Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön sukulainen loukkaantui yo-juhlaehdotuksesta

Vierailija
23.05.2016 |

Ehdotin työttömälle nuorehkolle sukulaisnaiselle jos tulisi juhliin avuksi kuoharia ja kahvia kaatelemaan yms puuhastelua. Ei tarvise lahjaa tuoda ja olisin 50€ vaivanpalkkaakin antanut. Ainahan ruokaakin jää ylikin joten syödäkseenkin olisi saanut. Samassa kaupungissakin asutaan joten ei ole kulkemisista kiinni.
Mutta kyseinen diiva loukkaantui ja löi luurin korvaa. joten nyt olen minäkin suuttunut ja juhliin ei ole enää asiaa edes vieraana. Kumpi tässä on häpeämätön??

Kommentit (230)

Vierailija
81/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan meidän suku jotenkin outo kun meillä on tapana aina autella serkkujen kaste, rippi- tai ylioppilasjuhlissa kukin vuorollaan. Ja ilman palkkaa yleensä ollaan sitten oltu opiskelijota, työttömiä tai työssäkäyviä. Eli ollaan kaatamassa kahvia, keräämässä likaisia astioita, laittamassa kukkia maljakoihin, täyttämässä tarjoiluastioita, soittamassa taustamusiikkia...

Vieraita on yleensä juhlissa ollut 30-100

Isäntäperhe on sitten valmistanut ruoat, tai hommannut ne pitopalvelusta.

Häät ja hautajaiset on hoidettu pitopalvelun avustuksella.

Toivottavasti ap ei ole tehnyt ehdotusta tökeröllä tavalla tyyliin " Nyt kun sää oot työttömänä niin me aateltiin et sää voisit tulla ...."

Meillä taas on aina ollut pitopalvelu, joka huolehtii tarjoilut ja tiskit. Vieraat on vieraina, vaikka olisi lähisukua. Minua on aina inhottanut juhlissa se, miten teinityttöäni tullaan hakemaan keittiöön töihin ihan kuin 13-18v tytön luontainen paikka juhlissa olisi piikominen. Samanikäistä poikaa ei koskaan vaadita tiskaamaan.

Tosin sama se minulle, tyttö osaa sanoa, että kiitos ei, meille tuli kutsu kotiin eikä siinä mainittu, että varaa on vain  talkootyönä tehtävään juhlaan.

Oletpas kasvattanut miellyttävän tyttären....

Niin. Tosi ikävää että hän ei ole alistettu ja "liian kiltti" vaan osaa ja uskaltaa pitää puoliaan. Mikäs tuossa on pahasti sanottu, tottahan se? Ihan hyvää sarkasmia nuorelta ihmiseltä.

Ylläoleva siis  minun kommenttini ja täsmennys, en ole tytön äiti vaan ihan ulkopuolinen keskustelija.

Vierailija
82/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylppärijuhlat ovat jo niin lähellä, että työtön on varmaan ehtinyt jo lahjan hankkia ja odottaa pääsevänsä ihan vieraaksi. 50€ on mielestäni myös aika pieni palkka monen tunnin työstä, varsinkin kun ruokaa saa syödä jos oikeilta vierailta yli jää. Ikävä maku suuhun minullekin tuollaisesta jäisi ja ihan rahatilanteesta riippuisi viitsisitkö suostua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos hän odotti saavansa kutsun tulla juhliin vieraana. Riippuu vähän kuinka läheinen sukulainen on kyseessä. Siis jos joku läheinen ihminen tai lähisukulainen pyytäisi minua töihin eikä vieraaksi niin pakko sanoa että kyllä loukkaantuisin.

84/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylppärijuhlat ovat jo niin lähellä, että työtön on varmaan ehtinyt jo lahjan hankkia ja odottaa pääsevänsä ihan vieraaksi. 50€ on mielestäni myös aika pieni palkka monen tunnin työstä, varsinkin kun ruokaa saa syödä jos oikeilta vierailta yli jää. Ikävä maku suuhun minullekin tuollaisesta jäisi ja ihan rahatilanteesta riippuisi viitsisitkö suostua.

Siis tämäkin vielä,että aika erikoista jättää tuo kahvitteluavun hankkiminen näin viime tippaan ja "ei tarvi ostaa lahjaa",kehtaako joku mennä ylppäreihin kahta kättä heilutellen? Joku kertoi olleensa vastaavassa hommassa kaverinsa juhlissa,sehän on ihan eri asia kuin olla "töissä" sukujuhlissa.Tuollaiseen hommaan voikin ottaa jonkun kaverin/naapurin/muun tutun,mutta että a)kutsutaan muut sukulaiset vieraaksi ja yksi sukulainen "töihin" ja b)se yksi sukulainen on se suvun työtön antaa ap:sta omituisen ja moukkamaisen vaikutelman.

