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelijoista en tiedä, mutta minä itse olen saanut "tarjouksen " velkaneuvojaksi. Ei sitten mitään koulutusta sen alan neuvontaan, mutta olen ollut 4H-neuvojana ja yritysneuvojana. Voin vakuuttaa, että jälkimmäinenkään ei sisältänyt pienintäkään viitettä velkojen suuntaan, vaikka laskelmissa huomioitiin myös lainat. Voin tarkistaa, vieläkö löydän sen tarjouksen omista tiedoistanin netistä tai paperilla.
Aika kummallista, koska minä olen ollut yritysneuvojana ja se tehtävä antoi ihan hyvän pohjan velkaneuvojaksi. Pohjakoulutukseni oli agronomi.
Naispelko22 kirjoitti:
Terveisin Naispelko22
Mites tutkintotavoitteiset opiskelut työttömyysetuudella? Työkokeilu ammatinvalinnan avuksi? Palkkatuki työllistymisen avuksi? Vuorotteluvapaan sijaisen löytäminen? Työlupa-asiat? Lakisääteisten tehtävien hoito siten, ettei syytetä virkavirheestä tai jonkun suosimisesta? Starttirahan myöntäminen? Mitä lausuntoja lähetetään Kelaan/kassaan ja millaisissa tilanteissa? Kun sinun ei tarvitse osata mitään, niin tiedät ilmeisesti ihan luonnostaan kuinka nämä asiat hoidetaan alusta loppuun ja mitä tekijöitä ja asioita tulee ottaa huomioon ja google kertoo kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nää "työtarjoukset" lähetetä aika lailla automatisoituina eli yksikään työkkärin täti tai setä ei avaa koneelta vaikka Maijan tietoja ja lähetä tietoa Maijalle sopivasta työpaikasta. Tässä 4H&neuvoja- tapauksessa tietokoneohjelma on poiminut ilmoituksesta velkaneuvoja ja työnhakijan kokemuksesta 4H-neuvoja ja yritysneuvoja sanat ja "työtarjous" on lähetetty tällä perusteella. En kuitenkaan pidä käytäntöä mitenkään perusteltuna, mutta se siitä saa, kun ajattelutyö ulkoistetaan digitalisaatiolle
Mun mies taisteli muutamia kuukausia työttömänä, joku sieltä kai kerran soitti ja selvitys oikeudesta etuuteen kesti kohtuuttoman kauan. No etuudet alkoi sitten juoksemaan ja mies haki mol:n kautta useita paikkoja. Rohkaistui sitten soittamaan te-toimistoon tämän aiemmin mainitun "avun ja tuen" saamiseksi. No se apu ja tuki oli sitä, että virkailija lähetti niitä "työtarjouksia" non-stoppina. Kuvaa en voi tähän lisätä, mutta niitä tuli valehtelematta 5 päivässä postissa, kaikki omissa kirjekuorissaan.
Siinä sai sitten täyden työn tehdä, että haki kaikkia, jottei etuudet mene :D huvittavinta oli se, että jokaikisen mies oli bongannut omatoimisesti mol:sta. Yhteenkään ei päässyt edes haastatteluun ja työllistyi lopulta suhteiden kautta. Kyseessä siivoustyö ja maahanmuuttajamies, mikä varmaan osaltaan hankaloitti työnsaantia siinä kohtaa.
Toisella kertaa oli työttömänä 1,5kk. Suomen kielen kurssilla kävi töiden ohella 3h päivässä. Te-toimisto käski heti lopettaa kurssin jos mielii saada etuutta. Mies katsottiin opiskelijaksi vaikka oli päätoiminen työssäkävijä. No niin loppui mamulta sitten suomen kielen opiskelu. Sellasta kotoutumista tukevaa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nettihausta ei tule kuittausta niin ei voi tietää menikö hakemus perille vai ei. Siinä tapauksessa varmuuden vuoksi lähetettävä hakemus ja CV sähköpostitse. Jos asianomaisen TE - virkailijan nimi on tiedossa niin sitten samainen sähköposti cc:nä myös hänelle (etunimi.sukunimi@te-palvelut.fi) ja viestissä maininta ongelmasta webbilomakkeen kanssa.
Näissä asioissa työnhakuun käsketyn pitää olla hyvin tarkkana.
Kun työtä on haettu niin työnhaun suorittamisesta pitää erikseen laittaa viesti TE- toimistoon annetun määräajan kuluessa. Näin siitä riippumatta, että olet jo laittanut kopion hakemuksesta samassa sähköpostissa TE:lle ja työnantajalle.
Aina pitää muistaa täyttää jokainen annettu ohje, vaikka kuinka naurettavalta ja turhalta tuntuisikin. TE etsii tilaisuutta pudottaa asiakkaansa karenssiin ja käyttää jokaista virhettä hyväkseen.
