Työtön sukulainen loukkaantui yo-juhlaehdotuksesta
Ehdotin työttömälle nuorehkolle sukulaisnaiselle jos tulisi juhliin avuksi kuoharia ja kahvia kaatelemaan yms puuhastelua. Ei tarvise lahjaa tuoda ja olisin 50€ vaivanpalkkaakin antanut. Ainahan ruokaakin jää ylikin joten syödäkseenkin olisi saanut. Samassa kaupungissakin asutaan joten ei ole kulkemisista kiinni.
Mutta kyseinen diiva loukkaantui ja löi luurin korvaa. joten nyt olen minäkin suuttunut ja juhliin ei ole enää asiaa edes vieraana. Kumpi tässä on häpeämätön??
Kommentit (230)
Kyllä minäkin loukkaantuisin työttömän asemassa. Itse olen aiemmin työskennellyt ravintola-alalla, ja yksiinkään miehen puolen juhliin (apen synttärit, miehen mummon hautajaiset ja isopapan syntymäpäivät ym.) en ole saanut kutsua vieraana, vaan aina on jo etukäteen ilmoitettu minun vastaavan tarjoilusta ja tiskauksesta. Ei siis kysytty, vaan ilmoitettu. Myös pariin muihin anopin ystävien juhliin, joihin anoppi itse on ilmoittautunut vapaaehtoiseksi piiaksi, on hän ilmoittanut myös minut.. Ja palkkaa ei ole ikinä tarjottu. En usko anopin tarkoittavan pahaa, mutta kyllä tympii aina olla juhlissa palvelusväkenä, eikä vieraana... Varsinkin niissä perhejuhlissa. Pitää vissiin alkaa kasvattamaan se selkäranka että oppisi kieltäytymään :)
Mulla on serkulla häät tänä vuonna, näistä häistä on jo puhuttu siitä lähtien kun kihloihin menivät. Kovasti odotetut juhlat ja pitkästä aikaa suurin osa suvusta paikalla. Meitä serkkuja on vielä aika monta. Kutsut on jo tulleet mutta entäs jos ei olisikaan vielä mutta odottelisit kovasti kutsua. Sitten tulisikin soitto hei kun oot työtön niin tulisitko sinne töihin keittiöön. Olisi todella nöyryyttävää ja surullista olla ainoa serkuista joka ei pääsisi juhlimaan ja vaihtamaan kuulumisia sukulaisten kanssa. Olettaisin että häiden järjestämä miettii ettei se työtön kuitenkaan mitään hyvää lahjaa tuo niin säästetäänpäs ammattilaisen palkkaamisessa ja pyydetään tuo työtön sukulainen sinne tiskariksi.
Jos kyseessä taas olisi vaikka kaverin pikkusiskon häät ja tulisi soitto että hei voisitko tulla keittiöön töihin 10e/h ja saat lopuksi vielä ottaa ylijäämäruokia mukaan, lähtisin erittäin mielelläni koska kokisin että autan ystäväni perhettä mutta saisin myös hieman rahaa. Lähtisin tälläiseen olisin sitten työtön tai töissäoleva.
Hankalapa tätä on ilmeisesti monen käsittää mitä eroa näillä kahdella tilanteella on ja miksi joku joka voisi odottaa kutsua juhliin ei tykkäisi siitä että häntä pyydettäisiinkin juhliin vain työntekijäksi.
Omissa ylppäreissä autoin vanhempiani tiskien, kahvin keiton yms. kanssa. Ei siinä kyllä yhdellä hengellä pärjää. Omat juhlani oli kaiken lisäksi melko vaatinattomat. Lisäksi mielestäni tässä on myls tärkeä tietää, miten on kysytty apua. AP korostaa sukulaisen työttömyyttä ja viestistä paistaa "Kun olet niin köyhä"-asenne. Autan minäkin sukulaisia kaiken aikaa, mutten pitäisi siinä että minulle puhuttaisiin alentavasti. Jokin ylpeys pitää säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne työttömät pitää pyytää avuksi? Miksei koskaan kysytä suvun lääkäreitä tai asianajajia kahvia kaatelemaan?
Kyllä nämä samaiset ihmiset, pitäisi saada suvun tai perhetuttavan lääkäripalvelut ilmaiseksi ja soitellaan mihin vuorokauden aikaan tahansa, kun kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, vaan kaikki mahdollinen hyöty otetaan irti, keinoja kaihtamatta.