Vierailija
85/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä Ap mitä teit. Mikä on juhlittavan ja tämän sukulaisnaisen ikäero? Ovatko molemmat naisia? Mikä sai sinut valitsemaan tämän nuoren naisen jonkin opiskelevan sukulaispojan sijasta?

Vierailija
86/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ihan puhtaana vittuiluna tuollaisen sukulaisilta. Että kun et muuhun kelpaa niin tulepa meidän menestyneiden juhliin vähän kaatelemaan kahvia kun me ei oikein itse viitsitä, saat sitten vähän syödäkin jotain ylijääneitä pullan palasia jos ei ehditä antaa koiralle niitä ensin.

Terveisin Naispelko22

Vierailija
87/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 e on naurettavan pieni korvaus monen tunnin työstä, ja siitä pitää maksaa verot myös. Jos tehdään pimeänä niin aivan varmasti joku vieras käräyttää työttömän pimeän työn teosta, ja siitä työtön joutuisi ongelmiin sekä työkkärin/työttömyyskassan, verottajan että Kelan kanssa. Hirveä savotta ja ajojahtaus yhden 50 e takia, jos on pimeästi töissä.

Ihan OT, ihmettelen tuota hammaslääkäriä joka tekee keikkaa pitopalvelussa. Hammaslääkärin tuntipalkka on moninkertainen tarjoilijaan verrattuna, eikö olisi järkevämpää tehdä hammaslääkärin töitä ja niitä löytyy koska koko maassa on pulaa hammaslääkäreistä. Sen sijaan tarjoilijoita on työttömänä, mieluummin annettaisiin työt niihin koulutetuille ammattilaisille.

Vierailija
88/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan meidän suku jotenkin outo kun meillä on tapana aina autella serkkujen kaste, rippi- tai ylioppilasjuhlissa kukin vuorollaan. Ja ilman palkkaa yleensä ollaan sitten oltu opiskelijota, työttömiä tai työssäkäyviä. Eli ollaan kaatamassa kahvia, keräämässä likaisia astioita, laittamassa kukkia maljakoihin, täyttämässä tarjoiluastioita, soittamassa taustamusiikkia...

Vieraita on yleensä juhlissa ollut 30-100

Isäntäperhe on sitten valmistanut ruoat, tai hommannut ne pitopalvelusta.

Häät ja hautajaiset on hoidettu pitopalvelun avustuksella.

Toivottavasti ap ei ole tehnyt ehdotusta tökeröllä tavalla tyyliin " Nyt kun sää oot työttömänä niin me aateltiin et sää voisit tulla ...."

Meillä taas on aina ollut pitopalvelu, joka huolehtii tarjoilut ja tiskit. Vieraat on vieraina, vaikka olisi lähisukua. Minua on aina inhottanut juhlissa se, miten teinityttöäni tullaan hakemaan keittiöön töihin ihan kuin 13-18v tytön luontainen paikka juhlissa olisi piikominen. Samanikäistä poikaa ei koskaan vaadita tiskaamaan.

Tosin sama se minulle, tyttö osaa sanoa, että kiitos ei, meille tuli kutsu kotiin eikä siinä mainittu, että varaa on vain  talkootyönä tehtävään juhlaan.

Oletpas kasvattanut miellyttävän tyttären....

Niin. Tosi ikävää että hän ei ole alistettu ja "liian kiltti" vaan osaa ja uskaltaa pitää puoliaan. Mikäs tuossa on pahasti sanottu, tottahan se? Ihan hyvää sarkasmia nuorelta ihmiseltä.

Vittuilu ja kusipäisyys on kaukana kohteliaisuudesta. Täällä ei näköjään enää vaan edes tajuta, että voi olla myös kohtelias eikä ensimmäisenä hyökätä "sarkastisesti" kimppuun.

Vierailija
89/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka veloittaisi ukko.fi tms. täytyy seuraavassa maksukaudessa toimittaa kuitti Kelaan ja käsittely viivästyy normaalista pahimmillaan viikkoja. Se 300 suoja ei valitetettavasti auta viivästymiseen. Siitä viiskymppisestä kun otetaan laskutusfirman osuus ja verot pois, kyllä kannatti olla rehellinen.