Ja te, jotka haluatte lakkauttaa te-toimistot, olette varmaan tyytyväisiä kun vuonna 2019 teidän pitää selvitä aivan yksin jäätyänne työttömäksi. Ilmoittaudut netin kautta työnhakijaksi, apua et saa mistään. Sinun pitää osata itse laittaa sopivat hakuammatit ja rastit oikeisiin paikkoihin, jotta työttömyysturva alkaa juosta. Työtarjoukset tulevat sinulle tekemiesi merkintöjen pohjalta, kaikki tapahtuu automaattisesti. Ja sinun tulee toimia oikein työtarjouksen saatuasi ja tehdä taas oikeat merkinnät. Jo nyt tähän suuntaan on menty kun te-toimistojen työntekijöitä on enää puolet siitä mitä oli 10 vuotta sitten ja asiakasmäärä on kolminkertaistunut. Jo nyt asiakkaat valittavat kun eivät saa kasvokkain ohjausta ja neuvontaa. Ja samat ihmiset ovat sitä mieltä että te-toimiston työntekijät ovat ihan turhaa porukkaa. Ja sitten itkevät kun heidän soittopyyntöönsä ei vastattu heti seuraavana päivänä, vaan vasta kolmantena päivänä. Tulevaisuudessa se vähenee yhä vain. Tätä hallituksemme haluaa.
No mutta näinhän tää menee nytkin. Mitä ihmettä se apu ja tuki ja neuvot sieltä työkkäristä on?
Itsehän teet nytkin kokonaisuudessaan sen ilmoittautumisen työttömäksi työnhakijaksi, täytät kokemuksen ja alat ja painat lähetä -painiketta. Ei vaadi korkeampaa osaamista.
Tämän jälkeen joku todellakin soitti ja hakemus käytiin jostain syystä kohta kohdalta läpi. "kyllä, joo, joo, kyllä, kyllä..." Eli virkailija luki sen mun hakemuksen ja minä vastasin kohta kohdalta että juuri näin. En oikein ymmärtänyt tämän puhelun tarkoitusta, mutta ehkä tämä oli se tuki ja ohjeistus.
Sen jälkeen ei putiikista ole kuulunut yhtään mitään, vaikka sopivia paikkoja on ollut avoinna hyvinkin monta. Siellä omat tiedot osiossa löytyy joku listaus "sopivimmat työpaikat", jotka ovat aina aivan kummallisia. Ja kyllä, olen tarkistanut vielä uudestaan ja erikseen, ettei profiilissa joku viittaa minulla olevan pätevyyttä esim. isännöitsijän tehtäviin. Ja samaan aikaan ihan oman alan paikkoja on siellä auki, mutta niitä ei ehdoteta. Tätä en käsitä. No, sain kuun alussa työpaikan, joka kyllä alkaa vasta 1.8. eli asiakkuus jatkuu siihen saakka.
Mitä tukea se työkkäri siis nyt tällä hetkellä laajasti tarjoaa?
Katso vaikka te-palvelut.fi ja tukea työllistymiseen - sieltä löytyy paljonkin.
Joo, siellä on ruuti suorastaan keksitty uudestaan mullistavalla tavalla:
Vinkkejä työnhakuun: Ole aktiivinen, ole joustava, käytä useita kanavia, seuraa sosiaalista mediaa...Valmistaudu haastatteluun huolella, hanki tietoa työnantajasta...
Aivan uutta ja mullistavaa tietoa! Kiitos kun vinkkasit.
Heh, selvästikään et siis ole käynyt sivuilla, kun luulet, että kyse on tuollaisista vinkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies taisteli muutamia kuukausia työttömänä, joku sieltä kai kerran soitti ja selvitys oikeudesta etuuteen kesti kohtuuttoman kauan. No etuudet alkoi sitten juoksemaan ja mies haki mol:n kautta useita paikkoja. Rohkaistui sitten soittamaan te-toimistoon tämän aiemmin mainitun "avun ja tuen" saamiseksi. No se apu ja tuki oli sitä, että virkailija lähetti niitä "työtarjouksia" non-stoppina. Kuvaa en voi tähän lisätä, mutta niitä tuli valehtelematta 5 päivässä postissa, kaikki omissa kirjekuorissaan.
Siinä sai sitten täyden työn tehdä, että haki kaikkia, jottei etuudet mene :D huvittavinta oli se, että jokaikisen mies oli bongannut omatoimisesti mol:sta. Yhteenkään ei päässyt edes haastatteluun ja työllistyi lopulta suhteiden kautta. Kyseessä siivoustyö ja maahanmuuttajamies, mikä varmaan osaltaan hankaloitti työnsaantia siinä kohtaa.Toisella kertaa oli työttömänä 1,5kk. Suomen kielen kurssilla kävi töiden ohella 3h päivässä. Te-toimisto käski heti lopettaa kurssin jos mielii saada etuutta. Mies katsottiin opiskelijaksi vaikka oli päätoiminen työssäkävijä. No niin loppui mamulta sitten suomen kielen opiskelu. Sellasta kotoutumista tukevaa palvelua.
Jäi yksi luku uupumaan, työtarjouksia tuli siis 5-15 päivässä. Laskettiin se nippu työttömyyden loputtua ja tarjouksia oli 248.
Ei mitään järkeä mutta lain kirjain tulee täytetyksi. Hae,ja hae hyvin
Onneksi olen yrittäjä. Ei tarvii sietää työkkärin kyykytystä. Ei sillä, että tuo firma mitään tuottaisi, paitsi ikuisen karenssin työkkärirahaan ja rutosti velkaa. Mutta pysyypä ainakin motivaatio päivätöiden hankkimiseen.
Eiköhän leipurikondiittorikin löytäisi vaikka mitä kahvila/ravintola-alan hommia, jos hommaisi niitä töitä ihan itse, eikä odottelisi työkkärin outoja työpaikkaehdotuksia.. :)