Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön sukulainen loukkaantui yo-juhlaehdotuksesta

Vierailija
23.05.2016 |

Ehdotin työttömälle nuorehkolle sukulaisnaiselle jos tulisi juhliin avuksi kuoharia ja kahvia kaatelemaan yms puuhastelua. Ei tarvise lahjaa tuoda ja olisin 50€ vaivanpalkkaakin antanut. Ainahan ruokaakin jää ylikin joten syödäkseenkin olisi saanut. Samassa kaupungissakin asutaan joten ei ole kulkemisista kiinni.
Mutta kyseinen diiva loukkaantui ja löi luurin korvaa. joten nyt olen minäkin suuttunut ja juhliin ei ole enää asiaa edes vieraana. Kumpi tässä on häpeämätön??

Kommentit (230)

Vierailija
41/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kerran kaverin isoissa ylioppilasjuhlissa tarjoilemassa, taisin saada 60€ vaivanpalkkaa ja lisäksi syödä ja juoda niin paljon kuin halusin. Korvaus oli minusta enemmän kuin kohtuullinen, olihan kyseessä ystäväni ja homma oli kevyttä ja ihan kivaa.

Vierailija
42/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia mennä auttamaan sukulaisia (vapaaehtoisesti tarjoutumalla avuksi), vert. joutua käskytetyksi apuun (vaikka kauniisti kysytään, ei välttämättä oikein voi/kehtaa kieltäytyä).

Muutenkin osa ihmisistä ajattelee että ovat avuksi, vaikka oikeasti ovat vain riesaksi saakka pyytämässä apua. Jokainen varmaan mielellään auttaa sukulaisia, mutta joissakin juhlissa on mukava olla itse vieraana. Kannattaa ennemmin pyytää apua vaikka naapurilta esim. yo-juhliin, niin sukulaiset saavat seurustella keskenään.

Ja palvelus kannattaa korvata jollakin, olemalla itse kahvittamassa naapurin yo-juhlissa, tai sitten korvaamalla jollakin (mieluisalla!) lahjalla auttajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on, että ei voi mennä auttamaan sukulaista?? Kyllä siinä kahvinkaadon aikana kuulumiset vaihtaa. Ja jos tulee liian tungettelevia kysymyksiä esim. Työttömyydestä, niin kahvikannun kanssa on hyvä syy poistua paikalta.

En tiedä miten ap asiansa esitti...

Miksi sen sukulaisen auttajan pitää olla juuri se työtön? Miksi ei joku hyvässä virassa oleva voisi mennä kahvia kaatamaan ja ylijäämäruokaa syömään?

Vierailija
44/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku loukkaantuu siitä, että tarjotaan töitä?

Työttömälle 50€ on iso raha ja lisäksi, kun kyseessä on sukulainen, niin helposti auttaisi ihan ilmaiseksikin. Sitähän se sukulaisuus on.

Meidän suvussa ainakin yritetään aina auttaa opiskelijoita ja työttömiä, milloin vahtivat lapsia, millon leipovat, ajavat nurmikkoa.. Mitä nyt kenellä sattuu olemaankin tarjolla. Ja niin noita hanttihommia tuli itsekin aikoinaan tehtyä. Kaikki voittaa.

Vierailija
45/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä menisin sukulaisen juhliin hoitamaan tarjoilua 50€. Voisin tehdä jopa ilmaiseksi. Tosin ruokaa en varmaan söis ollenkaa, ei oikein inspiroi noi juhlaruuat.

T. Työssäkäyvä tarjoilija

Olen mäkin autellut juhlissa ihan vain palveluksena sukulaiselle,mutta se on vähän eri tilanne,jos kyseessä on sukujuhla,johon muuten menisi kutsuvieraana,mutta pyydetäänkin piiaksi.AP:n "tarjouksesta" huokuu hänen asenteensa,työttömän pitäisi olla kiitollinen juhlien rääppeistäkin.Jos ei ymmärrä hyppiä riemusta,kun saa mahdollisuuden piikoa sukujuhlissa,ei tarvitse tulla vieraanakaan.

Vierailija
46/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömälle 50€ on iso raha ja lisäksi, kun kyseessä on sukulainen, niin helposti auttaisi ihan ilmaiseksikin. Sitähän se sukulaisuus on.