Ap. tapauksessakin tulisi tuntipalkaksi vain muutama euro, kun tarjoilija olisi sidottu työhönsä koko päivä, kun ulkopuolisen palkkakulut ovat 25-30€/h eli hyväksikäytön makua parhaimmillaan.
Muutama euro? Tietenkin jos käytetään muutama-sanan laajinta mahdollista määritelmää eli 3-99 niin toki tuntipalkka olisi muutaman euron. En tiedä millaisissa yo-juhlissa ihmiset yleensä käyvät, muta eivät ne kovinkaan paljon yli 6 tuntia yleensä kestä, eikä tuota sukulaista pyydetty tulemaan juhlapaikkaa laittamaan aamulla ja siivoamaan illalla joten en tiedä mistä revit koko päivän työt.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on serkulla häät tänä vuonna, näistä häistä on jo puhuttu siitä lähtien kun kihloihin menivät. Kovasti odotetut juhlat ja pitkästä aikaa suurin osa suvusta paikalla. Meitä serkkuja on vielä aika monta. Kutsut on jo tulleet mutta entäs jos ei olisikaan vielä mutta odottelisit kovasti kutsua. Sitten tulisikin soitto hei kun oot työtön niin tulisitko sinne töihin keittiöön. Olisi todella nöyryyttävää ja surullista olla ainoa serkuista joka ei pääsisi juhlimaan ja vaihtamaan kuulumisia sukulaisten kanssa. Olettaisin että häiden järjestämä miettii ettei se työtön kuitenkaan mitään hyvää lahjaa tuo niin säästetäänpäs ammattilaisen palkkaamisessa ja pyydetään tuo työtön sukulainen sinne tiskariksi.
Jos kyseessä taas olisi vaikka kaverin pikkusiskon häät ja tulisi soitto että hei voisitko tulla keittiöön töihin 10e/h ja saat lopuksi vielä ottaa ylijäämäruokia mukaan, lähtisin erittäin mielelläni koska kokisin että autan ystäväni perhettä mutta saisin myös hieman rahaa. Lähtisin tälläiseen olisin sitten työtön tai töissäoleva.
Hankalapa tätä on ilmeisesti monen käsittää mitä eroa näillä kahdella tilanteella on ja miksi joku joka voisi odottaa kutsua juhliin ei tykkäisi siitä että häntä pyydettäisiinkin juhliin vain työntekijäksi.
Juuri näin,ne jotka täällä tolkuttavat sukulaisten auttamisen ja talkoohenkisten juhlien ihanuudesta,jättävät sujuvasti huomaamatta,että tässä esimerkkitapauksessa se juhlissa työskentely olisi koskenut vain tätä yhtä sukulaista,joka on kauhea diiva ja saa jättää kokonaan tulematta,kun ei halua tulla sukujuhliin palvelijaksi.Aivan eri asia kysyä jotain kaveria/naapuria/pikkuserkun kummin kaimaa,jolla muuten ei olisi kyseisiin juhliin osaa eikä arpaa.
Vierailija kirjoitti:
On se vähän loukkaavaa pyytää sukulaista sukujuhliin töihin.
Muut sukulaiset saa olla vieraana. Mieti vähän nyt. Kyllä tämä henkilö haluaa varmasti olla samassa asemassa muiden sukulaisten kanssa eikä piikana.
50 e on ihan naurettavan vähän tuollaisesta työstä. Mikset palkkaa henkilöä joka tekee työkseen tuota hommaa. Puolet enemmän joudut maksamaan mutta välit säilyy.
SANON NYT VAAN TEILLE KAIKILLE, että tälle maalle tekisi ihan helvetin hyvää, jos palkattaisiin oikeasti ja laillisesti sitä henkilökuntaa eikä yritettäisi tehdä kaikkea itse tai ilmaiseksi!
Minä pyysin työtöntä sukulaista meille siivoamaan, ei suostunut, kiittämätön vetelys!
Varmaankin loukkaantui, ehkä häpeilee työttömyyttään ja ajatteli sinun suhtautuvan häneen säälien ja jotenkin alentavasti, en tiedä. Tai sitten olisi halunnut ihan vieraana tulla, mutta en silti ymmärrä miks täytyy draamailla tuolla tavalla. Olisi voinut vaan kohteliaasti sanoa, että tulisi mielummin ihan vieraana.
