Hoksaisiko joku mille voisin olla allerginen
Moikka!
Nyt on käynyt niin että olen ihan yhtäkkiä tullut allergiseksi jollekin. Talven lopulla kurkkua kävi kutittamaan oudosti aina kun söin jossain pizzeriassa pizzaa. Omatekoisesta en saanut oireita. Kokeilin alkuviikosta syödä taas pizzaa ja kurkku turposi niin että oli melkoisen kiire saada lääkettä... Edelleenkin voin itse leivottua pizzaa syödä huoletta vaikka laitan pohjalle ihan perus tomaattikastikkeet, päälle pizzayrttejä jne. Tämä sama reaktio tuli kerran meetwurstista. Mikähän kumma voisi olla se allergisoiva osanen? Varmaan melkein mikä vain, voi olla jopa ihan vain lisäaine, mutta pelottaa kyllä ja haluaisin välttää uusia allergiakohtauksia...
Kommentit (39)
Olen syönyt pizzoja monenlaisilla täytteillä niin kotona kuin ravintoloissakin. Ilman ananasta, ananaksen kanssa, erilaisilla lihoilla... Mereneläviä ei ole ollut koskaan. Aina on ollut ainakin jauhelihaa, juustoa, tomaattikastiketta ja kaiketi sitä pizzamaustettakin. Pahimman kohtauksen sain kun maistoin pizzaa lomallani Kreetalla, aiemmin on ollut paljon lievempiä. Meetwursti josta sain myös vastaavia oireita oli K-menun ja se sisältää possua ja heppaa, soijaproteiinivalmistetta, suolaa, sokeria, korianteria, valkosipulia, pippuria, hiivauutetta, E301 ja E250.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Autatteko mua kanssa? Mä saan joskus kurkun kihelmöintiä tai turvotusta suklaasta, kinuskista tai irtokarkeista. Pahin kohtaus tuli kuitenkin viinirypäleestä. Pähkinöitä olen voinut syödä huoletta. Allergiakokeet on vasta kuukauden päästä.
Torakka-allergia. Suklaaseen jauhautuu väkisinkin torakoita mukaan kun tehdään kaakaoa.
Mitä allergioita ap:lla jo aikaisemmin jo todettu? Onko astma?
Ei ole mitään muita ruoka-aineallergioita, ainoa todettu allergia on kloorille. On astma.
- ap
Mites mustapippuri? Jos olet allerginen siitepölyille niin siihen päälle mustapippuri voi olla liikaa.
Niin ja vielä lisäksi! Syön usein kotona lämpimiä leipiä tms joiden päälle ripotan basilikaa, oreganoa ja meiramia enkä saa siitä mitään oireita.
- ap
En oikein tiedä tuosta pippurista... Laitan sitä kyllä aina itsekin ruokiin kun kokkaan enkä ole oireillut.
-ap
Saatko ap oireita oluesta tai punaviinistä?
Mikälie kirjoitti:
Moikka!
Nyt on käynyt niin että olen ihan yhtäkkiä tullut allergiseksi jollekin. Talven lopulla kurkkua kävi kutittamaan oudosti aina kun söin jossain pizzeriassa pizzaa. Omatekoisesta en saanut oireita. Kokeilin alkuviikosta syödä taas pizzaa ja kurkku turposi niin että oli melkoisen kiire saada lääkettä... Edelleenkin voin itse leivottua pizzaa syödä huoletta vaikka laitan pohjalle ihan perus tomaattikastikkeet, päälle pizzayrttejä jne. Tämä sama reaktio tuli kerran meetwurstista. Mikähän kumma voisi olla se allergisoiva osanen? Varmaan melkein mikä vain, voi olla jopa ihan vain lisäaine, mutta pelottaa kyllä ja haluaisin välttää uusia allergiakohtauksia...
En ole itse allerginen, mutta paras ystäväni on. Siltä pohjalta epäilisin lisä- ja säilöntäaineita sekä mausteita. Toivottavasti saat allergian selville.
Oluesta en ainakaan saa oireita, punaviiniä juon niin harvoin etten kyllä osaa yhtään sanoa.
-ap
Suosittelen MDD:n labrakokeita, ovat kalliita mutta niistä selviää sellaisetkin yliherkkyydet jotka ns. tavallisista allergiakokeista eivät selviä. Tai ainakin kannattaa ilman muuta mennä ensin tavallisiin allergiakokeisiin jos sinulle ei ole vielä niitä tehty. Turha sitä on itsekseen arvuutella, kun on testit olemassa.
Olet ehkä allerginen jollekin tomaattikastikkeen mausteelle. Ja ehkä soijalle myös.
Suklaasta oireita saavalle olisin minäkin ehdottanut torakka-allergiaa. Kuulostaa vitsiltä, mutta on ihan todellinen juttu. Torakan palasia voi olla monissa muissakin tuotteissa, mutta kaakaossa usein.
Minäkin arvaisin soija-allergiaa, jos kerran syömässäsi meetwurstissa oli soijaproteiinia.
No niiin. Sain yhden lieviä oireita aiheuttaneen tomaattikastikkeen sisällön. E330, valkosipuli, oregano, mustapippuri, basilika, suola, sokeri, kasviöljy, tomaatti. Menee kyllä mystiseksi koska valkosipulia, oreganoa, mustapippuria ja basilikaakin käytän jatkuvasti itse ruoanlaitossa ihan hyvällä menestyksellä.
- ap
Vanha ketju mutta veikkaan soijaa tai lisäaineita.
Olisi hauska kuulla jos syy on selvinnyt tässä vuosien aikana.
20 oli vastauksena viestille nro. 17.