Meidän suvussa ainakin yritetään aina auttaa opiskelijoita ja työttömiä, milloin vahtivat lapsia, millon leipovat, ajavat nurmikkoa.. Mitä nyt kenellä sattuu olemaankin tarjolla. Ja niin noita hanttihommia tuli itsekin aikoinaan tehtyä. Kaikki voittaa.

Etkö näe eroa siinä onko kyse ruohonleikkuusta vai yo-juhlista joissa muu suku on juhlivina vieraina ja työtön palvelijana? Ja se ylijäämäruoka..

Vierailija
47/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidankin soitella työttömille, täällä olis ikkunanpesuhommia, 20e pari ikkunaa. Kahvit tarjoon tai ne jämät mitkä jää pannulle, pitkosta voi sen kantapalan ottaa.

Mikä tässä on niin kauheaa? Kun olin työttömänä, niin mielelläni olisin muutaman euron lisää hankkinut helpolla työllä ja samalla oisin kuullut sukulaisen kuulumiset. Viidestäkympistä oisin kahviakin mennyt kaatamaan - olettaen tosin ettei juhlakalu ollut niin läheinen että olisin halunnut olla vieraana. Mutta niin ei kai ap:n tapauksessa ollut.

Vierailija
48/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen KTM  ja OTK ja olen ollut sukulaisen ja työkaverin lapsien lakkiaisissa kaatelemassa kahvia ihan ilmaiseksi. En kokenut tätä ollenkaan pahaksi.

Esim. työkaverilta  saatiin vastapalvelukseksi työkaverilta lasten sänky ja leluja. Ja sukulainen on joskus jelppinyt meitä esim. lainaamalla peräkärryä.

Onko tässä jotain kummallista?

Vierailija
49/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö näe eroa siinä onko kyse ruohonleikkuusta vai yo-juhlista joissa muu suku on juhlivina vieraina ja työtön palvelijana? Ja se ylijäämäruoka..

Mä käsitin, että ois sitten saanut mukaansa sitä ylijäämäruokaa, jolla porskuttaisi taas viikon.

Vierailija
50/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen KTM  ja OTK ja olen ollut sukulaisen ja työkaverin lapsien lakkiaisissa kaatelemassa kahvia ihan ilmaiseksi. En kokenut tätä ollenkaan pahaksi.

Esim. työkaverilta  saatiin vastapalvelukseksi työkaverilta lasten sänky ja leluja. Ja sukulainen on joskus jelppinyt meitä esim. lainaamalla peräkärryä.

Onko tässä jotain kummallista?

No kun kysyit, niin tuo tarve erikseen nostaa esiin KTM ja OTK on kyllä aika omituista tässä asia yhteydessä.

Vierailija
51/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan toi aika dramaattinen reaktio. Mutta olihan se myös aika moukkamainen ehdotus. Koita ap asettaa itsesti tämän sukulaisen asemaan. Jos suvusta kaikki muut saivat kutsun ja sinua kysyttäisiin kaatelemaan kahvia mutta vaivanpaikalla, koska olethan työtön ja rahaton, joten raha varmasti aina kelpaa.

Itse ainakin loukkaantuisin.

Vierailija
52/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on abiturienttipojan (kohta ylioppilas) tyttöystävä kutsuttu juhliin. Mahtaa miniäkokelas hämmästyä, kun pääsee pitopalvelulle apulaiseksi. Kun poika lähtee kavereitten kanssa juhlimaan, saa tyttö jäädä tiskaamaan. Uskon, että hän on hyvin onnellinen voidessaan olla avuksi.

Vierailija
53/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä vastauksia ollenkaan. Mitä väärää ap on tehnyt? Miksi sukulainen loukkaantui? Olin itsekin ajatellut pyytää (nuorta aikuista) kummityttöä avuksi juhliin juuri mainittua 50 euron korvausta vastaan, mutten nyt taidakaan. Oliko summa liian vähän (huom. puhtaana käteen, eikä kahvinkaatoa kuitenkaan ole ihan jatkuvasti)? Vai juuri tuo sukulaisuusaspekti, että olisi halunnut juhliin vieraana? Jos on kaukaista sukua, niin tuskin odottikaan kutsua.

Oikeastiko näin moni pitää ehdotusta moukkamaisena? Minulle keskituloisenakin 50e on kohtuullisen iso raha, enkä pidä sitä liian pienenä palkkiona kevyestä puuhastelusta.