Itse opiskelen, joten rahatilanne ei myöskään kauheen häävi ole. Olisin kiitollinen, jos joku sukulainen tarjoaisi tollaista mahdollisuutta, kyllä 50€ mun pussissani jo tuntuis ihan mukavasti. Ehkä työttömyys kuitenkin koetaan häpeällisempänä syynä olla köyhä, kuin nuoren opiskelu? Aiheetta mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä alentavaa tuossa kysymyksessä muka oli? Minä, työssäkäyvä ja hyväpalkkainen, voisin mennä jeesaamaan juhliin pientä palkkiota vastaan. Sehän on vaan vaihtelua arkeen ja en näe siinä mitään ihmeellistä, miksen minä akateeminen uralla pärjännyt voisi olla tarjoilijana. Äitini oli aikanaan johtavassa virassa isossa kaupungissa ja silti oli parillekin naapurille jeesinä juhlissa, kun pyysivät. (oli tunnettu naapurustossa näppäränä talousihmisenä, vaikka olikin uranainen) Ja äitini jopa kävi joskus paikkaamassa minua kesätyössäni, kun sairastuin ja sijaista ei löytynyt mistään. siellä äitini sitten moppasi lattioita mun puolesta omalla kesälomallaan. Paikan pomolla oli hauskaa, kun sanoi, että meillä nää siivoojan sijaisetkin on valikoitua porukkaa.... Nauroivat asialle yhdessä ja äiti kuulemma teki hyvää jälkeä. :)h
jotenkin en ymmärrä miten ihmiset eivät tajua kuinka loukkavaa tuo voi olla
1) omissa sukujuhlissa haluaa olla samassa asemassa kuin muut, nauttia juhlasta ja olla vieraana, tavata ihmisiä ja nauttia tunnelmasta.
2) työttömyyteen voi liittyä häpeää (vaikka ei pitäisi), ja kahvinkaatajana toimiminen voi ehkäpä paljastaa joillekkin sukulaisille että työtä ei ole vieläkään löytynyt ja että tilanne on niin epätoivoinen, että pitää mennä jopa sukujuhliin kahvipiiaksia.
3) tähän edelliseen kommenttiin liittyen: on eri asia ottaa vastaan hanttihommaa, jos kannukset on jo ansaittu, ja ihmiset ajattelevat positiivisesti "onpa kiva kun on noin nöyrä että vaikka on hyvässä virassa niin suostuu siivoamaan". Jos äitisi olisi ollut vaikka lomautettu, en ole varma olisiko tullut niin innokkaasti siivoamaan, siinä riskissä että joku näkee ja sitten puhutaan että maisteri ei ole saanut muuta työtä kuin siivousta. Omasta mielestäni näin ei saa ajatella, mutta näitä työtä halveksivia juntteja kun on aika paljon.
4) miten asian esitetään. pyytää vieraaksi ja ehdottaa bonuksena että "jos haluat, tarvitsen aina välillä vähän silmälläpitoa kahvipuolella, että mielelläni maksaisin jos jaksat vahtia juhlien lomassa että kahvipannu on täysi" vs. "tule piikomaan, saat 50e ja ruuasta jämät"
Kympin hujakoillahan ne ravintola-alan palkat ovat.
50e jostain 3-4 tunnin ylppäritarjoulusta on täysin ok korvaus. Itsekkin tuomitsen pimeän työn, mutta en noin pientä yksitästä juttua edes työttömältä, enkä varsinkaan jos sen tekee oman täyspäiväisen työn tai opiskelun ohessa.
Oma tytär on ammattikokki, ja tekee puolitutuille näitä ylppäri, ripari yms. kestityksiä 10€/h plus matkaklut ja pimeänä.
Pitäisi oikeastaan määrätä laki että yksityishenkilö saa maksaa ja ottaa vastaan vaikka 300€, vuodessa tällaisia pikkutöitä ilman että tarvii maksaa veroja tai sotuja. Näin saataisiin normaalit vähäiset lastenhoidot, nurmikon leikkut ja synttäreiden kahvinkeitot hoidettua laillisesti ja ilman turhaa byrogratiaa. Niistä maksuun käytetyistä rahoista kun on maksettu jo ihan tarpeeksi veroa, jos ne on palkkatyöstä saatu.