Vierailija
90/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos hän odotti saavansa kutsun tulla juhliin vieraana. Riippuu vähän kuinka läheinen sukulainen on kyseessä. Siis jos joku läheinen ihminen tai lähisukulainen pyytäisi minua töihin eikä vieraaksi niin pakko sanoa että kyllä loukkaantuisin.

Miksi nämä sulkee toisensa pois?

"Tulipahan mieleen, että haluaisitko tulla pientä korvausta vastaan kaatamaan kahvia sinne meidän Maijan lakkiaisiin? Sanotaan, että saat vaikka 50€ siitä?"

Sen sijaan, että työtön suuttuisi, voisi vaikka sanoa "en mä kyllä kiitti, niin harvoin näkee sukulaisia, että tuntuisi tyhmältä olla tarjoilijana".

Ei mikään ihme, että ihmiset voi huonosti, työt ei maita ja riitoja on vaikka muille jakaa.

Vierailija
91/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä365 kirjoitti:

50 e on naurettavan pieni korvaus monen tunnin työstä, ja siitä pitää maksaa verot myös. Jos tehdään pimeänä niin aivan varmasti joku vieras käräyttää työttömän pimeän työn teosta, ja siitä työtön joutuisi ongelmiin sekä työkkärin/työttömyyskassan, verottajan että Kelan kanssa. Hirveä savotta ja ajojahtaus yhden 50 e takia, jos on pimeästi töissä.

Ihan OT, ihmettelen tuota hammaslääkäriä joka tekee keikkaa pitopalvelussa. Hammaslääkärin tuntipalkka on moninkertainen tarjoilijaan verrattuna, eikö olisi järkevämpää tehdä hammaslääkärin töitä ja niitä löytyy koska koko maassa on pulaa hammaslääkäreistä. Sen sijaan tarjoilijoita on työttömänä, mieluummin annettaisiin työt niihin koulutetuille ammattilaisille.

Ja mistäs ne vieraat tietää, että tekee pimeää työtä? Käydäänkö asia vieraiden kanssa läpi? Ja vieraat soittaa jälkeen päin verovirastoon/työkkäriin jne? Henkilöhän voi tehdä sen työn ihan ilmaiseksi talkootyönä. Sekin on ihan sallittua.

Vierailija
92/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan isäni äiti pyysi äitiäni kahvinkeittäjäksi 80-vuotispäivilleen. Äitini kilttinä ihmisenä suostui ja keitteli jaa kaatoi sitten kahvia koko juhlien ajan. Kenenkään kanssa hän ei ehtinyt jutella ja kuka nyt piikalikan kanssa olisi juttusille ryhtynytkään (vain muutama vieras tunsi tämän isäni silloin jo ex-vaimon). Äitiäni tilanne ei tuntunut haittavan, mutta itse olin loukkaantunut, että äitini kelpasi isäni hienolle suvulle vain piiaksi juhliin. 

Kerran olin itse aputyttönä ystävän häissä ja kyllähän sekin sitten vähän pahalta tuntui, kun toiset juhlivat, söivät ja joivat ja itse tein töitä, josta palkaksi sitten sain juurikin mitä tähteitä vierailta jäi.

Eli jos joku sukulainen tai ystävä ei itse tarjoudu avuksi, niin hankkikaa ulkopuolinen henkilö apuun.

Vierailija
93/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaus A) Yli 30v sitten mun lakkiaisissa oli kaverini paitsi vieraana myös kahvinkaatajana. Ei saanut palkkaa ollenkaan.

Tapaus B) Viime kesänä isän hautajaisissa oli eläkkeellä oleva pitopalveluyrittäjä 4h tarjoilutehtävissä ja hänelle maksettiin siitä 50€. Ruuat ja kakut siis tulivat toisesta edelleen toimivasta pitopalvelusta, hän vain lämmitti ruuat, keitti kahvit, tiskasi koneella, kattoi puffet- pöydän. Itse määräsi hinnan.

Vierailija
94/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistäs ne vieraat tietää, että tekee pimeää työtä? Käydäänkö asia vieraiden kanssa läpi? Ja vieraat soittaa jälkeen päin verovirastoon/työkkäriin jne? Henkilöhän voi tehdä sen työn ihan ilmaiseksi talkootyönä. Sekin on ihan sallittua.

Tuttavalleni kävi niin, että hänestä tehtiin ilmianto työkkärille, kun hän teki yhtenä päivänä viikossa töitä ollessaan muuten työttömänä. Siitä huolimatta, että hän oli ilmoittanut asian työkkäriin ja sai soviteltua päivärahaa, niin ilmiannon vuoksi hänen piti tehdä uudestaan tarkat selvitykset työkkärille.