Vierailija
54/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näköjään taas ammattiloukkaantujia riittää.

Mä muuten olen ollut työttömänä serkkuni juhlissa tarjoilemassa korvausta vastaan ja yhtään ei ahdistanut. Sainpahan muutaman muunkin homman muilta sukulaisilta, kun kerroin, että rahapula on krooninen eikä tuolloin ollut töitäkään näköpiirissä. En vissiin vaan tajunnut hävetä työttömyyttäni, niin en myöskään loukkaantunut, kun mua pyydettiin töihin.

Vierailija
55/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meidän suku jotenkin outo kun meillä on tapana aina autella serkkujen kaste, rippi- tai ylioppilasjuhlissa kukin vuorollaan. Ja ilman palkkaa yleensä ollaan sitten oltu opiskelijota, työttömiä tai työssäkäyviä. Eli ollaan kaatamassa kahvia, keräämässä likaisia astioita, laittamassa kukkia maljakoihin, täyttämässä tarjoiluastioita, soittamassa taustamusiikkia...

Vieraita on yleensä juhlissa ollut 30-100

Isäntäperhe on sitten valmistanut ruoat, tai hommannut ne pitopalvelusta.

Häät ja hautajaiset on hoidettu pitopalvelun avustuksella.

Toivottavasti ap ei ole tehnyt ehdotusta tökeröllä tavalla tyyliin " Nyt kun sää oot työttömänä niin me aateltiin et sää voisit tulla ...."

Vierailija
56/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne työttömät pitää pyytää avuksi? Miksei koskaan kysytä suvun lääkäreitä tai asianajajia kahvia kaatelemaan?

Vierailija
57/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä vastauksia ollenkaan. Mitä väärää ap on tehnyt? Miksi sukulainen loukkaantui? Olin itsekin ajatellut pyytää (nuorta aikuista) kummityttöä avuksi juhliin juuri mainittua 50 euron korvausta vastaan, mutten nyt taidakaan. Oliko summa liian vähän (huom. puhtaana käteen, eikä kahvinkaatoa kuitenkaan ole ihan jatkuvasti)? Vai juuri tuo sukulaisuusaspekti, että olisi halunnut juhliin vieraana? Jos on kaukaista sukua, niin tuskin odottikaan kutsua.

Oikeastiko näin moni pitää ehdotusta moukkamaisena? Minulle keskituloisenakin 50e on kohtuullisen iso raha, enkä pidä sitä liian pienenä palkkiona kevyestä puuhastelusta.

Katsos ku tässä ei nyt tuo rahamäärä ollut se pointti, vaan... tai siis joo antaa olla et bonjaa kuitenkaan eli  tee sinä siellä kahvinkaatajiesi kanssa ihan kuin tahdot.

Vierailija
58/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vielä ottaa huomioon että tuollaiset juhlat yleensä kestävät vain iltapäivän. Aamun ja illan saa tehdä omiaan. En mäkään ymmärrä mikä tuossa niin järkyttävää on. Ja ainahan voi kieltäytyä jos ei halua. Miten se kysyminen voi olla kuolemansynti numero kolme?

Vierailija
59/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne työttömät pitää pyytää avuksi? Miksei koskaan kysytä suvun lääkäreitä tai asianajajia kahvia kaatelemaan?

Koska halutaan auttaa ilman, että ois mitään armopaloja?

Vierailija
60/230 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, ihme toimintaa. Itse tottunut auttamaan vuosien varrella sukulaisia rahaa vastaa (ja toki myös ilmaiseksi), olen niin siivonnut, hoitanut puutarhaa, laittanut ruokaa kuin ulkoiluttanut koiraakin rahaa vastaan. Jos muuten palkkaisivat siihen jonkun ja minäkin osaan kitkeä rikkaruohot ja leipoa kakun. Lapsena tää on jo alkanut, mökillä kannoin puita ja pesin veneen korvausta vastaan ja minulla onkin aina (siis ihan oikeasti niin kauan kuin muistan) ollut omaa rahaa käytössä, minusta se on aina ollut hienoa.

Mutta jokainen tyylillään, toivottavasti ei ny kauheen verisesti loukkaantunu se sukulainen.. Mutta kysy vaikka sitä naapurin likkaa, jos kerran on reipas, se vois arvostaa ylimääräistä käyttörahaa? :)