Niid3en vieraiden ei siin oikeasti tarvi tietää totuutta voidakseen silti tehdä ilmoituksen ja aiheuttaa ongelmia työttömälle.

Vierailija
95/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti? Joku suvun nuori kokee nöyryyttävänä tulla juhliin helppoon työhön korvausta vastaan? Mihin tämä maailma on menossa...

Itse nuorena olisin riemusta kiljuen tehnyt tuollaista jos olisi maksettu.

Vierailija
96/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi elämä, pakko olla provo :D Työttömyys on monelle arka paikka ja tuollainen "no ei sinusta vieraaksi ole mutta voin maksaa vähän karkkirahaa jos kaatelet kahvia ja putsaat pöytiä"-ehdotus vain kääntää veistä haavassa. 50e on kouluikäiselle sopiva vaivanpalkka, ei aikuiselle ihmiselle. Pelkkä tuo "korvaa lahjasi työllä"-ehdotus suorastaan huokuu sitä että sukulaisjuhliin ei ole asiaa jollei tuo lahjaa mukanaan. Mikä ihmeen ajatusmalli tämä on että työttömät ovat vapaasti käytettävää hanttihommareserviä joille voi sanella olemattoman korvauksen ja suuttua, kun eivät suostu piioiksi ja rengeiksi tekemään sitä sun tätä? Olen itse töissä, mutta ei tulisi mieleenkään alkaa soittelemaan työttömille sukulaisille että josko tulisivat halvoiksi tarjoilijoiksi juhliin tai ajelemaan nurmikkoa kun "kyllä työttömän pitää jotain tehdä".  

Vierailija
97/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voi elämä, pakko olla provo :D Työttömyys on monelle arka paikka ja tuollainen "no ei sinusta vieraaksi ole mutta voin maksaa vähän karkkirahaa jos kaatelet kahvia ja putsaat pöytiä"-ehdotus vain kääntää veistä haavassa. 50e on kouluikäiselle sopiva vaivanpalkka, ei aikuiselle ihmiselle. Pelkkä tuo "korvaa lahjasi työllä"-ehdotus suorastaan huokuu sitä että sukulaisjuhliin ei ole asiaa jollei tuo lahjaa mukanaan. Mikä ihmeen ajatusmalli tämä on että työttömät ovat vapaasti käytettävää hanttihommareserviä joille voi sanella olemattoman korvauksen ja suuttua, kun eivät suostu piioiksi ja rengeiksi tekemään sitä sun tätä? Olen itse töissä, mutta ei tulisi mieleenkään alkaa soittelemaan työttömille sukulaisille että josko tulisivat halvoiksi tarjoilijoiksi juhliin tai ajelemaan nurmikkoa kun "kyllä työttömän pitää jotain tehdä".  

Jos saat 50e käteen muutaman tunnin työstä, ei puhuta olemattomasta korvauksesta. Moni tekee työtä 8e tuntipalkalla ja maksaa siitä verotkin. Oletetaan nyt, ettei kukaan lähde tuollaisia satunnaisia korvauksia eteenpäin ilmoittelemaan.

Vierailija
98/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, itse olen moniin juhliin pyytänyt nuoria sukulaisia auttamaan, pienellä korvauksella, ja aina on joku löytynyt. Helppo työ, keittää kahvia, pitää tarjoilupöydän siistinä ja vie astioita tiskikoneeseen. Seurustella ja herkutella ehtii hyvin.

Onko tämä nyt siis nöyryyttävää, koska ap:n sukulainen on työtön eikä vaikka opiskelija?

Vierailija
99/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai olisit maksanut verot ja kulut? Pimeänä tuon antamalla voit tehdä ison karhunpalveluksen. Työttömästäkin olisi varmaan kiva joskus päästä vieraaksi. 

Haista kyylä vittu

Vierailija
100/230 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi apua, itse olen moniin juhliin pyytänyt nuoria sukulaisia auttamaan, pienellä korvauksella, ja aina on joku löytynyt. Helppo työ, keittää kahvia, pitää tarjoilupöydän siistinä ja vie astioita tiskikoneeseen. Seurustella ja herkutella ehtii hyvin.

Onko tämä nyt siis nöyryyttävää, koska ap:n sukulainen on työtön eikä vaikka opiskelija?

Työttömät ovat liian hienoja tekemään tuollaista tarjoilijan työtä.

Lääkiksessä opiskeleva taas pystyy samaan helposti.

Herää kysymys miksi sitä oltiinkaan työttömiä.

Jännä homma.